SL:s biljettsystem hur långt kan man åka på en biljett?

Det är jätteskönt att slippa hålla ordning på zoner som det var förut.
Lite OT men själv saknar jag zonerna :p För mig som bara åker inom kommunen så har det gjort att jag tar bilen istället för bussen betydligt oftare. Det är helt enkelt för dyrt med buss (och tar längre tid, men hade det varit billigt så hade jag åkt ändå).
 
Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska till Täby köper jag bara en enkelbiljett då eller måste jag köpa för en större zon eller vad man ska säga? Funderar på att köpa en sjudagarsbiljett men blir nog inte så prisvärt om jag till exempel inte kan ta mig till Täby på den till exempel. Västtrafik som jag åker med till vardags har olika zoner men jag hittar ingen riktigt bra information på SLs sida.

Och måste man blippa en biljett på appen när man går på en buss? Eller går man bara på. Vid tunnelbanan finns det ju spärrar.
Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.
 
Senast ändrad:
Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.


Tack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
 
Lite OT men själv saknar jag zonerna :p För mig som bara åker inom kommunen så har det gjort att jag tar bilen istället för bussen betydligt oftare. Det är helt enkelt för dyrt med buss (och tar längre tid, men hade det varit billigt så hade jag åkt ändå).
Och för andra som bara åker inom kommunen (t ex äldre för att handla eller gå till doktorn) var det tidigare dubbelt så dyrt eftersom de passerade en zongräns. Samtidigt som man kunde åka från Hässelby till Norsborg eller från Akalla till Mörby (och passera flera kommungränser) på en biljett. Det fanns ju inget som helst samband mellan kommun- och zongränserna.
 
Har ingen aning men slänger in det jag vet, om du åker till Uppsala behöver du köpa till extra UL. Om du åker till Arlanda är det ett slags flygplatsavgift som tillkommer (om du går av där). Så du kommer i alla fall inte Arlanda och (sannolikt) norr om det (minns inte om det är ngn station mellan Arlanda o Uppsala o vad som gäller där) på en SL biljett.
Flygplatsavgiften gäller bara pendeltåget. Finns reguljär buss från Märsta och Uppsala (+ flygbussarna förstås)
 
Tack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
Det är smidigt att köpa tilläggsbiljett i spärrarna på pendeltågsstationerna, i Uppsala köper man biljett med SL:s pendeltåg i automater eller den bemannade biljettförsäljningen.
 
Tack för informationen,! Arlanda är inte aktuellt denna resan, har lite funderingar på Uppsala har en del släktingar som är begravda där och pappa kom därifrån men troligtvis blir det inte så denna resan.
Finns tre sätt att ta sig och det är olika biljetter för dem :) SL, SJ, Mälartåg. De kostar ungefär lika, men tar olika lång tid på sig. Eller hum pendeltåget kan ha sjunkit i pris sedan Uppsala fick enhetstaxa, osäker.
 
Senast ändrad:
Flygplatsavgiften gäller bara pendeltåget. Finns reguljär buss från Märsta och Uppsala (+ flygbussarna förstås)
Njaej, alla tåg behöver betala extra, både SJ och Mälartåg och pendeltåget. Det är nog så att en privat aktör byggde plattformen.

Jag brukar ta bussen till Arlanda alltid (eller såklart så sällan som möjligt eftersom inte flyga :) ofta) eftersom den hittills gått pålitligt och tryggt och stannar mitt utanför terminalen istället för 20 minuters gång från några av dem och är inställda hipp som happ och inte alltid stannar där.
 
Njaej, alla tåg behöver betala extra, både SJ och Mälartåg och pendeltåget. Det är nog så att en privat aktör byggde plattformen.

Jag brukar ta bussen till Arlanda alltid (eller såklart så sällan som möjligt eftersom inte flyga :) ofta) eftersom den hittills gått pålitligt och tryggt och stannar mitt utanför terminalen istället för 20 minuters gång från några av dem och är inställda hipp som happ och inte alltid stannar där.
Ja förstås! Jag var bara inne på tåg man kan åka för SL-/UL-biljett. För allt på spår gäller Arlanda Expressavtalet fram till 2050.
 
OT, men för de som åker långa sträckor är nya zonen sådär. Förr kunde man köpa för 3 zoner och få en biljett med 120 min giltighetstid. Nu är det 75 min för alla, vilket är ganska lite i förhållande till regionens storlek. Som chaufför är jag inte odelat positiv till allt nytt.

Lägger till. På de nya gröna korten och med betalkort kan man inte köpa gruppbiljetter i bussen. Det är nått vi har rätt stora problem med under turistsäsongen, vilket jag förstår och tycker SL borde ändra.
 
Och för andra som bara åker inom kommunen (t ex äldre för att handla eller gå till doktorn) var det tidigare dubbelt så dyrt eftersom de passerade en zongräns. Samtidigt som man kunde åka från Hässelby till Norsborg eller från Akalla till Mörby (och passera flera kommungränser) på en biljett. Det fanns ju inget som helst samband mellan kommun- och zongränserna.

Fast jo, det fanns det? Zon A var alla kommuner med tunnelbana (samt Lidingö om jag inte minns fel) zon B utanför de och zon C utanför de.
Och åkte man med buss, så var det faktiskt inte så att man kunde passera kommungränser hur som helst. Vi har en buss som går från Danderyd till Kista. Både Danderyd och Kista var zon A, vilket gjorde att tog du tunnelbanan räckte det med 1 zon. Åkte du dock med vår buss som gick via Sollentuna, zon B, så krävdes det biljett för A och B. Däremot var det nog inte många resenärer som visste det. De flesta trodde man köpte från resans början till resans slut och visste inte att du även var tvungen att ha för alla zoner resan passerade.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: kma
Det är smidigt att köpa tilläggsbiljett i spärrarna på pendeltågsstationerna, i Uppsala köper man biljett med SL:s pendeltåg i automater eller den bemannade biljettförsäljningen.

Automater for att kopa biljetter fanns i Washington DC redan 1990 nar jag bodde dar. Det ar sa supersmidigt att slippa sta i ko.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 466
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 484
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: 95johsv
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp