Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Tack älgen, du verkar ha kloka/vettiga åsikter! :bow: Trodde aldrig jag skulle hitta några sånna efter att ha läst början av tråden!!

till trådskaparen vill jag bara säga att din häst är bortskämd.

Jag tål inte om hästar är klåiga, nafsiga, hotande osv. det handlar om säkerhet. hästen ska veta sin plats. jag är över honom. Slå på Discovery Channel / Animal Planet o se ett program om vilka vildhästar som helst! Det är verkligen inga mjuka tag där inte! Ledaren ger dom underlägsna riktiga kängor och ska jag vara ärlig tror jag dom skiter rätt fett om kängan hamnar på rumpan eller på mulen :p

Min egen häst är verkligen en ängel i alla lägen. I början när jag köpt honom hade han lite olika grejer för sig. som tex. att klia sig mot mig efter varje ridpass, med tränset på. det räcker med att lappa till hästen en gång, tillräckligt hårt så att dom minns att det var fel. hästar är inte dumma. de minns. efter den gången har hästen aldrig kliat sig mot mig igen. Undrar varför?


Har även sett flera exempel på hästar i min närhet där det gullas alldeles för mycket när hästen egentligen skulle ha ett kok stryk!! samtliga dessa enligt ägarna extremt känsliga hästarna, biter och sparkar ofta folk - det är jättefarligt!! Samma sak gäller sedan uppe på ryggen - flera av dessa "snälla" hästägare flyger ofta av i skogen o skenar.

Jag menar inte att man ska prygla hästen. det räcker med att tillrättavisa bestämt en gång, så slipper du dras med det- och du slipper gnälla på att dina stallkamrater gör det.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Fråga tanten om hon skulle kunna tänka sig att stå kvar en stund i stallgången, nästa gång du möter henne där, medans du hämtar grepen så du kan ge henne en dänga!

Sen kan du fråga om det hjälpte!

Hjälpte mot vad?Hennes konstiga behov av att provocera och slåss? :devil:


Kan verkligen inte vara lätt ibland att hålla häst, om man är beroende av att hyra in sig !
Usch, vilka konstiga människor man ibland måste skydda sitt djur ifrån!

Grr...dubbelgrrr... : :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

ja om du vill ha en häst som är nafsig får du väl ha d.. om det hade varit min häst så hade jag haft till den. Men om man hanterar det på rätt sätt blir dom inte skygga om huvet, visst slår du den utan anledning eller tajmar riktigt fel då kanke den blir skygg om huvet, men grejen är att man jämt också ska klappa på det stället man gett ett tryck, annars får man en skärmd häst. men visst, om hon inte sköter din häst alls, inte släpper ut eller in den har inte hon nån anledning att uppfostra den.. om det hade varit jag och man hade ett schema i stallet då man måste släpp ut andras hästar skulle jag aoutomatiskt kört upp armbågen om en häst bet mig, eller nafsa.. och om inte ägaren skulle tycka om d skulle hon få släppa ut hästen själv.. men d är ju som man själv vill ha d..
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Tycker du att det är okej också att använda tillhyggen?

Självklart försvarar även jag mitt eget kött om en häst tuggar på mig(men det brukar aldrig komma dithän då jag reagerar i samma ögonblick som hästen varnar, då kan man lätt stoppa situtationen med att bestämt stampa i golvet o visa att "mig ger du dig inte på")!

Inget våld...men snäll häst... :banana:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

d är ju munnen som biter... om du står tex å spänner sadelgjorden å hästen biter dig ha till me armbågen... å under hakan ser dom inte var smällen kommer ifrån, dom bara känner den. d är ju inte så dom dör. se vad dom gör mot varandra i hagen.. men ändå kan dom stå och kela nästa sekund...vad beror d på? jo, dom säger till när något inte är som dom vill ha d.. den me högre rang sätter den me lägre på plats, men visar också sen att d är okej...vi kan kela. MEN på mina villkor..
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Lollan skrev:
till trådskaparen vill jag bara säga att din häst är bortskämd.

Jag tål inte om hästar är klåiga, nafsiga, hotande osv. det handlar om säkerhet. hästen ska veta sin plats. jag är över honom. Slå på Discovery Channel / Animal Planet o se ett program om vilka vildhästar som helst! Det är verkligen inga mjuka tag där inte! Ledaren ger dom underlägsna riktiga kängor och ska jag vara ärlig tror jag dom skiter rätt fett om kängan hamnar på rumpan eller på mulen :p


hehe, yeah..kunde inte sagt d bättre själv..!
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jag tror vi är inne på samma spår...
Ja, ut med armbågen o låt hästen slå sig själv om den vill buffa undan mig eller klia sig respektlöst osv...
Då behöver man för det första aldrig slå sin häst, för det sköter den själv om, samtidigt som man sätter klara gränser o talar om att jag vill respekteras.Är man lugn o konsekvent på detta sätt utan att ta till med en massa gap o skrik o vevande knytnävar, så kommer man troligtvis aldrig så långt att man måste tampas med en häst som hugger eller slår efter sig...

Men använda tillhyggen, som damen hade gjort i detta fall...?

Ja, där har jag ingenting att ens tillägga...
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

scizofren skrev:
om en häst bits eller sparkas bör man ta reda på VARFÖR den bits och sparkas,

Vistas jag i en hage och en surmärr backar upp mot mig för att slå, så slå jag innan henne. Man sparkar INTE människor på några vilkor!

Ska också säja till hingsten som nästan bet av halspulsådern på en tjej att fy, på dig lilla pållen...JAG tycker definitivt det är bättre att värja sig INNAN
inte ge den ett kok stryk! som jag sagt tidigare så är hästen ett flyktdjur och människan är ett rovdjur.
hästen tänker på ett helt annat sätt än oss människor för att vi tänker som rovdjur och det gör inte hästen. du förväntar dig tydligen att hästarna ska försöka tänka som oss och förstå varför vi gör si eller så.
men då kan jag berätta för dig att det gör inte hästen, så du får försöka förstå hur hästen tänker.

Vet du vad? Jag vet faktiskt MYCKET väl hur hästar "tänker" ch fungerar.

du skrev: Ska komma ihåg det nästa gång en människa blir skadad för att folk inte har vett att uppfostra sina hästar.
det är som att säga: om man inte slår hästen kan den inte bli uppfostrad. du och alla andra som slår sina hästar är tyranner.

det du skrev om att människan alltid ska vara ledare stämmer helt klart. men återigen, hästar och människor komminucerar inte på samma sätt som hästar och hästar. hästarna tänker inte människan som en annan häst, därför kan vi människor inte i alla situationer göra på samma sätt som hästar. speciellt inte när det gäller att läxa upp hästen!!

I vissa fall är komunikationen lika. Biter man ledaren, och ledaren sedan är häst elelr människa får det replessalier.

det du sa om hunden har en poäng. den har antingen blivit totalt felbehandlad eller lider av lynnesfel. det är samma sak med hästar.
en häst söker aldrig bråk utan anledning.
hästar är väldigt fredliga djur som gärna undviker konflikter.

Fel igen. Det finns individer som gärna muckar med både folk och fä.

där för är det allvarligt om en häst sparkas och bits så fort man kommer i närheten.
men ett sånt problem löser man inte med våld! man ska aldrig lösa ett problem genom att knäcka hästen. det gör man om man slår den. man skrämmer den till att göra som man vill.

Om du tror att en smäll skulle knäcka hästen vore samtliga hästar i vårt land knäckta. Stona fostrar sina föl genom att ge dem tjuvnyp och lyssnar inte ungen då smäller det hårdare.

jag kan också berätta att NH (Natural Horsemanship) är en metod att komma nära hästen och få respekt och ledarskap på ett fredligt sätt. på hästens sätt. läs lite om det.

Har läst om det och är inte intresserad av fler godnattsagor.


för några år sedan var jag som du och slog hästen när jag tyckte att den förtjänade det. nu skämms jag över det mer än något annat. det finns många bra böcker att läsa och många NH-tränare. försök få tag på en och be om en lektion. det är intressant och snällt emot din häst.

det här kommer säkert att låta otrevligt.. men.. jag tror att det är tvärt om.
tänk att en sexton år gammal tjej som bara hållit på med hästar i tio år, kan vara så mycket mer förståndigare än du.

Tro vad du vill.
12345678910
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Skönt att det finns några vettiga hästmänniskor här i alla fall, och inte bara "gullare".
Om jag någon gång tar in inackorderingar, så skall det stå i kontraktet att hästarna skall uppföra sig väl, annars så förbehåller sig stallägaren att uppfostra dem så att stallägaren kan trivas med dem.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ja det verkar finnas många av den typen människor. Vi har en i vårt stall som är lite hetsig...

Hade ett oroligt fullblodsto som jag tog hand om stående på gången medan jag mockade. Vår lilla "madam" i stallet höll på med något annat. Stoet skrapade otåligt men jag sa till henne varje gång & hon började lugna sig, så helt plötsligt när hästen igen börjar skrapa, ber jag hästen igen att lugna sig & det gör hon, men precis när hästen snällt står stilla far "madam" fram & klipper till hästen hårt över bogen med en handuk. Jag stod bara & gapade! :eek: Slaget kom verkligen 2minuter för sent & varför slå någon annans häst?

Hon är ju sån mot sina hästar oxå ibland. Ibland står hon & gosar & klappar på dem & nästa dag när de nosar på henne så får de en känga, inte konstigt att hennes hästar är så stressade jämt.

Har även hört fullblodets ägare varit ute & ridit med "madam" & stoet ville som vanligt inte gå över ett dike (berodde mest på att det var hästen som bestämde över den snälla ägaren) då tar "madam" upp en träpåk & pucklar på hästen! :eek: Shit! Hur mycket får man ta i för att få sin vilja igenom? Med mig funkade hästen superb så det var inget fel på den.

Så jag är ju ruskigt rädd att hon en dag bara pucklar på någon av mina av någon konstig anledning. Shettisen är ju trots allt shettis så ibland har han lite bus för sig, men säger man ett bestämt nej så är det som att kasta honom in i väggen så ett slag skulle nog knäcka den lille ponnyn.

Aja det är hemskt hur de kan hålla på & inte bryr de sig om vad man säger, bara att försöka uppfostra sina hästar så de inte retar någon.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Inte_Ung skrev:
Skönt att det finns några vettiga hästmänniskor här i alla fall, och inte bara "gullare".
Om jag någon gång tar in inackorderingar, så skall det stå i kontraktet att hästarna skall uppföra sig väl, annars så förbehåller sig stallägaren att uppfostra dem så att stallägaren kan trivas med dem.
Vi som levt med många djur under en lång tid har nog en annan syn på saken än många andra. Det gäller att tänka på den personliga säkerheten. Sen är det ju så att väluppfostrade hästar behöver man ju inte tillrättavisa.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

TomasN skrev:
Vi som levt med många djur under en lång tid har nog en annan syn på saken än många andra. Det gäller att tänka på den personliga säkerheten. Sen är det ju så att väluppfostrade hästar behöver man ju inte tillrättavisa.

Exakt! man går inte och tillrättarvisar i förebyggande syfte utan när hästen gjort fel.. :bow:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
Exakt! man går inte och tillrättarvisar i förebyggande syfte utan när hästen gjort fel.. :bow:
Nej och man ger sig inte på en häst med tillhyggen som grepar o dylikt. Bara för att förtydliga
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

till "Älgen".

det verkar som om du inte har fattat vad jag har berättat för dig.
om jag inte hade tyckt synd om hästarna som råkar ut för dig hade jag inte brytt mig om dina idiotiska inlägg.
jag vill än en gång försöka få dig att förstå att hästar inte ser människor som hästar, utan som rovdjur.
du tror att hästar tycker att andra hästar och människor är samma sak.
tycker du att en björn eller en varg är precis som en annan människa?
ditt problem är också att du behandlar hästarna värre än vad man behandlar andra människor.
jag tror inte att du skulle slå dina barn eller småsyskon bara för att de sparkar dig när de är arga på dig.
du skulle säkert bli arg och PRATA förstånd med henne.
du vet väl att aga är förbjudet i Sverige?

även fast hästen ska vara lägre i rang än dig, har den rätt att visa vad den tycker och tänker och att den känner sig felbehandlad.
men när du inte fattar hästens "varningar" är det klart att den kanske nafsar lite för att försöka få dig att förstå.

jag hoppas att du någon gång kommer att mogna och inse hur dåligt du egentligen har behandlat dessa underbara djur som är värda allt annat än stryk.

jag vill också påminna dig om att det går utmärkt att uppfostra en häst utan att slå den.
om du hade träffat min häst hade du verkligen inte tyckt att han var ouppfostrad.
du hade tyckt att han var väluppfostrad och respektfull gentemot människor, och jag har aldrig någonsin slagit honom...
men, det är också jag som har uppfostrat honom.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Nej, det är inte lämpligt, men det har jag aldrig påstått heller.

Jag har däremot använt spö,pinne, ände på grimskaft och liknande om jag vid ögonblicket haft det i handen.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

En tamhäst ser inte en människa som rovdjur.
den ser oss som foderleverantör och någon som står för regler och ordning.

Skulle de endast se oss som rovdjur fanns det inte en chans att överhuvudtaget komma nära dem..

Sedan undrar jag om du verkligen förstååt vad jag har skrivit.
Jag klår inte upp hästarna tre gånger om dagen i förebyggande syfte!

Gör de däremot något otillåtet som är farligt för mig eller andra människor får de en känga.

Har du fött upp och fostrat din häst från grunden?

Hästar är individer och ev tillrättavisning sker utifrån händelsen.
Försöker ett föl leka med mig genom att sparka och bita blir det bortknuffat. Leka får det göra med fölkompisarna.

Är det däremot en vuxen häst som försöker sparka och bitas och mycket väl vet att detta inte är tillåtet blir det en smäll. Kommer sparken från att hästen sparkar kosparkar efter flugor blir det enda en tilsägelse att den ska lugna sig eftersom jag finns i närhet. Sedan drar man med handen under buken på hästen för att få bort flugorna så den inte behöver sparka när jag ska göra något med den.

Har inte en aning om vad det är för häst du har, men jag hanterar dem som ligger i 500-1000kg. Klassen.

Skulle ardennerhingsten få för sig att det vore en rolig sport att springa över månniskor, vill inte jag stå i vägen. Bättre att smälla till honom på bringan INNAN det händer.

Nu är de flesta hästarna jag hanterar väluppfostrade och mina egna har jag verkligen inga problem med.

Men hade en gång en hingst som faktiskt lyckats döda en människa. Jag ger dig samma erbjudande som jag gav en annan som trodde man skulle gulla med hästarna i tid och otid.
Kom hit och "lek" med honom i hagen. :devil: Jag vägrar dock ta något som helst ansvar för din säkerhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

ett mkt sunt och riktigt förhållningssätt du uttrycker här, tycker jag...

Daskar du till hästen på 800 kg ardenner så känns det inte för honom mer än när en annan får en flugskit på sig, här handlar det mera om att du markerar att du bestämmer "och mig får du faktiskt lov att respektera!"
Det handlar ju om att försöka dominera och ha ett psykologiskt övertag och ibland måste man vara fysisk för förtydliga, inget konstigt med det.

Däremot väcker det min förundran när ngn står gapar o skrikar o försöker "tala "hästen tillrätta, för att sedan bli ännu mer frustrerad o arg när hästen inget fattar och då jävlar börjar nävarna rotera...
Kan lova att det är stressfyllt om ngt (o inte bara för hästen).

En snabb direkt tillrättavisning behöver inte vara så mkt kraft i (för jag lovar hästen är starkare än dig, även minsta lilla ponny), kraften ligger i dominansen.
(antar att jag får höra nu att "dominera är helt fel, man får inte förtrycka hästen")
Men jag kan försigkomma och svara på en gång:förtryck o dominans är INTE samma sak... :banana:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Om jag råkade att ha en grep i handen, så skulle jag faktiskt inte ha tid att lägga den ifrån mig först.
Utan jag skulle daska med grepen för att spara tid.
Timing är mycket viktigt då man hanterar hästar.
Reaktionen måste komma omedelbart.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

"Min" sanni är väldigt huvudskygg, och kan bita främlingar,
men detta beror endast på att hon har blivit illa behandlad tidigare!
Och då tycker jag inte om att folk kommer fram till henne,
och börjar slå henne (ja det har hänt) när hon biter dem!
Istället kunde dom hålla sig borta från henne,
om dom ändå inte har ngt med henne att göra. :crazy:
Så motsäger dom som säger att det oftast beror på brist på respekt,
inte huvudskygghet, i vissa fall kanske det är så,
men dom flesta har ju faktiskt en orsak...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp