Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?
varför skulle vetrinären skriva ut det åt mig då. det är ju hästen som behöver det om den blir orolig...
Hästar som är bråkiga mot vet, kan också vara i chocktillstånd pga smärta, och för att hästen ska lugna ner sig så får den plegicil. vissa hästar kan bli riktigt bråkiga om dom har ont. Sådan är tyvärr verkligheten.
Nu så en häst som brutit benet t ex, är oftast inte speciellt smärtpåverkad första timmarna. Men om vi struntar i det sålänge, så ett djur med nedsatt cirkulation, pga sjukdom, chock, blodförlust eller vad det nu är, administreras intravenöst given medicin långsammare för, och du får längre anslagstid.
Detta är dock inget man behöver bekymra sig om i frånvaro av veterinär, för det veterinär förskriver åt dig är endera Vetranquil, det är i granulatform, dvs ges endera i fodret eller slammas i vatten och ges, eller så Sedalin, vilket är pasta.
Om du inte visste det så plegicil.vet finns inte i någon oral lösning till häst, och har inte gjort på år. De två nämnda preparaten har samma verksamma substans, acepromazin, som pleg. Däremot inte sagt att de fungerar likadant som plegicil på varje häst. (hade en som vetranquil var som att hälla sockerpiller i, sedalin fungerade litegrann i monsterdos, pleg givet i.m i maxdos gav hyfsad effekt i cikestressad situation, i stressad situation var det domo och torbugesic som gällde).
Dvs, du kan stå där med din orala pasta eller ditt orala granulat, det är knappast någon större hjälp för ett djur med svår smärta och i chock.
Vetrinärer brukar oxo skriva ut plegicil till hundar som är rädd för smällare. Den rädslan är förknippad med chock. Så kom inte kör över utan att veta vad du pratar om först
Tja, med tanke på att jag har haft en hund som var så rädd för smällare att han hamnade i chock, så. Chock är INTE rädsla, chock är ett LIVSHOTANDE (hos både djur och människa) som innebär bland annat kraftigt sänkta vitala funktioner (blodcirkulation, blodtryck, kroppstemperatur etc). Obehandlad chock är som sagt livshotande.
Du ger inte på hemmaplan ett djur i chock sedering. INTE. Sederingen sänker nämligen de vitala funktionerna mer.
Man sederar hundar med exvis plegicil vet för de INTE ska t ex hamna i chock pga smällare etc.
Det där med att din häst fick vänta alltför länge tycker jag låter gräsligt... att se en häst lida in till det sista är bland det värsta som finns... det gick inte att få tag på någon annan vetrinär då... det finns en hel del distrikt vetrinärer i sverige. ibland måste man ringa ett annat distrikt. tråkigt att det blev som det blev för dig och din häst ändå... hästar ska inte behöva lida
NU är det så att på jourtid här slås två distrikt ihop och delar på jouren. Angränsade distrikt som är åtskilliga mil bort, kan inte sitta här på ett jourfall och inte kunna hjälpa sina egna kunder. Angränsade distrikts station är 15 mil bort, när de ringer från 25 mil bort, vad ska deras veterinär säga då?
Och nix, här finns på jourtid distriktsveterinär. Alt är att lasta och åka till jouröppet djursjukhus (som tack och lov finns). Nämnda häst var inte i skick att ens med djurambulans transporteras den sträckan.
Nu fick min häst monsterdoser smärtstillande istället, jag fick åka och hämta hos vet, och det fanns ingen konflikt med djurskyddet. Och iom att hon skulle tas bort så behövde vi inte oroa oss för att slå ut inre organ iom de höga doserna heller. Men som sagt, det är en realitet därute att man INTE kan räkna med att få tag på en veterinär på en kvart, och än mindre ha en veterinär på plats inom några timmar om det är jour.
Jag vet hur verkligheten ser ut. tro mig när jag säger det. och, jag vet att verkligheten inte är så vacker som det verkar att jag tror
Dina inlägg visar klart att du har en begränsad syn på hur verkligheten ser ut. Välkommen ut på landsbygden. Du kan ta ett besök upp till norrland när du håller på, där de har distrikt som sträcker sig över 25 mil, de har 60+ mil till närmsta jourdjursjukhus (dvs ett tarmvred är kört, det är avlivning). Sen kan du få en annan bild av verkligheten. Alla bor inte där det finns privatpraktisrande veterinärer med jour t ex. Jag har gjort det, det var väldigt bekvämt. Men jag gör det inte nu. Och jag har det BRA, jag har 2 h resa till jpuröppen klinik, åker jag 2 h till har jag ännu en. Det är LYX jmf med andras verklighet. Lika lyx som det är att distriktet inte är 25 mil långt utan 'bara' ca 10, osv.