Skyldig pengar

Seabaz

Trådstartare
Rent hypotetiskt, hur tänker ni?

A är skyldig B 1000kr.
A betalar tillbaka B 100kr i veckande första 3 veckorna.
Sedan går det 2 veckor utan någon betalning för A har ingen inkomst de veckorna.
Tredje veckan utan betalning attackerar B A för att denne inte har betalat av nåt på sistone och skadar A så denne behöver uppsöka sjukhus för skador.

Så till saken: Bör A betala B resterande nu eller är attacken "betalning nog"?

A och B har varit vänner sen 10 år minst men sedan attacken inte pratat med varandra.
A vill absolut inte betala nu och B vill fortfarande ha betalt ?

Ingen av dem känner att vänskapen är värd att behålla.
 
Om jag utgår från mig själv.
Jag ser det som två saker. Men så är pengar ganska laddade för mig.

Jag hade sett till att misshandeln slutade i rätten. Men jag skulle fort som tusan se till att betala skulden för att bli av med alla mellanhavanden med A
 
Rent hypotetiskt, hur tänker ni?

A är skyldig B 1000kr.
A betalar tillbaka B 100kr i veckande första 3 veckorna.
Sedan går det 2 veckor utan någon betalning för A har ingen inkomst de veckorna.
Tredje veckan utan betalning attackerar B A för att denne inte har betalat av nåt på sistone och skadar A så denne behöver uppsöka sjukhus för skador.

Så till saken: Bör A betala B resterande nu eller är attacken "betalning nog"?

A och B har varit vänner sen 10 år minst men sedan attacken inte pratat med varandra.
A vill absolut inte betala nu och B vill fortfarande ha betalt ?

Ingen av dem känner att vänskapen är värd att behålla.
I dem kretsarna gäller nog att skulden kvarstår.
 
För mig personligen är pengar aldrig viktigare än vänskap, så om jag hade varit B så hade jag släppt det för länge sen.
Nu är uppenbarligen pengar extremt viktigt för B och vore jag A, så skulle jag betala asap och sedan aldrig någonsin mer ha med B att göra!
Att tycka att det är okej misshandla någon över ynka 700 kronor liksom O_o nä såna människor ska man hålla sig från.
 
Jag har verkligen ingen aning om hur det fungerar i "den världen" som jag får känslan att de här personerna rör sig i. I den världen jag rör mig i misshandlar man inte en vän för att hen är skyldig en några hundra liksom. Och blir man misshandlad så anmäler man det.
Men skulle jag försöka tänka mig in i situationen skulle jag, om jag var A, betala asap för att vara av med skiten ("skiten" innefattar då både skuld - misshandlande exvän)
 
Nu lånar jag aldrig pengar men skulle jag det skulle min prio att betala tillbaka vara enormt hög och skulle jag missat och då blivit misshandlad hade jag sett till att betala resterande omgående om det så innebar sms-lån. En person som kan börja misshandla någon hade jag inte velat ha kvar i mitt liv men jag hade inte heller velat vara skyldig hen något. När kommer hen nästa gång liksom? Vad kommer hända då? Nej den risken tar jag inte. Att se det som skulden skulle vara betald förstår jag inte alls. Det är snarare tvärtom, "betala annars slår jag ihjäl dig nästa gång" som är budskapet.
 
Om A inte vill blanda in polisen trots misshandeln får hen nog se till att betala, risken att B slår till igen är för hög.

Man kan inte se skulden som avskriven pga av sveda och värk. Det är tydligt att det är den ”ränta” man får betala om man är sen med betalning till B. Kan bara se att det kommer att eskaleras om inte betalning sker.

OBS Jag tycker att misshandeln ska polisanmälas!
 
B har mycket (mycket!!) att förlora om attacken anmäls av A.

B litar på att detta är mellan A och B bara ( ? )

A har lagen på sin sida via cctv
 
Rent hypotetiskt, hur tänker ni?

A är skyldig B 1000kr.
A betalar tillbaka B 100kr i veckande första 3 veckorna.
Sedan går det 2 veckor utan någon betalning för A har ingen inkomst de veckorna.
Tredje veckan utan betalning attackerar B A för att denne inte har betalat av nåt på sistone och skadar A så denne behöver uppsöka sjukhus för skador.

Så till saken: Bör A betala B resterande nu eller är attacken "betalning nog"?

A och B har varit vänner sen 10 år minst men sedan attacken inte pratat med varandra.
A vill absolut inte betala nu och B vill fortfarande ha betalt ?

Ingen av dem känner att vänskapen är värd att behålla.

Hade inte tjafsat över 1000 kr.
Tolkar ngn som slår ner ngn över 700 kr som komplett galen. Iofs rätt galet beteende oavsett att slå ner folk men det får mig att anta att det rör sig om pundare/smålangare?

Finns det ngt som styrker att lånet av pengarna skett? Typ meddelandehistorik eller likn där det bekräftats?
 

Liknande trådar

Övr. Hund En vän råkade ut för att hunden smet ut, hunden (vi kallar den A) hamnade olyckligtvis i slagsmål med en annan hund (B) som passerade...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 346
Senast: Laa
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 733
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp