Skrittmaskin !

nexxa

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt, men i allafall:

Jag har länge funderat på det här med skrittmaskin. Men jag kan inte komma fram till om det är bra eller dåligt?
Första tanken är nej, det verkar enformigt och dessutom är det så bra att gå runt runt hela tiden?
Sen tänker jag "Men det är bättre än inget"

Vad tycker ni? Jag är inte glad för att longera om jag inte måste det, men är det samma verkan på hästen att longera som att gå i skrittmaskin? Jag har aldrig inspänningstyglar eller dylikt när jag longerar och anser att det skulle vara samma sak? Eller blir det annorlunda eftersom hästen är mer fri i skrittmaskinen?
Hur tänker ni i denna fråga? Är det någon som låter sin häst gå i skrittmaskin med jämna mellanrum? Hur länge? Vad anser ni om belastningen och det här med att gå runt på volt ?

:bow:

Sv: Skrittmaskin !

Personligen anser jag att skrittmaskinerna är ett hån mot hästarna och skulle aldrig ställa min häst i en sån.. Hellre promenerar jag den tiden med honom istället.. Men jag tror inte att man kan jämföra det med longering faktiskt. Mer att det är för hästar som står i fållor och som inte rids den dagen och att de då för att den ska få röra sig lite ställs in i en sådan.. Vad jag tror!

Jag har bara positivt att säga om vår skrittmaskin - den är helt suverän.

De dagar man har ont om tid kan man åka till stallet, släppa hästen i skrittmaskinen 30-40 minuter medan man mockar och sedan åka hem utan att ha dåligt samvete för att hästen inte har fått röra på sig den dagen (visst rör hon sig i hagen, men det räknas inte riktigt in tycker jag).

I skrittmaskinen går hästarna helt lösa i små boxar, så jag skulle inte riktigt jämföra det med longering. Dessutom vänder maskinen automatiskt var 5:e minut och så ofta tror jag ingen vänder när de longerar.

Min häst går i skrittmaskinen ungefär en dag i veckan i vanliga fall, då går hon mellan 30-60 minuter. Nyss har hon haft vintervila och då har hon skrittat i skogen två dagar och gått i skritten den tredje och därefter vilat en dag, så nu har det blivit oftare än vanligt.

Tycker även att det går utmärkt att släppa hästen i skritten 20 minuter innan ett träningspass så är hon väl framskrittad innan jag börjar rida. Det är ju sällan man (iaf jag) tar sig tid att skritta fram så länge på lång tygel.

Belastningen är jag inte speciellt oroad över, dels vänder maskinen så ofta och dels så är volten större än vad en longeringsvolt är. Hon har dessutom alltid skydd på runt om när hon skrittar, precis som hon alltid har när jag rider.

Säkert flera som inte alls håller med mig, men jag tycker att det är en bra grej i alla fall.

ja tycker det värkar som en bra grej.
för det finns ju, som föregående talare sa, maskiner som vänder sig mky oftare än vad man brukar göra när man longerar. hästen får ha en fri, naturlig form utan krav och volten (var jag förstått) brukar vara ganska stor.

Oxå väldigt delad när det gäller skrittmaskin.

Å ena sidan är det ju bättre än ingenting, å andra sidan så föredrar jag manuell hantering/skrittning. Varför ha häst när man låter en maskin motionera den.

Skrittmaskiner är nog ganska överlägset på stora stallar, ex. trav och galopp stall.
Om en skötare då som kanske har 7-8hästar får order om att en häst ska skrittas 2x30min/dag så tar ju detta ganska dyrbar tid från resten av arbetet:idea: Vid ett sånt tillfälle måste ju skrittmaskiner vara guld värda.
Bara vad jag har fått för uppfattning..

Själv skulle jag oxå vilja ha en,,, vet bara inte hur den ska få plats.
Sen så är det ju kanske lite onödigt i ett stall med 6 hästar:angel:

Jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran till stallet imorgon och fota den. Jag återkommer!

Önskar jag hade råd med en... :crazy:

Tänk att ha hästarna i den 30 min på morgonen innan de släpps ut i hagen och sprallar. Lite uppvärmning innan buset lär minska skaderisken...

Men man får ABSOLUT inte ha en skrittmaskin istället för promenader och uteritter. Jag ser den mera som en extra rastnings möjlighet.

Skrittmaskin är dessutom överlägset om du har konvalecenter som inte får gå i hagen o bara skrittas. Dessutom kan du ställa hastigheten så att dom får "skritta på" lite och inte dra benen efter sig. Mycket bra som uppvärmning för tex överpigga hästar, stela hästar o korsförlamningsbenägna hästar. Jag har bara positivt att säga om skrittmaskiner så länge dom inte missbrukas som ett kompliment till ridning eller annan motion. Skrittmaskinen räddade oss en vinter då det var isgata överallt, först töade det ett par dagar så det var slask o sen frös det på ordentligt... Kunde inte ens släppa hästarna i hagen för det gick inte att ta sig ur stallet. Då kunde vi få ut alla hästarna i skrittmaskinen så dom fick röra på sig o slippa stå inne o uggla.

Jag tycker

"Har man inte tid att skritta sin häst en halvtimme om dagen borde man inte få ha häst"

Vilken moraltant jag lät som nu :D

Pubriacones skrev:
Skrittmaskiner är nog ganska överlägset på stora stallar, ex. trav och galopp stall.
Om en skötare då som kanske har 7-8hästar får order om att en häst ska skrittas 2x30min/dag så tar ju detta ganska dyrbar tid från resten av arbetet Vid ett sånt tillfälle måste ju skrittmaskiner vara guld värda.
"mitt" svar på ditt inlägg..
mar man stora stallar ochkanske har 3-4 hästar som ska skrittas 2x30 min per dag (4 hästar=4 timmar) så är det en enorm tidsbesparing att ha skrittmaskin..

Jag varken har skrittmaskin eller har anvädt någon, men nej, jag är inte sugen på en sådan. Det är fruktansvärt enformigt. Ska hästen motioneras så släpp ut den i en hage med kompisar, gärna kuperad terräng, det är bra mkt vettigare!

Polly_Mulle skrev:
Jag varken har skrittmaskin eller har anvädt någon, men nej, jag är inte sugen på en sådan. Det är fruktansvärt enformigt. Ska hästen motioneras så släpp ut den i en hage med kompisar, gärna kuperad terräng, det är bra mkt vettigare!
om hästen är ordinerad enbart skritt 2x30 -> 2x60 min i 2 veckor av veterinär då? hur ska du får hästen till att hålla sig i skritt i hagen med busiga kompisar?

Skrittmaskin är en jättebra grej tycker jag! Men det e klart, om man e så lyckligt lottad att man hinner promenera med hästen i stället så e d bättre!:)

Jag är posetiv till skittmaskin så länge man inte väljer den framför normal motion. Är bra att ha när man har bråttom, eller när man mockar innan ridning, hästen värms upp och blir inte lika stel som annars kanske. Hade varit jätte glad om man hade haft en skittmaskin, tror att det skulle underlätta mkt i det dagliga arbete i stallet. Och eftersom den byter varv så pass ofta tror jag inte att belastningsskador på volten är något problem.

*knapplån*

Jag kan säga att den är GULD värd när man har konvalicent hästar som ska skrittas förhand 2-3gånger/dagen á 30min ...eller liknande.
Sen anser jag att bara den inte ersätter vanlig hagvistelse och motion så är de okej....men som med allt annat,man får använda de med förnuft.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur