Slakteri vs. hästklinik

Sv: Slakteri vs. hästklinik

Hur bra är det dessutom för miljön att flyga köttet från USA till sverige?

Transporteras verkligen kött med flyg från USA till Sverige? Det borde vara dålig lönsamhet med dagens bränslepriser.

Det vore rimligare att transportera kött med båt i så fall.

Hej!
Eftersom jag driver en typ av verksamhet som gör att det kommer hästar som ska tas bort så kommer frågan upp ganska ofta. Nödslakten tar ut alltifrån 3900 kr och uppåt för att ta bort hästen för att sedan ta med det till ett ställe där den bränns upp. Tar dom bort hästen på klinik får du betala både för avlivning och bortforsling av kroppen. Även där kostar det flera tusen kronor.
Att köra hästen till ett litet slakteri tycker jag är bästa alternativet om det är så att hästen får göra det. I Huddunge tar dom emot hästar endast på måndagsmorgnar då det är tomt på djur. Hästen behöver då aldrig stå länge i en stressad situation. Där kan dom även ta bort hästen utanför om det behövs. Det är mycket kompitent personal som finns på plats. En del tycker nog att jag är dum i huvudet men jag ser inte heller det som något konstigt att skicka hästen till livsmedelsproduktion. Vi äter ju kött från nöt, gris, fågel, fisk m.m. vi har själva två kalvar som går bakom huset som sen ska hamna i frysen. Hästkött är ett mycket fint kött och de som påstår att det aldrig har ätit kött kan känns sig grundlurade. Många resturanger serverar nämligen hästkött.
Om jag vore som dig så skulle jag kolla ute på eniro efter slakterier runt dig och ta kontakt med dom och se om dom tar emot hästar.
Det är aldrig roligt att behöva ta bort sin kompis, men jag hoppas att det går bra för dig.
MVH Marie

Vilket innebär?
Både tillvägagångssätt, ekonomiskt o.s.v.

Jag ser själv ingen orsak till varför hon inte skulle kunna gå till livsmedel (bara en extra inflikning). Jag ser det mer som ett stort slöseri att hon inte gör det.

*kl*

På måndag åker jag med henne till Knorrevången, bokat och klart.
Hon rids en sista vända på söndag om hon inte visar sig ha mer än en minimal hälta och görs sedan "tävlingsklar" på kvällen.
Sen kommer hon tycka att det är skit kul att hon får åka ut på tävling på måndagen. Mycket bättre än så blir det inte för henne.

Och sen på de som nu tycker att det stället skulle vara hemskt. Jag är av den fasta åsikten att man inte ska tro allt man läser, speciellt inte i tidningar och innan saker och ting är utrett.

*kl*

Hon rids en sista vända på söndag om hon inte visar sig ha mer än en minimal hälta och görs sedan "tävlingsklar" på kvällen.
Sen kommer hon tycka att det är skit kul att hon får åka ut på tävling på måndagen. Mycket bättre än så blir det inte för henne.

Och sen på de som nu tycker att det stället skulle vara hemskt. Jag är av den fasta åsikten att man inte ska tro allt man läser, speciellt inte i tidningar och innan saker och ting är utrett.

Men om det nu är så att man kontrollerat med myndigheter vilka anmärkningar som finns på slakteriet och det finns en hel del de sista fyra åren.
Jag skulle aldrig för mitt liv anlita företag med en massa anmärkningar hos olika myndigheter.
Och för närvarande försöker jag få fram till vilka företag slakteriet säljer köttet vidare, för de kommer jag bojkotta också framöver.

Underligt att det går bra att göra reklam för en företagare utan att den tråden tas bort.
Börjar allvarligt fundera på vad ni moderatorer går efter för regelverk här i trådarna.
Jag vet att nu blir tråden låst med omedelbar verkan.

Var det svaret riktat till mig?
Jag vill bara påpeka att jag INTE är moderator för detta forum.

Immer

Jag är helt övertygad om att de kan bulta en häst och eftersom jag får lov att följa med in så är jag inte ett dugg orolig.
Vad de sedan gör med köttet, så länge det kommer till nytta, bryr jag mig överhuvudtaget om.

Bojkotta på du, men såna detaljer orkar jag inte bry mig om.
Ska du ha en diskussion om vilka företag som har anmärkningar etc kan du starta en ny tråd om det. Jag klarar mit utan det eftersom det inte var det tråden handlade om.

*kl*

Nej man skall inte tro allt man läser men heller inte förkasta allt man läser. Så en gnutta misstänksamhet kanske är på sin plats.

Du kan ju tex begära att få se när just din häst slaktas. Då vet du vad som hänt.

Sen tycker jag att priset på hästkött är så uselt i Sverige så bara det är en anledning att inte köra till slakteri.

Nej så klart ska man vara kritiskt, men jag tycker det är löjligt när folk hoppar på allt de läser och sväljer det med hull och hår.
Jag får lov att följa med in och kommer att göra det och de kan med all säkerhet bulta en häst = allt frid och fröjd.
Hade jag inte fått följa med hade jag blivit mer misstänksam oavsett ställe.

Om jag nu skall svara på din ursprungliga fråga så förstår jag inte varför man skall köra till klinik för att avliva en häst.

Som jag ser det finns det antingen slakt eller avlivning att välja mellan. Skall man avliva hästen så gör man ju det hemma på gården. Det finns ingen som helst anledning att köra till klinik.

Jag blev lite förvånad när jag fick reda på att kliniken i närheten erbjöd avlining. Jag kunde inte heller se meningen med det.
Men det kanske någon annan har en bra förklaring på? Oavsett om den är moralisk eller "ekonomisk".

Förra hästen som avlivades (detta stoets avkomma tyvärr) avlivades hemma och begravdes hemma, men jag har över 30mil hem en väg och det är inte lösbart att köra hem henne för att begrava henne där tyvärr annars hade jag kanske gjort det.
Slöseri, men ändå lite så att de alltid är hemma på något sätt. Ibland får man väl vara lite sentimental antar jag. :o

Förra hästen som avlivades (detta stoets avkomma tyvärr) avlivades hemma och begravdes hemma, men jag har över 30mil hem en väg och det är inte lösbart att köra hem henne för att begrava henne där tyvärr annars hade jag kanske gjort det.
Slöseri, men ändå lite så att de alltid är hemma på något sätt. Ibland får man väl vara lite sentimental antar jag. :o

När vi avlivade en häst senast så valde vi avlivning hemma. Allt var väldigt proffsigt och hästen bultades och hann inte märka något alls. Vi begravde inte hemma utan han som avlivade tog med kadavret. Visst är det en lite makaber hantering med griplastare som sedan bara slänger hästen i en container. För mig så är det dock bara ett kadaver. Hästen och dess känslor osv finns inte längre.

Jag tycker att detta var ett väldigt bra sätt att avliva. Haken är väl att det kostade en slant.

Vi har kört till slakteri innan också men det var länge sen. Det var till ett SCAN slakteri och de kändes seriösa.

Usch skulle aldrig ta den risken, vet alltför mycket om det stället eftersom jag har känningar som käner till stället. Men hoppas att allt går bra för och att det går smärtfritt. Se till att du får vara med så de inte bara kommer ut med grimman för du har då ingen säker aning om djuret är dött eller ej, men ärligt talat vilket osmart val då det stället är så negativt aktuellt som det är:mad:

*kl*

Ts har minst 1 timmes körväg till korrevången, och då är detta det slakteri som ligger närmast. Var nästa slakteri ligger vet jag inte, men det lär ju vara minst 2-3 timmar bort.

Ts får följa med in, hon får se hästen bultas, och åker därifrån.

Jag, som är vän med ts, har tagit bort min häst där innan i år, och har bara bra erfarenheter där ifrån.

Varför skulle hon välja att åka någon annanstans? Hon vill ha sin häst bultad, och att köttet skall komma till användning sen. Huvudsaken är att hon ser att allt går rätt till innan, vilket hon får göra...

Inte speciellt till Dig Immer

Hå, hå, ja, ja ...

Ena stunden antyds det att hästar slaktas olovandes och den andra att hästar som SKA slaktas inte slaktas! Hur ska man ha det egentligen?

För egen del, jag ska ju också slakta DÄR på måndag, så tänkte jag bespara mig det antal tusenlappar det kostar att slakta hemma (eftersom denna häst är i transportbart skick och inte kommer att bry sig, har en kronisk hälta men är i övrigt frisk) och istället lägga pengarna på hästens dotters (som vi har lyckan att ha kvar) professionella utbildning, räcker kanske till en extra månad hos tränare. Jag tycker det verkar vara ett bättre sätt att använda mina pengar.

Dessutom kommer köttet till nytta. Att sjukt kött destrueras är naturligt men att förstöra friskt kött är slöseri med jordens resurser enl mig. Om det äts av lejon eller människor är mig egalt även om jag själv inte köper hästkött eller mig veterligen äter det. Slinker säkert ned då och då eftersom jag älskar salami (gammal fördom som sitter i?)

Jag förbehåller mig rätten att vara sentimental i vissa lägen, mina SJUKA hästar slaktas alltid hemma – men också rätten att vara krass när det så lämpar sig.

Tidningsskriverier och anmälningar/anmärkningar tar jag också med en nypa salt. Anmälningssjukan sprider sig i Sverige enl mönster från det Stora landet – det är kanske bra, håller olika myndighetspersoner och inte minst juristerna sysselsatta och motverkar arbetslöshet (men det tar vi i en annan tråd, vah?)

Nej så klart ska man vara kritiskt, men jag tycker det är löjligt när folk hoppar på allt de läser och sväljer det med hull och hår.
Jag får lov att följa med in och kommer att göra det och de kan med all säkerhet bulta en häst = allt frid och fröjd.
Hade jag inte fått följa med hade jag blivit mer misstänksam oavsett ställe.

Det är just det jag inte gör, sväljer allt med hull och hår.
Jag ringer och kontrollerar med berörda myndigheter, så jag får svart på vit.

...ej, men ärligt talat vilket osmart val då det stället är så negativt aktuellt som det är:mad:

VAD kan gå fel? TS följer sin häst till sista stunden är kommen, övervarar bultningen och godkänner alltså förfarandet hela vägen. DET om något är väl att stödja rätt hantering genom att KRÄVA rätt hantering?!

Nyss hojtades det med att man inte ska göra affärer med osnygga oärliga människor, man väljer själv att bli lurad.....

Nu tror jag inte allt som skrivs, och väntar med att döma till det står klart vad som egentligen inträffat.

Vad är det du antyder?
Att hästen säljs vidare eller vad?

Immer

Det skulle ju inte vara första gången ett slakteri sålde vidare slaktdjur till liv. Min far har till och med råkat ut för att en slakteriförening gjorde så men det är länge sedan nu.

Så jag skulle inte se det som så väldigt osannolikt. Jag skulle vilja övervaka bultningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar