Skulle du kunna skjuta din häst?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

Ja, hästen ska inte behöva lida!! Men jag tror inte jag skulle kunna skjuta själv även om ingen annan kunde... Sambon har vapen och licens så han skulle kunna göra det! Så jag hoppas att han kan göra det isf så jag slipper. Men det är så svårt att tänka sej in i den här situationen nu så jag vet inte...:crazy:

Sambon hade fått skjuta hästen (har jaktlicens).

jag känner inte en enda jägare eller slaktare så jag har "tyvärr" inte den möjligheten. Däremot känner jag en veterinär, så jag skulle väl ringa å vara fullkomligt hysterisk tills h*n kom och "fixade" :crazy:

hoppas verkligen inte jag behöver uppleva den dagen, min pålle ska bli sååå gammal och bara somna med mulen i gräset en sommardag :love:

Ja var det absolut nödvändigt och inte ens nödslakten gick att nå, så skulle det vara ett alternativ att be någon med jaktlicens. Dock tror jag nödslakten skulle kunna komma på kort varsel också med sin bult.

Säg att hästen bryter ett ben eller något så pass alvarligt att det inte finns någonting att göra. Ingen vet. kan komma inom en timme. Skulle du då kunna låta grannen/maken/farbror etc. med jaktlicens skjuta din häst?
Japp! Har redan pratat med grannen om det oxå (jägare) om nått oförutsett skulle hända. Brutet ben tex eller dyl.Då kan jag gå dit och knacka på så kommer han med studdsaren och gör slut på lidandet.Är det mer planerat så ringer jag till förra ägaren så kommer han och bultar.Han kan komma innom loppet av ett par tim.Har även andra i min närhet som kan hjälpa mig om det krisar.Jag har inte licens själv men om jag hadde det skulle jag nog kunna göra det själv.Djurs lidande är nått jag verkligen inte klarar av.Och vill då få det avklarat så fort som möjligt.Är min skyldighet som djurägare anser jag att göra lidandet så kort som det bara kan bli.

Även jag har drömt att jag själv tagit bort min häst..Stilla och fint under en björk på en stor grön äng.

Senast ändrad:

Ja var det absolut nödvändigt och inte ens nödslakten gick att nå, så skulle det vara ett alternativ att be någon med jaktlicens. Dock tror jag nödslakten skulle kunna komma på kort varsel också med sin bult.

Det finns inget som är regelrätt nödslakt idag dock. Kan vara bra att vara medveten om. Förr hade Lantbrukstjänst den servicen, men det togs bort för X år sen. Så nu finns det ingen nödslakt i meningen att de kommer ut akut. Det blev jag brutalt medveten om 2001, när jag aningslöst ringde 'Nordupplands nödslakt' (heter samma sak idag) en måndagskväll klockan 19 och bad dem komma. Och de konstaterade att de kunde komma på em dagen efter. Nu var de snälla och la om sin rutt så de kom hit som första stopp dagen efter så de var här åtta på morgonen, dvs efter 13 h.

Men det där akuta, på kväll/natt/helg, finns inte mer. Det ansvaret är överlagt på veterinärerna.

Sen, lantbrukstjänst gör sitt bästa för att lösa akuta problem sågott de kan, men man ska som sagt vara medveten om att är det 'jourtid' så är det jourhavande veterinär som är den enda instansen. Tyvärr, då de ju kan fastna med andra fall, och i delar av landet ha ytterst stora distrikt.

Däremot hade jag en bekant vars häst fick stå några timmar med brutet ben så hon tyckte det var så dyrt med vet så hon ville ha ut en älgjägare & skjuta hästen.

Men herregud, hur tänker man då :confused: Låta häststackaren stå och lida för att det är dyrt med veterinär.. *suck*

För att svara på frågan.
Själv skulle jag inte kunna skjuta hästen, har aldrig hållit i ett skjutvapen. Men skulle utan tvivlan kontakta en jägare för att göra slut på lidandet.

Säg att hästen bryter ett ben eller något så pass alvarligt att det inte finns någonting att göra. Ingen vet. kan komma inom en timme. Skulle du då kunna låta grannen/maken/farbror etc. med jaktlicens skjuta din häst?

Kort svar, Ja.

Kan ju svara själv lite mer utförligt.
Jag kommer från en jägarsläkt. Och när det gäller mindre djur så litar jag lika mkt på min pappa med ett gevär som på en veterinär med spruta. Pappa har dock svårt för att skjuta sällskapsdjur, men gör det om det behövs.

Jag har ingen egen häst. Men ja, jag hade kunnat låta ngn skjuta. Pappa skulle nog inte klara det dock, men jag har andra som jag vet skulle kunna ställa upp med kort varsel ifall det behövdes.

Nu har jag dock bara smådjur (katter) och bor nära Ulltuna, vilket är skönt. Men det är nästan ännu skönare faktiskt att ha jägare i ryggen ifall vi skulle vara på landet eller så.

Ja, om andra alternativ saknas. Skulle tveka om hästen stod upp, för jag kan inte riktigt se hur man riktar en bössa mot pannan på hästen utan att hästen blir orolig. En bultpistol är så mkt mindre, inte så vinglig?

Nu skulle jag förstås bruka det vapen jag har, dvs stora sprutan. Men ytterst ogärna och bara om det handlar om att snabbt avsluta ett lidande. Annars vill jag inte ha ihjäl mina egna hästar.

Jag drömmer mardrömmar om det ibland - hur jag ger halva sprutan, hästen lägger sig och så - hjälp, vad sysslar jag med!? Han ska ju inte alls dö. Usch.

Jag drömmer mardrömmar om det ibland - hur jag ger halva sprutan, hästen lägger sig och så - hjälp, vad sysslar jag med!? Han ska ju inte alls dö. Usch.

Jag kan tänka mig att man kan drömma det om det är en del av jobbet. Vilken mardröm!

Jag har inte skjutit överhuvudtaget så det skulle jag definitivt inte göra. Men däremot skulle jag se till att ngn annan gjorde det om jag bedömde det som nödvändigt. Har för mig att ts skriver ngt om det i inledningen. Men jag undrar hur jag skulle kunna göra den bedömningen att det är nödvändigt. Hur ska jag kunna veta det?

Jag har slagit ihjäl ett påkört rådjur med domkraft, så nog tror jag att jag skulle kunna skjuta min häst själv om alternativet var onödligt lidande och jag stod med ett gevär i handen. Hyser inga som helst tvivel till att jag skulle låta en mer jakt- och vapenkunnig person skjuta min häst vid behov.

Om ingen vetrinär kommer och jag vet att hästen har en skada som den senare kommer att avlivas för ex benbrott, ja utan tvekan så skulle jag be någon jägare skjuta den MEN först skulle jag ringa vårt försäkrinsbolag snabbt och få deras tillåtelse till detta.

*kl*

Jag har inga som helst problem att låta någon (med kunskap om att hästar av daga) avliva hästen om det är uppenbart kört (benbrott etc).

Det som jag ser som en svårighet är att hitta någon som kan avliva hästar, den som normalt jagar älg har ju ingen vana om var man ska sikta för att faktiskt träffa hjärnan (stort djur, liten hjärna brukar min vet säga), en eventuell halvträff gör det ju ännu värre.

Vi har alltid skjutit våra hästar hemma på gården, när dom var sjuk lr gamla..Och det accepterar jag, för det är inte mina hästar..

Men om jag skulle måsta ta bort mina hästar får dom INTE skjutas.. Då ska vet komma å ta bort dom, och jag ska vara med.. Kosta vad det kostar vill

kl

ja, om jag hade kunnat hantera ett vapen och veta vars jag ska skjuta på hästens panna, för att djuret ska dö på fläcken.

Absolut, utan att tveka en sekund.

Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

Enligt min veterinär (fd, har flyttat) så är det lagligt när man har vapenlicens.
Hon föreslog det själv när jag ringde henne då min första häst fått återfall av erlichia och var tokdålig (kunde knappt gå in från hagen till stallet) och hon inte kunde komma ut och avliva själv (hon var lika kass och låg i influensa). Hennes kollega kom dock ut en extra gång för att ge smärtlindrande mm, stallägaren ordnade avlivningen strax innan sju på morgonen efter. Då var jag ung och dum (ursäkta uttrycket :o), och bad inte vet. avliva direkt, hade det varit Nu hade jag aldrig aldrig gjort som jag gjorde då.

En sak som gör mig upprörd är dock den hysterin kring försäkringsbolag. Att det finns de som vägrar göra något (trots att det är akut) innan de fått höra att en avlivning är okej. Ärligt talat, vad är viktigast - hästens mående eller pengarna? :crazy: Minns att det för ett par år sen fanns ett exempel här på buke då en användares häst brutit nacken i hagen, men h*n vägrade avliva hästen (trots att vet. var på plats) innan försäkringsbolagets veterinär kommit ut. Vilket tog flera timmar. Hur fan tänker man?? :confused:

Jag har själv varit i den sitsen 3 ggr (inkl. exemplet ovan) och inte fasen låter jag hästen "vänta" bara för att få ett besked. Ena gången avlivades hästen akut på djursjukhuset, den andra gången akut i stallet. Hade skickat in papperna till f-bolaget till den sistnämnda, men inte fått något besked. Men det blev akut och trotjänarna kom ut omgående. Bara några timmar efter avlivningen ringde f-bolaget och sa att de betalade ut ersättning. Men det hade inte spelat någon roll för mig, finns inte en chans. Har haft ett akutfall till, men där ringde vet. lantrbukstjänst direkt. Allt var redan bestämt och de var på väg, under tiden ringde vi (eller ja, jag gjorde det inte själv, men hade andra på plats :love: ) som kollade av läget. Fick ett ja direkt, men även i det fallet hade jag inte brytt mig.

Ja om det skulle behövas så givetvis.
Men att hålla själv i ett vapen och skjuta, njae, men det kan jag inte säga förrens jag hamnar i den sitsen!

Jag vet om en tjej, hennes häst hade varit oförklarligt dålig i en längre tid och blev sämre och sämre.
Besökt otaligt med veterinärer, tills hon kom till just vetten med stort V.. Han säger bara när han tittar på hästen-Cancer.
Prover tog, jovisst hade hon cancer. Tid bokas och väl på plats så ber hon själv om att få hålla i bultpistolen, ingen annan skulle få döda hennes bästa vän.
Det, skulle jag aldrig klara av....

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka