Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

Skulle gjort likadant. Jobbade i stall ett tag och där fanns en häst som reste sig när man ledde den, sparkades när man kom in i boxen för att sätta på grimma och liknande. Den hästen vägrade jag leda, det som var synd var att den andra tjejen som jobbade där inte sa nej så hon fick leda monstret varje dag :crazy: (hon hade samma problem). Jag kände mig skittaskig men vad skulle jag göra, jag var livrädd för hästen. Har aldrig varit rädd för en häst vare sig före eller efter detta men den här var verkligen HEMSK (ryser).
 
Usch... :crazy:

Jag var inte rädd för hästen för egen del - men mer för vad som kunde hända om jag tappade den - och mitt ansvar i det fall det händer något med hästen.

Sedan var det ganska mycket en prinicipsak också - man ställer inte en ohanterbar häst i ett kollektivstall. :crazy:
 
Om jag passerar en häst i stallgång, hage eller annanstans där jag MÅSTE vara, och den försöker eller lyckas bita eller sparka mig, kommer jag instinktivt att klappa till den.

Men jag anser DEFINITIVT INTE att man ska stå framför hästen och provocera den att göra dumheter?! :confused:
Speciellt om man VET att hästen i fråga KAN tjafsa med att nafsa! Då är man ju skapligt VÄCK om man börjar krångla med den! :mad:
Dessutom behöver man ju inte klappa till hästen med TILLHYGGE! :mad:

Min ena häst är en tjafsig rackare när det gäller att nafsa. Han hugger inte hårt, men just nafsar.
Jag skulle bli SKOGSTOKIG om ngn provocerade fram dumheterna! Och sedan till råga på allt klår på honom om han börjar nafsa! :mad:

Men om ngn bara passerar honom i tex gången och han nafsar till (händer ytterst sällan numera, men ändå), så har de sin fulla rätt att tillrättavisa honom med en dask. Och det är svårt att hinna pricka exakt VAR man vill dasken ska ta, så skulle det ta på näsan på honom, så är det inte hela världen anser jag.

Jag anser att om jag har min häst på ett "allmänt ställe" (stallgången, i hagen med andra hästar, i spolen osv), så får folk freda sig om min häst prejar, biter, kickar osv åt dem.
Nu är mina hästar dock så både snälla och uppfostrade, så det värsta som händer är just att den ena ngn gång KAN nafsa i kläderna.

Men i ditt fall så tycker jag bruden var väl värd en REJÄL utskällning! :mad:
 
Jag blir vansinnig när de står och LÅTER honom bita på nån hink eller grepskaftet eller nåt. Han SKA INTE bita!!!
 
Att provocera fram ett beteende kan man ju ha orsak till. Om man har en häst som bits kan det ibland vara lämpligt att provocera fram det bara för att kunna bestraffa direkt. Just eftersom det oftast tar för lång tid mellan bett och bestraffning. Men man får ju provocera på "lagom" nivå. Inte stå och slå hästen på nosen osv. Men om nu hästen biter så fort något kommer nära nosen hade jag nog också stuckit dit fingrarna och varit beredd på att nypa till vid ett bett.

Det kan ju inte vara speciellt kul att dela stall med en häst som bits. Att den sen "bara" nafsar som du säger kvittar. Hästar ska inte nafsa. Incidenten med grinden tyder ju på att folk kanske är lite trötta på din hästs beteende både vad det gäller nafsning och annat.
 
Det förstår jag att du blir arg över! :mad:
Varför LÅTA en häst hålla på med ngt som ägaren vill den ska SLUTA med?! :confused:
Vad är det för idioter du delar stall med?! :eek:

Först locka en häst att göra ett visst beteende, sedan STRAFFA den?! Vad tänker de med?! :confused:
 
Inte min häst... ;) Tack och lov. Han får INTE nafsas ens i luften - och det gör han inte heller. Däremot tuggar han på staketstolpar - puckot... :crazy:
 
Aldrig i livet att man använder grepens spetsiga sida i vilket fall som helst! I självförsvar med fara för livet kanske!
Straff som straff, men det är väl ändå inte tänkt att råka skada hästen?

Själv använder jag helst rösten, för att den kommer snabbast= bäst timing. Skulle jag inte kunna undvika en nafsig häst när jag fixar/sopar så skulle jag säga till ägaren att: nu får du göra nåt åt din häst, han stör.

Fast har du sagt till de i stallet att straffa honom när han beter sig illa, får du räkna med att alla gör vad de tror är bäst? Man ska inte anta att alla har vett. Vett är inte medfött. Hästvett lär man sig, och oftast begår man många misstag på vägen.

Så för att förebygga fler misstag, så kan du ju dela med dig om vad du tycker är rätt att göra när han nafsar. SÅ blir det konsekvent också.

Men fyfan för att använda grepar som tillhygge.
 
Ja, om den biter, ja! Min häst nafsar på grimskaft och annat "avvikade" som kommer nedanför munnen på honom. Det gäller även fingrar och han biter inte med tänderna utan bara med läpparna.
Min gör också gärna så... men...
Men även om en häst bits för att vara dum är det aldrig rätt att bestraffa den genom slag mot huvudet. Det tar ju ändå rätt lång tid att ta tag i grepen, flytta sig något bakåt och köra upp den mot nosen. Då har ändå bestraffningen mist sin verkan. Den ska komma omedelbart genom en tillsägelse!

Här håller jag inte fullt med. I o för sig skulle jag aldrig använda grep, för som du säger tar det lite tid... när unghästar (som jag haft hemma förut och som min är) eller andra med för den delen nafsar mig på kläderna för mycket så markerar jag genom att vifta till /smälla till med handflatan/fingrarna mot nosen och säga nej. Det är inte hårda "slag", men en markering på ett sätt som även en annan häst skulle använda.
Om det är en häst som BITS o är rent elak o inte verkar reagera på detta; ja, då tycker jag det ÄR läge att markera med tuffare tag. Dock är det inte min sak att riskera livet o fostra andras kusar (oj vilka farliga hästar man träffat ibland) så jag undviker livsfarliga hästar istället och befattar mig inte med dem.
 
Jag undrar däremot över att folk irriterar sig på att min häst kan stå och nafsa i situationer som när jag borstar henne under magen och liknande. Det är ju ingen annan som lider av det är än jag eller om hon stryker öronen bakåt och står och slänger med huvet när hon står uppbunden på gången (så att hon inte kommer åt någon om dom verkligen inte vill störa henne). Varför ska folk promt uppfostra min häst då?
Nej, jag håller med - så länge ingen annan måste ta hand om din häst så är det ju inget problem. Det är ju upp till dig att bestämma vad som är acceptabelt och inte! Men jag skulle personligen aldrig tolerera att min häst markerar utfall mot mig. För mig är det en ledarskapsfråga. Det lustiga är att många djurägare ALDRIG skulle tolerera "nafs" eller bett från sin hund, men att hästen hugger vilt i luften (eller armen!) när man spänner sadelgjord, borstar dem eller liknande; det är helt okej?

I o för sig kan även jag acceptera en viss form av "markering" när det TYDLIGT handlar om att hästen (katten/hunden) säger "Jag gillar inte det här och måste få visa det" men att man känner den bra o vet att den ALDRIG skulle bitas trots detta. Kanske är det så du menar att din häst gör?
 
Sorry. Den första delen av svaret, det där med att provocera var ett svar på det du skrev. Sen ver jag igång och fortsatte skriva "du" trots att jag vet att det inte är din häst. :crazy:
 
Åh idioter till folk! :mad:

Ja brukar inte slänga ur mig så mycket (argt) i livet annars till folk, men hade det hänt med min häst hade jag helt enkelt sagt "för helvete" med en röst som man inte vill höra och sen hade det varit en utskällning på g.

Men nu visste ju inte du hur det låg till heller så det är klart att man blir överraskad. Oavsett hur det låg till om det varit min häst så vet jag att hon inte bits eller nafsar så jag hade nog inte ens funderat på om det var en olycka eller inte och om det nu var en olycka så hade personen fortfarande åkt på en utskällning: i stallet håller man koll på vad f*n man gör.

Måste denna personen hantera din häst? Alltså tup in och utsläpp m.m. Om inte så be då den personen hålla sig borta från din häst. Jag hade nog även lagt till "för idiott som din tål jag inte" :mad: .

Sen kan du ju be de andra i stallet att slänga ett öga på din häst då och då när den personen är i stallet så att hon inte hittar på något när du inte är där.
 
Jo visst, men inte fan tar man grepen och smäller till med!! Då börjar jag ju fundera vad man har mellan öronen! :mad:

Och även huvudet är en "fri zon", men visst en smäll på halsen är ju befogat, men som sagt tillhyggen och huvudet använder man sig bara inte av och då skiter jag i vad hästen gjort.
 
För hundrade gången, min häst BITS inte!!!!!! Jag har aldrig blivit biten av honom! Och föresten är det inte någon annans uppgift att "nypa till" honom!!!! Det där plockandet och pillande är precis som med folk som biter på naglarna, sitter och hoppar med benet eller har någon annan ful ovana. Det är inte så himla lätt att ta bort en ovana över en natt. Men har du något förslag så får du mer än gärna berätta!!!

Ett elstaket ska det vara el i annars är det inget elstaket. Förresten tycker jag att det är värre med en 600 kg fjording som fullkomligt plöjer ut ur boxen vid utsläpp (det är knappt så man kommer in i boxen för att sätta på grimman), än att grimskaftet råkar bli smakat på en gång!!! (Så det finns mkt värre hästar i stallet att tröttna på) Och igen, han BITS inte! Sticker du fram ett finger tar han tag med läpparna, sätter du fram hela handen börjar han att slickas. Går du förbi honom i stallgången vill han hälsa och nosa, då varken bits eller nafsas han heller!!
 
Att andra hästar bär sig illa åt ursäktar ju inte din, eller hur?

Vad händer om ni har strömavbrott någon dag? På något sätt borde du nog jobba bort det här med att öppna grinden. Eller ändra handtagen så han inte kan komma åt dom eller nåt. Annars händer det en olycka den dag strömmen går.

Vet de andra i stallet hur mycket din häst nafsar och att han inte bits? Ovanan att nafsa i allt får du jobba med förslagsvis genom att konsekvent säga nej och höja ett finger alt. nypa i nosen på hästen eller vad som nu krävs för att din häst ska lyssna och förstå. Graden av tillsägelse är ju olika från häst till häst.

Huruvida det är någon annans uppgift eller ej beror ju på vad som hänt. Om jag jobbar i ett stall där en häst biter mig så nyper jag till hästen. Helt klart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp