Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

jag förstår inte vad d är som gör att många tycker d verkligen är tabu att knocka till hästen på huvudet..
våld..? d är inget våld.. våld är när man slår utan någon som helst anledning.. och det leder till att hästen blir rädd för en..
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag anser iallafall att man inte tillgriper "våld" när man tillrättarvisar hästar eller andra djur, för mig är "våld" ngt helt annat och förknippat med övergrepp i vilken skepnad den en visar sig...

Att visa ett djur dominans, för sin egen säkerhets och trevnads skull (det är väl inte för att utsätta oss för fara vi befinner oss ibland dem?), kan man göra på ett schysst o psykologiskt sätt, och jag anser att vi bör använda oss av intelligensen snarare än våran benägenhet att få utlopp för ev aggressioner, just för att vi har djuren i vår vård!

Att utöva fysisk tydlighet, samt sätta gränser (i syfte att skydda sig själv o skaffa ett trevligt och för sig själv acceptabelt sätt att umgås med sina djur, på ett respektfullt mane`r), behöver verkligen inte betyda att du slår dom med grepen!

Då har man inte motat olle i grind, anser jag! :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag läste på din hemsida om denna Sanni.

Faktiskt tycker jag det är ett typexempel på "stackars lilla pluttehästen"

Av det jag läste tyckte jag snarar att det verkar som att DU VILL att hästen ska vara missförstådd osv och är avundsjuk på andra som pysslar med den.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

vilken enkel lösning på alla problem... jag e över hästen, smälla till ordentligt och sätta den på plats... är inte risken med detta att man slutar lyssna på hästen när den försöker tala om något? visst testar hästar gränser för att kolla om den kan känna sig trygg med sin ledare, men den blir knappast trygg av bestraffningar i form av smärta? såna med din inställning borde ta sig en genomtänkare vad det egentligen är dom vill nå upp till med sitt umgänge med hästar, som ett kamratskap med förtroende och samarbete eller något att avreagera sig på efter en dag på jobbet/stallet?

angående vilhästarna så har dom stenkoll på vart dom sätter sina sparkar, vore inge vidare för flockens överlevnad med benbrott och brutna käkar bara för ett tillrättavisande syfte... förresten så är inte vildhästar alls lika våldsbenägna som våra tamhästar. vildhästarna umgås dygnet runt och på så sätt så vet de sin plats i flocken bättre än tamhästarna som måste påminna varann om rangordningen varje morgon när de fulla med energi släpps ihop på liten yta i en flock de inte valt själva att tillhöra. de enda gångerna det kan hetta till riktigt ordentligt mellan vilhästar är när hingstarna drabbar samman, men även där så löser sig det mesta med kroppsspråket.

att tillrättavisa en främmande häst kan förstöra mycket för både hästen och tränaren, man vet aldrig vad den varit med om förut! en häst jag arbetar med nu har utsatts för så mycket psykisk och fysisk stryk så hon hade helt gett upp hoppet om människor. när jag efter några veckors arbete kommit så långt att det gick att lyfta fötterna på henne så gav en barmhärtig "tillrättavisare" henne en smäll när hon stog o skrek och skrapade på gången, så var vi tillbaka på ruta ett. ett nederlag för henne, och flera veckors arbete bortblåst för min del. kan ni inte undvika hästar som går er på nerverna så vänd er alltid till ägaren/tränaren först för utskällning/råd eller vad som krävs för ett fungerande samarbete. till trådskaparen: ge kärringen ett nackskott eller NH lektion :devil:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

jag såg iaf på discovery för nån månad sen ett program om vildhästar.
där stötte nya ledarhingsten ut ett sto för att hon fött gamle ledarhingstens föl. nya ledaren föste med sig hela flocken för att lämna både stoet och fölet att dö ensamma.... Det tycker jag är grymt, men det är så det fungerar!! och det var en ras som var på gränsen att utrotas...

och ja, flera unghingstar fick bestående skador av ledarhinsgtens grova sparkar och bett.

en häst är ett så pass stort djur att man inte kan riskera att ha den ouppfostrad. det kan mycket enkelt sluta med döden.

en häst kan man inte se på samma sätt som en katt eller kanin! jag tycker inte man ska gulla för mycket med dem, de måste visa en respekt!!!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

om hästen förstår vad den har gjort för fel och får en smäll, lär han sig att inte göra så och tycker inte det är obehagligt. han förstår ju varför han fick en smäll.
men provocerar man en häst, som denne tydligen gjorde, att nafsa så förstår inte hästen att den gjort något fel. OCH DÅ glömmer hästen det aldrig.
Det är stor skillnad.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Nja, så kan du, som aldrig varken träffat mig eller sanni, säga.
Jag VET att hon har blivit illa behandlad tidigare, har kontakt med hennes fd ägare!
Äh, onödigt att ens skriva till dig egentligen, du kanske anser att alla som inte tycker om att slå sina hästar är "gullare", eller vad du nu kallar dom för.
Jag tycker helt enkelt inte att det är nödvändigt att använda våld så länge hästen verkligen inte gör något respektlöst.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Så om en häst sparkar, bits eller springer över folk är inte respektlös då?

Var snäll och läs mina inlägg en gång till.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag håller med dig till 100% och det tror jag de flesta av oss som har hästar som yrke gör. :bow:

Det finns alldeles för många repviftande förståsigpåare nuförtiden som inte har växt upp med hästar och har det naturligt i sig. Man får ha överseende med dem, en dag träffar de en häst som inte passar in i deras NH-eller vad det nu heter-mall och då kommer det gå upp ett litet ljus.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Zlatan skrev:
Det finns alldeles för många repviftande förståsigpåare nuförtiden ....
Man skall dock inte underskatta effekten av att vifta med ett rep.
Rep är ett bra hjälpmedel, det kan användas till mycket och kan korrigera hästen helt utan risk för skador.

Rep är mjuka, hästar är hårda.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Och det finns alldeles för många Ridskoleuppfostrade ryttare.
Hade hästen sparkat, bitit, eller något sådant oprovocerat hade han förtjänat en smäll.
Men detta leder endast till förvirring hos hästen.

Sanna
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ja rep kan vara bra men jag tror du fattade vad jag menar.
Det finns så många som tror de kan lösa alla problem genom att vifta med ett rep. Inte vilket rep som helst utan ett speciellt märke, annars funkar det inte. :smirk:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ja det räcker ju liksom inte med att _bara_ stå där och vifta med ett rep.
Man måste ju göra litet mera än så.

Och jag kan dessutom avslöja att det går bra med i princip vilket rep som helst.
Skot från en segelbutik är mina favotiter.
Trevlig konsistens och fina färger.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag har också kommit på det. Lasson funkar fint till vissa saker, likaså ett rosa grimskaft från Hööks. ;)

Du ska bara se vissa häromkring. Om man råkar vända sig om och titta på deras häst när man leder den så backar den i panik tills man slutar titta. :eek:
Den ena tjejen har gjort så att om hästen visar minsta lilla tendes till att vara en häst så har den fått sig en repbit i huvudet. Den får knappt blinka. :smirk:
Se så lyyyydig den är.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

har inte påstått att man ska gulla med hästen och låta den vara ouppfostrad. vill bara påpeka att man inte behöver använda våld som enda utväg. tror du verkligen att hästen respekterar dig för att du ger den stryk? visst fungerar det på många hästar med smärtsam bestraffning, iaf för stunden, men förtroendet för dig sjunker och hästen hittar andra vägar att visa sitt missnöje.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

scizofren skrev:
det var en av de dummaste frågor jag någonsin hört.
det verkar som om du också är en sån som slår sin häst.
eftersom du heller inte verkar kunna något om denna underbara NH kan jag berätta att det finns till för att lära människor att handskas med hästar.
det finns inte för att lära hästar att handskas med varandra, för vilka vet inte mer om det än hästarna själva?
Japp, sju rapp om dagen ger en trevlig häst som vet sin plats :angel:

NH har jag för mig betyder natural horsemenship och går väl i grunden ut på att hantera hästar som hästar hanterar varandra....
Denna underbara Nh du talar om, har även sina baksidor, speciellet när den utövas av folk som inte vet ett dugg om vad de sysslar med... :smirk:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ride on skrev:
Jaha, nu är Hummelibumlan och Älgen igång. Nån som tycker att jag ska kommentera nånting eller får jag isåfall en helvetesdragandeförklaring? :angel:

*det här blir spännande* :D
Nej, du gör dig bäst tyst :devil:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Humelibumlan skrev:
Nej, du gör dig bäst tyst :devil:
Misstänkte det. Men varför använde du inte det andra uttrycket ? Rädd att bli bannad ? :devil:

Haha, Humlis törs inte,,,,
bloedmann.gif
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ride on skrev:
Misstänkte det. Men varför använde du inte det andra uttrycket ? Rädd att bli bannad ? :devil:

Haha, Humlis törs inte,,,,
bloedmann.gif
Vilket andra uttryck?? :confused: Gjorde jag mig inte förstådd? :confused:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Det finns bara tre tillfällen när det är befogat att slå hästen, tycker jag i vart fall.
1. Om hästen håller på att springa rätt över/på dig
2. Hästen biter på/efter dig
3. Hästen sparkar mot dig
Självklart gör man det i sådana fall på sekunden, går man och hämtar ett tillhygge av något slag så är det försent att slå hästen när man kommer tillbaka.
Alla dessa som håller på och slår på hästarna jämt och ständigt skapar farliga hästar, om nån ska stryk så är det dessa människor som förstör trevliga djur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp