SL:s biljettsystem hur långt kan man åka på en biljett?

Dock var ju SL så väldigt sena på bollen när det gällde att kunna betala med betalkort. Nästan 10 år efter Örebro t.ex. Ganska galet.

Jag har bara erfarenhet av Stockholms "public transportation" (och den erfarenheten ar mycket gles) och har inte sett nagra automater att kopa biljett i, utan minns mest att man maste sta i ko vid ingangs kontrollerna eller ga till pressbyran for att kopa biljett.
 
Jag har bara erfarenhet av Stockholms "public transportation" (och den erfarenheten ar mycket gles) och har inte sett nagra automater att kopa biljett i, utan minns mest att man maste sta i ko vid ingangs kontrollerna eller ga till pressbyran for att kopa biljett.

Jag har dålig koll på pendeln, men på tunnelbanan är i princip alla automater borta. Behovet av dom minskade väldigt när man införde möjlighet att betala med betalkort i alla spärrar. Betalkort infördes under pandemin, så det måste varit innan det du behövde stå i kö.
Enda gången du måste köpa i bemannad spärr nu är om du vill betala med kontanter.
 
Här tar vi bort automaterna i tunnelbanan...

<snip> på tunnelbanan är i princip alla automater borta. <snip>

Automaterna är snart ett minne blott ;-)

Well yes, men nar jag bodde i Maryland och akte tunnelbana in the Washington DC 1990 fanns inga automater i Sverige, da kopte man biljett i pressbyran ... Numera har man en app i telefonen eller klockan, eller sa har man ett plastkort (typ kreditkort) som man kan fylla pa och anvanda for att "blippa" sig vidare i DC. Namnda plastkort kan antingen fyllas pa on line, eller med betalkort eller kontanter i automater pa varje station.
 
Fast jo, det fanns det? Zon A var alla kommuner med tunnelbana (samt Lidingö om jag inte minns fel) zon B utanför de och zon C utanför de.
Och åkte man med buss, så var det faktiskt inte så att man kunde passera kommungränser hur som helst. Vi har en buss som går från Danderyd till Kista. Både Danderyd och Kista var zon A, vilket gjorde att tog du tunnelbanan räckte det med 1 zon. Åkte du dock med vår buss som gick via Sollentuna, zon B, så krävdes det biljett för A och B. Däremot var det nog inte många resenärer som visste det. De flesta trodde man köpte från resans början till resans slut och visste inte att du även var tvungen att ha för alla zoner resan passerade.
Det stämmer att hela tunnelbanan ingick i zon A. Men åkte man buss samma sträcka kunde det innebära zonbyte. Inte konstigt att folk gjorde fel ... Bytte man från tunnelbana till buss kunde det (om jag inte minns fel) i vissa fall också bli zonbyte, trots att man reste vidare i samma kommun.
Men själva zonindelningen tog inte hänsyn till kommungräns.
1722013456199.png

I
 
Det stämmer att hela tunnelbanan ingick i zon A. Men åkte man buss samma sträcka kunde det innebära zonbyte. Inte konstigt att folk gjorde fel ... Bytte man från tunnelbana till buss kunde det (om jag inte minns fel) i vissa fall också bli zonbyte, trots att man reste vidare i samma kommun.
Men själva zonindelningen tog inte hänsyn till kommungräns.
Visa bifogad fil 150061
I

Ja, det verkar ju ha funnits vissa undantag med zonindelningen. Lite underligt.
 
Finns tre sätt att ta sig och det är olika biljetter för dem :) SL, SJ, Mälartåg. De kostar ungefär lika, men tar olika lång tid på sig. Eller hum pendeltåget kan ha sjunkit i pris sedan Uppsala fick enhetstaxa, osäker.


Ska ju åka med mälartåg när jag ska tMariefred. Kan man köpa biljetter i appen även till det? Eller är det någon annan app?
 
Zonerna togs ju bort delvis för att de slog hårt mot många i de svagare socioekonomiska demografin. Som ofta behövde korsa zongränserna än innerstaden/närförort. Just nu är det ekonomisk kris för SL. De får ca hälften av sina intäkter från skattemedel och hälften biljettintäkter. Vilka har drastiskt sjunkit, särskilt under covid.

Har märkt att det är många fler kontrollanter i gång just nu och gissar att det delvis är pga att de vill maximera intäkterna. Mycket är redan allokerat till infrastruktur projekt och utveckling som påbörjades för flera år sedan och inte kan avbrytas nu så vi pratar om betydliga underskott.
 
På vilken station finns det inte?

Mitt jobb gör till och från att jag rör mig över hela pendel och t- bane systemet och jag har inte sett ngn station utan (än).
Nu vet jag i o f inte om du menade allmänna kiosker typ my way eller spärrkiosken där man betalar.

Det är inte ovanligt att det är obemannat i spärrarna i den ena ingången till tunnelbanan och ibland (tillfälligt) i båda. Är det obemannat i en ingång kan det vara ganska långt till den andra om man inte klarar sig med automat. SL skriver så här på sin hemsida:
På de flesta stationer finns en bemannad spärrkiosk som säljer de flesta typer av SL-biljetter. Det tolkar jag som att alla stationer inte har permanent bemanning.

My way (typ) finns väl t ex inte i Årstaberg (trots att det är en viktig bytespunkt), eller Blåsut? I Häggvik finns en kiosk men inte direkt vid stationen (dvs annan hyresvärd och inte SL:s "ansvar"). De kiosker som finns i stationerna har en tendens att stänga långt innan tunnelbanan/tågen slutar gå så man kan inte förlita sig på dem för att köpa biljett.
 
Nu vet jag i o f inte om du menade allmänna kiosker typ my way eller spärrkiosken där man betalar.

Det är inte ovanligt att det är obemannat i spärrarna i den ena ingången till tunnelbanan och ibland (tillfälligt) i båda. Är det obemannat i en ingång kan det vara ganska långt till den andra om man inte klarar sig med automat. SL skriver så här på sin hemsida:
På de flesta stationer finns en bemannad spärrkiosk som säljer de flesta typer av SL-biljetter. Det tolkar jag som att alla stationer inte har permanent bemanning.

My way (typ) finns väl t ex inte i Årstaberg (trots att det är en viktig bytespunkt), eller Blåsut? I Häggvik finns en kiosk men inte direkt vid stationen (dvs annan hyresvärd och inte SL:s "ansvar"). De kiosker som finns i stationerna har en tendens att stänga långt innan tunnelbanan/tågen slutar gå så man kan inte förlita sig på dem för att köpa biljett.

Här verkar finnas lite info. Stämmer detta, är det uppgångar snarare än stationer det handlar om.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/t-baneuppgangar-blir-obemannade
 
Nu vet jag i o f inte om du menade allmänna kiosker typ my way eller spärrkiosken där man betalar.
Du förstod inte ordet ombudskiosk alltså?

För att förtydliga så är det alltså inte i spärren ( det är inget ombud) utan Pressybyrån / My Way eller liknande som avses. Kan dock vara olika vilken det är. Jag svarade på att man inte måste köpa biljett med kreditkort i spärren eller via app utan det finns andra alternativ.

Så jo, det finns en i princip vid varje station (undantag Duvbo). Dock inte vid varje uppgång men det påstod jag inte heller!
Årstaberg och Häggviik har ombud som säljer biljetter till den som inte vill köpa via app eller kreditkortet.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 466
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 484
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: 95johsv
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp