Skrittmaskin !

Sv: Skrittmaskin !

litenmama skrev:
*det är jättebra dom dagarna man inte har tid*Har man inte en timma över för ens häst en timma om dagen?ska man då ha häst?vad hände med att en häst ska ha sin dagliga rykt,motioneras och varför inte umgås med hästen?.Varför då ha häst?.Men det är min personliga åsikt, man skaffar sig en egen häst när man har tid,lust och ork för den.

Det behöver inte vara antingen eller :mad: , jag vill ha häst fast jag inte är till stallet varje dag. Får hjälp då med in o utsläpp fodring. Då kan det även vara bra att hästen får röra på sig, speciellt när hon gillar att gå där med sina kompisar.
Tråkigt med inställningen att det bara är svart eller vitt. Livet består av många gråzoner, t ex familj och barn. :love:

Som tidigare sagts måste tävlingshästar röra på sig mera än ambitionslösa skogsmullehästar, därför är en skrittmaskin ett ovärderligt redskap i tävlingshästens stall! Det ultimata är att låta hästen gå 40-60 min innan hagsläpp på morgonen, så får hästen inte bara uppvärmning för hagen utan även motion mer än en gång per dag! Toppen!

Jag vet att allt är inte svart och vitt och att livet är fullt med gråzoner.Men jag har väl rätt till en åsikt.Jag tycker verkligen inte om skrittmaskiner .Är Jag den enda människa som tycker så eller? jag respekterar andra människors åsikter och har inte med vilje klankat ner på dom som tycker annorlunda eller? i sådana fall ber jag om ursäkt för det va inte meningen.Men jag tycker fortfarande inte om dom så enkelt är det.

Skulle gärna vilja ha en. I Holland fanns det i alla möjliga storlekar, även för A-ponny. Sand som underlag och en av de stuterier vi besökte berättade att man kunde bygga upp små hinder inne i maskinen och dra upp hastigheten så det blev som en löshoppningsring.

www.kylix.nl

"Mitt stall planerar på att köpa en skritt maskin eftersom de inte har tillgång till några hagar i närheten"

:eek: :eek:

Inga hagar?? Stackars hästar... :(

Amateur skrev:
Fast en promenad är inte att jämföra med en skrittmaskin. Att promenera är gulligt och så men ger inget för hästen. Den skritten du behöver (om du inte är atlet och joggar med då..) måste du sitta på ryggen för att ha. Det är ett alternativ. Att skritta ut en halvtimme varje dag, i balans, i ett bra tempo.

Menar du att man inte kan jämföra skritt för hand (rask takt på plant fast underlag) med skritt i skrittmaskin ?

Jag känner mig just nu som en levande skrittmaskin (konvalecenter som ska skrittas varje dag) och skulle inte ha något emot en skrittmaskin.
Å andra sidan får man bra motion och jag tror visst att promenader för hand "ger" hästen något både när det gäller leder,senor ligament osv och när det gäller psyket.

När det gäller träningen du beskriver uppsutten .....inte kan väl skrittmaskinen jämföras med uppsutten "roadwork"
(hästen i balans och i ett bra tempo), eller har jag underskattat skrittmaskinens finesser ?
De hästar jag ser i skrittmaskinen går inte i den balans du beskriver utan mer som en häst som skrittas för hand (menar då inte någon gullig promenad utan ordentlig kontrollerad skritt för hand)

Jag skriver inte frågorna för att kritisera ditt inlägg utan är intresserad av skrittmaskinens olika funktioner/inställningar.

*lånarknapp*

Jag tycker det är helt perfekt med skrittmaskinen när hästen ska hoppas, både uppsuttet o löshopp. Medans jag bygger fram/bort skrittar han fram/av ordentligt.

Sen har jag satt min i maskinen ibland oxå bara för att jag tycker han ska kunna klara av sådana saker, vem vet, nångång när man är ute o rider kanske man rider förbi en karusell o hade hästen inte varit van med maskinen kanske den hade blivit rädd:) kanske den blir ändå, men det kan ju hjälpa.

Finns många oförberedda situationer man kan likna med en skrittmaskin.

Den maskin som jag annvänder sitter hästen fast i ett grimskaft, den går runt 5 min i ena varvet, stannar, hästen lär sej vända, o sen tar den 5 min i andra varvet, osv. Man kan oxå ställa in tempo o antal minuter.

Mina hästar lär sig gå förbi både karuseller skördetröskor harvar osv på promenaderna.......jag förstår poängen med en skrittmaskin och skulle gärna själv ha en , men jag undrade mer om vad "amateur" menade när det gäller att skrittmaskin inte skulle var jämförbar med skritt för hand för hästens skull.....det här med "balansen" osv.

Såg nu att du bara "lånade knappen" och inte svarade mig ;)
Puttar upp tråden lite när jag ändå är här.....

Medan hästen går i skrittmaskinen hinner jag mocka, fixa mat och alla andra sysslor, så att jag sedan kan lägga all tid på att pyssla med hästen. Utan skrittmaskinen hade jag istället behövt promenera med henne och kanske inte hunnit med att rykta ordentligt.

Vi hade precis den här diskussionen i stallet för nån vecka sen där vi diskuterade för och emot användning av skrittmaskin. Hästen som står i boxen brevid min är en reslig dam på ca 175-180 cm och hennes ägare sa själv att hon tyckte att skrittmaskinen är jättebra för även om hon själv skulle promenera med sin häst så kan hon inte själv gå i den takt som hästen egentligen skulle behöva skritta i. I skrittmaskinen så kan hon däremot ställa in rätt hastighet så att hästen kan skritta på i ett bra tempo.

:bow: :bow: :bow:
tycker inte heller om dem...då är jag hellre en timme längre i stallet för att motionera...eller så får hästen helt enkelt vila den dagen som jag har brottom(inte ofta) Har aldrig förstått det positiva med skrittmaskin... en stallkompis påstod att hon kände ngn som hade satt deras fullblod i skrittmaskin varje dag för att den skulle LÄRA sig att trampa under sig....ja detta var hennes argument varför hon tyckte vi i stallet skulle skaffa en...och denna hästen trampade tydligen alltid under sig nu för tiden (men det tror jag vad jag vill om) Men som sagt hittar ingen positivt med det. Hästen faler inte ur om den vilar varannan dag(om man nu inte hinner rida) det finns en del som förespråkar varannan dag träning och varannan vila , för att hästen skall återhämta sig och bygga muskler under vilan.
men som sagt detta är min åsikt:smirk:

idaAa skrev:
Hästen som står i boxen brevid min är en reslig dam på ca 175-180 cm och hennes ägare sa själv att hon tyckte att skrittmaskinen är jättebra för även om hon själv skulle promenera med sin häst så kan hon inte själv gå i den takt som hästen egentligen skulle behöva skritta i. I skrittmaskinen så kan hon däremot ställa in rätt hastighet så att hästen kan skritta på i ett bra tempo.

Där tror jag att du har rätt. En häst i den storleken är svår att skritta ordentligt för hand.

japp jätte bra.. och mycket plats för dom också en del hinner till och med rulla sej..:D

Jag har inget negativt att säga om skrittmaskiner :bow: :bow: . Tycker att de är utmärkta på vintern om hästarna inte får/kan gå ut i hagen. Vi har en skrittmaskin med tak så hästarna kan gå där året runt. Lägger man lite torv på golvet så kan de gå där i upp till 3 timmar men "våra" hästar brukar gå där mellan 10 och 60 minuter

Kl*

Ser bara fördelar men en skrittmaskin.

Men man måste tänka på att ha ett bra underlag och att den är tillräkligt stor (tycker många har lite små volter).

Kram

Det blir väl så snart att man uppfinner maskiner som fodrar hästarna,mockar boxarna,leder ut hästen till skrittmaskinen ,som hästen får gå i 1 timma,leder hästen till hagen :eek: :cry: :eek:
Det är väl bra när man inte har tid att åka till hästen:devil:
Har inte hittat ett enda inlägg som fått mig ändra åsikt om dessa skrittmaskiner!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur