Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Pappa har jägarlicens och enn mycket snyggt och fint :angel: hagelgevär i vapenskåpet :angel: :devil:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ta fram det ifall du får syn på människorna igen, så får vi se vad de säger. :devil: Eller så ger du igen med lika mynt; kasta sten på dem! :devil: :angel:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Fyanamej!!!! Jag hade blivit topp tunnor rasande om någon hade slagit mina hästar. Inte för att någon av dom är några änglar. men INGEN har rätt att slå till mina hästar. Är hon riktigt kry i knoppen människan vi pratar om, det låter sannerligen inte så. Stå på dej och säg till henne att så gör man sannerligen inte. Fy jag blir alldeles upprörd när jag tänker på vilka ärthjärnor detr finns!!! :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

varför ska man slå dom i ansiktet????? :devil:
ge dom en känga på halsen isåfall....
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

dominic skrev:
Fyanamej!!!! Jag hade blivit topp tunnor rasande om någon hade slagit mina hästar. Inte för att någon av dom är några änglar. men INGEN har rätt att slå till mina hästar. Är hon riktigt kry i knoppen människan vi pratar om, det låter sannerligen inte så. Stå på dej och säg till henne att så gör man sannerligen inte. Fy jag blir alldeles upprörd när jag tänker på vilka ärthjärnor detr finns!!! :mad:

Om nu dina hästar inte är några änglar kanske de skulle mått bra av att få en känga?

Jag tillhör dem som utan betänkligheter smäller till någon annas häst om jag anser det befogat. Hästar som på något sätt är farliga för mig hyser jag inga betänkligheter att freda mig emot.

I min värld är det total förbud mot att sparka eller bita, springa över folk, bråka i hagen om det finns människor i närheten osv.

Har man en häst som hugger eller naffsar efter folk så låter med den helt enkelt inte stå i stallgången. Är det allmänt stall med flera olika personer som vistas där tycker jag att det är bättre att hästen får stå i boxen än att andra inte ska ku´nna vistas i allmänna utrymmen, med fara för sig själv.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

jag förstår verkligen att du blev upprörd! det är alltid fel att slå en häst!
jag har själv varit med om en sån grej när jag hade en New Forest på foder sommaren 2003.
han står på ridskola och det var också där han stod när jag hade honom på foder.
då var det så att ett halvblodssto hade precis kommit till stallet och flyttat in i samma hage som honom.
och han var såå kär!! :love:
han trodde att han var en unghingst och var jättejobbig! jag kunde inte ha honom i spilta när jag gjorde iordning och borstade honom för han stod inte stilla och ibland kunde jag knappt hålla honom när jag skulle leda honom till hagen och han gnäggade väldigt mycket när man precis tagit upp honom till stallet. jag blev själv otroligt less på hans uppförande, men hade aldrig en tanke på att slå honom.
så.. en dag när jag stod och höll honom i grimma och grimskaft och borstade honom, (jag kunde ju som sagt inte ha honom i spilta) ringde min mamma till stallets telefon och ville prata med mig.
en av "stallkompisarna" erbjöd sig att hålla i honom under tiden jag pratade med mamma. han stod och gnäggade som vanligt, men när jag hörde att tjejen skrek åt honom att hålla käften avslutade jag snabbt samtalet för att gå ut och "rädda" honom. precis när jag kom dit gnäggade han igen och hon skrek: TYST! och slog honom tre gånger med handflatan högt upp på halsen. det "klatshade" till ordentligt när hon slog honom.
mitt sätt att rädda honom var att springa dit och ta grimmskaftet.
jag vågade inte säga något eftersom jag bara var 13 år och hon var en av de äldre tjejerna som man skulle se upp till och lyssna på.
även fast jag var otroligt chockad och upprörd sa jag inget om det.
hade det varit nu, hade jag blivit fullständigt tokig!
så gör man bara inte, trots att hästen är en total "pain in the ass"! :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
Om nu dina hästar inte är några änglar kanske de skulle mått bra av att få en känga?

Jag tillhör dem som utan betänkligheter smäller till någon annas häst om jag anser det befogat. Hästar som på något sätt är farliga för mig hyser jag inga betänkligheter att freda mig emot.

I min värld är det total förbud mot att sparka eller bita, springa över folk, bråka i hagen om det finns människor i närheten osv.
QUOTE]

ursäkta mig, men alla som tänker som du borde inte få vistas bland djur! :mad:
min häst har fullständig respekt för mig och gör precis som jag säger! men jag har ALDRIG slagit honom! du borde gå en HN-kurs och lära dig lite om hästens beteende. det är värre att lappa till ett djur än att lappa till en människa, för djuret förstår inte varför hon förtjanade att bli behandlad så!
du är ett rovdjur. har du tänkt på det? hästen uppfattar dig som ett rovdjur.
tänk dig själv om din snälla schäfer hel plötsligt skulle attackera dig och dessa attacker återkommer så fort du gör något som din schäfer inte gillar! du skulle nog inte känna dig så trygg och säker med din hund längre. men tänk då hästen som är ett flyktdjur. hästen kan uppfatta ett slag från dig som något helt annat än en uppläxning.
hästen kan helt enkelt uppfatta det som en hotfull attack från dig och bli rädd! respekt genom rädsla är fel respekt! :mad:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Mitt sto sparkade och bet sitt eget föl förra året, tror du att hon oxå behöver gå en NH-Kurs? :smirk:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

scizofren skrev:
älgen skrev:
Om nu dina hästar inte är några änglar kanske de skulle mått bra av att få en känga?

Jag tillhör dem som utan betänkligheter smäller till någon annas häst om jag anser det befogat. Hästar som på något sätt är farliga för mig hyser jag inga betänkligheter att freda mig emot.

I min värld är det total förbud mot att sparka eller bita, springa över folk, bråka i hagen om det finns människor i närheten osv.
QUOTE]

ursäkta mig, men alla som tänker som du borde inte få vistas bland djur! :mad:
min häst har fullständig respekt för mig och gör precis som jag säger! men jag har ALDRIG slagit honom! du borde gå en HN-kurs och lära dig lite om hästens beteende. det är värre att lappa till ett djur än att lappa till en människa, för djuret förstår inte varför hon förtjanade att bli behandlad så!
du är ett rovdjur. har du tänkt på det? hästen uppfattar dig som ett rovdjur.
tänk dig själv om din snälla schäfer hel plötsligt skulle attackera dig och dessa attacker återkommer så fort du gör något som din schäfer inte gillar! du skulle nog inte känna dig så trygg och säker med din hund längre. men tänk då hästen som är ett flyktdjur. hästen kan uppfatta ett slag från dig som något helt annat än en uppläxning.
hästen kan helt enkelt uppfatta det som en hotfull attack från dig och bli rädd! respekt genom rädsla är fel respekt! :mad:


Vad är en HN-kurs?
Jag har jobbat ,dvs har som yrke. med hästar i över femton år och företrädesvis sk problemhästar.

Antagligen kommer du också att bli äldre och förståndigare och inse att världen inte är svart/vit.

Givetvis klår jag upp hästarna tre gånger idagen i förebyggade syfte :smirk: eller inte!

Om en häst nu regelrätt är ute efter att hugga dig eller sparka så ska jag tala snällt med den och säga ajjabaja då eller? Ska komma ihåg det nästa gång en människa blir skadad för att folk inte har vett att uppfostra sina hästar.

Människan ska vara ledaren i alla situationer. Inte sjutton skulle en häst få för sig att gå på ledaren i flocken. Skulle så ske skulle den garanterat få på moppe av ledaren.

I mina ögon är det faktiskt snarare du som behöver studera djurens betteende.

I ditt exempel med hunden. Så vill du inte gå till skolan eller jobbet så ska du slippa bara för att du kan bli grinig då eller?
Dessutom så anser jag att en hund som attackerar på det sättet är antingen totalt felbehandlad eller lider av lynnesfel.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Humelibumlan skrev:
Mitt sto sparkade och bet sitt eget föl förra året, tror du att hon oxå behöver gå en NH-Kurs? :smirk:

Självklart för inte kan det ha varit uppfostran inte!!!
Hade märren haft en aning om hur hästar ska bete sig hade hon tagit fölungen i hoven och skickat den på kurs. :p
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

En fråga.

Du säger att dina hästar är inga änglar, men har total respekt för dig.

hur går det ihop och hur menar du?
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Jaha, nu är Hummelibumlan och Älgen igång. Nån som tycker att jag ska kommentera nånting eller får jag isåfall en helvetesdragandeförklaring? :angel:

*det här blir spännande* :D
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Du får kommentera bäst du vill. Att däremot sitta och skriva en massa bokstäver utan att ha något att säga som du brukar göra är tämligen meningslöst.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
men i omgångar har han råkat ut för elaka människor, som slagit honom och han har blivit livrädd för alla utom mig.

Ursäkta mig, men sådan där är i mina ögon rent blöjsnack.

:rofl: :rofl: :bow: :bow:
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
Du får kommentera bäst du vill. Att däremot sitta och skriva en massa bokstäver utan att ha något att säga som du brukar göra är tämligen meningslöst.
Lika meningslöst som att sitta på buke och häcka,,,,,,,,,,,,,,,
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Ride on skrev:
Lika meningslöst som att sitta på buke och häcka,,,,,,,,,,,,,,,


Vad jag gör på den lilla fritid jag har angår inte dig. dessutom häckar du här själv. Hur var det nu med sten i glashus?

Det är flera gånger i trådar jag har sett dig fråga om du ska svara och kommentera. Men sedan gör du det inte.

Har du något att säga så säg det istället för att svamla.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

älgen skrev:
Vad är en HN-kurs?
Jag har jobbat ,dvs har som yrke. med hästar i över femton år och företrädesvis sk problemhästar.

Antagligen kommer du också att bli äldre och förståndigare och inse att världen inte är svart/vit.

Givetvis klår jag upp hästarna tre gånger idagen i förebyggade syfte :smirk: eller inte!

Om en häst nu regelrätt är ute efter att hugga dig eller sparka så ska jag tala snällt med den och säga ajjabaja då eller? Ska komma ihåg det nästa gång en människa blir skadad för att folk inte har vett att uppfostra sina hästar.

Människan ska vara ledaren i alla situationer. Inte sjutton skulle en häst få för sig att gå på ledaren i flocken. Skulle så ske skulle den garanterat få på moppe av ledaren.

I mina ögon är det faktiskt snarare du som behöver studera djurens betteende.

I ditt exempel med hunden. Så vill du inte gå till skolan eller jobbet så ska du slippa bara för att du kan bli grinig då eller?
Dessutom så anser jag att en hund som attackerar på det sättet är antingen totalt felbehandlad eller lider av lynnesfel.

om en häst bits eller sparkas bör man ta reda på VARFÖR den bits och sparkas, inte ge den ett kok stryk! som jag sagt tidigare så är hästen ett flyktdjur och människan är ett rovdjur.
hästen tänker på ett helt annat sätt än oss människor för att vi tänker som rovdjur och det gör inte hästen. du förväntar dig tydligen att hästarna ska försöka tänka som oss och förstå varför vi gör si eller så.
men då kan jag berätta för dig att det gör inte hästen, så du får försöka förstå hur hästen tänker.

du skrev: Ska komma ihåg det nästa gång en människa blir skadad för att folk inte har vett att uppfostra sina hästar.
det är som att säga: om man inte slår hästen kan den inte bli uppfostrad. du och alla andra som slår sina hästar är tyranner.

det du skrev om att människan alltid ska vara ledare stämmer helt klart. men återigen, hästar och människor komminucerar inte på samma sätt som hästar och hästar. hästarna tänker inte människan som en annan häst, därför kan vi människor inte i alla situationer göra på samma sätt som hästar. speciellt inte när det gäller att läxa upp hästen!!

det du sa om hunden har en poäng. den har antingen blivit totalt felbehandlad eller lider av lynnesfel. det är samma sak med hästar.
en häst söker aldrig bråk utan anledning.
hästar är väldigt fredliga djur som gärna undviker konflikter. där för är det allvarligt om en häst sparkas och bits så fort man kommer i närheten.
men ett sånt problem löser man inte med våld! man ska aldrig lösa ett problem genom att knäcka hästen. det gör man om man slår den. man skrämmer den till att göra som man vill.

jag kan också berätta att NH (Natural Horsemanship) är en metod att komma nära hästen och få respekt och ledarskap på ett fredligt sätt. på hästens sätt. läs lite om det. för några år sedan var jag som du och slog hästen när jag tyckte att den förtjänade det. nu skämms jag över det mer än något annat. det finns många bra böcker att läsa och många NH-tränare. försök få tag på en och be om en lektion. det är intressant och snällt emot din häst.

det här kommer säkert att låta otrevligt.. men.. jag tror att det är tvärt om.
tänk att en sexton år gammal tjej som bara hållit på med hästar i tio år, kan vara så mycket mer förståndigare än du.
 
Sv: Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Humelibumlan skrev:
Mitt sto sparkade och bet sitt eget föl förra året, tror du att hon oxå behöver gå en NH-Kurs? :smirk:
det var en av de dummaste frågor jag någonsin hört.
det verkar som om du också är en sån som slår sin häst.
eftersom du heller inte verkar kunna något om denna underbara NH kan jag berätta att det finns till för att lära människor att handskas med hästar.
det finns inte för att lära hästar att handskas med varandra, för vilka vet inte mer om det än hästarna själva?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp