Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär så. Typiskt dekorativ terrier.
Schäfer heter det.Jag tror att det heter "terrier".
Varför då?det är enklare att släppa ned smutskläderna på golvet och kliva över dem en vecka tills nästa tvättid.Självklart får man hitta en lagom nivå på städningen som båda kan leva med, men att slänga smutskläder på golvet?
Som civiliserad, vuxen människa lägger man väl ändå smutstvätten i tvättkorgen. Någon måtta får det väl vara?
Problemet är ju normerna och idealen.Alla dessa kvinnor alltså som tagit på sig ett stort ansvar för hus och hem, ett ansvar som kan kännas enormt stort och viktigt i och med samhällets normer och ideal,
Och det är problemet.För det är kvinnor som fostrats till att se och bry sig om sånt.
Ja självklart är roligare bättre och tråkigare sämre.Roligare ja, men bättre?
Det är ju det som vi alla försöker att säga.Men exakt. Det handlar inte om varken om tid eller att ha bättre saker att göra, det handlar om vad man prioriterar och uppskattar!
Det är ju det som vi alla försöker att säga.
Att det handlar om hur man prioriterar.
Vi är många som inte prioriterar att städa helt enkelt.
För vi har annat som vi hellre vill göra.
Vilket var vad första halvan av tråden ville ge sken av.Det är ju ungefär detsamma som att säga att de som har det stökigt är lata.
Vilket var det du skrev i ditt första inlägg!Och jag har full respekt för att man har annat man hellre prioriterar. Det jag vänder mig mot är att säga att de som tar hand om sitt hem inte har bättre för sig, som om det vore något dåligt att ha ett välskött hem. Det är ju ungefär detsamma som att säga att de som har det stökigt är lata.
Självklart får man hitta en lagom nivå på städningen som båda kan leva med, men att slänga smutskläder på golvet?
Som civiliserad, vuxen människa lägger man väl ändå smutstvätten i tvättkorgen. Någon måtta får det väl vara?[/QUOTE"]
Men det skulle jag behöva göra.Jag bortprioriterar alltså ingenting för att ha ett ordningsamt och fräscht hem.
Men exakt. Det handlar inte om varken om tid eller att ha bättre saker att göra, det handlar om vad man prioriterar och uppskattar!
Älskade @Lena Furbergs kommentar.."Där djur och barn trivs.."
Det gör dom hos mig..
Ja alltså @sjoberga jag fattar vad du menar men din ton känns så jäkla trist. Alla dessa kvinnor alltså som tagit på sig ett stort ansvar för hus och hem, ett ansvar som kan kännas enormt stort och viktigt i och med samhällets normer och ideal, de avfärdar du med att de minsann har städning som hobby? Det känns så unket.
Problemet med vem ska sköta vad i hemmet är inte alls så jäkla lättlöslig som du får den att låta. Könsroller och normer styr även där och när du säger "den som vill ha det på ett särskilt sätt (i.e. den som vill ha disken diskad/maten lagad/kläderna tvättade/ etc) får väl ta hand om det då" så lägger du det, förmodligen helt utan att vilja, indirekt på kvinnorna. För det är kvinnor som fostrats till att se och bry sig om sånt.
Det är jättebra att du och flera med dig kan vara en motvikt till städ- och hushetsen man ser överallt. Men går det inte att vara det utan att helt och hållet bortse från alla strukturer och normer vi har i samhället?
Hos mig med
![]()
![]()
![]()
Vilt främmande finsk spetshane gjorde sig häromdagen snabbt hemmastadd, i väntan på att jag hittade åt ägare och när han var hämtad så torkades golven, eftersom jag tycker att golv nersmutsade av leriga tassar vare sig ser snyggt ut, är fräscht eller är speciellt nice att gå omkring på. Tog ca 6-7 minuter av min tid om man räknar in att fylla skurhinken och sen tömma och spola ur den.
Mina hundar är liksom hör hela tiden