Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Fan vilcken idiot, om någon gkort så mot min (medryttarhäst) pålle så hade jag blivit förbannad som fan...
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag har varit med om ungefär samma sak... Ägaren till stallet där jag hade min ponny förut när han var hingst satte e kedja över nosen på honom och drog ner honom på knä på tallgången :eek: Jag var inte där och fick höra av en kompis som var med då vad som hänt. När min kompis frågade varför hon gjorde det fick hon till svar att "Han tänkte stegra sej så jag drog ner honom." Bullshit, säger jag! Han har aldrig stegrat sej, och då menar jag även under den tiden då han knappt gick att leda. Åh vad arg jag blev! Jag sa åt henne att ge fan i min häst och åkte ut på morgonen och kvällen för att släppa ut/ta in honom själv och förbjöd henne att ens röra vid honom. Tre dagar senare bytte vi stall. Nu går det inte att ha kedja på honom då han blir jättenervös och kör upp huvudet, liksom som om han förväntar sej att bli nerdragen igen :(
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Nu är jag iofs. lagd åt det aggressiva hållet, men DEN människan hade fått äta upp sitt beteende flera gånger om...!!!

Ta upp det med henne, och med stallägaren. Att din häst har börjat bli huvudskygg beror ju på NÅGONTING!! :devil:

Usch, jag är så upprörd att jag börjar puckla på skärmen snart... :devil: :devil:

Bara ett litet inlägg till er som "straffar" hästar. Ska ni säga till hästen så den förstår så måste ni vara med själva och tala om för hästen precis innan den gör något dumt, tex biter någon, för annars kan jag tala om att eran bestraffning är bortkastad eller så är den till för er själva att ge igen på hästen.

Nu hamnade det här under fel persont inlägg men ni som "straffar" hästarna på det viset är ni som ska ta åt er, inte du Kiddo!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Man skall behandla hästen, som man vill bli behandlad själv!

skulle du vilja springa runt med en löjlig ryttare på ryggen på ridbanan ;)
förlåt, kunde inte låta bli :p
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Min hingst är 4 år och var väldigt bitig och nafsig av sig när jag fick hem honom för lite mer än ett år sedan. Han är fortfarande naffsig men inte så att han riktigt biter tag i en, men när han naffsar till så brukar jag slå bort huvudet på honom. han vet så väl när han gör fel. Och han är inte huvudskygg alls.
Jag har även sagt till Dottern till stallägaren att är dte så att han dummar sig då är dte bara att säga till på skarpen.
men skulle jag s enågon stå och slå honom utav någon somhelst anledning ojoj säger jag bara då har den personen gjort sitt hos mig.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!?

Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från hagen. Elsladden var utdragen eftersom lampsladden satt i pga att stallägaren plogade stallplanen och behövde ha ljus. Jag mockade i godan ro och hör plötsigt en av tjejerna ropa att hästen står och biter på eltrådens hantag. Har tidigare skrivit en tråd om detta problem när elen inte är på. Han lyfter av tråden då. Jag tog in honom direkt eftersom jag inte vill att han ska lyckas med det igen. Eftersom jag mockade ställde jag honom på stallgången direkt. Han är van att få mat direkt, så han var riktigt upprörd över att inte få gå in i boxen och äta sin havre. Han kan vara lite bökig annars också, men nu var det extra mycket.

Jag mockade vidare och ägnade ingen särskild uppmärksamhet åt honom. Jag hade precis hämtat ett lass med halm och kom runt hörnet då jag ser en av de andra hästägarna lyfta en grep (en sån där spångrep i plast) med piggarna uppåt och slå till min häst på nosen. Min första tanke var att hon fastnade med piggarna under gummimattan och att den åkte upp när hon lyfte lite hårdare för att få loss den, men min andra tanke var att så högt kommer man inte då. "Vad gör du! Slår du min häst??" frågade jag. "Jamen han står och biter mig!" svarade hon. Jag blev så chockad att jag inte fann mig heller. Jag sa bara "så får man inte göra. Du får inte slå min häst!" "Nehe" sa hon bara , sen skyndade hon sig hem fort som sjutton. Där stod jag helt chockad och började komma på allt jag borde ha sagt.

Jag pratade med dom andra tjejerna och dom sa att hon stått framför honom och provocerat fram nafsningar och sedan slagit till honom på nosen flera gånger och även försökt skrämma honom. Han ÄR nafsig, men varför i hela friden ska man då stå framför och provocera honom!?!? Han skulle aldrig nånsin bita någon för att vara elak utan det där nafsandet är bara ren nyfikenhet (och lite ohyfs) från hans sida.

Tilläggas ska att den här människan är ca 40 år gammal och höjer inte ens rösten åt sin egen häst eftersom "hon är så känslig".

Det är väl ändå upp till mig hur min häst ska uppfostras på för sätt!!! Har faktiskt tänkt på att han blivit lite huvudskygg på sistone och undrat vad det beror på. Jag har nämligen aldrig straffat honom på något sätt på hans huvud.

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

jag är visserligen en tjej som kan överreagera ,ycket... men jag hade fan slagit till henne!!!

sånn är jag... fan om någon skulle göra så med min häst... synd att han inte högg henne:mad:
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag tyckte det här var en intressant tråd...
Nafsande är ju ofta en dumhet, och nafsar en häst som står på gången eller liknande så ska den ju ha en tillsägelse av den som den nafsar på, vem det än är. Tycker självklart man i det läget kan daska till den, men absolut inte mot huvudet eller med ett tillhygge!!! Bättre att "klappa" till på tex bogen och ryta (inte skrika) NEJ eller liknade.
Men därimot tycker jag man kanske ska fundera på om en häst BITER eller sparkar? Varför gör den det? Mår den inte bra? Har den ont någonstans, eller??? För det är inte helt normalt att en fullt frisk häst med flit försöker skada någon människa.

Sedan kan jag tycka att är man är i ett stall med flera hästägare så måste ju säkerheten gå först, har man en häst, kanske aldrig några problem mot människor, men kanske kickar andra hästar i stallet om man går förbi med annan häst, och en människa kan vara ivägen då av misstag.. Så måste man ju tala om det tydligt för de andra i stallet att han/hon är inte säker. Måste någon gå förbi och din häst inte är säker får man nog lova att flytta sin "osäkra" häst bara så de andra kommer förbi. Vet de andra om att han/hon inte är säker är det ju lite upp till dem också att inte provocera, inte försätta hästen i jobbiga situationer, men även ägaren får ju visa hänsyn! Sunt förnuft brukar man komma långt med, men tyvärr finns det ju alltid idioter som inte fattar, och självklart får man lov att ta upp problemet med dem.
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag tycker nog oxå att man måste ge hästen lite utrymme att visa sina känslor, men att låta dom stå och trampa pch nafsa på saker, bita i kättningarna mm. leder ofta till att hästarna blir mer och mer "oförskämda" fel ordval kanske men ni förstår nog. Man bör försöka komma till rätta med dessa tendeser tidigt utan att behöva vara ihop för hårt med dom. jag anser att om man tolererar flera av dessa beteenden för att sedan slå till dom när dom nafsar mot dig, kan vara svårt för hästen att förstå när den annars inte får ngn tillsägning. Som sagt ge hästen lite frihet men låt det inte gå för långt så att hästen blir fräck då har man stora problem. Samt att det är alltid svårt när man har hästarna i ett inackorderings stall. Självklart håller jag med om att man inte ska provosera fram ett agerande samt att det lät väldigt konstigt att hon skulle behöva ta till grepen när hon slog din häst, detär inte acceptabelt. Hoppas ni kan prata ut om saken så att inte din häst blir felbehandlad och hamnar i kläm då du och dom i stallet tolerar olika saker från honom och det ger honom olika signaler.
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Vi hade en häst i ett kollektivstall som blev helt urflippad när man skulle hämta honom i hagen, (han var lika mot alla utom ägaren, ibland henne oxå) han skenade runt runt och om man gick emot honom då drog han ur hagen och skenade helt galen ut på vägen. Skit jobbigt, men ingen ville ju lämna honom ute själv. Vi försökte allt, men ofta fick man ringa ägaren eller så hålla på i flera timmar. Man blev sen till skola och jobb.
Så hade vi en hingst som var dåligt hanterad och bortskämt i ett annat stall, den hade hel inack så man var tvungen att sköta all hantering av honom. Han stod på bakbenen när man ledde honom högg, trängdes och sprang över en, men som tur var blev han bättre efter lite uppfostaran från oss som skötte stallet, men så fort ägaren hade haft honom ett par dagar var det samma monster häst.
Så visst tycker jag också att vissa hästar borde inte få vara på kollektivstall, tänk att det är ibland unga tjejer som har in och utsläpp och det får ju inte vara fara för skador i den alldagliga hanteringen.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag tror lite det beor på hästarnas mentalitet, en del hästar är mer balanserade och tål mer. Min ena häst kan jag säga till på skarpen och han vet att han gjort fel och backar av. Medans min andra är av ett mkt känsligare slag. Han kan man inte klappa till i samband med ngn "olat" då blir han stressad och rädd och slänger sig handlöst utan en tanke på annat än att fly undan. Han får man sätta gränserna på ett annat sätt. Visa att det är fel men utan att skärra upp honom då han är väldigt känslig.
Den andra hästen är mkt självsäker och lugn och även då han var hingst och nafsig / bitig och fick sig några smällar är han inte ett dugg skygg.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

båda inlägg är rätt, man bör fundera på varför hästen agerar som den gör, men just i det ögonblicket den avsiktligt hugger mot dig måste du visa att du inte tolerar det. MAn får inte glömma att hästen är dubbelt så stor som dig och du måste tidigt visa att du inte tolerar sådana handligar från hästen innan det går för långt och blir farligt. Sedan får du gå hem och analysera varför och försöka hitta ett sätt att vänja din häst av med olaterna genom att kanske komma på varför den blivit som den blivit???
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Men herre jösses... Lever den här tråden fortfarande!?! :eek: Har skummat igenom alla svar och sett att den vaknat till liv igen flera gånger under de här TRE åren som gått! Den har aldrig hamnat i min kontrollpanel, märkligt nog.

Så här är läget nu, för dom som vill veta. ;)
Sedan snart två år tillbaka lever inte min häst längre. Fick ta bort honom pga kronoisk knäledsinflammation. Många blandade känslor, eftersom jag verkligen älskade min första och hittills enda häst. Men, han var lite väl mycket. :( Så länge det var lungnt och stilla i stallet var han som en ängel. Så fort det blev det minsta rörigt, om något annorlunda hände så blev han extremt stressad/upprörd/jag vet inte vad. Vi flyttade senare till ett annat stall för att få mer lugn och ro.

Jag har träffat på många hästar i mitt liv, men INGEN som varit så klåfingrig och påhittig som Charlie. Han var aldrig nånsin elak, blev ALDRIG farlig, men kunde driva mig till vansinne många gånger. Det enda som hjälpte vara att bli arg på riktigt och verkligen visa det, inte som de flesta andra hästar jag träffat, att det räcker med en enkel tillsägelse.

Jag kämpade som bara den med Charlie och blev rent utsagt förtvivlad när någon annan medvetet förstörde det jag höll på att jobba med. Naturligtvis är det inte tillåtet att nafsa och det fick han veta varje gång också. Jag lät honom liksom aldrig få chansen heller och en vacker dag står någon där och låter honom göra det. Gav man Charlie lillfingret tog han inte bara handen utan hela armen och mer därtill.

Eftersom jag hade såna problem (han testade mig ju till förbannelse i ridningen också, men det löste vi genom en sjuhelvetes maktkamp ute på stallplanen :devil: ) men honom var jag ju också lite känslig för kritik mot att han var ouppfostrad. Jag kan garantera, att om jag jobbat så mycket med lydnad med någon annan häst, som jag gjorde med honom, hade vi banne mig varit världskändisar! ;)

Den dagen han skulle avlivas var han totalt coolugn, trots att allt var så annorlunda som det kunde bli. Jag tror att han hade lite för många fler myror i huvudet än vad som var bra för honom. På flera sätt kändes han så tacksam den där dagen. Därför ångrar jag inte att jag tog beslutet om att avliva honom. Ett liv som sällskapshäst hade han inte pallat med. Ju mer man red och aktiverade honom, destå lugnare i själen/huvuet blev han nämligen.

Jag saknar honom oerhört, men jag har lovat mig själv och alla andra, att blir det en ny häst nån gång så ska det vara den mest okomplicerade som går att hitta. :idea: Har bråkat klart nu. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Nej men herregud! Jag skulle verkligen blivit helt pissed off om det hände mig...
Förstår hur du känner dig! Herregud vilket hemsk sak att göra:eek: :mad:
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Men va f*n är det för en idiot! jösses jag hade nog tagit den där spångrepen och slagit henne i huvudet! hehe
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Trotts att tråden är gammal är ämnet aktuellt.


Man får aldrig slå en häst, och definitivt inte någon annan häst.
Det finsn ett tillfälle då man får ta till våld, och det är för att försvara sig, om våld mot hästen är det enda sättet att själv inte utsätta sig för livsfara, när reträtt inte längre fungerar, eller om man skyddar en annan individ, ett barn , en häst, en människa som inte kan försvara sig själv.


Ang. huvudskygghet så kan man göra dne mest stabila häst huvudskygg genom inlärning.
Genom att slå hästen när den inte förtjänar det (dvs. när den inte går till attack), skapar man en huvudskygg häst.
Det är inte frågan om smärtan utan om handlingen i sig, en attack på en individ som inte förtjänat det, som gör att hästen blir huvudskygg.

