Skulle du sålt din hund till en småbarnsfamilj?

Sv: Skulle du sålt din hund till en småbarnsfamilj?

Nej det skulle jag inte gjort. Min hund har inte speciellt stabilt psyke, hon har mycket temperament och blir lätt osäker. Dessutom har hon svårt att tolka signaler från barn och det tillsammans med hennes osäkerhet är ingen bra kombo. Hon ÄLSKAR människor annars men de behöver vara över 12-13 år iallafall.

Gamla rottisen som bor hos mamma numera skulle däremot passa in i vilken barnfamilj som helst. Tålmodigare och snällare hund finns inte.

Nej, min tant skulle jag nog aldrig sälja till en barnfamilj med småbarn, just för att hon inte är särskilt förtjust i barn under 5 år..Förmodligen är de ganska läskiga och svåra att läsa, jämfört med vuxna. Hon gillar förvisso inte vuxna med "dåligt hundspråk" heller...:P

Nope ... Min tjej ar alldeles for bossig och vill helst kontrolera barn och djur runt henne. Bland annat far de inte springa och absolut inte bade springa och skrika.:grin: Jag maste halla ett oga pa henne sa hon inte bossar runt bade hundar, katter och barn.

Om han fick den motion och träning han kräver/behöver för att må bra - absolut. Va på parmiddag igår där värdparet har en liten tös på 14 månader och hunden skötte sig exemplariskt trots hårdhänta klappar, pill i öronen och diverse saker intryckta i munnen :love: han sa ifrån genom att gå sin väg eller titta bedjande på mig = barnet fick snällt flytta på sig.

Min ena hunds uppfödare hade småbarn och den hunden älskar barn i 3-5-årsåldern. Är det i övrigt en strukturerad och inte allt för stressig miljö så skulle hon tycka att det var toppen.

Den andra har ingen riktig uppfattning om barn. Hon älskar alla människor, men har nog inte riktigt kommit underfund med att barn är människor. Hon är dock en riktig bulldozer, så jag vet inte om hon skulle lämpa sig i en småbarnsfamilj av det skälet. Men ett tåligt litet barn eller två skulle säkert inte vara några problem.

Småbarn brukar ju vara lite av mat-automater och det hade båda mina hundar tyckt varit toppen.

Nej, inga av mina är barnvana så jag hade inte vågat chansa på att det skulle fungera bra.

Vettiga ägare, så spelar barn ingen roll i min hunds fall. Sålänge han får vara ifred när han vill, så uppskattar han även uppmärksamhet.

Nu har jag en dotter själv, som är väldigt go med hunden, och hunden med henne. Det gäller att som alltid hålla koll, men dom leker gärna med bollar ihop (lillan kastar, hunden hämtar och lämnar av hos henne, osv) och när lillan ligger och sover lägger han sig gärna bredvid osv.

Nu har jag ingen jycke men om jag hade en trevlig jycke så skulle jag göra det till rätt barnfamilj.
Det hänger på vad det är för vuxna och vad det är för ungar. Om barnen va som jag va som barn så nej:crazy:. Men som min son är så utan tvekan. 3 år och väldigt mjuk med djur. Han har massor med respekt för dem och tycker om dem.
Tok kan hända med stora som små barn. Och huvudsaken är att de vuxna är vettiga nog att lära sina barn vart hunden ska få vara ifred samt att hunden vet vart den kan gå om det blir stökigt..
Jag har varit hundvakt två gånger nyligen och då hade hundarna kontoret och ena hallen som sin plats. Det fattade båda kvickt och sov gott där och sonen gick bara förbi dem utan att störa dem.
Dottern på 1 år fick jag hindra med en tillfällig grind och hon studerade dem ingående över den.

*fniss*

Det ar en regel jag inte tummar pa i onodan. Barn ar oberakneliga. Och pushar granser nar vuxna inte ser. :devil:

Knapplån.

Alla mina hundar avgudar barn, och lever med dom för den delen också. Vi är väl en s.k småbarnsfamilj, även om inte en typisk sådan kanske.

Så länge som man beaktar dom normala grundreglerna och har sunt förnuft så skulle alla hundarna kunna bo i andra småbarnsfamiljer också förmodligen. Alla har extremt mycket tålamod, dyrkar marken barnen går på och är vana vid alla ljud och saker som kommer med barn. Men fyra av dom är lite större (30-35 kg) och stenhårda i kroppen av muskler, så det är absolut inte världens mest finkänsliga hundar kanske. Dom pussas så att barn välter ibland, dom kan gå förbi för nära utan att känna motvikten av 1 åringen osv. Dm gör dock inget medvetet, springer omkull eller hoppar på barn - utan det är mer att klumpigheten är lite för stor ibland.

Alla fem här hemma älskar när barnen myser med dom i soffan, delar med sig av kex, leker med bollen eller bara klappar lite när dom går förbi. Dom går aldrig ifrån heller, trotsat möjligheten som alltid finns att gå undan. Oftast brukar någon av dom komma och vräka sig på rygg på golvet bland alla leksaker, och locka på uppmärksamhet.

*kl*

Eftersom jag själv har tänkt att skaffa barn när kelpien bor hos mig så får jag väl säga ja? Han är inte jätteförtjust i alla barn men det är väl inte hela världen tycker jag. Så länge han får vad han behöver dvs stimulans och en chans att gå undan så spelar det ingen roll om det är barn eller inte med i bilden.

Labben är det nästan synd och skam att jag INTE omplacerat till en barnfamilj. Han tycker att barn är det bästa som finns i hela världen och börjar vifta på svansen även när vi går förbi helt okända barn :love:

Äh, barnen får vänja sig vid att bli omkullputtade ibland:angel:

Min son ÄLSKAR stora hundar, kompisens övervuxna dobbis är en stor favorit (som försöker pussa ihjäl honom). När sonen lekte med en kompis schäfervalp när den var ca 15 veckor och han 6 månader började han gråta och leta efter hunden när vi tog bort den då den var lite för stor och hårdhänt. Så han blir omkullputtad ofta.

Sen har vi haft problem ett tag med att sonen har testat gränserna (på allt) vilket då även hundens päls ingick. Men det gick över fort. Dock försöker han inte det minsta något sådant med min mammas hund, som har sagt till honom. Tror problemet med vår hund är att han inte säger till sonen, han säger till mig.

Men jag tror ändå att vår hund hade trivts bättre i en barnfamilj än en utan barn, han letar barnvagnar när vi är ute och går utan sonen och lyckan är total när det kommer barn.
Och som har skrivits ovan, barn är de perfekta matautomaterna, vilken hund kan motstå det?:p

Ja våran hade nog trivts rätt bra i en småbarnsfamilj, frågan är om barnen hade trivts lika bra med honom... Han slickade dem gärna i ansiktet, han ingen som helst kroppsuppfattning och springer/vänder omkull nästan vem som helst.
Men jag har svårt att se att en småbarns familj skulle kunna ha tiden att hålla honom tillräckligt sysselsatt så han skulle börja hitta på otyg och därmed inte vara önskvärd längre... ;)

Våran förra hund älskade barn, han var 2 år när vårat första barn kom och så fort jag la ner henne på golvet så la han sig tätt intill och låg helt still, började hon gråta så kom han raka vägen till mig och "talade" om. Barnen ramlade över honom när de lärde sig gå och han lyfte inte ens på huvudet, men så var vi väldigt noga med att han fick vara ifred, jag lämnade inte barnen med hunden utan uppsikt, osv Han lärde även en hel del hundrädda kamrater till våra barn att hundar var snälla, barn som knappt hade vågat gå in för vi hade hund började sedan med att fråga var hunden var för att få klappa.

Nej det skulle jag inte utsätta henne för. Hon går med på det mesta men gillar det inte egentligen. Litar inte på att föräldrarna skulle se till att hon fick vara ifred.

En liten undran, ni som säger att ni inte skulle sälja hunden till en småbarnsfamilj, hur gamla är ni? Vad gör ni med hunden om ni själva skulle gå och få barn?

Flera har också skrivit att småbarnsföräldrar inte kan hålla ungarna borta från hundarna. Menar ni att det är någon hormongrej som gör att vanligtvis förnuftiga människor blir puckon? Kan det inte vara så att det finns puckon med och utan barn, samt förnuftiga människor med och utan barn? Det är ju en sak om det är något fel på hunden så att den kan riskera att skada barnen utan någon egentlig provokation, men de flesta normala hundar klarar utmärkt att bo i familjer med barn, utan att för den sakens skull älska alla barn.

cillamuffins skrev:
En liten undran, ni som säger att ni inte skulle sälja hunden till en småbarnsfamilj, hur gamla är ni? Vad gör ni med hunden om ni själva skulle gå och få barn?

Jag litar helt enkelt på mitt eget omdömme ;) Jag är 24 år och har inga som helst planer på barn snart.

cillamuffins skrev:
Menar ni att det är någon hormongrej som gör att vanligtvis förnuftiga människor blir puckon?

Nej då, jag vet barnfria människor som låter andras barn jobba sig på sina hundar. Så man behöver inte ha egna för att vara ett pucko ;)

Hur gammal är din hund? Om den är ung är det trots allt en viss "risk" för att du kommer vilja ha barn medan hunden är i livet. Hur gör du då? Omplacerar? Avlivar?

Den åldern har kommit o gått Fähunden passade bra med barn, nuvarande skulle jag inte utsätta barn för o vice versa.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2