Skulle du sålt din hund till en småbarnsfamilj?

Sv: Skulle du sålt din hund till en småbarnsfamilj?

Utan problem. Det enda problemet är väl att hon själv inte fattar hur stor hon är och kan bli lite burdus i sina lekar men med bra vuxna som kan bryta om det blir för hårdhänt så. Hon verkligen älskar barn, i alla åldrar. Men hon är 8 mån än så länge bara.

Nu menar jag inte så att småbarnsfamiljer inte kan ta hand om hundar utan jag menar utifrån din/dina hund/hundar just nu. Hade de platsar i en barnfamilj?
Jag skulle själv aldrig sälja min till en familj med barn. Helt enkelt för att hon är för snäll. Man kan göra allt på henne och hon går med på det. Och då blir det lätt så att ungarna gör exakt allt på hunden också!

Kanske inte sälja hunden men ni förstår vad jag menar, hade eran hund trivts hos en småbarnsfamilj?

Till en familj där ungarna får göra precis vad de vill med allt inkl. hunden - nej.

Till en normal familj där barnen har ansvariga föräldrar som sätter gränser - då hade jag absolut kunnat placera mina tre hos en barnfamilj.

Jag är uppvuxen med en hund som tillät precis allt, men hade föräldrar som sa ifrån til mina småbröder när de klängde på henne. Nu ska jag själv snart ha barn och mina hundar kommer med andra ord bo i barnfamilj :)

Nej, det skulle jag inte. Främst för att jag vet hur dåliga många föräldrar är på att sätta gränser och hålla koll på sina barn men också för att båda mina hundar skulle säga ifrån vid hårdhänt hantering.

Skulle aldrig sälja min hundar och skulle jag göra det skulle det vara betydligt viktigare att familjen är hundvan än om dem har småbarn (tänker alltså utifrån de hundar vi har nu). Vår hanne är som bekant helt galen i barn och då menar jag HELT galen. Kanske att de skulle lugna ned sig om han levde med barn men som de är nu, när han bara träffar barn i bland, blir han bara för mycket. så skulle han leva i en barnfamilj skulle de vara väldigt viktigt att de vuxna har sådan pondus att de med en blick kan få hunden att backa. Även den mäst hundkära unge skulle ju kunna tycka att de blir lite för mycket när hunden konstant ska pussas över hela ansiktet.

Men att hundarna inte skulle gilla barnen ser jag som högst osannolikt och gammtanten gör aldrig något väsen av sig.

Camaro är världens snällaste så hon skulle förmodligen funka jättebra i en barnfamilj. Självklart förutsätter jag att det finns föräldrar närvarande som styr upp vad barnen "utsätter" hunden för.

Ila är väldigt förtjust i bebisar men tycker att mobila barn är ganska otäcka. Så hon skulle inte passa i en barnfamilj, inte utan väldigt mycket träning iallafall.

Z skulle utan problem platsa i en barnfamilj. Han älskar barn, har världens tålamod och hans lugna sätt får ofta barn att lugna ned sig. A skulle säkert också fungera fint, han är inte lika van vid barn och han är mera livlig men mycket läraktig och skulle säkert räkna ut det. Hundvana vuxna är en förutsättning i båda fallen.

1. Jag hade aldrig sålt/omplacerat mina hundar

2. Om det är en lämplig person som har barn ser jag inte hur det skulle vara ett hinder för de flesta hundar. Hundar vänjer sig fort och jag antar att barn inte får göra hur de vill med vilken hund som helst.

Nej, absolut inte. Framför allt då vi fick vår omplacering för att han inte fungerade med barn.

Om min hund hade trivts i en barnfamilj?

Ja. Det gör hon, barnen här hemma är 4 och 6 år.

Nej. Ruben är uppväxt i småbarnsfamilj och det har satt sina spår, skulle aldrig utsätta honbom för det.
Ture bli väldigt stressad av skrikande och springande ungar så det blir ett nej för honom oxå.
Vi ska själva inte ha barn och skulle aldrg kunna lämna bort våra älskade korvar.

Nu har jag ju barn själv, och min hund älskar barn så ja, jag hade inte haft några problem med att sälja min hund till en småbarnsfamilj om jag nånsin hade behövt omplacera henne. Jag förutsätter ju dock att barnen har lite hundvett och att föräldrarna är närvarande och styr upp vad man får/inte får göra med hunden.

Schäfern skulle älska att bo i en barnfamilj, många som kan leka och mysa med honom.. Gärna om han får ligga i barnens sängar eller på deras golv på nätterna och vakta dem..:love:

ChihuahuaMixen däremot skulle inte vilja bo i en barnfamilj, en massa händer som ska klappa, pilla och dra överallt och kanske gud förbude bära runt på henne..:eek: Hon är så nöjd med sin matte som gärna får gosa, pilla och bära på henne så mycket hon vill, men barn.. Nae, det vill hon inte, då sätter hon sej i ett hörn och ser helt olycklig ut medans de klappar på henne..:cry:

Mvh Domino_s

Absolut! Bara föräldrarna är vettiga. Jag tycker att det är bra att barn lär sig att umgås med hundar och andra djur. Min hund är fantastisk med barn och fullkomligt älskar bebisar. Men hon har sina egna ställen som hon går till när hon vill vara ifred.
Men eftersom mina ungar var bebisar när vi skaffade hund så har de vant sig vid att hon finns där och klänger inte på henne

Nej, min har redan fått sin beskörda del o är en sådan som behöver lugn o inte mkt rörelse runt omkring sig.

Nu är ju min hund rädd för främlingar, men han är inte mer rädd för barn än vuxna - så visst hade han kunnat bo med en vettig familj som har barn.

Nu är dock planen att han skall stanna så länge han lever.

Jag har en golden-tik, Cajsa, och hon är mycket förtjust i barn. Alla barn men särskilt min dotter Mathilde. De är helt enkelt bästa vänner.
Dock så är Mathilde van vid djur sen allra första början vilket såklart hjälper. Hon och Cajsa förstår varandra bra. Skulle jag sälja Cajsa till en annan barnfamilj så krävs det att föräldrarna har en vettig syn på djur och barn.

Mathilde i somras, drygt ett år gammal, med tre av Cajsas syskon:
544551_10151281969736102_1795565667_n.jpg

Från förra sommaren:
526267_10151047722123652_656263662_n.jpg

Alla våra hundar vi haft och även den vi har nu har alltid avgudat småbarn. Dom två första fick ju lov att växa upp med småbarn och det har aldrig varit ett problem.

Nu när vi är inne på vår tredje hund så har barnen hunnit blivit stora, 12 och 15 så dom är ju inga småbarn längre. Men vår nya hund träffar riktigt små barn regelbundet då mina syskon har ett gäng:D

Herregud vad han gillar dom! Han har alltid varit rädd för att gå i trappor men när vi kommer till syrran och han hör hennes barn kastar han sig upp i trappan. Kärleken är ömsesidig och barnen vet hur man uppför sig kring en hund och lämnas aldrig ensamma med den.

MEN vi har alltid valt aktiva raser och därför skulle jag välja bort många småbarnsfamiljer vid en ev omplacering. När man har småbarn så är det trixigare att få ihop vardagen med en hund som kräver mentalaktivering eller flera timmars fysisk aktivitet varje dag.
Jag vet ju själv hur det var när våra barn var små. Orken, tiden och lusten var inte alltid på topp. Man måste verkligen veta vad man ger sig in i när man skaffar en aktiv ras när man samtidigt har småbarn, inte alla förstår det.

Nu har mitt hundintresse verkligen fått ett uppsving nu när barnen är mer självgående och allt är verkligen så mycket enklare:)

Senast ändrad:

Både ja och nej. Min hund gör ingenting mot brorsdottern som är 6månader. Hon är där med nosen om brorsdottern börjar gråta och det gör inget om brorsdottern skulle få fatt i lite päls eller något öra.

Däremot lite äldre småbarn kan vara svårt om de skulle exempel sparka boll eller kasta pinne. Hon kan ha svårt för att heja sig i lek.

Men en förutsättning är att föräldrarna kan det med hundar och lär barnet hur man ska umgås med hundar på ett bra sätt

Senast ändrad:

Rent generellt så visst så länge föräldrarna är vettiga.
I ceasar fall njae, svårt att säga, sannolikt inte.
Han fungerar med barn, han har haft hundvakter som har barn och det har fungerat hyfsat.Han skulle nog gärna bo med ett stillsamt barn, men han ogillar verkligen när barn stimmar och stojar för mycket. Det ska vara lugn och ro hemma!
Det är tyvärr inte omöjligt att han dessutom skulle kunna tänka sig "försvara" sitt barn om han väl fäst sig vid barnet eller nypa någon som han tycker är riktigt dum.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 736
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka