Skulle du kunna skjuta din häst?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

glömde en sak. det är viktigt att kunna det där med medicinernas inverkan på hästen också. då menar jag hästens vikt, för att mäta rätt mängd av medicin så måste man veta hästens vikt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju väldigt kass vetrinär service om man ska behöva vänta i flera timmar om läget är akut.

kan man se till att man känner en jägare så kan man nog lika gärna se till att man känner någon som jobbar inom djurvården oxo.

Den krassa verkligeheten ser faktiskt ut så... att man kan få vänta på en veterinär i flera timmar även om det är akut... Som jag skrev i mitt inlägg så har jag vid några tillfällen fått ta ut veterinär akut och då har de varit här inom 2-3 timmar.. och då är det snabbt jobbat.

Sen beträffande jägarbiten så är jag tillräckligt väl utbildad själv och utrustad med rätt vapen så jag behöver inte förlita mig på någon i bekantskapskretsen om det skulle behövas..

Att du och jag sen inte delar samma syn på skjutvapen som akut avlivningsmetod är ju en annan femma.

Vetrinärer skriver ut lugnande och smärtstillande. plegasil heter det lugnande medlet. det finns olika sorters smärtstillande medel

Om jag står där med en häst som är så pass skadad att avlivning är enda lösningen...(Nu menar jag att hästen lider svårt av sin skada) Då ödslar jag inte tid på att ringa veterinär för att få recept på smärtstillande, för att sen sätta mig i bilen och åka till ett apotek (enkel resa 20 minuter) och hoppas att apoteket har medlet hemma... Under förutsättning att det inte är helg ....Och så får vi ju verkligen hoppas att det inte är lång kö .... för alla kunder har kanske inte förståelse för att det är bråttom...
Sen sätta mig i bilen och köra tillbaka minst 20 min...

Totalt är vi nu uppe i minst timmen sen skadan upptäcktes...
Hästen ifråga har nu lidit svårt i över en timme ... Det hade tagit mig bara några minuter att förkorta lidandet om jag gått in och hämtat bössan direkt...

Det här en väldigt känslig fråga i sig så jag förstår om du blir upprörd över det jag skriver... men man har ju olika synvinklar i detta med att avliva hästar. Jag förstår dig i det du säger att det tar ett tag att få ut medicin i tid om man inte har mediciner hemma. man får helt enkelt se till att man har medicin hemma innan något sånt här hemskt inträffar. Smärtstillande mediciner brukar man kunna ha hemma. men man ska aldrig använda mänskliga mediciner på hästar.

Ditt fall är svårt... här har man närhet till nästan allt. det finns en klinik alldeles vid ridskolan. och ridskolan ligger centralt fasst ändå i naturen.

Har man inte tillgång till något och inte bor centralt. då är det nog inte så lätt att veta vad man ska göra heller. Det är ju inget behagligt problem att ha en häst som det inte går att rädda. Det är fruktansvärt både för häst och folk runtomkring den

Jag är inte ett dugg upprörd... Jag bara påvisar att det ofta finns en annan verklighet än den man lever i själv...

Hade jag som du kunnat skaka fram en veterinär på en si så där 20 min till en halvtimme så hade jag kanske också valt den metoden.

Smärtstillande mediciner brukar man kunna ha hemma. men man ska aldrig använda mänskliga mediciner på hästar.

/QUOTE]

Jag har läst hela tråden och även svarat i den men kan ha missat ngt på slutet.

Men menar du att du tänker avliva hästen med smärtstillande mediciner för människor? Eller också har ni lämnat ämnet.

Men för att svara ts än en gång.
Att skjuta ett så pass stort djur kräver definitivt att man har kunskap om hur man ska göra. Jag har inte den kunskapen så jag hade definitivt avstått. Risken att man bara lyckas skadskjuta den måste vara ganska stor - och inte ngt som jag vill vara med om.
Nu har vi nära till veterinärer och grannar med jaktlicens så jag hade nog kunnat få hit ngn annan.
Ursäkta men egentligen är det en ganska dum frågeställning från början.

Smärtstillande mediciner brukar man kunna ha hemma. men man ska aldrig använda mänskliga mediciner på hästar.

/QUOTE]

Men menar du att du tänker avliva hästen med smärtstillande mediciner för människor? Eller också har ni lämnat ämnet.

Vet att det är opassande till ämnet.... Men du bjöd mig just på dagens asg... Jag tackar för det...:bow::bow:

Det var så lite så, undrar i och för sig fortfarande vad som var meningen. Men jag fär väl läsa lite bättre.

Vetrinärer skriver ut lugnande och smärtstillande. plegasil heter det lugnande medlet. det finns olika sorters smärtstillande medel

Och vid ett benbrott krävs intravenös tillförsel av potent smärtstillande om det ska hjälpa. Detta skriva inte ut till djurägare, och djurägare får inte ge intravenösa injektioner.

Ett djur i chock kan reagera väldigt bakvänt på sedering, eller så ger det helt utebliven effekt. Dessutom kommer veterinären inte skriva uts edering för injektion till dig heller.

Så nästa förslag?

Sen, distriktsveterinärerna har stora områden, och när de är hos ett jourfall, så kan det ta flera timmar tills veterinären är klar där och kan komma till dig. Dessutom prioriteras lantbruksdjur om det är två lika akuta fall.

Jag har stått med akut sjuk häst i behov av avlivning. DV satt fast 7 mil härifrån med en kalvning som gick käpprätt åt helvete, kunde komma om tidigast 3 h, antagligen skulle det ta längre tid.

Och när hon var hos mig med akut sjuk häst och kom elva på kvällen och åkte två på natten, och andra med akuta fall ringde, så där hade ett avsparkat ben fått vänta, hon kunde ju inte gärna lämnat min och riskerat att den dött för att åka och avliva en annan.

Så, ta en titt i verkligheten, den är inte vacker tyvärr. Smådjursveterinärer har sällan 'åka ut-jour' eller ens helgjour.

Va!!!!!! Tror du att jag är fullkomligt galen. jag förklararde nyss att man absolut inte ska ge hästar människo medicin för att det är farligt. Skulle aldrig vara så dum att jag ger en häst människo medicin.

Jag menade att man kanske har KVAR Något hästläkemedel i detta fall smärtstillande medicin FÖR HÄSTEN. inte människo medicin

Och vid ett benbrott krävs intravenös tillförsel av potent smärtstillande om det ska hjälpa. Detta skriva inte ut till djurägare, och djurägare får inte ge intravenösa injektioner.

Ett djur i chock kan reagera väldigt bakvänt på sedering, eller så ger det helt utebliven effekt. Dessutom kommer veterinären inte skriva uts edering för injektion till dig heller.

Så nästa förslag?

Sen, distriktsveterinärerna har stora områden, och när de är hos ett jourfall, så kan det ta flera timmar tills veterinären är klar där och kan komma till dig. Dessutom prioriteras lantbruksdjur om det är två lika akuta fall.

Jag har stått med akut sjuk häst i behov av avlivning. DV satt fast 7 mil härifrån med en kalvning som gick käpprätt åt helvete, kunde komma om tidigast 3 h, antagligen skulle det ta längre tid.

Och när hon var hos mig med akut sjuk häst och kom elva på kvällen och åkte två på natten, och andra med akuta fall ringde, så där hade ett avsparkat ben fått vänta, hon kunde ju inte gärna lämnat min och riskerat att den dött för att åka och avliva en annan.

Så, ta en titt i verkligheten, den är inte vacker tyvärr. Smådjursveterinärer har sällan 'åka ut-jour' eller ens helgjour.

varför skulle vetrinären skriva ut det åt mig då. det är ju hästen som behöver det om den blir orolig...
Hästar som är bråkiga mot vet, kan också vara i chocktillstånd pga smärta, och för att hästen ska lugna ner sig så får den plegicil. vissa hästar kan bli riktigt bråkiga om dom har ont. Sådan är tyvärr verkligheten.

Vetrinärer brukar oxo skriva ut plegicil till hundar som är rädd för smällare. Den rädslan är förknippad med chock. Så kom inte kör över utan att veta vad du pratar om först

Det där med att din häst fick vänta alltför länge tycker jag låter gräsligt... att se en häst lida in till det sista är bland det värsta som finns... det gick inte att få tag på någon annan vetrinär då... det finns en hel del distrikt vetrinärer i sverige. ibland måste man ringa ett annat distrikt. tråkigt att det blev som det blev för dig och din häst ändå... hästar ska inte behöva lida

Jag vet hur verkligheten ser ut. tro mig när jag säger det. och, jag vet att verkligheten inte är så vacker som det verkar att jag tror.

det var inte meningen att bryta samtalsämnet...

Ja, det skulle jag utan tvekan kunna göra för att få slut på hästens lidande. Först och främst skulle jag dock fråga min mammas sambo eller någon annan av jägarna häromkring, men var ingen av dom i närheten skulle jag göra det själv.

Min mammas sambo har fått rykt in och avlivat bland annat katter och hästar akut och han säger att det är lika jobbigt varje gång. Men jag skjuter hellre min egen häst så den dör snabbt utan lidande än låter den pinnas flera timmar.

Ja.
Utan tvekan.
Jag har alltid sett till att veta var närmsta licens finns och ha numret (oftast är den redan tillfrågad av ev stallägare).

Det är ju mitt ansvar som hästägare att minimera lidandet.

???

Nej jag får inte uppfattningen att du har en verklighetstrogen bild av hur veterinärsituationen ser ut för ganska så många i Sverige.

Jag bor och har alltid bott i områden med god tillgång, skulle inte VÅGA bo någon annanstans så länge jag har stora djur.

Alexandra_W bor inte så långt ifrån mig men tillräckligt för att ha en helt annan situation.

Ja skulle min häst bryta benet å det är kört så hade jag nog låtit någon skjuta det som har koll på det så det ej blir mer lidande för den =( hoppas man aldrig slipper vara med om det men hällre att någon skjuter än att hästen liden till vet kommer och sedan avlivar.

Va!!!!!! Tror du att jag är fullkomligt galen. jag förklararde nyss att man absolut inte ska ge hästar människo medicin för att det är farligt. Skulle aldrig vara så dum att jag ger en häst människo medicin.

Jag menade att man kanske har KVAR Något hästläkemedel i detta fall smärtstillande medicin FÖR HÄSTEN. inte människo medicin

Jag ber om ursäkt jag läste fel i texten nedan som du skrev i det inlägget jag svarade på.

varför skulle vetrinären skriva ut det åt mig då. det är ju hästen som behöver det om den blir orolig...
Hästar som är bråkiga mot vet, kan också vara i chocktillstånd pga smärta, och för att hästen ska lugna ner sig så får den plegicil. vissa hästar kan bli riktigt bråkiga om dom har ont. Sådan är tyvärr verkligheten.

Nu så en häst som brutit benet t ex, är oftast inte speciellt smärtpåverkad första timmarna. Men om vi struntar i det sålänge, så ett djur med nedsatt cirkulation, pga sjukdom, chock, blodförlust eller vad det nu är, administreras intravenöst given medicin långsammare för, och du får längre anslagstid.

Detta är dock inget man behöver bekymra sig om i frånvaro av veterinär, för det veterinär förskriver åt dig är endera Vetranquil, det är i granulatform, dvs ges endera i fodret eller slammas i vatten och ges, eller så Sedalin, vilket är pasta.

Om du inte visste det så plegicil.vet finns inte i någon oral lösning till häst, och har inte gjort på år. De två nämnda preparaten har samma verksamma substans, acepromazin, som pleg. Däremot inte sagt att de fungerar likadant som plegicil på varje häst. (hade en som vetranquil var som att hälla sockerpiller i, sedalin fungerade litegrann i monsterdos, pleg givet i.m i maxdos gav hyfsad effekt i cikestressad situation, i stressad situation var det domo och torbugesic som gällde).

Dvs, du kan stå där med din orala pasta eller ditt orala granulat, det är knappast någon större hjälp för ett djur med svår smärta och i chock.

Vetrinärer brukar oxo skriva ut plegicil till hundar som är rädd för smällare. Den rädslan är förknippad med chock. Så kom inte kör över utan att veta vad du pratar om först

Tja, med tanke på att jag har haft en hund som var så rädd för smällare att han hamnade i chock, så. Chock är INTE rädsla, chock är ett LIVSHOTANDE (hos både djur och människa) som innebär bland annat kraftigt sänkta vitala funktioner (blodcirkulation, blodtryck, kroppstemperatur etc). Obehandlad chock är som sagt livshotande.

Du ger inte på hemmaplan ett djur i chock sedering. INTE. Sederingen sänker nämligen de vitala funktionerna mer.

Man sederar hundar med exvis plegicil vet för de INTE ska t ex hamna i chock pga smällare etc.

Det där med att din häst fick vänta alltför länge tycker jag låter gräsligt... att se en häst lida in till det sista är bland det värsta som finns... det gick inte att få tag på någon annan vetrinär då... det finns en hel del distrikt vetrinärer i sverige. ibland måste man ringa ett annat distrikt. tråkigt att det blev som det blev för dig och din häst ändå... hästar ska inte behöva lida

NU är det så att på jourtid här slås två distrikt ihop och delar på jouren. Angränsade distrikt som är åtskilliga mil bort, kan inte sitta här på ett jourfall och inte kunna hjälpa sina egna kunder. Angränsade distrikts station är 15 mil bort, när de ringer från 25 mil bort, vad ska deras veterinär säga då?

Och nix, här finns på jourtid distriktsveterinär. Alt är att lasta och åka till jouröppet djursjukhus (som tack och lov finns). Nämnda häst var inte i skick att ens med djurambulans transporteras den sträckan.

Nu fick min häst monsterdoser smärtstillande istället, jag fick åka och hämta hos vet, och det fanns ingen konflikt med djurskyddet. Och iom att hon skulle tas bort så behövde vi inte oroa oss för att slå ut inre organ iom de höga doserna heller. Men som sagt, det är en realitet därute att man INTE kan räkna med att få tag på en veterinär på en kvart, och än mindre ha en veterinär på plats inom några timmar om det är jour.

Jag vet hur verkligheten ser ut. tro mig när jag säger det. och, jag vet att verkligheten inte är så vacker som det verkar att jag tror

Dina inlägg visar klart att du har en begränsad syn på hur verkligheten ser ut. Välkommen ut på landsbygden. Du kan ta ett besök upp till norrland när du håller på, där de har distrikt som sträcker sig över 25 mil, de har 60+ mil till närmsta jourdjursjukhus (dvs ett tarmvred är kört, det är avlivning). Sen kan du få en annan bild av verkligheten. Alla bor inte där det finns privatpraktisrande veterinärer med jour t ex. Jag har gjort det, det var väldigt bekvämt. Men jag gör det inte nu. Och jag har det BRA, jag har 2 h resa till jpuröppen klinik, åker jag 2 h till har jag ännu en. Det är LYX jmf med andras verklighet. Lika lyx som det är att distriktet inte är 25 mil långt utan 'bara' ca 10, osv.

Nu är vi snart way off topic, men humanmedicin används i princip dagligen till djur, inom skilda områden. Det finns smärtstillande och antiinflammatorisk humanmedicin som används på häst, många ögonsalvor/droppar för humanbruk används på häst och hund, det finns lugnande tabletter avsedda för människa som används på hund för just t ex ditt nämnda exempel med skotträdsla och så vidare.

Så, att man 'absolut inte ska ge hästar människomedicin' är fel. Det finns en rad dels humanpreperat med veterinär indikation, och en rad humanpreparat utan att ha veterinär indikation i fass som används.

Men man ska INTE aldrig någonsin laborera med humanmedicin till djur på egen hand utan veterinär ordination.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025