De stora organisationerna är kapitalvinstskattebefriade. Det gör att de kan sälja fastigheter, bostadsrätter och värdepapper utan att betala skatt. Därför ska man inte skriva att egendomen ska säljas först.Det går inte att dela mina tillgångar enligt procentsatser. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att skriva att "tillgångarna ska fördelas på detta sätt". Det jag har är ju hus, bil, lösöre och pengar. Vad som ska ske med mina husdjur (i dagsläget 2 bisamhällen) har jag inte tänkt färdigt om. Bäst är väl om de säljs och så förvandlas bina till pengar.
Det enklaste är bara att skriva att all din kvarlåtenskap ska tillfalla organisationerna X, Y, Z, Å med 25 % vardera eller vilken fördelning du nu vill ha.
Ang din fråga om fastighet så skiftar man ut den på organisationerna efter att bouppteckningen är klar. Organisationerna söker då med stöd av skiftet lagfart på fastigheten. Det är ett måste för att det ska bli skattefritt. Sedan sätter man ut fastigheten till försäljning och när försäljningslikviden kommer in löses lånen som vid vilken försäljning som helst.
De stora organisationerna som tex Hjärt-lungfonden och Cancerfonden har mallar för testamenten på sina hemsidor och hjälper dessutom till om du kontaktar dem.