Skrämmande..

Sv: Skrämmande..

Jag instämmer helt och hållet med dig! Tycker det borde vara "prov" för att få köpa en häst, någon form av hästägarkörkort.

Det är en mycket bra idé tycker jag.
ALLA som ska köpa/ha på foder eller på annat sätt ha ansvar över en häst bör göra ett slags teoriprov.

Hur det borde vara utformat eller vem som skulle hålla i det vet jag inte men kanska Länsstyrelsen väl?

Likaså alla som har stall med uthyrningsplatser bör göra detta prov. Vissa stallägare har ingen egen häst men det kan ju ändå vara bra med någon slags kunskap i alla fall.

Vad borde då ingå?
Kanske viktigaste bitarna är just hästvården med allt vad det innebär, foderkunskap och sjukvård.

Vet att jag läst någonstans om något "hästkörkort"men minns inte vart.

Tänkte också på hur oerhört svårt det är att göra ett inlägg i vissa av trådarna som man anser någon agerar fel i.

Mycket ofta så tas råden som ges på helt fel sätt. Man svarar ju inte i en tråd för att hacka ner på någon annan bara för att, utan för att man känner att det finns något att tillföra. Något som man kan ge ett svar på och dela med sig av.

Ofta blir de personer som svara illa bemötta, deras råd förkastas helt och ett flertal gånger så kommer trådskaparens "kompisar" till undsättning.

Fast den som svarar kanske har helt rätt i det den ger råd om. Det verkar i vissa fall inte spela någon roll, en del FÅR man helt enkelt inte ifrågasätta.

Sen kan det ibland även vara helt åt andra hållet, för visst finns det vissa som klagar bara för att och för att de verkar ha något agg gentemot TS eller bara en dålig dag. Men det tycker jag inte är så ofta.

Det finns just nu, och har funnits i flera år ett par, men speciellt en(vem spelar ingen roll, så fråga inte ens) vars hästkunskaper jag mycket starkt ifrågasätter här hemma för mig själv. I tråd efter tråd så läser jag om dennes funderingar och frågor och ruskiga ovilja att ta åt sig de oftast VÄLDIGT bra råd som ges.

Denne person är vad jag kan förstå ytterst respekterad här på forumet och nåde den som ger sig i kast med att undra varför denne gör si eller så. För denne har en stor beundrarskara som det syns och nästan allt den gör beundras av många.

Trots att många av dennes hästvård/hästhantering/ridningskunskaper i mina ögon är helt urbota dumma. Många skador
på häst syns för mig helt självållade i detta fall.

Jag undrar ibland om det verkligen kan vara så illa att det är min hästkunskap som är helt uppåt väggarna, eller om det kan vara så att beundrarskaran helt enkelt inte vågar opponera sig(dom verkar själva vara kunniga av deras andra inlägg att döma), av risk för att själva bli påhoppade av varandra så att säga. För denne verkar göra nästan allt rätt.

Jag själv svarar inte alls i dessa trådar, trots att jag egentligen skulle vilja skrika rakt ut. Av just den anledningen att jag inte har någon lust att försvara mig mot "mobben" och få motivera mina svar in absurdum.

Nu är väl just denne inte den minst kunniga som skådats, utan en hygglig kunskap finns, men många handlingar är rent utav dumma.

Hoppas ni förstår svamlet. ;)

Har tyvärr häst i min närhet som ägs av just en sådan som du beskriver. Knappt någon kunskap, ingen vilja att lära sig, ingen aning om att hästen inte är fräsch,

Okunskap i sig är inte det stora problemet, utan Ovilja att LÄRA sig, att ta emot den hjälp man får, och att be om hjälp och råd om man är osäker.

En vanlig syn är att nyblivna förstagångsägare i ett introskede kan vara osäkra men ändå försöka rå sig själva, trots att erfarenheten saknas visa att de kan. Kan ju hänga ihop med alla varningar man får från alla håll att man inte bör skaffa häst innan man är ett ambulerande hästlexikon fullt av kunskap, så man känner väl att man måste leva upp till förväntningarna?
Men sen brukar en liten vändpunkt dyka upp, där folk inser att de inte kan, och inte heller behöver, veta allt och klara allt utan hjälp, och därifrån brukar både hästägandet bli en trevligare resa, och en lärande sådan.

Håller med om några saker:

- VARFÖR tar folk inte till sig goda råd? Varför frågar de överhuvudtaget? Som ngn med knepig häst som fick rådet att ta ut en veterinär och inte vill det? För det var ju bara det o det.. Ja men kolla upp det! Väldigt frustrerande. Har man inte råd att ringa ngn som tittar på hästen så ska man inte ha häst!

- Tonen kan vara hård ibland som någon påpekade. Ibland känns det för hårt.

Det här med körkort: vem som helst får skaffa barn. Massor av människor med körkort till exempelvis bil kör fortfarande som krattor. Tror inte det är något bevis. Däremot borde man som säljare ta ett ansvar för var hästarna hamnar. När jag skulle sälja shettisen kom det några o skulle titta. "kan vi ge honom ett äpple" sa hon i telefon. Javisst, sa jag. Hon tog med sig en hel ica-kasse med äpplen o matade o matade så jag frågade vad hon hade för hästkunskaper o hon blev så arg så hon höll på att gå i bitar. Varför kan man inte klara att få den frågan? Han såldes för övrigt inte till henne.

Ja håller med dig!!!!
Ja e på andra hållet( tycker min stallchef) ja e hos min häst minst två g om dagen. Han fryser lätt så då tar hem honom så fort de öser ner, pysslar o donar. Han e ju min bebis:). Jag blir oxå upprörd av att vissa människor inte ens har vanligt folkvett!!!!! Sommrarna e värst tycker ja, vissa tror ju att de e bara till o lämna på bete så har dom hästen ur världen....de e f..n inte klokt!!!:mad:

Jag blir upprörd över att människor behandlar sina hästar som att det var deras bebisar, som att de är människor.
Jag har mycket svårt för människor som fodrar mer när hästen har varit duktig tex, det är ett utmärkt sätt att ge hästen kolik. Jag har svårt för människor som inte inser vikten av mycket och bra grovfoder.
Jag har svårt för människor som inte fattar att man ska ha stora brodd på gräs, och inte dessa pyttesmå broddar som de flesta använder, det är inte undra på att många tycker att det är obehagligt att hoppa på gräs.
Jag har svårt för människor som tar in hästarna så fort det regnar lite grann, jag har svårt för människor som pysslar och donar för mycket med sina hästar.
En häst är en häst, det är ett djur och ska behandlas efter SINA behov, inte vad ägaren har för behov för stunden.
Det är ofta man ser en frusen ägare sätta på ett extra täcke på hästen.

Jag är för täcken, jag är för bra skor, jag är för bra saker på hästen. Men hästen måste ha sakerna för att den behöver det. Hästen måste få äta rätt enligt hästens natur.
Jag vet flera stora tävlingsstall där hästarna får 3-5 kg hö om dagen, men kanske 10 kg kraft. Det är helt galet. Det är tvärtom det ska vara.

Jag håller med.
Som flera skrivit så blir man nästan förbannad när folk lägger in trådar och ber om råd, när de ändå bestämt sig för att göra typ tvärsom det som är logiskt.

Och missriktad välvilja verkar det också finnas gott om.

*KL*

Sen kan man ju bli ganska mörkrädd när m,an läser alla "goda" råd en del får också :crazy:

Det är bara hoppas de inte tar efter dem.

*KL*

Sen kan man ju bli ganska mörkrädd när m,an läser alla "goda" råd en del får också :crazy:

Det är bara hoppas de inte tar efter dem.

Jag skulle nog inte veta vad jag skulle tro om jag var nybliven hästägare med alla svar som säger emot varandra här... När jag skaffade min häst så stallade jag in den där jag visste att det fanns gott om kompetena människor som haft häst länge och varit yrkesverksamma inom hästnäring och är utbildade. Allt för att få den hjälp jag behövde då jag själv var så grön. Jag behöver fortfarande hjälp ibland när jag ställs inför nya situationer, men vet inte om jag vågar fråga här :smirk:

Jag behöver fortfarande hjälp ibland när jag ställs inför nya situationer, men vet inte om jag vågar fråga här :smirk:

När man får många olika svar på en fråga kan man sålla bort det som man inte tror på. För att ta ett exempel så kan det vara vad du ska göra för att få hästen till att sluta stegra; 1. Låta veterinären gå igenom hästen för att utesluta smärta (och sedan fortsätta med bett, sadel osv) 2. Ignorera beteendet och händer det så sikta med piskan mellan öronen. Vilket verkar vara bäst för hästen?

Man ska inte vara rädd för att fråga andra människor för ibland får man en ny vinkel på det hela som man inte skulle fått annars. Men man får ta allt med en nypa salt och själv känna efter om det är logiskt det dom säger. En annan grej som gör att man lyssnar mer är om personen dessutom kan ge en bra förklaring. Det funkar inte att säga "jag är äldre och har mer erfarenhet än dej så därför ska du lyssna" för då tar man inte det till sej

*litet knapplån*

Bra tråd av trådskaparen, har funderat lite i samma tankegångar ibland. Nu ljög jag, det blir faktiskt rätt ofta :) Dock så vill jag inte försvara utan snarare förklara varför vissa hästägare verkar ha en inneboende motvilja till att lära sig:

I mitt tycke är klimatet på Buke ibland onödigt hårt. Kommentarer som vissa får är inte sällan oschyssta, krassa och ibland riktigt omotiverade. Tänk själv om du får en kommentar som är inte är konstruktiv på en fläck, det är otroligt svårt att ta till sig sådant och det är få som pallar den sortens tillsägelser. Jag tror att man skulle få bättre gensvar av en okunnig hästägare om man var konstruktiv och mer förklarande till sättet, istället för krass och fingerpekande.

Buke är en fantastisk resurs för hästägare landet runt, och att se till att okunniga hästägare håller sig kvar på sajten och deltar i diskussioner borde vara av största prio, istället för att skrämma bort dem.

Självklart blir man upprörd av att hästar behandlas illa. Men, att tänka steget före hur man ska kunna tipsa ägaren så att tipset sätter sig, eller åtminstone beaktas, är bättre än att göra en stormig känsloyttring som får motsatt effekt.

Mycket svammel, men det kanske är lite vettigt?

Håller med till 100%!

Ngt mer som ofta stör mig här på forumet är missriktad vänlighet (eller vad man ska kalla det) som vissa "hästmänniskor" har.
De förfasas över hästägare som tävlar och tränar sina hästar, de har miiiinsann bara hästarna som tävlingsmaskiner. Dessutom är de grava djurplågare som använder nosgrimma, graman eller ngn annan utrustning som av ngn märklig anledning dessa "snälla hästägare" fått för sig är djurplågeri.

En gång fick jag tom bildbevis på hur snäll en sådan användare var mot sin häst, det presenterades bilder. Bilder där hästen var sned i hela kroppen, vilket inte var konstigt, ryttaren satt så snett att i allafall jag förvånades. Rätt form på hästen var det inte tal om, skallen rätt upp, ryggen sänkt.
I mina ögon inte alls en snäll hästägare, det eftersom hästägaren i fråga ansåg att hästen skulle ridas så! En häst som rids så en längre tid, den går sönder, den får skador!
Men lik förb så kan denna användare (och flera andra) kritisera andra användare MKT hårt och anklaga dem för att vara både dåliga ryttare och djurplågare! Och ändå ha ett helt harem av beundrande andra användare efter sig!
Men de får ju inga skadade hästar påstår de! Och då undrar jag stilla, SER de att hästen inte går helt rent i de fall den inte gör det...?

Vad är en dålig ryttare i mina ögon? Jo det är en ryttare som inte månar om att lära sig rida sin häst i optimal form för att den ska orka bära upp sin ryttare, och i längden hålla ihop! Och vad man då väljer kallar den ridningen, centrerad ridning, klassisk ridning eller vad man väljer, det är helt oväsentligt, bara hästen rids så den inte far illa!

*litet knapplån*

I mitt tycke är klimatet på Buke ibland onödigt hårt. Kommentarer som vissa får är inte sällan oschyssta, krassa och ibland riktigt omotiverade. Tänk själv om du får en kommentar som är inte är konstruktiv på en fläck, det är otroligt svårt att ta till sig sådant och det är få som pallar den sortens tillsägelser. Jag tror att man skulle få bättre gensvar av en okunnig hästägare om man var konstruktiv och mer förklarande till sättet, istället för krass och fingerpekande.

Jag instämmer. Jag hade nog varit här inne och läst ett par år innan jag började skriva själv. Anledningen till att jag registrerade mig var att jag hade frågor om fång. Dessa frågor fick jag verkligen besvarade och har nu lärt mig massor. Men jag tyckte faktiskt att det var lite otäckt i början för jag hade läst många ganska otäcka svar som en del hade fått. Nu har jag läst här en hel del och inser nog att det är vissa personer som drar till sig andras ilska. Ibland tycker jag verkligen att de får skylla sig själva. Ibland är det ju också våldsamma diskussioner mellan andra som är här mycket. De uppfattar jag egentligen mest som just häftiga diskussioner och kanske inte så allvarliga.
Men som ny här ser man nog inte detta. Det måste ju dessutom vara oerhört svårt som oerfaren hästägare/ryttare att kunna sålla bland svaren. Jag tycker nog att jag har lärt mig vilka jag ska lyssna på och vilka som kanske inte alltid har rätt.
Jag tycker också att det är jättebra att detta forum finns. Både för den som just har börjat med hästar och även för den som har betydligt mer erfarenhet. Men jag håller nog också med om att det är viktigt att inte skrämma bort de nya.
Ja detta blev lite långt och kanske mest svammel.

Känner mig en smula träffad efter min senaste "stora tråd". :D

Jag tror att jag missat dessa trådar. Där man rider skadade hästar osv. Men visst kan jag hålla med om att en viss okunskap råder bland många hästägande människor. Men att de frågar är väl o andra sidan ett tecken på att de inte heller påstår sig vara något annat.

Tycker dock att en del som ofta anses kunniga o andra sidan, väldigt gärna är trångsynta människor som självmant begränsar sin egen kunskap. Det skrämmer mig nog mer. Dömmande, oaccepterande människor, som inte heller är här i syfte att lära, fundera eller spekulera med andra som har annolunda åsikter, utan som bara vill sälja sin sak, oavsätt vad som krävs.

Okunskap kan man bota men trångsynthet är mycket svårare att åtgärda. Och det bidrar ju även till okunskap.

*litet knapplån*

Bra tråd av trådskaparen, har funderat lite i samma tankegångar ibland. Nu ljög jag, det blir faktiskt rätt ofta :) Dock så vill jag inte försvara utan snarare förklara varför vissa hästägare verkar ha en inneboende motvilja till att lära sig:

Buke är en fantastisk resurs för hästägare landet runt, och att se till att okunniga hästägare håller sig kvar på sajten och deltar i diskussioner borde vara av största prio, istället för att skrämma bort dem.

Självklart blir man upprörd av att hästar behandlas illa. Men, att tänka steget före hur man ska kunna tipsa ägaren så att tipset sätter sig, eller åtminstone beaktas, är bättre än att göra en stormig känsloyttring som får motsatt effekt.

Mycket svammel, men det kanske är lite vettigt?

Absolut! När man läser något "upprörande" så är det lätt att glömma bort att vara pedagogisk och inte koppla in för mycket egna känslor/värderingar i sina inlägg. Som många påpekat så är ju hästar lite som barn, men med mer "slavstämpel", lätt att bli upprörd när det inte är något man själv kan göra åt.
Jag tycker det är helt ok att dra in "skräckexempel" dvs "så här gick det för hästen med samma symptom/beteende" men att hacka på någon är ju sällan konstruktivt, även om det som sagt är förståeligt ibland.

Olika kritik kan vara olika svårt att ta till sig pga olika erfarenheter/egna värderingar. Det kan gå i perioder - vid en period är man mycket mottaglig för "allt" nästa gång är man mer inne på en annan bit och mer mottaglig för den typen av kritik osv. Det går inte att komma ifrån, tyvärr. Man kan inte lära sig allt genom andrahandsinlärning, och inte heller för mycket på en gång :p man SKA ju inte heller svälja allt som skrivs med hull och hår. Kan tänka mig att det är en av de saker som ställer till det.

Men visst, ibland blir man mörkrädd. Tror vi alla har lite olika värderingar också, vad vi tolererar och vad vi i princip klassar som djurplågeri. Om en person aldrig ens reflekterat över att en viss sak kan vara skadligt för hästen skulle man nog blir förvånad/skraj när en person kommer och mer eller mindre anklagar honom/henne att vara djurplågare.

Det är synd att inte en del fattar hur häftigt det är att ta in ny kunskap och utveckla sig med hästen. När jag sitter här och tittar tillbaka 20 år och tänker på mina hästkunskaper. Då inser jag vilken personlig utveckling, när det gäller hästhantering och ridning, jag fått vara med om. Naturligtvis kommer jag att fortsätta att ta del av nya kunskaper så länge jag lever. Men det är viktigt att vara objektiv och fundera på om det här verkligen passar mig o min häst. Hästkunskap och ridning är som ett jättestort smörgåsbord. Plocka det som tilltalar en och prova gärna något nytt för det kan va bra det oxå. Måste också tillägga att det är tragiskt när hästmänniskor bara gör som andra säger utan att tänka. Känns en "rekomendation" inte bra. Ifrågasätt!! Prata med någon du litar på!!! Låt inte omvårdnaden bli en rutin utan tanke bakom. Ha koll på hästen, den talar tydligt om vad den tycker och hur den mår, om vi lyssnar.
Kunskap är ingen tung börda att bära!!! :bump:
/Missi

När man får många olika svar på en fråga kan man sålla bort det som man inte tror på. För att ta ett exempel så kan det vara vad du ska göra för att få hästen till att sluta stegra; 1. Låta veterinären gå igenom hästen för att utesluta smärta (och sedan fortsätta med bett, sadel osv) 2. Ignorera beteendet och händer det så sikta med piskan mellan öronen. Vilket verkar vara bäst för hästen?
Men oftast är det ju inte så enkelt och därför har människor svårt att förstå vad om är rätt och fel. Det är många som köper ny häst och efter ett par veckor kan de inte rida ut på den eftersom den bara stegrar sej och springer hem. Alla på Buke skriker att man ska be veterinären kolla upp hästen för den måste ha ont.
De flesta av oss som säljer hästar och jobbar proffessionellt med hästar vet att det inte handlar om att hästen har ont (oftast var den ju besiktigad utan anmärkning bara någon vecka innan detta beteendet startade). Det handlar om att hästen testar sin nya ryttare. Den har märkt att den nya ryttaren inte är hälften så tuff som den förre och att man slipper om man vill.
Man kan ta ut alla veterinärer i världen till en sådan häst och man hittar inget fel på den. Det handlar om att ryttaren måste stå på sej och visa vem som är chef.

Det är oftast inte så enkelt som du beskriver. Hästar är tänkande djur och de kan lägga ihop två och två och få det till fyra.

Kunskap är ingen tung börda att bära!!! :bump:
:bow:
Håller med till 100%. Samtidigt så lär man sej genom åren att allting inte är svart eller vitt och att det finns massor med gråskalor för vad som är ok och inte när det kommer till hästhantering och vårdnad.

*knapplån*

Jag blir nog mest mörkrädd när man börjar ge råd om att betsla upp, dra på en bunt med avancerade hjälptyglar och manicker till helt okända folk på internet. Man vet ju för guds skull inte vem man pratar med ju O_O Kan ju vara en liten 11-årig flicka med en liten ponny utan vare sig hästfolk eller kunniga föräldrar runt omkring.
Eller överhuvudtaget faktiskt: jag ogillar starkt när folk kommer fram till mig och säger "sätt på ett graman på hästen" när de varken ridit eller sett hästen i mer än tre minuter- jag lyssnar på min tränare när det gäller betsling och hjälptyglar och hon tycker att jag kan gott sitta på mitt tredelade tränsbett ;)

Men jag tycker också att när man skriver en tråd så har man rätt att välja vad man vill och inte vill använda för råd. Det gäller ju att man tänker efter vad hästen skulle kunna reagera positivt/negativt på och vad du själv känner dig bekväm med. För om jag nu anser att jag inte vill använda graman på min häst för att jag inte känner att jag klarar av det så ska jag inte behöva lyssna på det rådet.
Eftersom jag inte vet vem grängesberg syftar på när hon talar om en bukare som helt tvärvägrar lyssna på bra råd så kan jag inte uttala mig om det mer än att det som grängesberg kanske tycker är ett bra råd är för andra inte det. Jag säger inte att grängesberg har fel men det beror ju helt på vilken ridning man praktiserar och vad för moraler man har när man hanterar hästar. Och nej detta är inte ett angrepp mot TS, jag tänker bara på båda sidor då jag inte har något annat än TS version av det.

Du och ramonarunds tar upp en viktig detalj. Svårt att sålla bland den information man får, och det är ju ingen större vits att göra 20 olika saker utefter alla svar man fått, det slutar troligen snarare i kaos...

En sak jag tycker är bra är faktiskt när folk ifrågasätter. Gör man det (utom om man dissar det rakt av) så får ju den som givit rådet en chans att motivera. Man lär sig massor av att ifrågasätta, även om det ibland verkar som att man är anti/trångsynt så brukar en del vettigt slinka in! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar