Slakteri vs. hästklinik

Sv: Slakteri vs. hästklinik

Det är värsta slöseriet eg att bränna, gräva ner osv.

Det är inte slöseri att bränna om det är på ett ställe som använder värmen till uppvärmning av hus. Finns ett flertal sådana ställen, dock vet jag inte riktigt vart de finns - men det ska väl kunna gå och ta reda på? :idea:

Det är inte slöseri att bränna om det är på ett ställe som använder värmen till uppvärmning av hus. Finns ett flertal sådana ställen, dock vet jag inte riktigt vart de finns - men det ska väl kunna gå och ta reda på? :idea:

Jag är tveksam till om en häst ger något netto värmevärde faktiskt. Det mesta på en häst är ju vatten.

Och jag är tveksam till att de hade gjort så om det inte hade lönat sig. ;)
Stod i tidningarna (iaf häromkring) för inte alltför många månader sedan om att husdjur som kremeras bidrar till att värma upp hus.

Och jag är tveksam till att de hade gjort så om det inte hade lönat sig. ;)
Stod i tidningarna (iaf häromkring) för inte alltför många månader sedan om att husdjur som kremeras bidrar till att värma upp hus.

Givetvis återvinner man värmen som bildas i anläggningen. Det gör ju inte att själva förbränningen är lönsam ur ett värmeperspektiv. Om djur ändå måste brännas så skall man givetvis ta vara på värmen. Frågan är hur mycket tillskottsbränsle som krävs för att kunna förbränna kadaver.

Det skulle ju vara väldigt mycket billigare och effektivare att bygga en ren biobränsleanläggning om det är värme man vill producera. Nu är det ju inte värmen man främst vill åt utan man vill bli av med kadaver.

Men det här är mest lite funderingar jag har. Energitekniska funderingar är något jag brukar hålla på med. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar