Skulle du kunna skjuta din häst?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

Jag vill inte att vi ska komma i tagg med varandra för en sån här sak. jag har mina erfarenheter av det här. och du har dina erfarenheter. Tycker det är väldigt onödigt att tjafsa om det här. kan bara säga som så att jag också bor i norrland och här är det bättre.

hade jag haft det som dig så hade jag nog inte haft likadana möjligheter som man har här. vi har helt olika lägen du och jag. grejen är den att jag förstår din situation. medans du bara blir sur för att det är bättre service här. Jag kan förstå din besvikelse över att vården är kass hos dig. men efterssom du kan så mycket så borde ju du kunna göra något åt när dina hästar får tarmvred. för tarmvred behöver man inte jämt ta ut vetrinär om man vet hur tarmvred funkar.

Somsagt vill jag verkligen inte bråka. tycker bara inte så som du tycker i allt.

ps.. Om man ger hästar alvedon, iprem och panodil så kan man räkna med att hästen inte kommer att må bra direkt. men det är väl en självklarhet

Nöden har ingen lag, men att avliva ett djur med skjutvapen är inte alltid helt enkel om man inte vet hur man ska göra.
Kan bli ganska otäckt om man inte vet hur man ska sätta skottet, vilken vinken man väljer osv.
Som jägare så väljer man oftast en träffyta som är så stor som möjligt och som kanske inte dödar djuret omedelbart. Detta området är inte huvudet.
Som sagt, nöden har ingen lag, och man kanske får anpassa sig efter situationen.

Jag vill inte att vi ska komma i tagg med varandra för en sån här sak. jag har mina erfarenheter av det här. och du har dina erfarenheter. Tycker det är väldigt onödigt att tjafsa om det här. kan bara säga som så att jag också bor i norrland och här är det bättre.

hade jag haft det som dig så hade jag nog inte haft likadana möjligheter som man har här. vi har helt olika lägen du och jag. grejen är den att jag förstår din situation. medans du bara blir sur för att det är bättre service här. Jag kan förstå din besvikelse över att vården är kass hos dig. men efterssom du kan så mycket så borde ju du kunna göra något åt när dina hästar får tarmvred. för tarmvred behöver man inte jämt ta ut vetrinär om man vet hur tarmvred funkar.

Somsagt vill jag verkligen inte bråka. tycker bara inte så som du tycker i allt.

ps.. Om man ger hästar alvedon, iprem och panodil så kan man räkna med att hästen inte kommer att må bra direkt. men det är väl en självklarhet

Var har jag sagt att jag tycker vården är kass här? Det är DU som anser det?

Man behöver inte ta ut veterinär för tarmvred? Nu skrämmer du mig, och är ute och cyklar ordentligt.

I övrigt orkar jag inte ens, är du på riktigt eller ett troll? Ärligt alltså??

Nöden har ingen lag, men att avliva ett djur med skjutvapen är inte alltid helt enkel om man inte vet hur man ska göra.
Kan bli ganska otäckt om man inte vet hur man ska sätta skottet, vilken vinken man väljer osv.
Som jägare så väljer man oftast en träffyta som är så stor som möjligt och som kanske inte dödar djuret omedelbart. Detta området är inte huvudet.
Som sagt, nöden har ingen lag, och man kanske får anpassa sig efter situationen.

Jag håller helt med dig. Jag blir nästan rädd när jag läser denna tråd. Jag vet inte om jag har missuppfattat hela tråden, det verkar som om en del tror att det bara är att skjuta.
En häst är ett stort djur att ta livet av och det är viktigt att det går rätt till.

Jag hade inte kunnat göra det själv men gärna låtit en jägare göra det.

Det skulle var ett mycket svårt beslut, skulle aldrig kunna göra det själv. Men jag vill heller inte att min häst ska få lida.

Ja det är något som jag har planerat för.
Sambon har gevär i vapenskåpet och om han inte är hemma så finns grannar som jag vet ställer upp.

Det kan ju vara litet bråttom.

Men det är det ju för en van älgjägare.
Älgar är större.

Det är just det jag menar... bara att skjuta för en van älgjägare.
Men om man inte är det så ska man nog låta bli.

Med detta menar jag att jag tycker egentligen att det är en märklig frågeställning vilket jag nog har skrivit minst en gång tidigare i tråden. Antingen vet man hur man gör när man ska skjuta ett så stort djur och då har man antagligen så pass mkt sinnesnärvaro eller vad man ska säga som behövs även för att ta livet av sin egen häst om den lider.

Eller så vet man inte hur man gör och då bör man låta bli.

Frågan som de flesta svarat på är ju om de skulle kunna tänka sig att låta en van jägare skjuta hästen, så jag ser inte anledningen till oro?

Ja jag är medveten om det men rubriken är egentligen inte riktigt så. Men det är nog jag som är som besvärlig.

Jag håller naturligtvis med att om man låter ngn som kan göra det så är det helt OK.

Var har jag sagt att jag tycker vården är kass här? Det är DU som anser det?

Man behöver inte ta ut veterinär för tarmvred? Nu skrämmer du mig, och är ute och cyklar ordentligt.

I övrigt orkar jag inte ens, är du på riktigt eller ett troll? Ärligt alltså??

I o med det du skriver så låter det som om det är väldigt kass djurvård där du bor. Du skrev att du hade fått väntat länge på att någon vetrinär skulle komma och undersöka din häst som led akut. När man får vänta i flera timmar på vetrinär när hästen är akut sjuk. då anser jag att det är dålig djurvård i ditt distrikt.

Självklart ska man väl ta ut en vetrinär när hästen har fått tarmvred.
Det är en livsfarlig sjukdom för hästar. Men, jag tyckte det lät som att du kunde en hel del om just djursjukvård så jag tänkte att du visste dom saker som man kan göra för hästen utvärtes. tex få hästen att röra på sig. det tipset får man som hästägare om man har häst med tarmvred för att iomed rörelse så kan man få igång tarmarna. Men, ofta räcker inte det att försöka få hästen att röra sig. I vissa fall måste vetrinärerna gör kirurgiska ingrepp tyvärr

Jag är inget troll. Ett troll i dessa sammanhang är en person som gärna startar bråk på den grund att den inte har den minsta aning om vad han/ hon snackar om. Jag vet mycket väl vad jag vet utifrån mina egna erfarenheter och är inte den som gärna startar bråk utan tycker bara om att diskutera om allt möjligt och ta del av andras erfarenheter.

I o med det du skriver så låter det som om det är väldigt kass djurvård där du bor. Du skrev att du hade fått väntat länge på att någon vetrinär skulle komma och undersöka din häst som led akut. När man får vänta i flera timmar på vetrinär när hästen är akut sjuk. då anser jag att det är dålig djurvård i ditt distrikt.

Tja, vi ser det annorlunda, uppenbarligen. Kanske för jag är van att bo på landet, och vet hur en distriktsveterinärs helg kan se ut, och inser att de är inte mer än människor.

Och om vet inte kan komma till mitt djur på grund av att h*n är upptagen med att rädda livet på ett annat djur, tja det har jag förståelse för. Nästa gång kanske det är mitt djur h*n räddar livet på, när någon annan får vänta.

Och DV löste det ju så gott h*n kunde, och det gick inte ut över hästen i någon större mån heller.

Men visst, jag skulle jättegärna ha såpass hög veterinärbeläggning på jourtid att man kunde vara garanterad en veterinär inom en timme. Absolut. Frågan är dock den gamla vanliga - vem ska betala för det?

Självklart ska man väl ta ut en vetrinär när hästen har fått tarmvred.
Det är en livsfarlig sjukdom för hästar. Men, jag tyckte det lät som att du kunde en hel del om just djursjukvård så jag tänkte att du visste dom saker som man kan göra för hästen utvärtes. tex få hästen att röra på sig. det tipset får man som hästägare om man har häst med tarmvred för att iomed rörelse så kan man få igång tarmarna. Men, ofta räcker inte det att försöka få hästen att röra sig. I vissa fall måste vetrinärerna gör kirurgiska ingrepp tyvärr

Röra på en häst med tarmvred riskerar bara att ta krafter från den den behöver för att klara operationen. En utmattad häst har sämre möjligheter än en mer mer krafter klar att fixa transport och operation. Dock, i initialskedet är det ursvårt att skilja tarmvred från kolik, och hur man hanterar kolik i väntan på veterinären har jag full koll på. Inklusive att jag alltid har andningsfrekvens, vilopuls, tiden för kapilläråterfyllnad, vätskestatus och temperatur redo för veterinären redan när jag ringer första gången..

Jag är inget troll. Ett troll i dessa sammanhang är en person som gärna startar bråk på den grund att den inte har den minsta aning om vad han/ hon snackar om. Jag vet mycket väl vad jag vet utifrån mina egna erfarenheter och är inte den som gärna startar bråk utan tycker bara om att diskutera om allt möjligt och ta del av andras erfarenheter.

Dåså, jättebra. Då diskuterar jag gärna =)

Hejsan... jag håller med om att frågan är hemsk men man ska ju kunna fråga vad man vill.. eller?;)

Jag skulle i alla fall inte själv kunna sjuta min häst ävem om den skulle lida... Men om den skulle lida o man måste sjuta den hade jag nte gjort de själv och jag skulle inte heller vart är och kollat på.

Hade så bra! :)

Den här tråden kommer säkert uppröra många. Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

Nej, har personen i fråga jaktlicens är det inte olagligt.
Vad gäller det etiska ställningstagandet så ja, jag skulle låta skjuta mig häst om hon led. :(

hm vi har kommit ifrån ämnet.. jag har bott på landet i hela mitt liv förutom ett år tillbaka då jag flyttade hemifrån. men det hör kanske inte hit. inga problem där heller.
Det är inte så stort distrikt här, så i det har du ju rätt

Absolut är vet också bara människor som oss alla andra folk. Det är ju inte vetrinärerna i sig det är fel på utan det är dom som sitter uppe i makten någonstans som inte lägger ut tillräckligt med pengar på djursjukvården. Nej dom lägger dessa pengar på annat skit som vapen och amunution till amerika. varför det är så mycket viktigare kan man ju fråga sig. Nej nu ska jag inte gå in och klaga för mycket på hur sverige fungerar.

Man ska inte röra på en redan utmattad häst om den inte vill det. det är inte så snällt. däremot kan man släppa in hästen i en hage utan tillgång till mat. så den får möjlighet att röra sig när den själv vill det, för rörelse kan få igång tarmsystemet. Kolik är inte lätt att ha att göra med speciellt om det övergår till tarmvred...

Men varför skulle "staten" betala för tillgång till vård dygnet runt för våra sällskapsdjur?! Lantbruket är en sak (nu fungerar det ju inte riktigt så ändå men jag tror ni fattar).

Varför ska staten betala dygnetruntbeläggning av jourveterinärer i övermängd för? Vad ska staten mer betala? Att alla kan få ut en rörmokare akut mitt i natten inom en timme om de får en vattenläcka? Att alla som får stopp på bilen mitt i natten får bärgning inom en timme till ett rimligt pris?
Osv.

Tarmvred har inget med att få igång tarmarna att göra. Du kan inte få ett tarmvred att släppa med rörelse, om du har ett riktigt tarmvred.

Men varför skulle "staten" betala för tillgång till vård dygnet runt för våra sällskapsdjur?! Lantbruket är en sak (nu fungerar det ju inte riktigt så ändå men jag tror ni fattar).

Jag anser att det är viktigare att lägga på att rädda liv i det här fallet djurvård. Och sluta att lägga pengar till att tillverka vapen som dödar oskyldiga människor i fattiga länder.

Då kommer min fråga istället att lyda så här till dig. Varför är det inte viktigare att lägga en del våra skattepengar på vård till våra djur? än att lägga delar av skattepengarna till att tillverka vapen till militärerna i USA så att dom kan skjuta ännu mer oskyldiga människor

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka