Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

:eek: Vilken :devil: ragata!!
Rappa till henne med grepen i ansiktet nästa gång.
Eller anmäl henne!
Eller förresten, gör båda två! :devil:
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Herregud människa, hur hittade du den här gamla tråden? :crazy:

Men jag står fortfarande (ett år senare nästan) för det jag skrev då.
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Håller fullkomligt med...en ohanterbar häst hör inte hemma i ett stall där andra ska ta hand om den.
Min är bara 1 år men jag förväntar mig att hon ska gå lugnt när man leder henne, att hon inte tränger sig på nån, inte bitas eller nafsas för den delen...helt enkelt respektera att en människa står där och att man inte trampar på denne...
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Var den gammal? :idea: Hade ingen aning, den låg på 1:a sidan iaf!
Jag går inte ner i arkivet och rotar efter gamla trådar inte! ;)
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Inlägget innan ditt är skrivet 2003-12-26. Hur har du trådarna sorterade om den låg på första sidan? ;)
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Men du får gärna leta upp mina gamla inlägg och svara :bow: på dom.... :D
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

hej placera hästen ien box eller spilta långt bort från alla med grindar
ovan till med varning skyltar att hästen är bitelak och svår hanterad,
men att jävlas är ju inte bra varken med hästen eller folk för det hjälper inte!
och bind upp hästen kort när ni ska göra något med kedjor iett stall
på båda sidor den inte kan göra något från grimman ,och låt endast vana skötare ta hand om den saken.
och lära av hästen dessa dumheter ,med att sköta om den ordentlig,ge morötter att bita i stället för stryk,och beröm där den gör något bra och ge äpplen varje gång du kommer ,så att det blir roligt varje gång du kommer,borsta och rugga en stund med hästen är för modligt stressad,och behöver relaxa.prata bestämt och lugnande. använd bestämda handtag hela tiden men håll avstånden för säkerhets skull.
men slå inte djuren det hjälper inte ett skit! :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Snälla Piamar, sluta svammla om saker du inte har en susning om. I än den ena än den andra tråden ger du konstiga råd. Du har ju ingen aning, du är ju inte speciellt hästvan själv. Så snälla, sluta ge en massa konstiga "tips" innan det blir farligt ("tipsen" i den här tråden är inte så farlig, men ändå).
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Snuffsan skrev:
Inlägget innan ditt är skrivet 2003-12-26. Hur har du trådarna sorterade om den låg på första sidan? ;)


Ingen aning! Allt annat ser ut som vanligt ju! Kan det ha varit så att nån annan bumpat tråden, och därefter ångrat sitt inlägg och tagit bort det? :confused: Annars har jag ingen förklaring. :crazy: :D
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Hur blev du importerad förresten? För det är väl gamla Dreamer eller?
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Hon behöver inte ens röra honom :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

piamar skrev:
hej placera hästen ien box eller spilta långt bort från alla med grindar

Blir hästen mindre bitsk bara för att den får stå inne 22 timmar om dygnet?

piamar skrev:
ovan till med varning skyltar att hästen är bitelak och svår hanterad

Var har du fått att hästen är elak och svår hanterad ifrån?
Av vad jag förstod var det ända problemet att hästen kunde vara lite smånafsig och tyckte om att bita på saker?

piamar skrev:
och bind upp hästen kort när ni ska göra något med kedjor iett stall
på båda sidor den inte kan göra något från grimman ,och låt endast vana skötare ta hand om den saken.

En häst som bits är ju ett problem som man måste ta tag i. Att binda upp den kort är bara en kortsiktig lösning. Att vana skötare tar han om den gör väl inte att den bits mindre?

piamar skrev:
och lära av hästen dessa dumheter ,med att sköta om den ordentlig,ge morötter att bita i stället för stryk,och beröm där den gör något bra och ge äpplen varje gång du kommer ,så att det blir roligt varje gång du kommer,borsta och rugga en stund med hästen är för modligt stressad,och behöver relaxa.prata bestämt och lugnande. använd bestämda handtag hela tiden men håll avstånden för säkerhets skull.

HAHAHA! Att hästen får godsaker från en gör ju bara att den lär sig att godsakerna kommer från händerna, vilket kommer göra den mer tiggig och nafsig. :smirk: Morötter att bita i? Varför då? Varför tror du att den är stressad? Hur kan "borsta och rugga den" göra saken bättre? Att hålla avstånd gör väl bara att hästen lätt kan konstatera att du är rädd :cool:

Det ända som jag tycker var vettigt i ditt inlägg var att man inte ska använda våld på hästar. :angel:
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Snuffsan skrev:
Hur blev du importerad förresten? För det är väl gamla Dreamer eller?

Japp det är jag... vet inte, det var nåt som hände i samband med forumskiftet. Tror att jag fanns med i denna databas också, och antagligen är det inställt så att den ska lägga till Imported framför för att undvika dubletter....
Har bett Gunnar ändra men det har inte hänt nåt, och jag orkar inte bry mig så mkt.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det är ju bara att konstatera; hobbypoliser finns det överallt! och trisst är det! :mad:

I trådens första inlägg kan man ju för en stund tro att tanten blev rädd och reflexmässigt dyngade upp grepen mot hästen.

Men att stå och provocera fram ett felbetende är i mitt tycke helgalet! SÄRSKILLT om det inte är ens egen häst! :mad:

Däremot kan jag förstå att man nystar till en häst som beter sig fel Men då det händer och om man verkligen tror att det behövs. Vare sig det är min häst eller någon annans. Faktum är att jag nog skulle vara snabbare till det om det var en annans häst som gör "utfall" mot mig, jag vet ju inte om hästen vill naffsa eller bita mig och nog tål en häst en smäll på halsen (och huvudet oxå för den delen även om jag skulle försöka undvika det) utan att bli förstörd för all framtid.

Men sist och inte minst tror jag personligen på uppmuntran då det går som man vill och bestraffning med rösten då det inte gör det och jag har inga problem. Vad jag menar är att röstläget räcker långt, men efter en viss gräns får det vara nog och då kan det vara läge för en handgriplig bestraffning men banne mig inte med tillhyggen som grepar. Vare sig plast eller järn eller fan hans moster!

Men som sagt att provocera fram felbetenden för att visa att så gör man inte det ger jag inte fem öre för. Beröm när hästen gör rätt istället och var konsekvent.

Jag skulle ta ett vänligt samtal med tanten så här i efterskott och fråga vad det hela gällde för att sedan förklara min syn på det och vad som sades från stallkamraterna om provoceringen. Sedan skulle jag tala om hur jag vill att det ska gå till i fortsättningen. Men jag skulle lyssna till hennes synpunkter men klart och tydligt säga ifrån till provocering och grepar. Passar det inte så håll dig då undan min häst, fast det kan ju vara ett problem om han/hon står vid grinden förståss men det hörde ju inte till vanligheterna som jag förstod det?

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Helt okej! :)

Kan hålla med dig om provocerandet, men jag skulle bli förbannad om någon annan tog på sig det jobbet med min häst. Att provocera i korrektionssyfte tycker jag är upp till ägaren att avgöra, inte någon annan i stallet - om man inte bett om hjälp alltså.

De som hanterar min häst har full rätt att göra det som krävs för att han inte skall vara "farlig", men provocera fram oönskat beteende - tja, det önskar jag att de överlämnar till mig. Det är nog tryggast så om inte annat... ;) :D
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ja, det var ju det jag funderade lite runt.

Klurade över om det har med hästens självsäkerhet/trygghet att göra, eller om det har att göra med När man bestraffar, Varför man bestraffar eller Hur man bestraffar.

Min häst har fått ett långt rep kastat i huvudet vid några tillfällen när han gått på bakbenen och fäktat med frambenen mot mig, och ett flertal gånger har jag klappat till honom på nosen när han bitit efter mig eller något annat - och han är fortfarande hästen som söker kontakt och älskar att gosa. Finns ingen avoghet eller skepsis inför människors händer osv.

Har faktiskt aldrig haft en häst som varit skygg, trots att jag är typen som hellre väljer att nypa till om hästen biter/nafsar än låta det bero - och aldrig stött på en huvudskygg häst heller för den delen. Därav mina funderingar - och också brist på svar på din fråga.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag frågar för att jag köpt mig en huvudskygg häst. Hastiga rörelser, särskilt händer, kring ögonen gör att han kastar sig, särskilt om rörelsen kommer i samband med ljud. Jag gör självklart kopplingen att han fått stryk på något sätt.

Nu söker han iofs också kontakt på ett mycket, mycket, försynt sätt och gosa och kliad vill han bli, men det är lugna rörelser som gäller.

Och med tanke på trådskaparen, den som lyfter en hand mot min häst kommer att få det jobbigt med mig.

/Jane
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Antagligen har jag bara kommit i kontakt med mentalt stabila hästar, för den reaktionen har jag aldrig fått. Kan kasta soppåsar över huvudet på min häst utan större reaktion... :D

Självklart skall inte en häst som är så känslig och rädd bestraffas på det sättet, det gynnar ju ingen, men jag tror fortfarande att majoriteten av alla hästar är såpass stabila att de klarar en dask på näsan utan att bli knäckta eller skygga.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

vilket pucko! Jag hade satt min grep i baken på männsikan, jag blir så fruktansvärt ARG!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp