Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Tacitus skrev:
Alla dessa som håller på och slår på hästarna jämt och ständigt skapar farliga hästar, om nån ska stryk så är det dessa människor som förstör trevliga djur.
Hur menar du att man skapar ett farlig häst om man slår den?
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det är ändå en milsvidd skillnad på en häst som visar missnöje och en som är respektlös!

En häst som visar missnöje signalerar på ett helt annat sätt. Den "grinar" lite.
En som däremot helt sonika slår/hugger eller kutar över folk är respektlös.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Humelibumlan skrev:
NH har jag för mig betyder natural horsemenship och går väl i grunden ut på att hantera hästar som hästar hanterar varandra....
Denna underbara Nh du talar om, har även sina baksidor, speciellet när den utövas av folk som inte vet ett dugg om vad de sysslar med... :smirk:

...och hästar drar sig inte för att rappa till varandra!

Dock, timingen är allt.

Jag skulle inte tycka att det var ok för ngn att provocera fram ett beteende hos min häst och sen straffa. Om jag inte bett om det. Vad vet jag om de andras kunnighet? Om ngn har ett problem med min hästs uppförande så ta upp det med mig och föreslå en lösning!

Däremot får alla självklart freda sig med vad som behövs om det behövs. Och jag ser det som självklart att man själv uppfostrar sin häst så att den är lätthanterad för andra samt att om man ej kan det tar hjälp. Stallägaren får bestämma vad som är acceptabelt beteende (dock inte ändra från dag till dag :smirk: )

(åh vilket nödvändigt tillägg till tråden :D )
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag skulle kunna tänka mig att slå nån annans häst, men inte i den situationen du beskriver. Om jag gick förbi en häst och den helt sonika högg mig axeln skulle jag nog ryta till (men framförallt undvika den hästen i fortsättningen), fast kanske inte slå då.

Om det var en häst jag var tvungen att hantera, typ ta in från hagen i ett kollektivstall, och den var oreglerligt farlig och bets, skulle jag KANSKE slå till den, för att freda mig själv. Det tycker jag man måste få göra om man ska hantera hästen, jag ska inte behöva få bitsår för att nån annan har en farlig häst.

Eller ja, det beror ju på vad man räknar som slå. Nog har jag daskat till hästar på bogen eller halsen, eller viftat åt dem, om de står och trycker i hagöppningen, och jag ska ut med en ranglåg häst.

Fast en grep? Herregud, det skulle jag aldrig göra, inte på någon häst. Man kan ju peta ut ett öga om man har otur!

Och jag har väldigt svårt för människor som ska mästra hästar, typ "han ska minsann lära sig!" Vi hade några ponnytjejer (modell stallets drottningar) som gjorde så med sina sköthästar, band upp hästen och skulle spreja pälsglans eller något, och när ponnyn blir rädd så sprejade hon hästen rakt i ansiktet för att "han ska lära sig". Och den hästen lär ju ha blivit mindre rädd för sprej...
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Humelibumlan skrev:
Vilket andra uttryck?? :confused: Gjorde jag mig inte förstådd? :confused:
Jodå nog förstod jag vad du menade allt. Kände bara för att retas litegrann men det har gått över nu,,,,,,,,,,,,för den här gången. :angel:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ride on skrev:
Jodå nog förstod jag vad du menade allt. Kände bara för att retas litegrann men det har gått över nu,,,,,,,,,,,,för den här gången. :angel:
Det är skillnaden, jag har ingen aning om vad DU menar :confused:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Att det finns sådanna människor fortfarande...
Gud vad jag skulle ha viljat ta grepen och slå till henne mitt i fejset! :rofl:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det var väldigt dubbelbottnat men skulle jag skriva vad jag tänkte att du skulle svara på det jag skrev så skulle jag garanterat bli bannad, avstängd, nerkopplad, urkopplad, bortkopplad och frånkopplad för tid och evighet. Nä, vi får ta nya friska tag längre fram om tillfälle yppar sig. Hoppas att det blev förståeligt men jag förstår om du inte förstår vad jag förstått. Typ. :)
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

SaraMara, jag håller med dig! Min häst är en så kallad bankare, han bankar i boxväggar då han vill ha mat, har tråkigt. Inte fasiken finns det några ursäkter för de! När han gör de säger jag till honom en gång och rejält, då vet han att jag är förbannad och ger sig. Han har fått knäppar på nosen, och han är aldrig skygg om huvudet. Han vet snarare sin plats och vet då han gjort fel. Inte heller naffsar han på saker. Jag kan stoppa in mina fingrar i hans mun utan att han gör en tillstymmelse till naffs! hos många handlar det nog om ledaskap.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Har inte läst alla inlägg, men så länge ingen annan måste hantera din häst har de inte ett dugg med hur du uppfostrar (eller inte uppfostrar) honom!
Om man däremot står i ett kollektiv där alla måste kunna hantera hästen är det ju lite annorlunda och krångligare om man har en lite busig häst.
Men att göra som HON gjorde visar bara på okunskap! :devil:
Min häst är också lite naffsig i grimskaft, jackor mm men på ett uttråkat busigt sätt. Han lägger av om jag säger åt honom med rösten, inget annat! Han har aldrig bitit någon mer än någon enstaka gång av misstag. Om jag skulle börja "provocera" fram det beteendet så skulle han tolka det som en slags lek mellan oss och glatt haka på! Med en smocka från en grep då? Hur snopen skulle han inte bli då??? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Word. :bow: Skönt att det finns fler "djurplågare" än jag i det här landet, så inte alla hästar fick hållas som de vill.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

ne inte fan slår man hästen utan anledning, då blir d våld.. men om hästen biter dig och i samma stund får sig en känga visar man den bara att så gör amn inte. ren uppfostran.. om man nu dunkar till den med grepen eller me armbågen spelar d ingen roll, bara d kommer direkt efter den varit på dig.. annars vet hästen inte varför den fick en smäll.. nu menar inte jag att man ska stå å blå slå me grepen som man skulle ha ihjäl den...men om skaftet är när munnen när den är på väg att bita, då ser jag ingen anledning till att inte dunka till den me den lite..
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Nu vet ju inte jag hur det är att vara hästägare o samtidigt hyresgäst, med alla dess komplikationer...Jag kanske frångått tråden här som handlade om huruvida vi får slå ANDRAS hästar, när vi bytt ut det , lite grann.


Får man överhuvudtaget slå hästar? Jag tycker inte det, men ibland behövs det ett fysiskt "klargörande"...

Nu har jag alla mina egna hästar samlade i samma stall, ganska enkelt att vara konsekvent då, eller hur?

Jag är mkt övertygad om att många hästar lever ett mkt onaturligt liv...de saknar totalt rutiner o konsekvens av icke önskvärt beteende

Det blir sannerligen inte hästarna tryggare utav...

Jag anser att om en häst överhuvudtaget försöker bita en människa, så är det bara ut med en armbåge(skrämseltaktik)...

Men det som är optimalt är ngt som alla borde eftersträva...

Jag tycker man förlorat greppet när man måste använda grepen, och inte försökt att undvika problemet, varit förutseende och tänkt efter innan.

Man kan dominera utan att slå med grepen...Men då hanterar jag också bara mina egna djur, som jag tränar mkt noga, en efter en så de vet vem som leder, så där uppkommer (nästan) aldrig ngr konflikter...
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

sova skrev:
Nu var jag inte där, man kan bara säga för egen del att om en häst biter mot mig, ja, då får den en smäll tillbaka. Vems häst det än råkar vara.
De som tycker att det är något övergrepp får fortsättningsvis ta hand om sin häst själv (gäller i kollektivstall). Tycker jag..

Jag håller med. Det är rent ouppfostrat av en häst att bitas och då "biter" jag tillbaka. Tänk så mycket trevligare det hade varit i stallen om alla hästar hade haft lite vanligt hyfs och inte blev bortklemade som marsvin av sina mattar och hussar. Det hade nog varit trivsammare även för hästarna att känna att de hade ledare även bland människorna som kan axla ansvar.
Men att dra till i ansiktet med en grep på hästen, där går väl ändå gränsen?

Jag har i mitt stall en inackordering, ett 30årigt svenskt halvblod. Om jag vill stå och borsta mina hästar innan jag släpper ut i hagen på morgonen eller om hästarna står inne för att vet. eller hovis ska komma ja då står den här hästen och sparkar i boxdörren ideligen för att han vill ut. Jag blir galen :eek: . Det går inte att släppa ut honom i hagen ensam heller för då blir han tokig för det. Jag vet inte om det är rasspecifikt att vara så stirrig men en sak är säker: det finns stora brister i den hästens uppfostran. Min 14månaders kallblodstravare är ett mönster jämfört med den där.
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det är hemskt att se en häst som de har daltas med! Vi hade fått ett sto till tillridning i vårat stall förra sommaren, jättevacker, men jättestökig, tröck in folk i väggen, naffsade och sådana saker. Där fick man säga till på skarpen, och då räckte de med EN gång, sedan slutade hon. Sedan skickades hon tillbaka, och då var hon väluppforstrad och en jättefin häst. Sedan fick vi tillbaka henne iår, och ägarna sa:"jaamen hon är såå fin ojojoj hon är såå känslig och man får INTE höja rösten till henne!" när vi fick henne var hon jävligare än när vi lämnade bort henne. känslig? hah! största ljugaren under ryttare jag varit med om! de första hon gjorde då jag skulle borsta henne var att trycka in mig i väggen och totalt skita i vad jag gjorde. Det är hemskt att få börja om från början med en häst som de har fått daltats med! Vissa hästar har stenhårt psyke, och dom måste man vara konsekventa med.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Efter att ha läst detta inlägget blev jag väldigt upprörd!
Men jag måste bara få berätta!

En kompis till mig sålde ett fullblod, han var jordens snällaste häst på alla sätt och vis MEN han vävde (som en hel del galoppörer gör).
Tjejen som köpte hästen visste om detta men blev ändå väldigt less på det tillslut.
Så hon började spöa på hästen med ett ridspö, i ansiktet!

En annan tjej i stallet (som känner säljaren) uppmärksammade detta tillslut och blev fly för*annad, slet åt sig närmaste spö oh rappade köparen tre gånger över ryggen.
Sagt och gjort, det gjorde säkert ont för hon blev förbannad i sin tur. (Hon fick tre långa röda märken över ryggen.
"Vad f*n gör du?"
"Ja nu vet du hur det känns för hästen när du slår honom!"

Efteråt har tjejen (hon som kände säljaren) att det var det bästa hon någonsin gjort. "Det kändes så skönt att kunna hämnas å hästens vägnar".

Stå på er mot såna här idioter!!!

MVH Lillan
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ja, de är självklart att de finns gränser! och de är klart att de där är sjukt, de tycker nog vilken människa som helst, skulle jag tro. Jag tror inte du skulle hitta någon här som tycker de där va bra gjort av den där personen som slog hästen....
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Alltså, vad har folk innanför pannbenet egentligen??!!! :mad: :devil:

Det är sjuuukt! :eek:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

WTF!!
Så gör man inte! Visst jag har blivit nafsad när jag går förbi andras hästar (inte biten) vad jag gör då är säger nej och flyttar på mig. Kan jag lägger jag handen på halsen och trycker undan lite, Aldrig i hela livet att jag skulle klippa till någon. Det är inte min sak att uppfostra andras hästar. Visst kan man flytta och säga till det vill jag att andra ska göra med mina om de beter sig dumt men aldrig så som den tanten gjo´rde.
Du har min fulla förståelse om du hade gått fram och klippt till henne med spångrepen..
 
Sv: Re: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

sova skrev:
Nu var jag inte där, man kan bara säga för egen del att om en häst biter mot mig, ja, då får den en smäll tillbaka. Vems häst det än råkar vara.
De som tycker att det är något övergrepp får fortsättningsvis ta hand om sin häst själv (gäller i kollektivstall). Tycker jag..


Ja men om man PROVOCERAR fram nafs hos hästen då får man skylla sig själv. Då ska man f** inte slå hästen. Eller hur? :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp