Skulle du kunna skjuta din häst?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

Jo det kan bli bättre om tarmvreden inte har blivit för svår... Det här har en vetrinär sagt. Jag tror hon vet vad hon pratar om.

Jag anser att det är viktigare att lägga på att rädda liv i det här fallet djurvård. Och sluta att lägga pengar till att tillverka vapen som dödar oskyldiga människor i fattiga länder.

Då kommer min fråga istället att lyda så här till dig. Varför är det inte viktigare att lägga en del våra skattepengar på vård till våra djur? än att lägga delar av skattepengarna till att tillverka vapen till militärerna i USA så att dom kan skjuta ännu mer oskyldiga människor

Om du tar och reder ut begreppen litegrann, ang det där med vapentillverkning. Och så återkommer du med fakta och inte propaganda baserat på helt sneda antaganden, så kan vi diskutera det.

Jag är inte generellt för vapenexport och/eller vapentillverkning, samtidigt så kan man inte riktigt komma undan vilka TILLSKOTT detta ger i statsfinanserna, det ger också positiva effekter rent generellt, då det genererar arbetstillfällen, som drar in skatt och sociala avgifter, som i sin tur används för Sveriges i princip unika socialförsäkring och statsfinansierade humansjukvård.

Så, världen är inte svart-vit. Dessutom tillverkar staten inga vapen. Däremot är statsägda företag involverade. Dessa finansieras dock inte av skattepengar, även om det finns forskning osv i bakgrunden som är statsfinansierade.

Om du tar och reder ut begreppen litegrann, ang det där med vapentillverkning. Och så återkommer du med fakta och inte propaganda baserat på helt sneda antaganden, så kan vi diskutera det.

Jag är inte generellt för vapenexport och/eller vapentillverkning, samtidigt så kan man inte riktigt komma undan vilka TILLSKOTT detta ger i statsfinanserna, det ger också positiva effekter rent generellt, då det genererar arbetstillfällen, som drar in skatt och sociala avgifter, som i sin tur används för Sveriges i princip unika socialförsäkring och statsfinansierade humansjukvård.

Så, världen är inte svart-vit. Dessutom tillverkar staten inga vapen. Däremot är statsägda företag involverade. Dessa finansieras dock inte av skattepengar, även om det finns forskning osv i bakgrunden som är statsfinansierade.

Det här är inga antaganden. Detta är fakta.

Du säger att du är emot vapentillverkning, men, samtidigt tycker du att det är ett bra sätt för sverige att få in pengar. Kan ju bara säga som så att det är våra skattepengar som går till själva tillverkningen av vapnen. och när vapnen säljs så drar dom stora företagena in stora summor pengar utan att ge något över till oss vanliga människor. Tycker det är helt fel.

Sverige exporterar krigsmateriel till över 50 länder i världen. Det förekommer att export sker till krigförande länder eller till länder som kränker mänskliga rättigheter trots att det står i strid med riktlinjerna för vapenexporten.

Tror du mig inte läs på den här sidan http://www.nejtilleu.se/kef/kef101/vapenexport.htm

Det här är inga antaganden. Detta är fakta.

Nej, det är propaganda som stöder sig på förvrängd fakta.

Du säger att du är emot vapentillverkning, men, samtidigt tycker du att det är ett bra sätt för sverige att få in pengar. Kan ju bara säga som så att det är våra skattepengar som går till själva tillverkningen av vapnen. och när vapnen säljs så drar dom stora företagena in stora summor pengar utan att ge något över till oss vanliga människor. Tycker det är helt fel.

Jag sa att jag 'inte generellt är för vapenexport'. Om du låter bli att fritt tolka vad jag skriver, så blir det enklare att diskutera.

Vi vanliga människor åker på allmänna vägar, ånjuter kraftigt statssubventionerad tandvård, sjukvård och hälsovård. Vi har en nästan unik socialförsäkring, som är allmän och statsfinansierad.

Så nog blir det över till vanliga människor med. Även om man önskade att det var mer, då socialförsäkringen t ex har stora brister.

Men du måste skilja på statsägda företag som tillverkar, och statsfinansierad vapentillverkning.

Sverige exporterar krigsmateriel till över 50 länder i världen. Det förekommer att export sker till krigförande länder eller till länder som kränker mänskliga rättigheter trots att det står i strid med riktlinjerna för vapenexporten.

Korrekt. Men nu diskuterades tillverkningen i första hand. Vapenexporten KOSTAR inte skattepengar, det GER skattepengar. Oetiska sådana - absolut.

Propaganda igen, vinklad.

Sen kan vi gärna diskutera vapenexport i en annan tråd, det hör inte hemma på hästvård. Men starta en ny tråd så ska jag gärna diskutera vidare.

Om min sambo inte skulle vara hemma och kunna skjuta hästen med gevär så skulle jag utan problem kunna avliva den med bultpistol och sedan skära. Har skjutit kor, grisar, får och annat så jag vet hur jag göra och var jag riktar den.

Ja ghade gjort det, vill lära mig att använda bult pistol ordentligt ifall ngt skulle hända. Vill inte låta min häst lida pga av att vet inte kan komma inom dom närmaste minuterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna