Slarvig liten gubben..

(O)vanan har sitt ursprung från när jag bodde långt från skola/jobb och alltid åt frukost i bilen för att kunna sova så länge som möjligt på morgonen. För mig är det inte konstigare än att låta bli tandborstning efter lunch eller fika.
Tilläggas bör kanske att jag ALLTID pedantborstar tänderna innan jag går och lägger mig på kvällen.
Jag borstar bara på morgonen, mycket noggrannt, aldrig på kvällen om jag inte ätit något skumt. Har bra tandstatus får jag väl tillägga.

Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig.

Antingen går livet ut på att prioritera allt annat än städning eller så städar man varje vaken sekund av sin fritid verkar vara gängse uppfattningen från de som väljer bort städning.
Sen är ju inte verkligheten så, men det är ju buke vi snackar om :grin: så det bortses bekvämt nog alltså helt från att om en städar sisådär 15-20 minuter per dag, så inkräktar ju inte den lilla stunden direkt på övriga aktiviteter..

Det är ju buke vi snackar om :grin: så det bortses bekvämt nog alltså helt från att om en städar sisådär 15-20 minuter per dag, så inkräktar ju inte den lilla stunden direkt på övriga aktiviteter..

Jo när man _avskyr_ städningen så inkräktar den på hela ens mående.

Ungefär som du skulle må om du inte städade.

Olika personligheter liksom.

Jag har det gärna fint och städat men jag avskyr att städa mer än vad jag uppskattar resultatet. Alltså städar jag så sällan det går.

Och skulle anställa en städperson BUMS om jag någonsin blev rik nog.

Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig. Vad är bättre att ha för sig än att städa? Vad är sämre? Skulle det på något sätt vara bättre att sitta på buke än att städa?
För min del är svaret ganska enkelt, jag har ingen TV och jag har familj och en del vänner en bit bort. Istället för att sitta framför TVn och varva ner efter dagen så tar jag ett varv med damsugaren (eller går ut och träffar folk eller promenerar eller annat också). Eftersom jag inte kan träffa familj och en del vänner i person så blir det en del tid i telefon - handsfree och gå och plocka under tiden. Jag sitter ju så mycket stilla både på chalmers och jobbet så att sitta framför en TV eller sitta och prata i telefon är det sista jag vill.
Grunden till det hela är ju att jag tycker att det är trevligt att rå om mitt hem. Det gäller även renovering, trädgårdsarbete, underhåll, stallskötsel osv osv när de delarna tidigare har ingått i mitt boende. Bryr man sig inte och tycker man inte att det är trevligt så blir det ju ett måste, och då är det klart att man inte gör det på samma sätt.
Roligare saker för mig är tex baka ett bröd, måla en tavla, sticka något, brodera, gräva i trädgården, klappa katten, ha sex, sätta på musik och dansa runt. Allt det där gör jag hellre än att städa om jag har energi över.

Jo när man _avskyr_ städningen så inkräktar den på hela ens mående.

Poängen var att vi som vill ha städat och väljer att ha det fint alltid i sådana här diskussioner får höra av de som inte vill ha/inte har städat att de "minsann prioriterar annat" och sen raddas det upp en rad aktiviteter för att på något vis "bevisa" det. Problemet är bara att jag gör också alla dessa aktiviteter och oftast lite till, så för mig håller inte argumentet öht ;) Jag bortprioriterar alltså ingenting för att ha ett ordningsamt och fräscht hem.

Jag tycker nog att hela grejen beror mindre på hur mycket man städar varje dag, och mer på vilken ordning man har på saker och ting från första början. Jag städar i princip bara en gång i veckan (räknar då inte att diska och plocka undan efter matlagning som städning), och aldrig på vardagarna, men har ändå ett rent och ordnat hem nästan jämt då var sak verkligen har sin plats. Detta innebär att det sällan hamnar en hög papper på köksbordet, kläder på golvet och annat som kanske räknas som "röra" - jag lägger helt enkelt in dem på rätt ställe från första början. På så vis blir det inget som behöver städas bort sedan, så jag behöver inte lägga ens de där 15-20 minuterna per dag som nämndes, utan kan använda min tid till annat.

Dvs jag får mindre aggressiva utbrott då jag vill ta död på hela världen om jag slipper stå i flera timmar med hushållsarbete vid samma tillfälle.
Och jag tycker att det är trevligare om vi gör det tillsammans som ett större projekt när det antingen har grott igen för mycket eller vi skall få besök.
Så olika det kan vara.

Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig. Vad är bättre att ha för sig än att städa? Vad är sämre? Skulle det på något sätt vara bättre att sitta på buke än att städa?
För min del är svaret ganska enkelt, jag har ingen TV och jag har familj och en del vänner en bit bort. Istället för att sitta framför TVn och varva ner efter dagen så tar jag ett varv med damsugaren (eller går ut och träffar folk eller promenerar eller annat också). Eftersom jag inte kan träffa familj och en del vänner i person så blir det en del tid i telefon - handsfree och gå och plocka under tiden. Jag sitter ju så mycket stilla både på chalmers och jobbet så att sitta framför en TV eller sitta och prata i telefon är det sista jag vill.
Grunden till det hela är ju att jag tycker att det är trevligt att rå om mitt hem. Det gäller även renovering, trädgårdsarbete, underhåll, stallskötsel osv osv när de delarna tidigare har ingått i mitt boende. Bryr man sig inte och tycker man inte att det är trevligt så blir det ju ett måste, och då är det klart att man inte gör det på samma sätt.

Och då till min pudels kärna, måste en presumtiv partner dela det intresset eller inte?

Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte värderar intressen mot varandra.

Och då till min pudels kärna, måste en presumtiv partner dela det intresset eller inte?

Jag skulle som redan sagt inte bli sammanboende med någon som har diametral motsatt syn på vad som är en trevlig boendemiljö eftersom jag på förhand vet att det -också redan sagt- skulle vara en konstant källa till irritation och slitningar i förhållandet.

Särbo möjligtvis om mannen i övrigt är "rätt", men aldrig sammanboende.

Sen är jag tveksam till att kalla boendemiljön för ett intresse..

Jag går inte förbi något sovrum.
Det är där uppe och jag är här nere.
Nä det blir spännande att se huruvida mitt sängbäddande kommer att få lida den dag jag eventuellt flyttar till boende med mer än en våning. Jag tror faktiskt inte det, då det som sagt blivit en så djupt inrotad rutin som jag behöver för att känna mig redo inför dagen, men man vet aldrig!

Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte värderar intressen mot varandra.

Nej, inte alls. Däremot så vill jag ha en partner som anser att ett hem ska ha en viss lägsta-nivå av ordning. Där ingår att grejer/kläder tas tillbaka till sin plats, man tar hand om disk omgående och lite annat.
Sen vill jag inte påstå att städning är ett intresse, precis som att jag inte har som intresse att promenera. Jag gör det för att det är avkopplande och ger energi, men det är inget jag är engagerad i eller så. Det bara görs för det mesta.

Det där dyker alltid upp i diskussioner om städning, bara för att man är mån om att ha ett rent och fint hem så måste det bero på att man inte har något bättre för sig. Vad är bättre att ha för sig än att städa?
Massor med saker.
Tjäna pengar, sköta sin hälsa, slå hö, laga staket, umgås, sova ja en massa saker helt enkelt.
Vad är sämre?
Vara sysslolös och ha tråkigt.
Skulle det på något sätt vara bättre att sitta på buke än att städa?
Absolut! Det är ju roligt.
Då så har jag ju något roligare för mig.

Jag har hört massor med folk säga samma. "Det är aldrig så rent hemma som veckan innan tenta!"
När jag var student och bodde på 26 kvm så var lägenheten skinande ren och tokprydlig.
Annars så gick det ju inte att få plats där.
Stallkläder förvarades i ett av förråden i källaren.
Men nu så får vi plats ändå.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 207
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat