Slarvig liten gubben..

Rackarns då, jag som trodde att jag hade kommit på en riktigt universiell (ja, för kvinnor i alla fall) jämförelse där! Var på vippen att skriva "borsta tänderna" men kom fram till att det nog var liiite viktigare än att bädda sängen trots allt, så det vore inte rättvist som jämförelse :p

Är det här man ska erkänna att man aldrig någonsin borstar tänderna på morgonen? :o
Eller bäddar sängen, för den delen.
Hade jag haft prydnadskuddar hade de konstant befunnit sig i klädhögen på stolen (Varför göra sig besväret med att lägga dem i sängen när man ändå måste flytta på dem nästa gång man använder sängen?). Eller på golvet, stolen har en tendens att bli full och saker ramlar ner när jag letar efter plagg i botten av högen.

Är det här man ska erkänna att man aldrig någonsin borstar tänderna på morgonen? :o
Hade jag haft prydnadskuddar hade de konstant befunnit sig i klädhögen på stolen (Varför göra sig besväret med att lägga dem i sängen när man ändå måste flytta på dem nästa gång man använder sängen?). Eller på golvet, stolen har en tendens att bli full och saker ramlar ner när jag letar efter plagg i botten av högen.

Men varför borstar du inte tänderna på morgonen? För att du är vuxen och får välja själv?

Låter helt logiskt, ja.

Men känslomässigt: :arghh:

Det är ju så jävla UNKET!
(O)vanan har sitt ursprung från när jag bodde långt från skola/jobb och alltid åt frukost i bilen för att kunna sova så länge som möjligt på morgonen. För mig är det inte konstigare än att låta bli tandborstning efter lunch eller fika.
Tilläggas bör kanske att jag ALLTID pedantborstar tänderna innan jag går och lägger mig på kvällen.

Jaha, good for you.
Själv avskyr jag det mesta hushållsarbetet även om jag är bra på det, och jag skulle bli vansinnig om min partner förväntade sig att jag skulle fixa med mat eller ngt mer än han bara för att maten blir godare då. Man klarar sig fint på good enough..
Och liksom - vem "gillar" att fylla diskmaskinen? :confused:
"Jaha och vad är dina fritidsintressen? Jo du förstår jag älskar att fylla diskmaskinen! Det bästa jag vet!"
:crazy:

Jag gillar att stuva i diskmaskinen. Det är en hemlig neuros jag har som jag vårdar ömt. Man måste stuva begåvat - att fylla övervåningen i ytterkant först kan man ju bara inte göra eller blanda flata och djupa tallrikar :crazy::arghh:Nej, det ska stuvas med precision så att det får plats så mycket som möjligt så man behöver köra den så sällan som möjligt.

(O)vanan har sitt ursprung från när jag bodde långt från skola/jobb och alltid åt frukost i bilen för att kunna sova så länge som möjligt på morgonen. För mig är det inte konstigare än att låta bli tandborstning efter lunch eller fika.
Tilläggas bör kanske att jag ALLTID pedantborstar tänderna innan jag går och lägger mig på kvällen.
Det hjälps inte. Från och med nu kommer jag inte att kunna se ditt nick utan att tänka "där är hen som inte borstar tänderna på morgonen".

Lite som hon som för hundra år sedan skrev här att hon började varje dag med att ha sex. Kunde inte läsa ett inlägg ens om foder av henne efteråt utan att tänka "där är hon som" osv.

Vissa grejer kommer jag tydligen inte över :cautious:

En liten undran..Hur mycket plockar och sorterar ni efter er respektive? Vi har levt ihop i 25 år eller mer så jag är liksom van vid hur vi har det uppdelat och oftast så bryr jag mig inte så mycket om hans oorganiserade "ordning". Jag lägger tex inte in hans tvätt.. Viker och bär men inte mer..
Det tråkiga är att det börjar störa mig mer och mer. Hans brist på organisationsförmåga. Den skapar stress och viss ångest hos mig.
Jag är så långt ifrån pedant man kan vara men som många andra så mår jag väl av struktur och att saker någorlunda ska ha sin plats. Vill ju ha det ganska fräcsht och ordningsamt medan han nog kan bo med stampat jordgolv med snusprillor till pynt och skruvar och muttrar ta mig fn överallt..
Hans garage ser ut som hemma hos "gubben Pettson" om ni känner till barnböckerna.

Vi är mitt uppe i en flytt och i morse när jag frågar när han ska sortera sina kläder mm Så säger han att han packar allt i sopsäckar och slänger med. Nu har jag burit ut allt och lägger i högar för överblick och genomgång. Det var 15 år sedan och lika många kilon så en hel del passar bättre till klädinsamling.

Stora I-lands problem not;)..Men tyvärr eftersom jag mår bättre av mer struktur på saker än vad han verkar göra så blir det slitningar i förhållandet.
Jag vill planera och försöka göra saker i ganska god tid mm. Medan han gör i sista stund.
Jag vet att han är stressad också över allt som ska plockas med och iordning.
Jag ska fortsätta gå igenom 40 reklam T-shirts.
Han ska ju göra hage åt mig på nya stallet. Suck.

Men seriöst, ska jag bara lära mig stänga av? Tycker jue om honom också..
Han får ha d som han vill. Eller går det att lära gamla hundar sitta?
Låter säkert som världens hemskaste "fru" ..
Jag plockar och sorterar ingenting åt honom. Men dels hatar jag att sortera och dels skulle han bli väldigt irriterad och ledsen om man petade i hans saker. Det viktiga är sorterat (hobbygrejs) i små söta lådor. Kläderna är i ngt slags förfärlig röra i hans garderob. Jag skakar ned strumpor och kalsonger i en låda och trycker in tröjor på ngn hylla (för jag fixar tvätten mest) det är allt. Jag är mer ok med att andra sorterar mina grejor. (Men stör mig mer på när folk inte ställer in rätt i skåpen ur diskmaskinen, men varken hans mamma, min mamma eller min man lyckas bra med det så det är nog mitt fel)

Oj, jag känner mig jätteäcklig i munnen om jag inte borstar tänderna på morgonen! Upplever även att jag får dålig andedräkt under dagen samt att tandköttet lättare blir inflammerat, vilket ju inte är så konstigt. Hål i tänderna har jag dock aldrig haft. Jag borstar tänderna efter frukost vid 07.30 och dricker nog första koppen kaffe på jobbet strax efter 10, så för mig känns det definitivt värt att vara fräsch i munnen under de 2,5-3 timmarna :)

Vad gäller prydnadskuddarna och bäddningen av sängen så är det som sagt ett sätt för mig att känna mig organiserad och redo inför dagen, och så skulle jag inte trivas med att gå förbi ett sovrum som ser stökigt ut (vilket det i min åsikt gör om det är obäddat) flera gånger om dagen. Men jag förstår att det är något som många anser vara onödigt :p

Förlåt för trådkap TS!

Jag tror istället att det är ganska många som har en hög ambition i att hålla hemmet rent och skinande.
Jag hoppas att det är parat med ett stort intresse för städning, annars verkar det kunna vara ganska negativt och ångestframkallande. Då skulle man nog må bättre om man tippade ned ambitionen rejält.

Att då överföra den ambitionen via krav på partnern verkar mest vara ett dubbelfel.
Det är nog lite naivt att tro att alla som vill ha ett pedantiskt hem faktiskt har ett genuint intresse för städning..
Hört talas om normer?

Jag har aldrig haft det så rent och städat som när jag var student. Prokrastinering is the shit när det kommer till att få hushållssysslor utförda.

Jag har hört massor med folk säga samma. "Det är aldrig så rent hemma som veckan innan tenta!" osv.
Det där har aldrig drabbat mig när det kommer till skolarbetet. Andra grejer kan absolut ta alldeles för lång tid att få gjort, jag är verkligen INTE immun mot att prokrastinera, men just skolarbetet har det inte drabbat. Tack och lov.

Jag måste bara fråga vidare gällande det här med använda kläder i garderoben - bör man alltså inte lägga något som använts en gång?! Hur gör ni då med saker som jeans och övertröjor? De tvättar jag liksom max en gång i månaden, beroende på hur de använts såklart, så skulle jag ha alla mina "använda men inte smutsiga" kläder utspridda på stolar och golv så skulle jag knappt kunna ta mig fram i mitt sovrum tror jag! Jag är rätt pedantisk av mig, men lägger utan vidare in allt utom smutskläder i byrån/garderoben när jag byter om efter dagen.

För övrigt så är jag med dig gällande prydnadskuddar @As_Vegas - jag bäddar också sängen med prydnadskuddar varje morgon och glädjs av det varje gång jag går förbi sovrummet (vilket blir väldigt ofta, då det ligger granne med köket). För mig är att bädda sängen också ett bra sätt för mig att känna mig städad och i kontroll redan innan dagen riktigt hunnit börja. Det är lite som att borsta håret typ; en bra markering för att "nu börjar dagen".

Haha, aldrig reflekterat över det men att borsta håret är typ det första jag gör på morgonen.

De är ju nyborstade på kvällen när man går och lägger sig, så det är ingen vits att borsta dem igen före frukost. Efter frukost är det knappt en timme till första kaffet, så jag ser ärligt talat inte varför man ska ha extra rena tänder just då. :p

För att tänderna och andedräkten ändå känns lite sådär på morgonen? Jag borstar btw inte före frukost om den äts hemma, men direkt efter.

På vardagarna borstar jag innan jag åker till jobbet där frukost ev intas.

Jag gillar att stuva i diskmaskinen. Det är en hemlig neuros jag har som jag vårdar ömt. Man måste stuva begåvat - att fylla övervåningen i ytterkant först kan man ju bara inte göra eller blanda flata och djupa tallrikar :crazy::arghh:Nej, det ska stuvas med precision så att det får plats så mycket som möjligt så man behöver köra den så sällan som möjligt.
Låter som mig :o
Vi har en tyst överenskommelse, jag plockar i - han plockar ur... :up:

Det handlar inte om det.
Utan om hur viktigt som man tycker att det är.
Om jag inte hade något bättre för mig så skulle jag ju städa.
Hellre det än att vara sysslolös.
Men jag har en massa bättre saker för mig.
Vilket alltid får mig att undra om de som städar hela tiden verkligen inte har något bättre att ta sig för?

Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig. Vad är bättre att ha för sig än att städa? Vad är sämre? Skulle det på något sätt vara bättre att sitta på buke än att städa?
För min del är svaret ganska enkelt, jag har ingen TV och jag har familj och en del vänner en bit bort. Istället för att sitta framför TVn och varva ner efter dagen så tar jag ett varv med damsugaren (eller går ut och träffar folk eller promenerar eller annat också). Eftersom jag inte kan träffa familj och en del vänner i person så blir det en del tid i telefon - handsfree och gå och plocka under tiden. Jag sitter ju så mycket stilla både på chalmers och jobbet så att sitta framför en TV eller sitta och prata i telefon är det sista jag vill.
Grunden till det hela är ju att jag tycker att det är trevligt att rå om mitt hem. Det gäller även renovering, trädgårdsarbete, underhåll, stallskötsel osv osv när de delarna tidigare har ingått i mitt boende. Bryr man sig inte och tycker man inte att det är trevligt så blir det ju ett måste, och då är det klart att man inte gör det på samma sätt.

För att tänderna och andedräkten ändå känns lite sådär på morgonen? Jag borstar btw inte före frukost om den äts hemma, men direkt efter.

På vardagarna borstar jag innan jag åker till jobbet där frukost ev intas.

Eftersom det är buke: borstar även kvällstid. Alla har egen tandborste. Men i händelse av kris snor jag hellre partnerns tandborste än låter bli att borsta tänderna. Börjar alltid med överkäken på kvällen och Nere på morgonen.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 207
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat