Stereo
Trådstartare
Tack, jättebra info! Mjau blötmat är LIVET, hälsar katten, så det äter han mer än gärna. Blir helt till sig när jag kommer med påsarna. Nu har jag massor av torrfoder också, känns dumt att slänga bort, tänker att jag fasar över honom på blötmat över tid och när torrfodret är slut köper jag inget nytt bara? Han äter ca 50/50 idag, jag kan ju skifta det till 80/20.Vad gäller maten så är mjau blötmat ypperligt. Äter katten blötmat så är det det allra bästa och torrfoder finns det då ingen anledning att ge alls. I övrigt gäller så hög kötthalt som möjligt. Katter är rena karnivorer, dvs. köttätare och kan inte tillgodogöra sig annat än kött särskilt väl. Att ge blötmat innebär att katten får tillräckligt med vatten från sin föda så som naturen har tänkt. De ska självklart ha fri tillgång på vatten också, gärna skiljt från maten och gärna på flera ställen, det kan leda till att de dricker mer men ger man torrfoder finns alltid risken att katten dricker för dåligt vilket kan ge tråkiga konsekvenser på njurar och urinvägar. Som de ökendjur de är ska de få sin huvudsakliga vätska från sina bytesdjur och de har låg törst. Observera att kattens skålar inte bör vara i plast. Plast kan ge eksem på haka och nos. Det kallas ofta svarthaka.
Bra med infon om plastskål, han får just nu blötmat i en av mina matlådor... i plast. Ska genast byta ut den.
Så självklart, när du säger det. Lite som att flytta en häst. I går ville han dock leka, vilket han visade genom att attackera mina fötter i soffan... aj som f*n. Blev ändå glad, så har han gjort sedan han var kattunge!Att katten i nuläget inte leker är inte så konstigt. Allt är nytt och konstigt och kanske behöver han landa lite först. Fortsätt leka med vippor och köp gärna leksaker med kattmynta. Möss av alla de slag kan också gå hem. Om du vet vad han har aktiverats med tidigare är det såklart en fördel men i nuläget är det inte otroligt att han sörjer han med och då blir låg. Ha därför noga koll på hur han kissar. Katters urinvägar är som sagt känsliga och för många katter sätter sig stress som urinvägsinfektioner.
Moster hade tjocka filtar i soffan av en anledning...
Han har fått med en hel hög med leksaker och vippor, varav en pipmus med kattmynta verkar vara favoriten. Han leker lite med den varje dag.
Tack!Jag beklagar sorgen och önskar både dig och katten lycka till hur du än väljer att göra