linafina

Trådstartare
Jag vet inte om man får lov att lägga upp en sån här tråd men jag provar, annars får ni ta bort den.

Jag skulle vilja se olika skyddsfilmer med olika hundar där man kan få föklarat vilka som är bra och vilka som är mindre bra och så gärna med förklaring också.

Det är väldigt intressant att se och höra ifrån dom som kan. Jag vet att vi har minst en här på buke som håller på med skydd så. Själv tycker jag det är väldigt kul att titta på när dom tränar men det vore kul om man visste lite mer omkring det hela.

T.ex denna hunden, jobbar han på bra? Vad har han för brister? http://www.youtube.com/watch?v=D3ZY0kePhwg&NR
 
Sv: Skydd

Bristen sitter väl hos föraren i detta fall som inte kan kontrollera sin hund utan stacklet....
 
Sv: Skydd

fråga Piru! Det gjorde jag och jag anser mig ha fått ganska bra förklaring på vissa saker och ting trots att åsikterna ibland skiljer sig åt. Men sen är ju jag nybörjare också och har ingen egen hund att komma med än :D
 
Sv: Skydd

Han belastar hunden, det ingår i momentet. Inget hunden far illa av, har för mig det är för att se att den biter ordenligt och inte släpper vid belastning.
 
Sv: Skydd

Men herregud... varför slår han?
O varför har de stackel på???
 
Sv: Skydd

Jag tycker att det ser hemskt ut.

Såg i slutet att det ser ut som en piska?
 
Sv: Skydd

Hunden blir inte slagen utan det kallas belastningsstock som man använder mer för att simulera slag eller distrahera hunden (den ska angripa trots att ngn/ngt försöker försvara sig ..typ (rätta mig ngn om jag har fel). Stocken är hursomhaver väldigt mjuk och skadar inte hunden och den används alltid i tävling. Man ser även att den böjer sig när figuranten "slår" med den om man kollar noga.


Förresten..Är det föraren som skriker till som en tjej då och då? Låter helt galet :crazy:
 
Sv: Skydd

Det stämmer, det ser ut som en piska. Kallas belastningsstock eller piska för det finns visst olika varianter.
 
Sv: Skydd

Piskan används för att få igång hunden, man slår inte PÅ hunden utan snärtar i luften. En del softstocks har piska i ena änden, men man använder bara den mjuka änden när man belastar hunden.

Tänk på att det där inte är en cocker spaniel eller annan liknande hund utan en bruksschäfer, de tål lite mer och påverkas inte alls på samma sätt.
 
Sv: Skydd

Ok, då förstår jag men på håll ser det hemskt ut, tror många ser samma som mig om man inte vet;)
 
Sv: Skydd

Ja det är mycket man inte förstår innan man lärt sig. Jag hade ingen aning om vad skydd var för 9 mån sen när jag träffade min sambo men nu har jag lärt mig mer om det. Samt varit med på massa träningar :)
 
Sv: Skydd

Bristen sitter väl hos föraren i detta fall som inte kan kontrollera sin hund utan stacklet....



Vart ser du att det brister i lydnaden då?
De använder inte pigget till lydnaden men det såg du väl också får jag hoppas. De pirra hunden innan bevakningen det var det enda de använde pigget till.
 
Sv: Skydd

grymt fina drifter i denna hund, med godpondus i bevakningarna med en hel del allvar inlagt i dom.

Härliga angrepp med fint bett glider inte ut nåt i bettfasen vid belastningen.
Fin och rapp skyddslydnad vill säga släppanden o.s.v.
inget tjafs släpper direkt o angriper direkt.
Skulle vilja säga att det är en jäkligt checkhund, den skulle jag själv vilja ha hemma ;)
 
Sv: Skydd

Kul att höra. Jag tyckte också den verkade kanon men var inte säker. Har du något exempel där det inte alls är lika bra så man kan se skillnaden?
 
Sv: Skydd

Vart ser du att det brister i lydnaden då?
De använder inte pigget till lydnaden men det såg du väl också får jag hoppas. De pirra hunden innan bevakningen det var det enda de använde pigget till.

Jag har inte sagt NÅGOT om lydnad. Och NEJ jag tycker inte dom "pirrar" hunden, utan korrigerar med stacklet. Varför ska han annars behöva plocka i det när hunden är påväg fram?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp