Skyddsväst

W

windy

Vad bör man tänka på när man köper skyddsväst? Kan man köpa begagnat? Vad betyder alla betäckningarna, klass 2, 3 eller vad de nu har för nummer? Vilken är bäst? :confused:

ok....
*klass 3... den "starkaste" av säkerhetsvästar...används av typ fälttävlansfolk...är ofta rätt stel...men d bättre och dyrare märkena brukar vara mjukare.
*klass 2...helt lagom för vanlig ridning...skyddar och är oftast mycke mjukare och mer följsam...

TIPS
* använd västen NÄRA kroppen..endast t-shirt under. ingen jacka eller tjock tröja för då skyddar den inte som den ska...
* se till att den passar ordentligt, sätt dig ner på en stol när du provar...tar den i bak så e den förstor och kommer att ta i i sadeln, åka upp och inte skydda som den ska...den får heller inte vara för kort fram...ska sluta precis under revbenen...
många av oss e olika långa fram och bak...om du oxå e sån så kolla om du kan få köpa en fram och en bakdel i olika strolekar...
* förvara den inte där d blir minus grader då skydds plattorna i fyser och kan spricka i fall du trillar av...d tar ett tag innan du värmer upp den med din kroppsvärme.
* d flesta västar e stela ibörjan och det är en vanesak...men fuska inte utan rid med västen varje gång...bäst e om du verkligen "svettas" in den...låter äckligt men d funkar...

Lycka till

:banana:Charlie :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
433
Senast: WildHorse
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 341
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30