Slarvig liten gubben..

Alla dessa kvinnor alltså som tagit på sig ett stort ansvar för hus och hem, ett ansvar som kan kännas enormt stort och viktigt i och med samhällets normer och ideal,
Problemet är ju normerna och idealen.
Inte att det är oändligt trist att städa.
För det är kvinnor som fostrats till att se och bry sig om sånt.
Och det är problemet.
Särskilt att de sedan går på det och underkastar sig den normen.

Är det bara jag som tycker det är mysigt när det är så där lagom rörigt?

Vissa saker kan jag bli galen på att jag aldrig plockar undan.
Men samtidigt så tycker jag det är trevligt med en del olika projekt som jag-ska-ta-tag-i-nångång, när det ligger framme.

Har för 300 gången belamrat med alla mina krukväxter mitt i köket eftersom jag planterat om dem/ pulat. Visst så saknar jag dem på deras "vanliga" plats, ser ju naket ut. Men tycker samtidigt det är trevligt med ett hav av grönt. Har inget emot att jag får hoppa/ gå omvägar så fort katten ska ha mat, eller jag själv för den delen.

Men exakt. Det handlar inte om varken om tid eller att ha bättre saker att göra, det handlar om vad man prioriterar och uppskattar!
Det är ju det som vi alla försöker att säga.
Att det handlar om hur man prioriterar.
Vi är många som inte prioriterar att städa helt enkelt.
För vi har annat som vi hellre vill göra.

Det är ju det som vi alla försöker att säga.
Att det handlar om hur man prioriterar.
Vi är många som inte prioriterar att städa helt enkelt.
För vi har annat som vi hellre vill göra.

Och jag har full respekt för att man har annat man hellre prioriterar. Det jag vänder mig mot är att säga att de som tar hand om sitt hem inte har bättre för sig, som om det vore något dåligt att ha ett välskött hem. Det är ju ungefär detsamma som att säga att de som har det stökigt är lata.

Det var många som hade olika åsikter på rollfördelningarna i ett hem! Intressant! Jag har väl fått lite ökad förståelse, respekterade det gjorde jag, över mannens icke behov av ordning.
Han har och får ha sina skruvar och muttrar och till viss del kläder i vilken organiserade oordning som helst även fortsättningsvis.
Men iom att vi har tonåringar som har dito beteende, det blir jobbigt för mig som vet att jag mår bättre av att det är hyffsat undan.

Nu bor teensen iof på andra våning i nya lyan :bow:och jag ska försöka inte gå upp ;)..

Men..utan att det är en jättedeal behöver vi iallafall mötas i det mannen och jag med ordningen sas.
För jag mår lite dåligt när det är för stökigt med grejer såsom använt porslin, klädesplagg här och där mm, survigt bland kuddar och filtar i soffan osv..
Jag tycker det hade varit att visa respekt att var och en i min familj i liite större utsträckning tog rätt efter sig utan att jag för sakens skull har/vill ha något "katalog hem." Inte jämt iallafall;).
Iom vi har tonåringar också och deras kompisar och labrador och katt ibland.
Älskade @Lena Furbergs kommentar.."Där djur och barn trivs.."
Det gör dom hos mig..
Men mitt öga och mitt doftsinne och andra saker stör när det ligger arbetskläder mm i sovrummet mannen har lovat att hitta ett annat ställe till dem.
Då behöver dom inte heller ligga ihop med dom rena eller halvrena andra kläderna på stolen/golvet, tänker jag..

Och jag har full respekt för att man har annat man hellre prioriterar. Det jag vänder mig mot är att säga att de som tar hand om sitt hem inte har bättre för sig, som om det vore något dåligt att ha ett välskött hem. Det är ju ungefär detsamma som att säga att de som har det stökigt är lata.
Vilket var det du skrev i ditt första inlägg!
Var är respekten son du pratar om nu?
Självklart får man hitta en lagom nivå på städningen som båda kan leva med, men att slänga smutskläder på golvet?
Som civiliserad, vuxen människa lägger man väl ändå smutstvätten i tvättkorgen. Någon måtta får det väl vara?[/QUOTE"]

Men exakt. Det handlar inte om varken om tid eller att ha bättre saker att göra, det handlar om vad man prioriterar och uppskattar!

Äntligen tror jag vi är överens om det. Alla är vi olika och det är inte värst konstigt att man själv får dra största lasset i de frågor man själv prioriterar och uppskattar mest.

Tänkte på den här tråden igår när vi plockade undan och dammsög hela huset :p Vi plockar nog ungefär lika mycket. Men ibland får det bra se ut om skit för att man orkar inte när barnen drar fram leksaker och skor i hela huset direkt ändå :p:cautious: Men vi båda trivs bäst när det är undanplockat och hyffsat städat. Försöker lära barnen att lägga tillbaka leksakerna där de var när de lekt färdigt och att hänga upp pyjamasen på sin krok på morgonen.
Men vi är inga pedanter och har som tur är väldigt lika syn på hur det städas, plockas mm. Det underlättar och vi har aldrig diskussioner om sådant.

Älskade @Lena Furbergs kommentar.."Där djur och barn trivs.."
Det gör dom hos mig..

Hos mig med :up:
Kopia%20av%20DSC_0094_zpsucwlbigz.jpg

Kopia%20av%20DSC_0095_zpsadgyqpc4.jpg

Kopia%20av%20DSC_0090_zpsolbycf4a.jpg

Vilt främmande finsk spetshane gjorde sig häromdagen snabbt hemmastadd, i väntan på att jag hittade åt ägare och när han var hämtad så torkades golven, eftersom jag tycker att golv nersmutsade av leriga tassar vare sig ser snyggt ut, är fräscht eller är speciellt nice att gå omkring på. Tog ca 6-7 minuter av min tid om man räknar in att fylla skurhinken och sen tömma och spola ur den.

Ja alltså @sjoberga jag fattar vad du menar men din ton känns så jäkla trist. Alla dessa kvinnor alltså som tagit på sig ett stort ansvar för hus och hem, ett ansvar som kan kännas enormt stort och viktigt i och med samhällets normer och ideal, de avfärdar du med att de minsann har städning som hobby? Det känns så unket.

Problemet med vem ska sköta vad i hemmet är inte alls så jäkla lättlöslig som du får den att låta. Könsroller och normer styr även där och när du säger "den som vill ha det på ett särskilt sätt (i.e. den som vill ha disken diskad/maten lagad/kläderna tvättade/ etc) får väl ta hand om det då" så lägger du det, förmodligen helt utan att vilja, indirekt på kvinnorna. För det är kvinnor som fostrats till att se och bry sig om sånt.

Det är jättebra att du och flera med dig kan vara en motvikt till städ- och hushetsen man ser överallt. Men går det inte att vara det utan att helt och hållet bortse från alla strukturer och normer vi har i samhället?

Visst finns det män som vill ha det skinande rent och tycker att nån annan ska fixa det. Men det är ju höjden av dåligt med mitt resonemang, så jag har lite svårt att se problematiken med resonemanget i sig.

Hos mig med :up:
Kopia%20av%20DSC_0094_zpsucwlbigz.jpg

Kopia%20av%20DSC_0095_zpsadgyqpc4.jpg

Kopia%20av%20DSC_0090_zpsolbycf4a.jpg

Vilt främmande finsk spetshane gjorde sig häromdagen snabbt hemmastadd, i väntan på att jag hittade åt ägare och när han var hämtad så torkades golven, eftersom jag tycker att golv nersmutsade av leriga tassar vare sig ser snyggt ut, är fräscht eller är speciellt nice att gå omkring på. Tog ca 6-7 minuter av min tid om man räknar in att fylla skurhinken och sen tömma och spola ur den.

Mina hundar är liksom hör hela tiden och vi har i princip svängdörr. När det är lerigt ute får de gå direkt in i sitt rum.

Att hålla undan så att inget hår eller smuts syns skulle ta bra mer än 10 minuter per dag. Och för mig helt meningslöst eftersom det skulle vara rent i typ två timmar på sin höjd.

Mina hundar är liksom hör hela tiden

Det är ju inte så att jag inga egna djur har, för det har jag men ändå.. Leriga golv går bort för min del även fast jag lever med hund och katt 24/7 och som sagt, golven tar inte speciellt många minuter av min dag för att hålla rena. Skulle imo ju bli rätt nasty att gå omkring på gruset och leran, om de fick bli nersmutsade dag efter dag utan att bli rengjorda om man helt bortser från att det ser ofräscht ut.

Stök är en sak, smuts en annan och jag personligen vill inte leva i smuts.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 207
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat