Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Vi är nog rätt överens, jag tror också stabila hästar klarar en dask mot snoken, jag var mer intresserad av vad som skapar en huvudskygg häst, från grunden så att säga. För nånting måste ju gjort den skygg.

Men det gäller väl som i allt övrigt att kunna läsa hästarna och se hur varje individ är och agera därefter.

/Jane
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Hade någon så mycket som provocerat eller ens nuddat min häst på nosen utan att hästen gjort ett Hårt utfall så hade jag pucklat på vederbörande ordentligt! Ska min häst korrigeras så gör jag det själv, då är jag - och bara jag - ansvarig för min hästs uppförande!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Vad är då ett Hårt utfall? Att den nafsar efter någons jacka?
Att den biter ett barn som går förbi i axeln?

Nafsar en häst i stallet efter mig får den en dask på nosen.

Vill man inte att andra skall hantera eller korrigera sina hästar får man antingen se till att ha en så väluppfostrad häst att Alla kan hantera den utan att den försöker äta från höpåsar som står bredvid, nafsa efter kläder eller annat - eller helt enkelt skaffa ett eget stall som man sköter själv.

Jag är snarare så att jag Förväntar mig att min häst blir korrigerad och inte får spela Allan-Ballan när andra än jag hanterar honom. Det blir så mycket lättare för mig då, om han vet att man Står Still vid spolning av ben exempelvis Undantagslöst.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

herregud, vilket folk ! Ibland undrar man sannerligen varför vissa människor överhuvudtaget vistas bland djur. hon skulle ju själv ha en "knäpp på nosen" av den grepen !!!! nä stå på dig om du ser det igen och säg till henne att inte ens titta åt din häst !
usch vad man blir upprörd, stackars lilla "pållebus" :(
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Har varit med om en liknande händelse. Då jag var bortrest tog min faster hand om Zappa, min förra häst. Och han var tydligen lite bufflig, men inte så det inte gick att hantera. De är inte vana vid hästar.
Jaja, en som hade sin hst i samma stall hade tydligen läxat upp honom en gång när de var där för att ta hand om honom :eek:

En tysk elak häxa :angel: ;) :devil:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Vad arg jag blir! Har haft samma problem med min häst, som ser väldig "farlig" ut när han får sin mat... Många har lappat till honom över ansiktet och sagt att han tänker hugga eller att han bara sett arg ut. Han har varit huvudskygg i omgångar pga idioter till sk "hästmänniskor", har gett min häst stryk av ingen anledning. Jag har sagt till dessa människor vad jag tycker och tänker om dom och har inte varit snäll. Det finns riktiga idioter. Stå på dig och ta ett snack med den här tjejen! Du har all rätt att vara förbannad. :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Men man får ju tänka sig för! Ansiktet är OFF LIMITS! När min häst beter sig "illa", så får andra höja rösten åt honom, för han ÄR såpass uppfostrad att han lyssnar. Sen har jag en häst till som man måste ta till hårdhandskarna på när han sätter igång, men ALDRIG slå i aniktet!!!! Men ALLA hästar hittar på bus ibland. Även den snällaste hästen. Men dom behöver inte alltid få bestraffning för det!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Min travare är rädd om sitt huvud pga att han fick mycket stryk innan jag köpte honom, men min andra häst som jag haft sen han var 4 månader, vet jag exakt vad han varit med om. Dom är så totalt olika och jag måste påpeka detta i varje stall jag kommit till, att den ena kan man vara hårdare mot, men den andra är väldigt känslig. Det räcker att man höjer rösten, så rullar han med ögonen. Numera litar han på de flesta, men i omgångar har han råkat ut för elaka människor, som slagit honom och han har blivit livrädd för alla utom mig. :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Anmäl. Eller gör den här personen riktigt klar på vad som gäller framöver. Har god lust att göra det själv! :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Fy faan vilken j*vla människa! :devil: :devil: :devil: :devil: Så där gör man ju bara inte! Vad tänker hon med? :confused:
Jag förstår hur du känner det också, jag stod i ett stall förut där en kvinna tyckte att min häst var ouppfostrad, och försökte "fostra" honom när jag inte var där t.o.m. Han hade tidigare blivit misshandlad och precis börjat lugna ner sig när hon flyttade dit, och jag började undra varför han började bli konstig igen efter ett tag. Senare kom det fram att den kvinnan spöat upp honom i hans box utan anledning! :eek:
Jag förklarade för henne att det var min häst, och att han skulle hanteras av mig och på mitt sätt. Som tur var fick vi vårat stall klart strax efter det, och kunde flytta därifrån.
Man blir så inihelvete arg när folk gör så! :devil: Vad tror dom ger dom för rätt att göra så? En del är ju bara dumma i huvudet! :devil: :devil:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

men i omgångar har han råkat ut för elaka människor, som slagit honom och han har blivit livrädd för alla utom mig.

Ursäkta mig, men sådan där är i mina ögon rent blöjsnack.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Vilken överlevartråd, kommer tillbaka som en liten bomerang hela tiden :bow:

Apo
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
men i omgångar har han råkat ut för elaka människor, som slagit honom och han har blivit livrädd för alla utom mig.

Ursäkta mig, men sådan där är i mina ögon rent blöjsnack.
Håller med du! :bow:
Och skulle det mot förmodan vara sant att hästen är livrädd för alla utom just Petra, så kanske det vore bäst om hästen fick vandra vidare... :crazy: För det måste ju vara ett helvete för en häst att leva o bo i ett stall där det finns andra människor än just ägaren Petra och behöva stå o vara livrädd hela dygnet?
Under förutsättning att Petra inte har sina hästar själv hemma o ingen kommer dit överhuvudtaget förståss.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Men visst vore det mysigt om det vore så? Att matte/husse är den enda som hästen fungerar med. Lite som i hästberättelserna i Penny och andra hästtidningar! :D

Jag instämmer med dig mfl, jag tror inte hästar fungerar så.
Båda mina hästar har stått i ett stall där det förekommit både det ena och det andra.

Ena pållen är trots likadan som när jag köpte honom -89, dvs helt orädd om huvud, inte "sprättig" osv. Han har järnpsyke och är tillika mkt snäll.

Den andra är det mer nerv i, och innan jag klurade ut vad som försiggick i stallet vi stod i, så var jag skapligt förvånad över att hästen som jag trodde, utan anledning blivit huvudskydd, hoppade bakåt när grimman skulle på, rusade in i boxen osv, osv.
Och trots att jag inte "ryade" med hästen i fråga, så var han lika "skvättig" med mig som med alla andra.
Nu har vi bott ett år i ett stall som är suveränt på alla sätt.
Och pålle är som en ny häst! "Skvättningarna" och allt annat "hopp och rädd" är borta.
Borta för ALLA. För mig och för övriga som hanterar honom.
Jag har tom fått höra av alla andra att han förändrats enormt och blivit lugn.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Fy vilken dum människa som kan göra något sådant.....slå nån annans häst...med en grep :eek: liksom va tänker den med?!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Min erfarenhet är att hästar som får smäll oprovocerat blir både huvudskygga och skygga rent allmänt. Dvs ägaren har smällt den alldeles för långt efter det att den gjorde "fel", eller ägaren har inget kroppsspråk som hästen kan tyda och missförstå vad ägaren vill och då åka på en propp.
Har "proppen" kommit i rätt tid har hästen snarare skämts och bett om ursäkt än blivit skygg.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Har varit med om en liknande sak på min häst när han stod uppstallad i ett stort privatstall. (innan vi byggde eget) Nä jag kommer för att hämta honom i hagen är det en massa småpojkar som kastar sten på min häst! :mad: Och inte nog med det, det står en vuxen brevid och skrattar!!!!! Jag går givetvis fram till dom och frågar vad f*n som håler på med. Den vuxna kvinnan svarar då att "Vi hjälper dig bara att motionera hästen, han ser lite fet ut."
Snacka om att jag blev arg. Var bara 12 år då och jag tror aldrig någon har varit med om att en 12 åring snackat till en vuxen i det tonfallet :devil: Kvinnan var iaf ganska blek och hon och småpojkarna försvann illa kvickt. Skämdes nog lite efteråt :angel: , men var bara sååå arg!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Matilda_o_Bonita skrev:
Har varit med om en liknande sak på min häst när han stod uppstallad i ett stort privatstall. (innan vi byggde eget) Nä jag kommer för att hämta honom i hagen är det en massa småpojkar som kastar sten på min häst! :mad: Och inte nog med det, det står en vuxen brevid och skrattar!!!!! Jag går givetvis fram till dom och frågar vad f*n som håler på med. Den vuxna kvinnan svarar då att "Vi hjälper dig bara att motionera hästen, han ser lite fet ut."
Snacka om att jag blev arg. Var bara 12 år då och jag tror aldrig någon har varit med om att en 12 åring snackat till en vuxen i det tonfallet :devil: Kvinnan var iaf ganska blek och hon och småpojkarna försvann illa kvickt. Skämdes nog lite efteråt :angel: , men var bara sååå arg!
Va? Det skjuts för lite i detta landet! :mad: :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Hade bara tänkt ta in honom direkt i stallet, men fick istället spendera de närmaste 40 minutrarna med att leda runt honom med svettäcke så att han fick lugna ned sig eftersom han hade sprungit runt i panik i hagen. Har fortfarande kvar honom och så fort man lyfter en sten från marken stegrar han sig, så han kommer ihåg hur ont stenarna gjorde.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det klart han gör det, stackars häst! :cry:
Vilka jävla människor det finns! :mad: Jag säger som Humelibumlan; skjut dem! :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp