Skrittmaskin !

Sv: Skrittmaskin !

Hur reagerar hästarna första gång? Ser för mig att min skulle tycka att det var väldigt läskigt och kasta sig omkring.. :crazy:

Hur vänjer man dom vid en skrittmaskin?

Min häst tyckte att den var jätteläskig från början, när jag gick förbi 20 meter ifrån och den var igång (den låter lite när den är igång förutom att den ser läskig ut), så blev hon som ett litet popcorn (speciellt när det var mörkt).:smirk:

Så jag började träna henne genom att gå med henne i närheten av maskinen så att hon skulle vänja sig vid ljudet. Efter nån vecka så gick jag själv med henne i maskinen och puttade den framåt (mindre ljud på det sättet). Efter ett par varv så var det inte längre några problem, så nästa gång slog min kompis igång maskinen medan jag promenerade med henne där inne. Efter ett par varv smög jag mig bara ut och helt plötsligt promenerade hon själv. Lite tittig var hon väl från början, men det går över på en liten stund bara. De första gångerna lämnade jag henne naturligtvis inte utan uppsikt ifall något skulle hända.

Det enda som är lite problematiskt är vändningen första gången. Grinden kommer ju helt plötsligt emot dem, och många hästar backar först jättefort och snurrar sedan runt (vilket ju kanske inte är den bästa tekniken). Men på bara ett par vändningar så lär dem sig att så snart maskinen stannar så ska de vända sig.

Av alla hästar i vårt stall som har fått prova gå i maskinen är det ingen som inte har klarat av det, så ger man dem bara lite tid att vänja sig så tror jag inte att de har några problem att acceptera att gå runt i sin lilla "box". En häst blev dock less på att gå en gång och stannade helt sonika och bromsade grinden när den kom så att den vek sig över ryggen på honom och där stod han tills matte kom och hämtade honom. En annan häst kröp fram till sin hagkompis som gick i boxen framför. Sen är vissa hästar så smarta att de lär sig att de inte behöver skritta så fort om de går i innerspår istället för ytterspår.:rofl:

Det beror på vad man jämför med förstås. Hästar är ju gjorda för att röra på sig mycket, och har man tillgång till skrittmaskin är det i många fall så att hästen får röra på sig mera varje dag. Det är naturligtvis positivt. Det är kontrollerad motion, bra vid rehab. Bra för gamla hästars leder att lägga in en stunds skrittmaskin t ex på morgonen för att komma igång (alltså så att det blir två gånger per dag som man rör på sig utöver hagen). Har man knackigt med tid en dag kan hästen skritta fram eller skritta av själv, så att man hinner mer under ridpasset - mer effektiv träning (det händer väl alla att man har ont om tid ibland).

Jag ser inget negativt med skrittmaskinen faktiskt. Det är lätt att moralisera att man inte ska använda den istället för ridning, men om jag nu har ont om tid och detta inte går att påverka är det väl bättre att hästen går i skrittmaskinen än att den inte går alls? Att skritta hästen i skrittmaskin utesluter inte andra former av skritt t ex uppsuttet på lång tygel eller vid handen ute i terrängen.

Ju mer hästen går i skrittmaskinen desto viktigare är det med underlaget och tempot. Korta stunder ochenstaka gånger spelar det knappt någon roll. Tycker ej man ska använda travprogram särskilt mycket eftersom hästen ej går i form och på ett böjt spår.

ja, det var också en av sakerna jag funderade lite på, ifall hästarna kan ta sig ut. Men de kan alltså krypa under, och väggarna ger efter ganska lätt?

Grindarna mellan boxarna är upphängda i "gummileder" och är alltså böjliga åt båda håll, men ändå med ett visst motstånd. Så om hästen absolut vill kan den alltså ta sig både framåt och bakåt. Men de allra allra flesta har dock respekt för grindarna/väggarna och håller sig snällt på plats däremellan.

Jag har tillgång till en walker som är 160 m i omkrets och den är guld värd! Det går att ställa in hur fort eller sakta den ska gå och hur ofta den ska byta varv.Man kan tex ha 5min skritt och 5min trav om man vill det. Det får ju aldrig bli så att den ersätter ridning,men till unghästar och konvalecenter är den ovärderlig,eller om man nån gång skulla ligga risigt till i tid kan jag använda den tex medan jag mockar.(Händer inte ofta) Det har även hänt att jag lagt in bommar som de fått gå/trava över,givetvis under övervakning. Det finns plats för 8 hästar,men just nu är några grindar nermonterade så det är nu 4 STORA fack. Hästarna verkar faktiskt tycka att det är roligt! Använde den mycket i somras till min kille med ryggbesvär. :)

*hugger knapp*

Kan hålla med om att det säkerligen kan vara bra om hästen ska röra sig en viss tid (kovalcenter mm) men ingen som har mer åsikter om hur det påverkar hästen att gå runt , runt trots varv byte?

Capable Case skrev:
Personligen anser jag att skrittmaskinerna är ett hån mot hästarna och skulle aldrig ställa min häst i en sån.. Hellre promenerar jag den tiden med honom istället.. Men jag tror inte att man kan jämföra det med longering faktiskt. Mer att det är för hästar som står i fållor och som inte rids den dagen och att de då för att den ska få röra sig lite ställs in i en sådan.. Vad jag tror!

Fast en promenad är inte att jämföra med en skrittmaskin. Att promenera är gulligt och så men ger inget för hästen. Den skritten du behöver (om du inte är atlet och joggar med då..) måste du sitta på ryggen för att ha. Det är ett alternativ. Att skritta ut en halvtimme varje dag, i balans, i ett bra tempo.

Hästar upplever inte rundgång som tristess som vi människor. Att öevrföra våra känslor går inte. Hästar som går i skrittmaskin brukar gilla det och vill gå dit t.ex när de är på väg till hagen!

Vi har ingen. Däremot har min häst gått mycket i skrittmaskin hos förra ägaren. Han älskar det! (Ville gå in själv när vi var och hälsade på)

Skrittmaskin är inget för den vanliga hästägaren men om man har många hästar ELLER tävlar på hög nivå kan den vara bra.
En tävlingshäst på hög nivå som ska röra på sej mycket (man kan aldrig få samma rörelse i hage) så är det utmärkt som alternativ för rörelse. Det sparar också hästens rygg. Givetvis är maskinen då inte "liten i diameter".

lundsbo skrev:
Önskar jag hade råd med en... :crazy:

Tänk att ha hästarna i den 30 min på morgonen innan de släpps ut i hagen och sprallar. Lite uppvärmning innan buset lär minska skaderisken...

Men man får ABSOLUT inte ha en skrittmaskin istället för promenader och uteritter. Jag ser den mera som en extra rastnings möjlighet.
Resonerar som du.
Vill också ha... . Finns det begagnade?
Piia resonerar också så om skaderisken. En timme i skritten innan hagen ger färre skador.

Fröken_Skåne skrev:
*hugger knapp*

Kan hålla med om att det säkerligen kan vara bra om hästen ska röra sig en viss tid (kovalcenter mm) men ingen som har mer åsikter om hur det påverkar hästen att gå runt , runt trots varv byte?

Runt, runt: slitage på senor osv
Underlaget är viktigt.
Liksom att det inte är en för liten diameter.
Visst kan det säkert slita en del men det sparar mer på de hästar som är i högsta kondition.
Hästarna gillar det.

Sarasara skrev:
Jag tycker

"Har man inte tid att skritta sin häst en halvtimme om dagen borde man inte få ha häst"

Vilken moraltant jag lät som nu :D

Nej,men det är om du har EN häst. Tänk dig då att du har 70-80 hästar, och 6 st är konvalecenter som måste skrittas i 1 timme varje dag. Ska man ha en heltidsanstalld som traskar runt med hästarna då?

Skrittmaskinen är guds gåva till hästskötaren :p

Jag har inget negativt att säga om skrittmaskiner:bow: :bow: . Tycker att de är utmärkta på vintern om hästarna inte får/kan gå ut i hagen. Vi har en skrittmaskin med tak så hästarna kan gå där året runt. Lägger man lite torv på golvet så kan de gå där i upp till 3 timmar men "våra" hästar brukar gå där mellan 10 och 60 minuter

Mitt stall plannerar på att köpa en skritt maskin eftersom de inte har tillgång till några hagar i närheten :( ( förutom under sommar halvåret ).
Och efter vad jag har läst nu så ser jag framemot den dagen maskin kommer.

"Har man inte tid att skritta sin häst en halvtimme om dagen borde man inte få ha häst"

Kunde inte ha sagt det bättre själv!:bow: :bow:

Ja, kanske det.
Men ibland blir matte sjuk, underlaget i omgivningen fryser och blir glashalt etc.
Och alla som haft en lymfangithäst och inte haft tillgång till skrittmaskin vet vad jag menar. Vid kraftig lymfangit räcker det inte med bara hagvistelse. Det är INTE kul att sitta på jobbet och veta att hästen skulle behövt skrittas fler än de två gånger (morgon + kväll) man hinner när man jobbar heltid.

Jag gillar våran skrittmaskin väldigt mycket. Det sparar tid och hästarna behöver skritta varje dag.
Tänk om man behövde skritta 12 hästar om dagen, det skulle kräva en otrolig massa personal och onödigt arbete.
Hästarne gillar det också, dom är pigga och alltid glada när dom går där, hästar gillar ju att röra på sig. Dom går ca 1 timme om dagen.

phoenix skrev:
Nej,men det är om du har EN häst. Tänk dig då att du har 70-80 hästar, och 6 st är konvalecenter som måste skrittas i 1 timme varje dag. Ska man ha en heltidsanstalld som traskar runt med hästarna då?

Skrittmaskinen är guds gåva till hästskötaren :p

Japp, se på Jan Brink. Han har personal istället för skrittmaskin..Så hans personal slipper gå på gymmet säger han ;)

*det är jättebra dom dagarna man inte har tid*Har man inte en timma över för ens häst en timma om dagen?ska man då ha häst?vad hände med att en häst ska ha sin dagliga rykt,motioneras och varför inte umgås med hästen?.Varför då ha häst?.Men det är min personliga åsikt, man skaffar sig en egen häst när man har tid,lust och ork för den.

Bayards Flippan går varje dag i skrittmaskin.
Vi har skrittmaskin i vårt stall och den är mycket bra om man inte hinner rida. Hästen rymde en dag och sprang in o ställde sig där så inte är det negativt. De gillar att gå där jämfört med inget jobb alls.
Min går 1-2 ggr i veckan ca 1 tim/gång. Det byts varv och hastighet med jämna mellanrum. Används mest på vintern.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama