Skulle du kunna skjuta din häst?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

Jag funderade över detta med försäkringar när jag läste tråden, får man ut om man skjuter själv vid akut skada?
Jeno: Jag tror att det beror på hur mycket pengar det är som hästen är försäkrad i faktiskt om man kan strunta i det eller ej i en sådan situation. Har man över 100` så vill inte jag gå miste om dom i alla fall. Dock har ju jag lyx med 2 st vet som skulle komma snabbare än en jägare. Jag skulle inte vänta på godkänade av försäkringsbolaget om jag hade vet hemma som sa att det var enda utvägen.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inga problem med försäkringen om det är akut, hästen lider svårt i väntan på veterinär och det är helt uppenbart att inget finns att göra.

Dock som jag skrivit innan, ta bilder, låt om möjligt veterinär undersöka den avlivade hästen, och om inte annat ge f-bolagets representant en möjlighet att se hästen.

självklart skulle jag låta någon skjuta hästen om den led. men då måste de ju handla om uppenbara ej behandlingsbara skador, typ avslitna ben/stora sår mm... så man inte dödar ett djur som kunde bli bra.

Absolut! Både min mamma och min syster har licens och vapen och skulle utan att tveka skjuta. Om inte de kunde skulle jag ringa polisen och höra om de kunde komma ut eller ge mig numret till närmaste jaktlag.

*kl*

En fråga till alla: Vet ni var ni ska skjuta för att ha ihjäl hästen?

*kl*

En fråga till alla: Vet ni var ni ska skjuta för att ha ihjäl hästen?

Ja, det vet jag. Men jag skulle som sagt aldrig skjuta själv (och skulle begå lagbrott om jag gjorde det).

Skulle inte låta en jägare som inte vet skjuta heller dock, möjligen om det var extrem akutpanik, då skulle jag väl få peka och tycka 'där'.

Det är inget man vill behöva ta ställning till egentligen. Men för att hästastakarn skaslippa lida så ja. Men jag hade helst av allt velat att en vetrinär skulle komma ut och ge spruta..

Utan tvekan. Jag har dessutom 'förberett' för den dagen. Mammas fd arbetskompis är den absolut bästa skydd jag vet, jägare. Han har fått ta bort ngn katt innan, och han är omtalad och lovat att om han har möjlighet komma hit och förkorta lidandet.

Ursäkta trådkapet, men! Kunde inte låta bli att reagera över att du skriver att en jägare har varit ute och tagit bort någon katt hos dig. Hur kan man göra något så brutalt? Katter tycker inte jag man tar bort hemma om inte vetrinär kommer hem. Dem åker man iväg med och injecerar.

Det är inget man vill behöva ta ställning till egentligen. Men för att hästastakarn skaslippa lida så ja. Men jag hade helst av allt velat att en vetrinär skulle komma ut och ge spruta..

Ursäkta trådkapet, men! Kunde inte låta bli att reagera över att du skriver att en jägare har varit ute och tagit bort någon katt hos dig. Hur kan man göra något så brutalt? Katter tycker inte jag man tar bort hemma om inte vetrinär kommer hem. Dem åker man iväg med och injecerar.

Så har de andra katterna slutat sina dagar med. Den här herrn hade levt förvildad innan han kom till mig, HATADE att sitta i bur, HATADE att åka bil och var väldigt misstänksam mot främmande människor. Jag var t ex den enda, även i familjen, som kunde lyfta honom (andra bet och rev han).

Jag ansåg att han hade förtjänat att SLIPPA åka till veterinären och få en injektion, då det hade blivit en fruktansvärt stressande upplevelse för honom att sättas i bur, åka bil, vara i väntrummet hos veterinären, sen tas ur ur buren i en främmande miljö där en främmande människa skulle sticka honom i nacken. Han hade blivit otroligt stressad av det, och det hade inneburit tvångshållning, vilket ger än mer stress. Även om vet kommit hem hade det blivit ett trauma, då han som sagt var väldigt misstänksam och 'elak' mot främmande människor, så han hade blivit stressad bara av närheten av vet, och jag hade fått tjuvhålla honom för att vet skulle kunna sticka, och både tjuvhållningen och att vet var här skulle stressat.

Så, jag valde för KATTENS skull att ringa mammas jägarkompis. Jag, katt, jägare med vapnet, och en stor skål räkor begav sig ner på vallen nedanför huset. Jag kliade misse och kelade med honom, matade honom med räkor en stund, och lämnade honom sen med skålen där och gick, mitt sista minne av honom är att han sitter helt lugnt och vräker i sig räkor därute på vallen. Dåvarande pojkvännen var med och såg på, jag pallade inte (katten var fullt frisk och i sina bästa år och en det var en heldum anledning till att jag var tvungen att ta bort honom, mot min vilja, i botten, så jag pallade inte se ett friskt djur skjutas pga människors idioti), och dåvarande pojkvännen begravde honom sen med. Han dog (katten alltså, inte exxet..) med en halv räka i munnen, helt utan stress, helt utan tvång och helt utan trauma. Dvs raka motsatsen mot vad det blivit hos veterinären.

Den andra missen han fick spruta hos vet när det var dags, och alla tre nuvarande kommer också få det. Skulle jag få en sån som Theo skulle jag inte tveka en sekund att ta det HUMANA alternativet att låta jägare skjuta hemma på plats dock. För KATTENS skull!

Vi hade en katt som vi envisades med att åka in med. Fast vi visste att det var helkört. Men då hade vi ingen i närheten som kunde skjuta tyvärr :( Jag önskar att det hade varit det så att hon hade sluppit lida den där extra tiden :(

Skulle inte tveka att göra det, om min häst slapp lida.

Den här tråden kommer säkert uppröra många. Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

Jag skulle göra det. Min sambo är jägare och jag skulle be honom (eller svärfar) i ett sånt fall.

Den här tråden kommer säkert uppröra många. Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

BTW... Det är fullt lagligt.... Faktum är att det i vissa fall faktisk är ens skyldighet.

Teoretiskt... Om min häst skadar sig så allvarligt att snabb avlivning är det enda alternativet. Låt oss säga ett öppet benbrott.. Eller uppsprättad buk med innehållet utanför. Ingen veterinär finns att tillgå inom rimlig tid. Jag som har vapen och utbildning ingriper INTE för att avsluta hästens lidande.

Frågan är, Visst borde jag då dömas för djurplågeri?

Ja utan tvekan..
men vi kan även ställa oss frågan om det började brinna i ett stall med 50 hästar i och även du har din häst där.. hästar regaerar ju så att dom blir stelfrusna och vill inte ut boxen. du får kanske ut 10 hästar av 50 och skulle du då istället skjuta hästarna eller skulle du låta dom Brinna inne?

Jag skulle aldrig kunna skjuta min häst även om han lider. tycker inte om det där med att skjuta.

om det verkligen inte gick att göra något så skulle jag hellre ge hästen lugnande och smärtstillande så att han kände sig lugnare och på så sätt vänta tills vetrinären kom.

skulle inte vilja ha på mitt samvete att hästen har gått bort genom att använda våld. skjuta en häst anser jag som våld. det är inte 100 procent att hästen går bort av ett skott.

En annan sak om vetrinärer. En vetrinär kommer oftast väldigt snabbt om det är akut... bedömer inte vetrinären att det är akut så ska man ringa till en annan vetrinär

Det tar sällan en timme för vetrinär att komma om det är akut.

En annan sak om vetrinärer. En vetrinär kommer oftast väldigt snabbt om det är akut... bedömer inte vetrinären att det är akut så ska man ringa till en annan vetrinär

Nu vet jag inte var du bor... och inte heller hur mycket veterinärer det finns i dina krokar...

Men här har veterinärerna 45 minuters körtid från deras veterinärstation. Det är då under förutsättning att de inte är på annat uppdrag när samtalet om det akut inträffade kommer. Ponera att veterinären/veterinärerna är upptagna på andra jobb ... då kan du lätt lägga på tid innan de står på gårdsplanen.. De gånger jag har fått ringa veterinär akut av olika anledningar så har snitt tiden nog legat på 2-3 timmar från telefonsamtalet tills att vetten står på gårdplanen. Och då har det ändå gått snabbt.

Sen en annan sak jag funderade över.. Har du lugnande och smärtstillande medel hemma? Så att du kan ge hästen det i väntan på veterinären? Är du också så kunnig att du vet när det är ok att ge hästen det. Personligen medicinerar jag aldrig mina hästar, friska eller sjuka/skadade utan ordination av veterinär.

Senast ändrad:

om det verkligen inte gick att göra något så skulle jag hellre ge hästen lugnande och smärtstillande så att han kände sig lugnare och på så sätt vänta tills vetrinären kom.

Vart skulle du få det ifrån?

Jag tycker att man hör om det hela tiden :cazy:

Jag har stått inför liknande senorio, där veterinären vägrade skjuta med bultpistol trots att hon hade den i bilen, Nödslakten var 1½ timmas resa ifrån och hästen stod med frambenet avsparkat i knähöjd, och fick mer och mer panik.

Jag sa att jag skjuter själv, jag hade tidigare skjutit ko med bult, men även rådjur och hare...
Tack o lov slapp jag, för granngubben kom och gjorde det åt mig.

Veterinären gick bakom ladugården och kräktes under tiden.

OM det gäller ett djur som lider svårt skulle jag aldrig tveka.

Kan tala om att den killen inte var veterinär på stordjur länge efter denna händelse:devil:

Nu vet jag inte var du bor... och inte heller hur mycket veterinärer det finns i dina krokar...

Men här har veterinärerna 45 minuters körtid från deras veterinärstation. Det är då under förutsättning att de inte är på annat uppdrag när samtalet om det akut inträffade kommer. Ponera att veterinären/veterinärerna är upptagna på andra jobb ... då kan du lätt lägga på tid innan de står på gårdsplanen.. De gånger jag har fått ringa veterinär akut av olika anledningar så har snitt tiden nog legat på 2-3 timmar från telefonsamtalet tills att vetten står på gårdplanen. Och då har det ändå gått snabbt.

Sen en annan sak jag funderade över.. Har du lugnande och smärtstillande medel hemma? Så att du kan ge hästen det i väntan på veterinären? Är du också så kunnig att du vet när det är ok att ge hästen det. Personligen medicinerar jag aldrig mina hästar, friska eller sjuka/skadade utan ordination av veterinär.

konstigt... finns det ingen annan vetrinär klinik i närheten. ibland så får man använda sig av smådjursvetrinärer om dom har tid också.
Har det varit akut med hästarna för dig någon gång. för vetrinärer brukar oftast ha överseende om det är ett akut läge.

Det är ju väldigt kass vetrinär service om man ska behöva vänta i flera timmar om läget är akut.

Man kan få lugnande och smärtstillande utskrivet av vetrinär. om man har någon sorts utbildning inom hästvård eller djurvård. om man inte har det då får man se till att man känner någon med utbildning inom djurvård. kan man se till att man känner en jägare så kan man nog lika gärna se till att man känner någon som jobbar inom djurvården oxo.

Nej jag har ingenting hemma nu som jag skulle kunna ge till hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka