Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?
Absolut, utan att tveka en sekund.
Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?
Enligt min veterinär (fd, har flyttat) så är det lagligt när man har vapenlicens.
Hon föreslog det själv när jag ringde henne då min första häst fått återfall av erlichia och var tokdålig (kunde knappt gå in från hagen till stallet) och hon inte kunde komma ut och avliva själv (hon var lika kass och låg i influensa). Hennes kollega kom dock ut en extra gång för att ge smärtlindrande mm, stallägaren ordnade avlivningen strax innan sju på morgonen efter. Då var jag ung och dum (ursäkta uttrycket
), och bad inte vet. avliva direkt, hade det varit Nu hade jag aldrig aldrig gjort som jag gjorde då.
En sak som gör mig upprörd är dock den hysterin kring försäkringsbolag. Att det finns de som vägrar göra något (trots att det är
akut) innan de fått höra att en avlivning är okej. Ärligt talat, vad är viktigast - hästens mående eller pengarna?
Minns att det för ett par år sen fanns ett exempel här på buke då en användares häst brutit nacken i hagen, men h*n vägrade avliva hästen (trots att vet. var på plats) innan försäkringsbolagets veterinär kommit ut. Vilket tog flera timmar. Hur fan tänker man??
Jag har själv varit i den sitsen 3 ggr (inkl. exemplet ovan) och inte fasen låter jag hästen "vänta" bara för att få ett besked. Ena gången avlivades hästen akut på djursjukhuset, den andra gången akut i stallet. Hade skickat in papperna till f-bolaget till den sistnämnda, men inte fått något besked. Men det blev akut och trotjänarna kom ut omgående. Bara några timmar efter avlivningen ringde f-bolaget och sa att de betalade ut ersättning. Men det hade inte spelat någon roll för mig, finns inte en chans. Har haft ett akutfall till, men där ringde vet. lantrbukstjänst direkt. Allt var redan bestämt och de var på väg, under tiden ringde vi (eller ja, jag gjorde det inte själv, men hade andra på plats
) som kollade av läget. Fick ett ja direkt, men även i det fallet hade jag inte brytt mig.