Skyldig pengar

En person som nyttjar droger 2-3 ggr per år ser jag inte som pundare
Verkar viktigt med etikett?

Till en del handlar det väl om vad drogen gör med personen. Droer är i vissa ketsar mer accepterat än andra. Om någon i mina kretsar skulle ta droger flera gånger om året skulle vi bli rejält betänkamma. Tror också att det är mer accepterat i större städer?

Jag kan med andra ord begripa etiketten pundare på dina vänner. De tog droger och det blev en misshandel. Två saker som är kriminella. I mina ögon knappast helt vanliga killar.

Andra har andra ögon.
 
Verkar viktigt med etikett?

Till en del handlar det väl om vad drogen gör med personen. Droer är i vissa ketsar mer accepterat än andra. Om någon i mina kretsar skulle ta droger flera gånger om året skulle vi bli rejält betänkamma. Tror också att det är mer accepterat i större städer?

Jag kan med andra ord begripa etiketten pundare på dina vänner. De tog droger och det blev en misshandel. Två saker som är kriminella. I mina ögon knappast helt vanliga killar.

Andra har andra ögon.

Etiketten pundare var det inte jag som började med i denna tråd.

Jag har ingen aning om om A eller B var påverkade av droger vid attacken. Eftersom jag känner båda och inte ser någon utav dom som "pundare" så gissar jag dock att alkohol-drogen var inblandad
 
Etiketten pundare var det inte jag som började med i denna tråd.

Jag har ingen aning om om A eller B var påverkade av droger vid attacken. Eftersom jag känner båda och inte ser någon utav dom som "pundare" så gissar jag dock att alkohol-drogen var inblandad
Ja jag vet inte vad som är värst, göra allt det där på fyllan och villan eller att göra det utan att vara påverkad. Det är liksom så dålig verkshöjd på endera. Jag ber verkligen om ursäkt men det hela är så korkat att det låter som om de vore sönderknarkade, vilket de såklart inte är om det är som du säger.

Vem slår sin vän så hen hamnar på sjukhus?
 
När jag började läsa så var jag övertygad om att "1000 kr" bara var förenkling av en större skuld.
Hade sett 1000 kr icke inbetalt som "shit that happens", hade jag lånat 1000 kr hade jag velat betala tillbaka det.
Jag hade inte betalat 699 kr för att se om jag kan hamna på sjukan igen...
 
Rent hypotetiskt, hur tänker ni?

A är skyldig B 1000kr.
A betalar tillbaka B 100kr i veckande första 3 veckorna.
Sedan går det 2 veckor utan någon betalning för A har ingen inkomst de veckorna.
Tredje veckan utan betalning attackerar B A för att denne inte har betalat av nåt på sistone och skadar A så denne behöver uppsöka sjukhus för skador.

Så till saken: Bör A betala B resterande nu eller är attacken "betalning nog"?

A och B har varit vänner sen 10 år minst men sedan attacken inte pratat med varandra.
A vill absolut inte betala nu och B vill fortfarande ha betalt ?

Ingen av dem känner att vänskapen är värd att behålla.

Jag tycker att det är två olika saker, skulden resp. misshandeln. Jag hade betalat tillbaka oavsett, och anmält misshandeln till polisen. Ditt tillägg om att ingen vill blanda in polisen kan jag inte alls relatera till så kan inte ge något svar där.
 
Jag hade inte betalat 699 kr för att se om jag kan hamna på sjukan igen...

Känns väl billigt att sälja sin hälsa för 1 kr.

Vad jag vet så var lånet 300kr. Sen bjöd B A på några öl och joints samma kväll.

Sen helt plötsligt (1-2 veckor senare) sa B till A att denne var skyldig ytterligare 200kr för detta.
On topic: vad jag minns mig ha läst handlar en del av pengarna om drogskuld - det kan väl inte bli mer pundare än så?!
 
Känns väl billigt att sälja sin hälsa för 1 kr.


On topic: vad jag minns mig ha läst handlar en del av pengarna om drogskuld - det kan väl inte bli mer pundare än så?!

A uppfattade det som att B bjöd på öl och joint vid det tillfället där även X, Y och Z deltog. De hade egen öl men jointen gick runt.

Jag ser ingen av de som var där som pundare. Det uttalandet får stå för dig.
 
A uppfattade det som att B bjöd på öl och joint vid det tillfället där även X, Y och Z deltog. De hade egen öl men jointen gick runt.

Jag ser ingen av de som var där som pundare. Det uttalandet får stå för dig.
Jag hade hanterat det såhär. Betalat tillbaka, anmält misshandeln, aldrig mer pratat med personen.
 
Pundare per definition är väl personer som nyttjar narkotika. Sen är det ett nedsättande ord så då är väl frågan när man anser det passande att använda och inte. Jag har vänner som tar narkotika ungefär lika ofta och jag kanske inte skulle kalla dem pundare själv, men de facto kvarstår väl att det är vad de är.
 
Pundare per definition är väl personer som nyttjar narkotika. Sen är det ett nedsättande ord så då är väl frågan när man anser det passande att använda och inte. Jag har vänner som tar narkotika ungefär lika ofta och jag kanske inte skulle kalla dem pundare själv, men de facto kvarstår väl att det är vad de är.

Jag tror du har rätt. Det är väl ingen som vill kännas vid att vänner skulle ha oattraktiva kvaliteter, å andra sidan är det mer rättvist att se den osminkade sanningen. Kanske inte trevligt, men rättvisande.

Och jag tycker inte det är trevligt med droger. De gör folk till något de inte var från början, prioriteringarna blir ofta totalt icke-fungerande. Som i det här fallet.
 
Jag tror du har rätt. Det är väl ingen som vill kännas vid att vänner skulle ha oattraktiva kvaliteter, å andra sidan är det mer rättvist att se den osminkade sanningen. Kanske inte trevligt, men rättvisande.

Och jag tycker inte det är trevligt med droger. De gör folk till något de inte var från början, prioriteringarna blir ofta totalt icke-fungerande. Som i det här fallet.

Tänkte precis skriva det, det handlar väl om vilken egen syn man har på narkotikabruk. Har man mycket negativ syn blir väl alla pundare oavsett omfattning av bruket. Är man mycket drogliberal är väl risken att ingen blir pundare.
 
Tänkte precis skriva det, det handlar väl om vilken egen syn man har på narkotikabruk. Har man mycket negativ syn blir väl alla pundare oavsett omfattning av bruket. Är man mycket drogliberal är väl risken att ingen blir pundare.

Funderar vidare. Egentligen ligger det nog inte i huruvida en brukar eller inte, utan om man vill vara nedsättande eller inte. Nu tycker jag kanske inte det är nedsättande i den beräkningen, men enligt definitionen (någon som brukar narkotika) är ju den som brukar narkotika pundare/användare.
 
Nog är det väl lite väl nervärderande att kalla en person pundare som röker weed ett par ggr om året :confused: är ju som att kalla ngn alkis för att den nyttjar alkohol med samma frekvens..

Gränsen för pundare är nog högst subjektiv. Jag är nog böjd att hålla med då kombinationen av återkommande narkotikabruk och öppna konflikter om betalning gällande detsamma uppfyller mina rekvisit.
 

Liknande trådar

Övr. Hund En vän råkade ut för att hunden smet ut, hunden (vi kallar den A) hamnade olyckligtvis i slagsmål med en annan hund (B) som passerade...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 346
Senast: Laa
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 733
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp