Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig. Vad är bättre att ha för sig än att städa? Vad är sämre? Skulle det på något sätt vara bättre att sitta på buke än att städa?
För min del är svaret ganska enkelt, jag har ingen TV och jag har familj och en del vänner en bit bort. Istället för att sitta framför TVn och varva ner efter dagen så tar jag ett varv med damsugaren (eller går ut och träffar folk eller promenerar eller annat också). Eftersom jag inte kan träffa familj och en del vänner i person så blir det en del tid i telefon - handsfree och gå och plocka under tiden. Jag sitter ju så mycket stilla både på chalmers och jobbet så att sitta framför en TV eller sitta och prata i telefon är det sista jag vill.
Grunden till det hela är ju att jag tycker att det är trevligt att rå om mitt hem. Det gäller även renovering, trädgårdsarbete, underhåll, stallskötsel osv osv när de delarna tidigare har ingått i mitt boende. Bryr man sig inte och tycker man inte att det är trevligt så blir det ju ett måste, och då är det klart att man inte gör det på samma sätt.