Slakteri vs. hästklinik

Sv: Slakteri vs. hästklinik

Jag blev verkligen inte lurad i alla fall. När jag ringde och bokade, så talade de om för mig att om jag (hästen) kunde vänta 14 dagar, så blev kilopriset nästan dubbelt så mycket. Jag fick över 3500 kr för min.

Det var inte så jag menade men jag fattar nu att det kan uppfattas så.
Jag hade själv fött upp honom och ville att det skulle gå bra till. Ta bort honom hemma var verkligen inget val. Gammal tävlingshäst = älskade att åka transport och komma till nya ställen.

Öhm...alltså... :o
Ibland blir inte saker och ting som man tänkt sig.
Tror ni inte att jag hittar alla andras hästars papper i prydlig ordning där deras papper ska vara. Förutom hennes!!
Vi vände upp och ner på huset, vinden, garaget, stallet och min bil, men hittar omöjligt hennes papper.
Så hästen går fortfarande i hagen och verkar ha det hur bra som helst.
Då ska tilläggas att dagen innan så var jag ute på en "sista runda" med henne och därmed fick hon lov att gå i alla tre gångarter (rekommenderat av vet. att hon bara ska skrittas på hårt underlag) eftersom hon inte visade något tecken på smärta i de övriga gångarterna.
När vi då inte hittade pappren tänkte jag att "helvete, nu har jag en halt häst om två dagar och inga papper...smart idé"
Hästen är helt ohalt även idag och tycker vi ska ut på en till runda. :crazy:

För att förtydliga var tanken att kyla hennes ben rejält efter ridturen så det inte svullnade upp och hon fick ont och sedan åka direkt till Knorrevången tidigt på morgonen så hon inte riskerade att stå och ha ont.

Nog för att jag är ökänt snurrig, men deras papper brukar jag ha bra koll på. Nåja hästen lider inte så jag slipper dåligt samvete i alla fall.

Vad håller du på med? Ska du ta bort din häst eller behålla den?
Har du ens checkat möjligheterna att hästen skall må bra, dessutom borde du h användt papprena till att fylla i papprena till f-bolag m.m.

Med tanke på att hon inte för försäkrad så spelar det ju ingen roll eller hur.

Och hur hästen mår vet jag mer än väl och har diskuterat det flera gånger med veterinär så oroa du dig inte för de.
Och så klart är hon behandlad för den skadan hon har.

Jag har två hästar som ska tas bort till hösten, kommer skicka dom till slakt. Ser ingen anledning att elda upp fint kött.

Jisses vad brutalt det lät :crazy:

/M

Vad är det du antyder?
Att hästen säljs vidare eller vad?

Immer

Eller "stallas upp" ett tag i väntan på slakt....

Själv skulle jag mycket väl kunna köra till slakteriet med min häst, men jag skulle se till att vara med hela vägen.

Självklart ska man vara med hela vägen.
Att lämna hästen på uppstallning för senare slakt är rent idiotiskt, och jag kan inte förstå mig på dem som gör så.

Immer

*KL*

Gymnasieskolan i vår närhet får hästarna avlivade "hemma" och sedan tar företaget kroppen med sej. Samma företag som du skriver om. Lugnt och proffsigt enligt dottern som jobbar där.

Hemma så har vi en vän som kommer och avlivar och sedan gräver vi ner dem. Billigast så. Ganska säker på att det är bra för djuren också. :grin: Då är det bara tillståndet för nedgrävning som kostar.

Nej, jag tror inte så många gör så heller. Men det är ju skillnad på att tro att man lämnar en häst för omedelbar avlivning, och om det verkligen händer - if you know what I mean.... :angel:

Jag blev verkligen inte lurad i alla fall. När jag ringde och bokade, så talade de om för mig att om jag (hästen) kunde vänta 14 dagar, så blev kilopriset nästan dubbelt så mycket. Jag fick över 3500 kr för min.

Det där tycker jag låter mysko, att priset skulle fördubblas för att man väntar 2 veckor. I andra trådar som handlat om detta har många här sagt att man max kan få ut ca 1800kr för en normalstor häst ca på 400kg pga det låga kilopriset. Nån som har nån förklaring till detta??

Något EU-direktiv som skulle träda ikraft?
Hur som helst har ju slakteriet inte lurats - det var ju hästägaren som tjänade på att vänta!

Immer

Något EU-direktiv som skulle träda ikraft?
Hur som helst har ju slakteriet inte lurats - det var ju hästägaren som tjänade på att vänta!

Immer
Nej det är ju bra om man får mer än normalt, men jag undrar bara varför priset skjuter i höjden så pga att vänta i 2 veckor. Efter de här 2 veckorna, sjönk priset till normalnivå då eller ligger priset kvar så nu tro?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar