Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag försöker uppfostra honom så gott det går, men som sagt det är inte så lätt att ta ur någon en ovana. Hästen är 8 år och jag har bara haft honom några månader.

Det är naturligtvis INTE bra att han biter på handtaget, det måste göras något åt. Det har du helt rätt i. De två (en och en halv gång!) gånger det hänt så har han stått länge vid grinden och velat gå in. Det händer sällan, utan oftast får man gå och hämta honom. Oftst är det så att den som har insläppet tar in kvarvarande hästar det sista hon gör innan hon åker därifrån. Då kan en stackars häst bli kvar ute ganska länge. Därför har jag bett den som har insläppet att ta in hästen tidigare om han ändå står där.
 
Jag skulle ha blivit galen :devil:
Tack och lov att jag tar hand om mina hästar själv.Mitt ena sto gillar inte att man kladdar henne på huvudet,skulle nån slå henne med en grep på mulen(eller nånstans föresten)skulle jag göra om vederbörande till nåt annat :devil: :devil:
MVH Rex
 
Den människan mår säkert inte bra själv verkar behöva vård.
Ta itu med det där genast det kanske inte är bara din häst som blir utsatt. :bow:
 
Ärligt talat hade jag nog slängt ifrån mig halmen, tagit åt mig green och smällt kärringen med den. :mad: Hur kan man vara så respektlös och dum i huvudet? Att människor är så fruktansvärt okunniga!!!

Var jag du skulle jag ta kontakt med henne och sedan diskutera saken tills jag kunde vara säker på att tanten förståt att en häst inte GÖR sina problem. Och speciellt inte för att reta tjuriga gamla kärringar som inte har något hyffs överhuvudtaget. :mad: :mad: :mad:
 
Hästar i flock har inte huvudet som en fri zon. Ok, det är väl lite väl lågt att slå mot tex ögat, men biter, nafsar en häst mot mig tar jag några snabba steg mot den (hotar), gör den inte en antydan till att backa då verkställer jag hotet. Hästarna är inte snällare mot varandra i verkligheten. (Det låter nästan som jag ger dem en rak höger :o :crazy:)
Om en häst hotar på avstånd, tex börjar backa mot mig i hagen och inte ger sig när man närmar sig kan jag mkt väl tänka mig att slänga en spann el dyl efter hästen av 2 orsaker. 1, jag vill inte backa och därmed förlora rang. 2, jag vill heller inte riskera att bli sparkad :smirk:
Har även stått i några kollektivstall och min mening är att de FARLIGASTE hästarna är de som man inte ens får höja rösten mot (pålle blir ledsen eller nåt). De ägarna får även själv sköta sina hästar.
Men som sagt det är din häst, du bestämmer, men står du kollektivt får du nog inse att alla inte har samma toleransnivå som du (på gott och ont). Är det inte acceptabel nivå får man väl flytta eller ta hand om sin häst själv.
Hoppas att du inte tar illa upp. Är dålig på att formulera mig mitt i natten... ;)
 
I o för sig kan även jag acceptera en viss form av "markering" när det TYDLIGT handlar om att hästen (katten/hunden) säger "Jag gillar inte det här och måste få visa det" men att man känner den bra o vet att den ALDRIG skulle bitas trots detta. Kanske är det så du menar att din häst gör?
Japp det är på den nivån det ligger. Hon biter bara i luften och så får jag göra det jag måste göra och varför först göra nåt mot hästen som den tycker är obehagligt och sen slå på den när den talar om att den tycker at det är otäckt :confused:.
 
Jag har använt spetsiga sidan av grepen en gång (plastgrep). Det var en gång när jag var tvungen att mocka med Novan i boxen och hon var på ett riktigt :devil:sjuhelvetes humör. Hon stod och kickade mot mig hela tiden när jag bad henne om att flytta på sig. Efter ett par kickar tröttnade jag (hon lyssnade inte på tillsägelser) och höll upp grepen samtidigt som jag bad henne flytta sig. Hon sparkade rätt in i grepen :idea: :devil: hon tittade mycket förolämpat på mig efter det (såg givetvis till att jag höll grepen så att hon inte kunde skada sig på den). Sen dess har hon aldrig sparkat mot mig :D. Hon hajade uppenbarligen exakt vad jag menade.
 
usch sägare ja gdå bara. Vad tnker vissa människor med, jag hade blivit galen om någon gjorde så mot hästen eller ponnyn men nu står ju som i ett stall med bara 4 hästar och alla i stallet känner varnadra och är ju vänner så ingen skulle änns komma på tanken att göra någont sånt.
Jag hade nog blivit lika förvånad om någon gjorde så mot hästen eller ponnyn, hade sagt att den personen kunde dra åt helvete där där hör hemma eller något även om jag inte använder såna ord till vardags... :crazy:
Du kan ju sätta upp en lapp på box-dörren där det står: "Slå ej hästen". Inte fr att det är så normalt men jag hade nog gjort det men å andra sidan är jag ju inte som alla andra.
Men jag skulle aldrig kunna slå min egen häst och aldrig änns kommma på tanken att slå någon annans häst så jag förstår inte vad den människan tänt med, undra varför hennes häst är så känslig om den nu är det, hon lär hju haft några "diskussioner" med den isåfall? :confused:
 
Igår morse när jag kom för att morgonfodra hängde det inslagna chokladkakor från den här människan på alla boxdörrar. Då var det inte riktigt läge att skälla på vederbörande... Men jag ska ta det med henne vid ett senare tillfälle.

Förresten så punktbevakade jag min häst igår när han stod på stallgången. Det var full fart i stallet och alla sprang fram och tillbaka. Inte en enda gång försökte han nafsa efter någon som gick förbi honom! Däremot vill han gärna hälsa och är därmed ivägen med sitt huvud när nån ska gå förbi. Men personligen så gillar jag sociala hästar som vill ha kontakt. Hans nafsande är alltså inget problem för någon annan än den som står och pillar honom på munnen när han är upprörd.
 
uscha. ja kanske har sagt till andra hästar och puttat bort dom, men aldri SLÅTT nån annans häst. och så gjorde hon det med en grep också!!! fruktansvärt.
 
I o för sig kan även jag acceptera en viss form av "markering" när det TYDLIGT handlar om att hästen (katten/hunden) säger "Jag gillar inte det här och måste få visa det" men att man känner den bra o vet att den ALDRIG skulle bitas trots detta. Kanske är det så du menar att din häst gör?
Japp det är på den nivån det ligger. Hon biter bara i luften och så får jag göra det jag måste göra och varför först göra nåt mot hästen som den tycker är obehagligt och sen slå på den när den talar om att den tycker at det är otäckt :confused:.
Låter inte så tokigt i mina ögon. Det är trist när vissa djur känner att de vill markera o visa såna starka protester, men vissa är ju så. Känner hundar, en av mina kissar och haft en foderhäst som är mer "känslosamma" och måste få yttra sig om att de inte gillar saken. Däremot är INGEN av de bristande i respekt mot mig o skulle ALDRIG bita MIG... bara i luften och i en slags demonstration av sina känslor... det kanske man bör tolerera tycker jag!
:)
 
Shit.... :eek:...jag hade blivit arg.

Har själv "kommit på" folk som "piskat" min pålle...pga att han stor och kliade svansen mot boxdörren......dom tyckte inte han skulle göra det eftersom att han skulle förstöra sin svans. (svansen är SUPER tjock & han kliar sig ytterst sällan)...i allafall så hade dom provat att "peta" bort honom...men det funkade inte så då tog dom ett spö :eek: :mad:

Hmm..vill min pålle klia sin svans så får han göra det....tänk dig själv att inte få klia på ex. ett myggbett eller på benent om det kliar som f*n....HEMSKT ju!!
 
Prova med att slå henne på näsan med spångrepen så får hon se hur det känns! :devil: Vilken dåre! Så där gör man bara inte... Skulle ha slagit henne gul och blå om hon gjorde något sånt mot min häst... usch att såna där ska få ha häst.. vem vet vad hon gör mot sin häst när ingen ser? Det verkar ju lite misstänkt eftersom du skriver att hennes häst är så känslig... hon kanske har slagit till den oxå?

MVH/ Zanna :rofl:
 
Det där tycker jag låter oerhört idiotiskt. Hästar biter/nafsar av en orsak. Hitta orsaken, eliminera den och sen är det lugnt. Skulle du prova den metoden på vissa hästar jag känner hade du blivit av med handen...
 
Har läst igenom tråden och blev jättelessen, för din skull och din hästs skull =( Att det finns så dumma människor?!
Sen tänkte jag; Om dom hade gjort så på min förra ponny - då hade min ponny gett igen tusen gånger om! Han hade blivit så förbannad så att det skulle inte varit klokt! Kommer ihåg när de skulle hjälpa mig att lastträna honom och började gå på med spö på honom - du försvarade han sig och reste sig mot dem.
Om någon ens knäpper min stora häst på nosen så skulle han få men för livet!
Det är ju en sak om man har en häst som står och nafsar efter folk, att slänga en hand på den får man ju! Men att provocera fram och dessutom slå med grep! Fyfan :mad:
 
Låter som en riktigt sadistisk kärring.. har du sagt till människan än?

Hade det varit en bitig häst så kan jag förstå om hon smällde till den, men inte med grepen... :mad: och jag är faktiskt av den uppfattningen att man kan (med SIN EGEN häst!) "provocera" fram ett bett t.ex om hästen är bitig, för att kunna ge en bestraffning i rätt tid så den lär sig lägga av med det. Men inte f-n ska man göra sånt med någon annans häst... :mad:

jag (till skillnad från nån som skrev här) har faktiskt sett riktigt huvudskygga hästar. Bl.a har min egen öronsvamp och har haft hela livet, så det är svårt att få på honom grimman/tränset... Då har en massa "duktiga" människor försökt straffa honom och bara stressat upp honom ännu mer, slagit honom tillslut när han blev mer stressad osv... :mad: Så han var nästan omöjlig att få på grimman. Det gick knappt att klappa honom nära öronen. :(

Så visst kan hästar bli huvudskygga, hur många slag som krävs är upp till hästens personlighet, men när de väl är huvudskygga krävs mycket jobb för att få de att lita på människan igen...

Det är den klassiska: Det tar mycket lång tid att bygga upp et förtroende, men man kan förstöra det på nolltid.

Oj oj! Nu vandrade jag visst iväg i mina tankar! :D

Slå till kärringen med grepen från mig ;)
 
Ok att man säger åt hästen om den biter/nafsar.
Men att slå till hästen med en grep på nosen gör man väl dock inte?

Man slår inte på nosen överhuvudtaget och inte med något tillhygge.
 
Hade det varit min häst någon smällde till med en grep hade jag tryckt ner grepen i halsen på den som slog. Eller trycka upp den i andra ändan. :devil:
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Snuffsan skrev:
Att provocera fram ett beteende kan man ju ha orsak till. Om man har en häst som bits kan det ibland vara lämpligt att provocera fram det bara för att kunna bestraffa direkt. Just eftersom det oftast tar för lång tid mellan bett och bestraffning. Men man får ju provocera på "lagom" nivå. Inte stå och slå hästen på nosen osv. Men om nu hästen biter så fort något kommer nära nosen hade jag nog också stuckit dit fingrarna och varit beredd på att nypa till vid ett bett.

Det kan ju inte vara speciellt kul att dela stall med en häst som bits. Att den sen "bara" nafsar som du säger kvittar. Hästar ska inte nafsa. Incidenten med grinden tyder ju på att folk kanske är lite trötta på din hästs beteende både vad det gäller nafsning och annat.

:bow:
Tänkte exakt samma sak.

(Sen det här med grepen var ju kanske lite olyckligt, men jag har svårt att tro att hästen fick jätteont av en plastgrep, de är rätt mjuka och flexiga längst ut. Trodde det var en vanlig, metallgrep först när jag läst rubriken, DÅ hade det varit misshandel.)
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Tillägger för säkerhets skull att jag inte tycker att fysisk bestraffning är det bästa sättet (eller ens ett bra sätt) att lära hästar saker / av med saker. Inte för att hästar i regel tar så stor skada av det, men för att det helt enkelt inte funkar - oftast fortsätter dessa hästar att bitas eller vad de har för ovana - hur mycket smisk de än får. Hästar är inte som människor och har inte samma förmåga att koppla ihop olika företeelser och minnen.
Huvudsaken är att de inte tar så stor skada av en plastgrep. Med tanke på hur de ibland tjongar till varann i hagen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp