Sv: Skydd

jasså du:angel: .. vill du ge lite smarthet till mej så kanske jag kunde söka först innan jag frågade. :idea: tack iaf!
 
Sv: Skydd

extrema skillnader är det överlag.

Raser man kör skydd med några ex
Dobermann
Rottweiler
Schäfer
Boxer
belgisk vallhund
Hollländsk herdehund
cane corso
risenschnauzer
Airdelterrier

ja det finns fler men orkar inte skriva fler.

Oki men det måste vara stor skillnad mellan malle och t.ex cane corso t.ex?
 
Sv: Skydd

jag tycker inte heller det ser så kontrollerat ut. hunden ser väldigt het ut, och det är kanske bra, men då ska det kunna kontrolleras också. UTAN stackel.

Dasty vd Berger Hochburg,
SchH3, IPO2 HD-Normal Kkl 2 DNA

# IPO 2 : 99-94-99 = 292
# SchH 3: 99-90-95 = 284
# 1ste selectiewedstrijd 2001 : 98-91-97 = 286 , 4 plaats
# 2de selectiewedstrijd 2001 : 10-95-96 = /
# PAK Antwerpen : 80-93-98 = 271
# 1ste selectiewedstrijd 2002 : 99-96-95 = 290 , 2 de plaats
# Winnaar Interland NL-BE 2002: 100-97-94=291 U

Så här okontrollerat går den här hunden utan stackel!

Kolla spår resultaten 100 1gång sen 99 flera tävlingar.
Lydnaden är ruskigt jämn o fin i samtliga tävlingar, med höga poäng.
Skyddet är så ruskigt bra så det är otroligt inte under 95p

och detta är bara ett utdrag över dom stora tävlingar hunden gjort.
 
Sv: Skydd

I inlärningen så är stackel, och förmodligen el, använt.

ja stackel ser vi ju men El har du inte en aning om, det vet du lika lite som mig så varför ens yttra det?

Sen satt du ju du o en till o tala om vad allt var okontrollerat o dålig förare som inte kan ha ordning på sin hund utan stackel. nu motbevisa jag det med flera tävlings resultat där han inte ens har ett koppel med o ändå kanon poäng. Men då ska du sitta o mala på ändå om allt skit.
 
Senast ändrad:
Sv: Skydd

ja stackel ser vi ju men El har du inte en aning om, det vet du lika lite som mig så varför ens yttra det?

Sen satt du ju du o en till o tala om vad allt var okontrollerat o dålig förare som inte kan ha ordning på sin hund utan stackel. nu motbevisa jag det med flera tävlings resultat där han inte ens har ett koppel med o ändå kanon poäng. Men då ska du sitta o mala på ändå om allt skit.

Jag får väl "anta" precis vad jag vill. Det är knappast så att jag ljuger och säger att det ÄR så? Och visst, det är väl rätt vanligt att el och stackel används i kombination? Man "pirrar" upp hunden såpass mycket att man inte klarar av att bryta den?

Om hundföraren är så jäkla bra, om hunden är så himlans grym, som på tävlingarna. Varför i hela friden behöver den duktiga föraren då slänga på ett stackel på sin hund? Kunde han inte lära in sina fina transporter, bevakningar och allt utan detta? Varför inte i sådana fall?
 
Sv: Skydd

Det är inga som helst konstigheter i utlandet det är lika vanligt o använda stackel som vanlig länk här. När man träffar tyskar som tränar med de kan inte förstå hur man kan förbjuda nåt liknande.
Sen fattar jag inte va ni hänger upp er på ett sketet stackel det är ju knappast ett gudasänt föremål som tar bort alla problem det skiljer sig ju litegrann mot ett vanligt länk bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Skydd

Om inte du visste det så är det bara 3år (om jag inte minns fel) sen så gick folk runt här också med stackel som ingenting och använde el här också. Men ni verkar tro att aldrig sånt har använts här, kan ju säga att några av landets bästa dressörer har använt det flitigt när det var lagligt på sina tävlingshundar. Såna som många här säkerligen ser upp till.
finns en känd dressör som skriver böcker som i en gammalbok skriver om stackel o kastkedjor o använde det flitigt på sina kurser.Nu när han släppte boken igen då fanns inte dom med. Nu när ha får en fråga då är "Metoderna är värdiga tyska SS" säger han vadå vända kappan efter vinden.

Kan man inte bara acceptera att det är lagligt i utlandet o dom ser det inte som några konstigheter med stackel. Skillnad vore det ju om det var en Svenskhund i Sverige efter som det är olagligt här. Då kunde man väl hänga upp sig och sitta o tjafsa om det.
 
Sv: Skydd

Jag orkar inte ta mig i n i diskussionen för mycket..Men varför får man inte ifrågasätta stackel och elanvändande utomlands? Bara för att dom har det lagligt och inte vi behöver det ju inte betyda att man inte bryr sig ett skit om vad som händer utanför Sveriges murar.
Jag menar, i VM/EM tävlar man mot alla länder så på sätt och vis är man ju ändå involverad i vad som sker utanför murarna iom att tillvägagångsätten är olika för att få fram sina hundar.. Samma sak gäller i dressyren (häst) där pågår en debatt om sk Rollkur där hästen "krullas ihop" i en form som inteär naturlig för den. Hon som vunnit flest världsmästerskap använder sig av denna metoden trots att det kan innebära skador för hästen. Tur som hon har så är penga ringet problem för henne utan hon kan kompensera träningen med friskvård hela tiden så att hennes hästar håller iaf..Min poäng är att alla länder som tävlar i grenen är involverade även utanför landsgränserna. Just för att sporten är internationell.
 
Sv: Skydd

Oki men det måste vara stor skillnad mellan malle och t.ex cane corso t.ex?

Ja det kan man verkligen säga! Mallen är väl den som är "dominantast" i grenen och inte långt bakom schäfern. Sen är jag osäker. Jag tror dock att man tävlar mer i rasmästerskap med dobermann/rottweiler och corso för jag tycker mig aldrig se dom i startfälten på de stora mästerskapen?
 
Sv: Skydd

Jag måste säga att jag tycker det ser ut som om föraren har kontroll över hunden. Att hunden är het och på helspänn och vill jobba för den vet vad som väntar det betyder ju inte att föraren inte har kontroll.......

Riktigt kul att få se en duktig hund utföra sitt arbete!

Men nu en fråga till dig. Jag vet ju att du sett en hel del såna här hundar in action så vad skulle hunden göra om personen som springer stannar innan hunden hunnit fram? Springer hunden fram och ställer sig och skäller, sätter den sig och iaktar eller.....?

Och vad gör hunden om du helt plötsligt under dess väg fram till "tjuven" ger ett stopp kommando? Stannar den direkt eller är den för taggad för de så den fullföljer till "tjuven" står stilla?
 
Sv: Skydd

Just angående det där sista du skriver såg jag på internet ett klipp där en schäfer var på väg emot figgen i full fart och precis innan hunden var framme kallde föraren in hunden. Hunden gjorde en sväng och for tillbaks utan tvekan till sin förare. Underbart att se!

Fast jag tro att figgen stod helt still då iofs. Ska se om jag kan hitta klippet sen om ni vill se.
 
Sv: Skydd

Ja det kan man verkligen säga! Mallen är väl den som är "dominantast" i grenen och inte långt bakom schäfern. Sen är jag osäker. Jag tror dock att man tävlar mer i rasmästerskap med dobermann/rottweiler och corso för jag tycker mig aldrig se dom i startfälten på de stora mästerskapen?

Ja men ser ju skillnaden när dom jobbar iofs :). Man ser mest utav schäfer malle och rottis tycker jag i tränings och tävlingssammanhang.
 
Sv: Skydd

*kl*

Jag tycker det ser ut som hunden har skitkul ärligt talat. Det enda som störde mig var stacklet men jag vet inget om hur man tränar sådana hundar så jag har ingen åsikt.
Det var inte svårt att räkna ut varför de "slog" hunden. Det funkar ju inte om hunden släpper så fort boven höjer armen. Man får ju tänka på att i denna träningen vill man ha fram en tuff hund.

Hur lång tid tar det innan hunden blir så här bra? Hur gammal är hunden?
Kan man använda mastiffer till skydd? Vet att min fasters man som tränade skydd med sina schäfrar försökte med sin mastiff men den var alldeles för vek.
 
Sv: Skydd

Om man avlar fram hundar med lägre retningströskel får man andra problem. Det går inte att ha en hund i vardagen som tänder till på allvar för småsaker. Det blir konsekvensen om man ska prioritera "bättre" hundar som går in i allvar redan vid lite vift med ärmen.

Å ena sidan behöver man då ha en hund som tål lite skit innan den blir arg på riktigt och å andra sidan får den inte tåla för mycket så man måste ge den dödsångest först. Retning med ris och pigg ser jag som ett mellanting. En hund som går igång på det, men inte mindre är fullt hanterbar i ett modernt samhälle, men också användbar. Mer lättretlig, farlig hund - mindre lättretlig, mindre användbar. Det får ju varken gå för fort eller för långsamt för hunden att bli arg på riktigt.
 
Sv: Skydd

Jag orkar inte ta mig i n i diskussionen för mycket..Men varför får man inte ifrågasätta stackel och elanvändande utomlands? Bara för att dom har det lagligt och inte vi behöver det ju inte betyda att man inte bryr sig ett skit om vad som händer utanför Sveriges murar.
Jag menar, i VM/EM tävlar man mot alla länder så på sätt och vis är man ju ändå involverad i vad som sker utanför murarna iom att tillvägagångsätten är olika för att få fram sina hundar.. Samma sak gäller i dressyren (häst) där pågår en debatt om sk Rollkur där hästen "krullas ihop" i en form som inteär naturlig för den. Hon som vunnit flest världsmästerskap använder sig av denna metoden trots att det kan innebära skador för hästen. Tur som hon har så är penga ringet problem för henne utan hon kan kompensera träningen med friskvård hela tiden så att hennes hästar håller iaf..Min poäng är att alla länder som tävlar i grenen är involverade även utanför landsgränserna. Just för att sporten är internationell.


superbra skrivet! :bow: :bow:
 
Sv: Skydd

Jag måste säga att jag tycker det ser ut som om föraren har kontroll över hunden. Att hunden är het och på helspänn och vill jobba för den vet vad som väntar det betyder ju inte att föraren inte har kontroll.......

Riktigt kul att få se en duktig hund utföra sitt arbete!

Men nu en fråga till dig. Jag vet ju att du sett en hel del såna här hundar in action så vad skulle hunden göra om personen som springer stannar innan hunden hunnit fram? Springer hunden fram och ställer sig och skäller, sätter den sig och iaktar eller.....?

Och vad gör hunden om du helt plötsligt under dess väg fram till "tjuven" ger ett stopp kommando? Stannar den direkt eller är den för taggad för de så den fullföljer till "tjuven" står stilla?

Fråga 1 : den ska stanna upp bevaka med tystbevakning eller ståndskall, inte smälla på figgen.

Fråga 2 : Det där är en inlärningsgrej bara. Om du aldrig tränat på det så lär hundens vilja vara mer än själva kommandot, därför lägger man ner tid på såna moment

Men man ska tänka på också om man tävlar IPO/BHP på VM nivå så tränar man aldrig såna saker utan man kör endast dom moment som är på tävling det är fullt tillräckligt o få perfekt. men som TJH skydd kan man mycket väl köra så här. Jag själv har iaf tränat mycket på fråga 1 du hade.
 
Sv: Skydd

*kl*

Jag tycker det ser ut som hunden har skitkul ärligt talat. Det enda som störde mig var stacklet men jag vet inget om hur man tränar sådana hundar så jag har ingen åsikt.
Det var inte svårt att räkna ut varför de "slog" hunden. Det funkar ju inte om hunden släpper så fort boven höjer armen. Man får ju tänka på att i denna träningen vill man ha fram en tuff hund.

Hur lång tid tar det innan hunden blir så här bra? Hur gammal är hunden?
Kan man använda mastiffer till skydd? Vet att min fasters man som tränade skydd med sina schäfrar försökte med sin mastiff men den var alldeles för vek.

hunden är 3år när den är färdigutbildad

Dusty vd Berger Hochberg är född 98
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp