Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?
Det är inget man vill behöva ta ställning till egentligen. Men för att hästastakarn skaslippa lida så ja. Men jag hade helst av allt velat att en vetrinär skulle komma ut och ge spruta..
Ursäkta trådkapet, men! Kunde inte låta bli att reagera över att du skriver att en jägare har varit ute och tagit bort någon katt hos dig. Hur kan man göra något så brutalt? Katter tycker inte jag man tar bort hemma om inte vetrinär kommer hem. Dem åker man iväg med och injecerar.
Så har de andra katterna slutat sina dagar med. Den här herrn hade levt förvildad innan han kom till mig, HATADE att sitta i bur, HATADE att åka bil och var väldigt misstänksam mot främmande människor. Jag var t ex den enda, även i familjen, som kunde lyfta honom (andra bet och rev han).
Jag ansåg att han hade förtjänat att SLIPPA åka till veterinären och få en injektion, då det hade blivit en fruktansvärt stressande upplevelse för honom att sättas i bur, åka bil, vara i väntrummet hos veterinären, sen tas ur ur buren i en främmande miljö där en främmande människa skulle sticka honom i nacken. Han hade blivit otroligt stressad av det, och det hade inneburit tvångshållning, vilket ger än mer stress. Även om vet kommit hem hade det blivit ett trauma, då han som sagt var väldigt misstänksam och 'elak' mot främmande människor, så han hade blivit stressad bara av närheten av vet, och jag hade fått tjuvhålla honom för att vet skulle kunna sticka, och både tjuvhållningen och att vet var här skulle stressat.
Så, jag valde för KATTENS skull att ringa mammas jägarkompis. Jag, katt, jägare med vapnet, och en stor skål räkor begav sig ner på vallen nedanför huset. Jag kliade misse och kelade med honom, matade honom med räkor en stund, och lämnade honom sen med skålen där och gick, mitt sista minne av honom är att han sitter helt lugnt och vräker i sig räkor därute på vallen. Dåvarande pojkvännen var med och såg på, jag pallade inte (katten var fullt frisk och i sina bästa år och en det var en heldum anledning till att jag var tvungen att ta bort honom, mot min vilja, i botten, så jag pallade inte se ett friskt djur skjutas pga människors idioti), och dåvarande pojkvännen begravde honom sen med. Han dog (katten alltså, inte exxet..) med en halv räka i munnen, helt utan stress, helt utan tvång och helt utan trauma. Dvs raka motsatsen mot vad det blivit hos veterinären.
Den andra missen han fick spruta hos vet när det var dags, och alla tre nuvarande kommer också få det. Skulle jag få en sån som Theo skulle jag inte tveka en sekund att ta det HUMANA alternativet att låta jägare skjuta hemma på plats dock. För KATTENS skull!