Precis som man av misstag kan råka bonka till sin superkänsliga häst, kanske för att man inte såg den när man svängde runt eller inte var försiktig, så kan man lätt reparera den skadan genom att visa att det inte var meningen att attackera, stryka hästen över huvudet eller på det stället man kom åt. Och inte göra så stor sak av det hela.
Just känsliga hästar och att inte göra så stor sak av det hela hör ihop.
Om en olycka är framme och man blir stressad, hysterisk, uppröd, orolig eller rädd själv, så sänder man ut signalerna till hästen att det som hände var farligt.
Om man istället själv är lugn och stabil så kommer hästen att ta det hela mycket bättre.
De är individer som reagerar med och på känslor, precis som vi.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det har ju varit många trådar om hurvida uppfostran är våld eller inte. Jag är av den uppfattningaen att man är tvungen att ta till så mycket våld som hästen/situationen kräver. Min senaste delfoderhäst var så känslig och förståndig att det räckte med ett enkelt nej, och sen gjorde hon aldrig om det. Att slå på henne hade bara varit dumt och onödigt och förmodligen hade relationen mellan oss blivit förstörd.

Min egen häst som jag skrivit om lyssnade INTE på ett nej. Han hittade som sagt på tok precis hela tiden och var väldigt duktig på att testa. Funkade inte testet, så provade han igen ett tag senare. Jag lärde mig att tänka som honom och var alltid steget före, så att han inte ens kunde komma på tanken att prova.

Jag skulle klippa honom och det ville han inte vara med om. Han gjorde ALLT för att slippa. Han försökte stegrade sig i stallgången och han backade så långt linorna tillät för att sedan snabbt gå framåt för att försöka sparka mig. Det var första gången nånsin som han försökte sparka mig (även om det inte verkar så, så var han en genomsnäll häst. Han visste var gränsen gick.) och jag VISSTE att han INTE var rädd för klippmaskinen. Så fruktansvärt arg som jag blev på honom då har jag aldrig nånsin blivit i något annat sammanhang tidigare. Jag accepterade INTE att han försökte sparka mig. Jag ställde mig och skrek och pucklade på honom de knytnävarna på bogen och var helt ursinnig. Efter det stod hästen som ett ljus. Han t.o.m halvsov medan jag klippte klart hela honom.

I den situationen var det definitivt motiverat att ta till "våld". Annars hade det med stor sannolikhet blivit ett nytt sätt för honom, att ta till sparkar, om han inte fått som han velat. Och hur hårt jag en slog på honom, så kan jag med mina 50 kg inte mäta mina slag mot t.ex en spark från en annan 600 kg-häst. "Våld" är ju faktiskt hästarnas språk mellan varandra.

Det är inget jag är stolt över, men jag menar att alla hästar är olika och kräver olika behandling. Han var totalt okänslig för tillsägelser. Efter varje sådan kamp vi hade, blev vardagslivet lite lättare. Han började acceptera mig som en ledare mer och mer och det krävdes mindre och mindre för att han skulle lyda.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Hej ursäkta mitt språk men fan vilken jävla kärring ! :mad: Ush vad arg jag hade blivit på henne:mad: .Om han hade bitit henne och hon var ''tvungen'' att slå honom så kunde hon ju i alla fall gett honom en smäll på halsen eller något...Jag menar endel hästar kan ju bli jätte skygga efter sånt... Jaja har du pratat med henne någe mer om det ?

M.v.h /Frida
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

[
QUOTE=Sirisiri;6630278]Det har ju varit många trådar om hurvida uppfostran är våld eller inte. Jag är av den uppfattningaen att man är tvungen att ta till så mycket våld som hästen/situationen kräver.


Jag håller med o har 2 exempel

1. för ett tag sedan slog min ena fölunge (6 mån) en jättebrall o råkade träffa mamma - HAN HANN INTE LANDA sina bakben förrän han fått sig en rejäl tjolablängare av mamsen, gör nog aldrig om det.

2. en gång för länge sedan fick jag låna en jättefin äldre dressyrhäst (fullblod), han behandlade mig som sk*t, bet o slog när jag skulle sköta honom. Jag var väldigt försiktig med bestraffning eftersom stallägaren o hästägaren var vänner (med tanke på rapport då).
En dag när jag står i boxen o torkar hans ena framben med en frottehanduk, storlek gästhandduk, biter han mig i ryggen. Jag blir vansinnig o glömmer att vara försiktig, o slår ilsket över hela hästen med handduken, gjorde knappast ont men flat blev han o efter den gången var det aldrig några problem. Vi blev bästa kompisar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp