En gång i tiden användes pundare som en nedvärderande benämning på en slags ridande soldater.
Nu är pundare en nedsättande benämning på en person som tagit amfetamin och beter sig pundigt. Dvs upprepar beteenden på ett maniskt sätt och tappar tråden.
Det är den allmäna betydelsen bland folk som känner till olika slags missbrukare, i populärkultur, bland pundare själva osv.
Att kalla alla som provat en drog för pundare säger ju inte så mycket om droger. Det kommer att tolkas som att man inte vet något om droger men trots det gärna vill moralisera.
En effekt av ett sådant språkbruk blir ju att de som röker nyårsjoint inte kommer att berätta det för en, så att man kan fortsätta leva i tron att man inte känner någon som gör sånt.
Om vissa låter pundare betyda en person som tar illegala droger och också begår brott mot andra, vissa låter pundare betyda alla som tagit en illegal drog och vissa låter pundare betyda amfetaminmissbrukare så har vi ju skapat en jättebra grund för en nyanserad och medmänsklig debatt. (Obs ironi)
Och nej, man behöver inte vara drogliberal för att önska ett mer nyanserat och ickemoraliserande språkbruk!
Inte heller behöver man blunda för drogers baksidor för att man önskar skilja på äpplen och päron i diskusionen.
On topic: jag hade betalat. Även om mottagaren inte förtjänade det. För jag betalar mina skulder oavsett annat tjafs och det är värt mer för mig att upprätthålla det än vad det hade varit värt att markera mot en idiot jag ändå aldrig ville se igen.