Skrittmaskin !

Sv: Skrittmaskin !

litenmama skrev:
Det blir väl så snart att man uppfinner maskiner som fodrar hästarna,mockar boxarna,leder ut hästen till skrittmaskinen ,som hästen får gå i 1 timma,leder hästen till hagen :eek: :cry: :eek:
Har du varit inne i en ladugård någon gång? Där har du maskiner som fodrar och mockar, och ändå så är bonden i ladugården hela dagen och arbetar, hur tror du att det kan komma sig?
Där går utvecklingen mycket snabbare pga av att inte barn utnyttjas som de gör inom ridsporten pga av sin kärlek till hästen.

Sen undrar jag om du någon gång har använt dig av en skrittmaskin?

I ett större stall som lever på hästnäringen tror jag en skrittmaskin är ett måste både för lönsamheten och hästarnas bästa.

Jag har min häst uppstallad i ett stall där ägaren som mest har 5-6 tävlingshästar igång som tävlas hur många helger som helst på året, en ridskola, försäljning av hästar åt andra, samt inackorderingar.
Att då hästar som bara ska skrittas alltid ska hinna skrittas ut för hand eller under ryttare, det är en utopi! Personalen måste göra annat!
När tävlingshästarna ska "joggas" får de göra det i skogen, och då rider ofta ryttaren med en handhäst för att spara tid.

Ibland finns där även konvalescenter, tex så finns nu en som av veterinär ordinerats skritt 2 ggr/dag efter en operation. Han skrittades då en period uppsuttet ena passet, i skrittmaskinen andra.

Likaså har jag mkt nytta av skrittmaskinen. När det är ljus och underlag lämpligt för uteridning, då använder jag skrittmaskinen de dagar pålle vilar. Medan han skrittar så mockar jag och gör hans hö. Så jag som jobbar heltid hinner hem och ha tvättstugan, ngn enstaka gång gå på bio osv. Resonerar som så att han ju ändå kommer ut i naturen den årstiden, så byter jag skrittpromenad vid hand mot skritt i skrittmaskinen, är det inget han lider av.

Skrittmaskin är en suverän uppfinning om man använder den till hästar som ska skrittas, och inte på ngt sätt byter ut hästens dagliga motion och tror den helt kan ersätta ridning.

Jag har arbetat i ett stall där vi använde skrittmaskinen varje dag innan hästarna gick ut i hagen, den användes aldrig för att värma upp innan ridning eller kompensera ett uteblivet ridpass.
Ingen häst skadade sig eller fick panik.
Hästarna som använde skrittmaskinen var "vanliga frittidshästen" och tävlingshästar som tävlade körning, dressyr (landslags ryttare) fälttävland och hoppning av svårare grad.

Jag har aldrig stött på någon som promenerar sin häst 20-30min/dag (varje dag utan några undantag)
i HÄSTENS TEMPO. Har svårt att tro att det finns någon som gör det, och om någon skulle påstå det, skulle jag förutsätta att denna person är mytoman.

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta! :o

Mitt inlägg var främst tänkt som en kommenter till de som anser att man ABSOLUT inte ska ha häst om man inte har tid med den i ALLA lägen. För har man den inställningen måste väl anställd personal som promenerar med hästen vara lika illa som en skrittmaskin?

Lena_B skrev:
Ursäkta! :o

Mitt inlägg var främst tänkt som en kommenter till de som anser att man ABSOLUT inte ska ha häst om man inte har tid med den i ALLA lägen. För har man den inställningen måste väl anställd personal som promenerar med hästen vara lika illa som en skrittmaskin?

Mitt inlägg (om det var det du menade) var inte menat till dig direkt och dessutom trodde jag att du var ironisk...

Till dem som tycker att toppryttarna måste ta hand om sina egna hästar själv:
Det man får tänka på är att Jan Brink och de andra toppryttarna inte har hästen som ett frittidsintresse, utan de är ett "tävligt verktyg" (om man får säga så) och är deras inkomst. De har dessutom väldigt mycket pappersarbeten som endast de kan göra. Stallsysslorna kräver inte att toppryttarna ska utföra, och det kan dessutom en hästskötare göra lika bra (om inte bättre)

jag är för skrittmaskin! :) Måste vara väldigt bra för hästen om den varit skdad, eller bara får stå i små hagar, självklart ska den inte ersätta den normala ridningen och inte heller kompisarna och lek i hagen, men som extra hjälp osv, väldigt bra :D

Jag har skrittmaskin och det är guld värd. En unghäst jag har fick en jättebra rehabilitering efter en skada tack vare skrittmaskinen. Jag hade aldrig klarat av att skitta honom för hand med samma resultat. Hur kan folk reta sig på folk som har skrittmaskiner? Jag retar mig inte på folk som har ridhus! (men jag blir avundsjuk)

Jag tycker oftast att de som retar sig på hästfolk som använder sig av olika "förenklande hjälpmedel" är sådana som har nära nog obegränsat med tid till sin häst. Tex barn, ungdomar, daglediga osv. Eller så är de sådana som bara motionsrider och inte har några krav på att hästen ska tävla och måste hållas i tävlingskondition.

För så fort skrittmaskiner, klippa och täcka mm kommer på tal, så är det ju inte heltidsarbetande hästägare eller folk som ska försörja sig på sitt hästeri som gnäller. Gnäller och anser alla ska ha tid att rykta lerig häst varje dag, promenera vid hand i stället för att ha skrittmaskin osv.

kopparberg skrev:
Jag tycker oftast att de som retar sig på hästfolk som använder sig av olika "förenklande hjälpmedel" är sådana som har nära nog obegränsat med tid till sin häst. Tex barn, ungdomar, daglediga osv. Eller så är de sådana som bara motionsrider och inte har några krav på att hästen ska tävla och måste hållas i tävlingskondition.

För så fort skrittmaskiner, klippa och täcka mm kommer på tal, så är det ju inte heltidsarbetande hästägare eller folk som ska försörja sig på sitt hästeri som gnäller. Gnäller och anser alla ska ha tid att rykta lerig häst varje dag, promenera vid hand i stället för att ha skrittmaskin osv.

:bow: :bow: :bow:

Ska man börja klaga på att det finns folk som använder tex tvätt- och diskmaskiner oxå?
vart går gränsen???

EmmaJo skrev:
Jag har aldrig stött på någon som promenerar sin häst 20-30min/dag (varje dag utan några undantag)
i HÄSTENS TEMPO. Har svårt att tro att det finns någon som gör det, och om någon skulle påstå det, skulle jag förutsätta att denna person är mytoman.
Men drog du inte alla över en kam nu? Mitt sto är krasslig i magen och jag vet inte hur dåligt hon mår, så ist. för ridning har vi promenerat snudd på varje dag i 2 månader nu, 2 timmar om dagen. (och lite tömkörning och så.) Och en sak ska jag säga dig: jag är väldigt glad att hon inte heller är långbent, för när hon kliver på ordentligt, då går jag i behaglig takt.

Alla hästar har nämligen inte 7 meter ben och jätteframåtbjudning hela tiden.... ;)
Mytoman eller inte, jag försöker bry mig om min häst.

AnnaKarinA skrev:
Men drog du inte alla över en kam nu? Mitt sto är krasslig i magen och jag vet inte hur dåligt hon mår, så ist. för ridning har vi promenerat snudd på varje dag i 2 månader nu, 2 timmar om dagen. (och lite tömkörning och så.) Och en sak ska jag säga dig: jag är väldigt glad att hon inte heller är långbent, för när hon kliver på ordentligt, då gåjag i behaglig takt.

Alla hästar har nämligen inte 7 meter ben och jätteframåtbjudning hela tiden.... ;)
Mytoman eller inte, jag försöker bry mig om min häst.

Det är skillnad om du har en sjuk häst, men om din häst hade mått så bra att hon var ridbar skulle du då promenera varje dag med henne?
Har du träffat någon som promenerar med sin FRISKA häst varje dag?

Även om hästen inte har 7m. ben så har den längre (och fler) ben än de flesta människor som gör att de går snabbare än oss!

jag tycker det är helt okej med en skrittmskn. Skulle dock inte sätta min häst i en skritt, utan skulle hellre gå ut och gå med henne. Men låt oss säga så här, en elitryttare (Linda Heed, Malin B osv.) och en privatryttare (Jag) har ju hyffsat olika förutsättningar. Kolla här:

Privatryttare:
Har en till två hästar, hinner rida åtminstone trekvart om dagen.

Elitryttare:
Har tio olika hästar. Rider minst tre av dem varje dag.

Så man ska inte kritisera 'skritten' alldeles för mycket...

kl

jag tycker skrittmaskinen verkar vara en jätte bra uppfinning, som ett komplemet till ridning och hagvistelse.
Jag skulle mer än gärna se att hästarna fick gå av sig lite varje dag.
hästar är nämligen inte byggda för att stå stilla i en box en halv dag!

fast alla tycker ju olika, vissa kanske ser att man bara rider har den ute i hagen.. och sen får den stå inne
och andra anser att man rider, har den i hagen, och sen skrittmaskinar den lite..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 777
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar