Skuggrädd häst

ghost

Trådstartare
När man tror sig ha löst en massa problem (och det har jag ju iofs) så kommer nästa.

Han är rädd för skuggor på banan. :crazy:

Just nu går han ju helt utan dövning och begränsning av synfältet, men vad funkar bäst för en skuggrädd häst?

Man kan ju inte gärna beställa dagsljus och moln och stryka pga soligt väder eller användande av belysning. :angel:

Sv: Skuggrädd häst

Jag hade en häst en gång som var rädd för skuggan när han kördes:crazy: jag körde honom i mulet väder i början o sen när han var tryggare med körningen bestämde jag mig för att nu får det bära eller brista... valde en solig dag med lite moln så solen var framme ibland o borta ibland. Selade på o körde en LÅNG runda. Så fort solen kom fram blev han livrädd o travade som en galning o så fort solen gick i moln lugnade han sig. Tillslut var överskottsenergin slut o solen var fortfarande framme iband. Efter den dagen har han aldrig mer skyggat för sin egen skugga... Kanske inte det bästa sättet att vänja av en häst från en rädsla men det funkade för honom. När han var trött o inte orkade bråka o rusa längre började hjärnan arbeta o då insåg han att skuggan INTE var farlig:)

Men du... :o:D Det var inte sin egen skugga utan strålkastarskuggor det rör sig om.

Jag kan liksom inte köra skiten ur hästkraken på banan, han har varit med om tillräckligt mycket ändå.

Det handlar inte om överskottsenergi för han sticker inte i bakvarv eller så, utan håller på och hoppar över skuggorna och och smågalopperar eller bryter ut så han slipper trampa på dem. I dag skrämde han sig själv rejält så jag vet inte VAD som hänt när han skyggat tidigare.

Stora skuggor är fine för honom men små smala är usch så hemska.

Förresten har han EN skugga på rakbanan som han gör likadant med, första gången han hoppade över den i 30-tempo trodde jag först att han tänkte slå men nu har jag lärt mig stället.

Haha oj det fattade aldrig jag att det var sånna skuggor:angel:

En ide :idea:

Sätt på han ett stänknät,då blir det ju automatiskt grejer i synfältet.

Men jag är fundersam på det, jag ser ju rätt bra när jag har nätglasögonen på mig. :confused:

Måste kolla hur skuggorna ser ut nästa gång jag kör... :idea::D

När jag söker honom på ALN så gick han faktiskt med jordbländare senaste starten... December 2005. :D

En grej säljaren inte upplyst om pga att han trodde kusen var slut?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 422
Senast: Fetaost
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 411
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30