Skrämmande..

Sv: Skrämmande..

Jag är för ifrågasättande oxå, tycker dock att folk ibland inte ifrågasätter råd utan bara säger "så är det inte". Kanske i en perfekt värld kan man istället säga "hur tänker du då?". Men som nån var inne på - blir man huggen hamnar man i försvarsposition.

Måste ändå säga att jag förvånas över att vissa hästägare "bara" använder Buke, det är lätt att få den uppfattingen iallafall. Jag ber naturligtvis också om råd här men jag ser även till att få hit folk ibland som kan se hästen. För jag kan ju bara beskriva det JAG ser, tycker därför det är bra att någon annan också kan titta, kanske ser den något annat? Hjälp Irl är jätteviktigt. Blir lite ledsen när jag ser trådar där människor inte verkar ha/vilja ha ngt annat forum än Buke att få hjälp på.

Jag instämmer helt och hållet med dig! Tycker det borde vara "prov" för att få köpa en häst, någon form av hästägarkörkort...

Detta var ju påtal hos politikerna (läste om detta i hästmagazinet innan valet) men övervägande alla tyckte inte att man skulle införa hästägar prov innan hästköp. Kommer inte ihåg deras argument och tidningen har jag lämnat iväg till en liten liten hästtokig tjej:angel:

Men jag tycker också att när man skriver en tråd så har man rätt att välja vad man vill och inte vill använda för råd. Det gäller ju att man tänker efter vad hästen skulle kunna reagera positivt/negativt på och vad du själv känner dig bekväm med. För om jag nu anser att jag inte vill använda graman på min häst för att jag inte känner att jag klarar av det så ska jag inte behöva lyssna på det rådet.

självklart har du rätt i det. Överhuvud taget så är det väl så att man bör ifrågasätta råd man får på ett internet forum över huvud taget. I vissa fall blir man ju chockad när man ser vilka kunskaper användare svänger sig med, och sen ser man bilder eller annat ngn annanstans på deras "verkliga" jag. En verklig ögonöppnare ibland vad som döljer sig bakom nicken :angel: :eek:
huvud poängen rent allmänt, vare sig det är här på forumet eller över huvud taget runt hästhanteringen måste ju vara att man som hästägare är ödmjuk och mån om att införskaffa sig största möjliga kunskap. Inte att köpa råd rakt av, bara för att det givits råd. :D

Jag tycker att det värsta som finns är de som använder sig av -Attack är det bästa försvaret- mot hästen. För att man är rädd för en snäll häst.
Skriver även att man rappar den för att backa o även med longerpisk vid löslongering eller sparkar på den.:mad:

Hur ska en sån unghäst kunna lita på sin ägare som missbrukar förtroendet från hästen o sen säger att den är egensinnig:eek:
Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser sånt.

En sån människa tycker sen att den är allsmäktig i sin kunskap om hästar o ridning. Skyller allt på hästen.:mad::devil:
O har sen mage att kritisera de allra flesta rýttarna för ridning som den anser är skadlig för hästen- total brist på självinsikt eller okunskap..

Jag håller fullständigt med dig i det du säger.
Dessutom vill jag tillägga att tonen mellan de som skriver ibland, är under all kritik.

Håller med tidigare inlägg, är ny på Buke Hamnade här av en slump och känner att efter ha kikat runt lite på diverse "trådar" och inlägg att de inte bara är skrämmande utan att tonen för att framföra vad man kallar "konstruktiv kritik" ibland tenderar att hamna på vad man i verkliga livet kallar mobbning.

Just att köpare efter en längre eller kortare tid inte kan hantera och/eller rida sin nyinköpta häst, det verkar skrämmande vanligt! Iofs så är väl det inget som är skrämmande med det, men det som skrämmer i allafall mig, det är att det då oftast automatiskt är hästen som har ngt fysiskt fel eller säljaren som lurat på köparen hästen!
Trots att hästen dokumenterat fungerade (tex tävlingsresultat) hos säljaren och gått igenom en besiktning.

Jag skulle nyligen sälja min förra häst. Åkte till klinik för att besiktiga honom innan jag annonserade. Veterinären sa då till mig citat: "det har blivit otäckt att sälja häst nu för tiden. Så fort hästen inte fungerar hos köparen så letas det fel. Mitt råd till säljare är att inte göra över med pengarna de får för hästen på de två år som man kan tvingas till återköp, för det har blivit så vanligt att säljaren tvingas ta tillbaka hästen".
Huvva! :eek:

Och när jag köpte min nuvarande tävlingshäst så sa jag till säljaren (en enormt skicklig ryttare) att jag allt var lite nervös att börja tävla hästen, tänk om den inte hoppade alls med mig?! Säljaren sa då att OM det skulle hända, då skulle jag ju direkt börja leta fysiska fel på hästen, och hittade jag några, så skulle jag hävda att de hade betydelse och försöka häva köpet.
Jag sa då att så dum är jag inte! Jag är inte så dum att jag talar om för alla som vill höra att jag är en kass ryttare som inte kan få hästen att gå lika bra som säljaren med alla de placeringar hon hade på hästen! ;)

Säljaren sa då att OM det skulle hända, då skulle jag ju direkt börja leta fysiska fel på hästen, och hittade jag några, så skulle jag hävda att de hade betydelse och försöka häva köpet.
Jag sa då att så dum är jag inte! Jag är inte så dum att jag talar om för alla som vill höra att jag är en kass ryttare som inte kan få hästen att gå lika bra som säljaren med alla de placeringar hon hade på hästen! ;)

Instämmer helt. Jag tror definitivt att de flesta gånger när den nya hästen ej fungerar så beror det på köparen.
Sedan kan det ju bero på själva omställningen också.
Ex Hästen har ej fått tid att vänja sig. Ny utrustning. Foderbyte. Nya ridvanor. Ny ryttare. Nytt underlag dvs mjukare/hårdare än tidigare.
jag är glad att jag inte ska sälja någon häst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar