Skrittmaskin !

Sv: Skrittmaskin !

litenmama skrev:
JA VERKLIGEN STACKARS HÄSTAR!:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Varför har man stall på en plats där man inte har tillgång till hagar,När får hästarna gå ut?:cry:

Jag tycker skrittmaskin är super, men ingenting jag skulle använda ofta till mina hästar om dom inte var skadade och inte fick gå ut i hagen eller nåt. Stoet skulle jag nog aldrig ställa i en skrittmaskin, pga hennes temperament. Valacken har gått i skrittmaskin hela sitt liv typ, inte hos mig men hos förra ägaren.

Funderar också på om hästen får panik i skrittmaskinen (hemska tanke)kan ju få skador för livet.

litenmama skrev:
Funderar också på om hästen får panik i skrittmaskinen (hemska tanke)kan ju få skador för livet.

ja det kan dom få i transoprten, i boxen,i hagen, på ridturen, om du tappar den när du leder den.. finns alltid risk för skador, hästar kann alltid få panik var dom än är...
sen så finns det nödstop på skrittmaskiner och man lämnar den ju inte under uppsikt och i början får man ju vänja dom.. som med allt annat...

jea78 skrev:
ja det kan dom få i transoprten, i boxen,i hagen, på ridturen, om du tappar den när du leder den.. finns alltid risk för skador, hästar kann alltid få panik var dom än är...
sen så finns det nödstop på skrittmaskiner och man lämnar den ju inte under uppsikt och i början får man ju vänja dom.. som med allt annat...
Förstår vad du menar,Uppsikt kan man inte ha om man använder skritt maskinen när man mockar och fixar med mat osv som idaAa inlägg nr 50 skriver .

Det är inte så att du har hört talas om att det finns tävlingshästar? Som faktiskt måste röra på sig varje dag, inte för muskler eller hullets skull, utan för psykets och temperametets skull. Det går oftast inte att kombinera en bra tävlingshäst med en gossebjörn om den inte motioneras väl (Ett TILL två pass per dag).

Du verkar ju ta förgivet att ingen här som använder skrittmaskin rider sina hästar alls utan bara låter dom går runt i skrittmaskinen?

Sen är det så att när man är vuxen så har man en hel del annat som påverkar, jobbtiderna kan ändras nån dag då och då, det kan dyka upp nått man bara måste göra osv. Du är fortfarande inne i ditt svartvita tänkande tror jag.

Jag vet att det finns tävlingshästar och jag vet att de måste träna,därför menar jag att om man har det intresset så får man ju också se till att ha tid att träna hästen så mycket som den kräver.
Jag har inte sagt att de som använder skrittmaskinen inte rider sina hästar.Jag är vuxen och har fem barn så jag vet va du menar att saker och ting kan hända dag från dag.Har haft häst och när något oförutsett hände som gjorde att jag inte kunde fara ut så hade jag en vännina som åkte dit istället.Hade in-utsläpp,mockning,fodring inkluderat i stallhyran.

Nu var iofs inlägget om tävlingshästar inte riktat till dig som du kan se... Men, jag håller med dig, har man tävlingshästar så ska man själv ha tid att träna, MEN, även jag måste återkoppla till tidigare talare. Min unghäst är 175 cm hög, att gå ut på långpromenad med honom runt i bostadsområdet där vi bor är inte aktuellt, jag hade blivit enormt hjälpt av en skritt, trots att jag är i stallet två gånger per dag, samtidigt som jag har ett heltidsjobb om ca 50 timmar i veckan, plus att jag jobbar ideellt i min ridklubb x antal timmar/vecka. Att jag vill ha hjälp av en skritt är för att min hästs skritt ska utvecklas så bra som bara går utan att jag belastar honom med min kropp. Han rids end 4 gånger i veckan, men det går istort sett inte att hålla en så stor häst med hans blod med tre dagars vila, inte om jag vill hålla livet kärt.

Det är inte konstigt att folk här uppfattar dig som yngre än dina 35 år, eftersom du verkar resonera som ett barn, med den tidigare omtalade svartvita synen på omvärlden... (men jag kan ju ha fel...)

Okey,jag får ta att en del anser mig ha en svartvit syn på omvärlden och de anser att jag resonerar som ett barn.Som jag skrev att alla har rätt till en egen åsikt och jag har inte haft för avsikt att förolämpa någon, så om någon känner sig förorättad pga vad jag har sagt i mina inlägg så har det inte varit min avsikt.
De flesta inlägg som jag har opponerat mig mot är är man använt skrittmaskinen inte som ett*kompliment* utan istället för när man inte har tid och vad jag kan se så använder du det som ett kompliment och om det fungerar för dig så är det ju bra och även om jag inte tycker om skrittmaskiner så respekterar jag andra är av en annan åsikt.

litenmama skrev:
Förstår vad du menar,Uppsikt kan man inte ha om man använder skritt maskinen när man mockar och fixar med mat osv som idaAa inlägg nr 50 skriver .

jag har det iallafall ser allt från hennes box och stallet.. men vist alla har väl det inte så....

litenmama skrev:
Det blir väl så snart att man uppfinner maskiner som fodrar hästarna QUOTE]

Finns redan maskiner som fodrar hästarna. en som fodrar hästarna i boxen som är innstäld men en tajmer och en som man kan ha i hästarnas hage som dom kan gå in i och så känner maskinen av en kord som sitter på grimman så får hästen den mägd som den skall ha och sedan får nästa häst komma in och det finns även en grind som öppnas i hagen så kan hästarna gå in där och äta sitt lunch hö.

Och leder till hagen, ja nästan man kan ju sätta en tajmer på boxen så den öppnas. om man nu har en ute box och hagen alldeles utan för.

Kram

Ja du ser teknikens under:rofl: :rofl: :rofl:
Har bott för länge i vår lilla by skulle jag tro;)

Djurjouren skrev:
Och jag förmodar att Jan Brink ger all sin personal regelrätta vita löner?

Det viktiga är väl att inse att han är en hemsk person som inte borde få ha så många hästar (kanske inte någon alls?) eftersom han inte självhelt tar hand om dem. Likaså borde förstås de som lämnar hästar för träning där, tex inför hingsprov, genast inse att de är helt olämpliga som hästägare. Givetvis borde de varja dag åka dit och själva mocka och promenera med sin häst, och antagligen inte låta Brinken rida heller utan själv ta lektioner för honom för att utvecklas med sin häst. Riktigt urusel hästägare måste väl Briars ägere vara, som lämnade sin häst där redan när den var sådär 3 år om jag minns rätt.

Jag vet inte om hans stallpersonal är hjältar som tar hand om de stackars misskötta djuren eller skurkar som stöder en så fruktansvärd verksamhet, man jag räknar med att någon som vet mycket bärttre än jag hur man får hålla häst snart berättar det för mig!

Eller???

Självklart så lämnade jag inte min häst utan uppsikt de första gångerna hon gick i skrittmaskinen. Men när hon utan problem gått i den flera gånger utan minsta tecken på oro eller annat som kan ställa till problem så kände jag att kunde lämna henne att gå där själv utan risk. Dessutom är ytterstaketet gjort av elband (utan el i), så om hon blir rädd och kastar sig ut så går tråden av och hon kommer inte att fastna.
Numera är det nästan så att hon går bättre när hon är själv, för när jag är där så är hon mera fokuserad på var matte är än på att promenera.

Jag vet inte om du räknar mig som en av dem som använder den som komplement eller inte, men själv så anser jag det. Att jag har ont om tid och låter henne gå i skritten händer en eller ett par gånger/månad, inte flera gånger i veckan. Vanliga veckor låter jag henne gå där 1-4 gånger ungefär för att hon ska vara väl framskrittad innan jag börjar rida (i ridhuset eller ut i skogen).

vi har det på täby galopp, eftersom den tid hästarna behöver skritta innan ett canterpass är far too much tidsmässigt för att kunna klaras av av personalen. Därför tycker jag att detta är jättebra, eftersom det varken finns hagar eller ridnaor, endast små utefållor som hästarna får "lufta" sig i

?!?!?!?!? Jag har aldrig på att att Jan Brink är dålig. Jag bara ifrågasatte att man nämner honom i positiv anda för att han inte har nån skrittmaskin utan låter svartanställd personal med skitlöner göra skrittmaskinens jobb....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur