Lite OT men själv saknar jag zonernaDet är jätteskönt att slippa hålla ordning på zoner som det var förut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite OT men själv saknar jag zonernaDet är jätteskönt att slippa hålla ordning på zoner som det var förut.
Du behöver ju egentligen inte köpa biljetter (det kanske du kan räkna på om det lönar sig) men själv nu under semestern när jag inte åker regelbundet blippar jag bara mitt mastercard.
Ja om jag vill köpa enkelbiljetter jag antar att det inte fungerar för ett flerdagarskort.
Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska till Täby köper jag bara en enkelbiljett då eller måste jag köpa för en större zon eller vad man ska säga? Funderar på att köpa en sjudagarsbiljett men blir nog inte så prisvärt om jag till exempel inte kan ta mig till Täby på den till exempel. Västtrafik som jag åker med till vardags har olika zoner men jag hittar ingen riktigt bra information på SLs sida.
Och måste man blippa en biljett på appen när man går på en buss? Eller går man bara på. Vid tunnelbanan finns det ju spärrar.
Men ack så trevligtSka bo på ett elitehotell på Birger Jarlsgatan 29 ingen aning om vilken del det räknas som
Glida in på NK låter som det kan vara en dyr historia!![]()
Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.
Och för andra som bara åker inom kommunen (t ex äldre för att handla eller gå till doktorn) var det tidigare dubbelt så dyrt eftersom de passerade en zongräns. Samtidigt som man kunde åka från Hässelby till Norsborg eller från Akalla till Mörby (och passera flera kommungränser) på en biljett. Det fanns ju inget som helst samband mellan kommun- och zongränserna.Lite OT men själv saknar jag zonernaFör mig som bara åker inom kommunen så har det gjort att jag tar bilen istället för bussen betydligt oftare. Det är helt enkelt för dyrt med buss (och tar längre tid, men hade det varit billigt så hade jag åkt ändå).
Man slipper Arlandaavgiften om man tar bussen från Märsta. Men tar lite längre tid.Tack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
Flygplatsavgiften gäller bara pendeltåget. Finns reguljär buss från Märsta och Uppsala (+ flygbussarna förstås)Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.
Det är smidigt att köpa tilläggsbiljett i spärrarna på pendeltågsstationerna, i Uppsala köper man biljett med SL:s pendeltåg i automater eller den bemannade biljettförsäljningen.Tack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
Finns tre sätt att ta sig och det är olika biljetter för demTack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
Njaej, alla tåg behöver betala extra, både SJ och Mälartåg och pendeltåget. Det är nog så att en privat aktör byggde plattformen.Flygplatsavgiften gäller bara pendeltåget. Finns reguljär buss från Märsta och Uppsala (+ flygbussarna förstås)
Ja förstås! Jag var bara inne på tåg man kan åka för SL-/UL-biljett. För allt på spår gäller Arlanda Expressavtalet fram till 2050.Njaej, alla tåg behöver betala extra, både SJ och Mälartåg och pendeltåget. Det är nog så att en privat aktör byggde plattformen.
Jag brukar ta bussen till Arlanda alltid (eller såklart så sällan som möjligt eftersom inte flygaofta) eftersom den hittills gått pålitligt och tryggt och stannar mitt utanför terminalen istället för 20 minuters gång från några av dem och är inställda hipp som happ och inte alltid stannar där.
Och för andra som bara åker inom kommunen (t ex äldre för att handla eller gå till doktorn) var det tidigare dubbelt så dyrt eftersom de passerade en zongräns. Samtidigt som man kunde åka från Hässelby till Norsborg eller från Akalla till Mörby (och passera flera kommungränser) på en biljett. Det fanns ju inget som helst samband mellan kommun- och zongränserna.
Det är smidigt att köpa tilläggsbiljett i spärrarna på pendeltågsstationerna, i Uppsala köper man biljett med SL:s pendeltåg i automater eller den bemannade biljettförsäljningen.
Här tar vi bort automaterna i tunnelbanan...Automater for att kopa biljetter fanns i Washington DC redan 1990 nar jag bodde dar. Det ar sa supersmidigt att slippa sta i ko.
Här tar vi bort automaterna i tunnelbanan...
Nej precis, det var bara en reflektion över vad som är high tech idag.Behovet är ju inte så stort nu ändå.
Nej precis, det var bara en reflektion över vad som är high tech idag.![]()