Skrämmande...

Sv: Skrämmande...

Sen håller jag med vad andra har sagt att det är inte frågorna som är värst, ibland är det svaren, man ser en del olämpliga och ibland rent farliga råd. :eek:

:bow: :bow: pricis vad jag tänkt många ggr. en del av "råden" kräver stor kunskap, vilket nog inte alltid finns för då skulle inte frågan ställts.

Jag måste säga att jag tycker inte att det är så illa med såna praktiska frågor (undantaget den med kraftfoder, som jag inte har sett), man måste inte va expert på allt och det är bra att man vill diskutera...jag tycker då att det är värre med alla "hjälp, min häst bara sparkas/bits/bockar/stegrar sig/skenar/trycker upp mig mot boxväggen/attackerar mig, vilken knapp trycker jag på för att bli dess ledare?" typ trådar. Allltså folk som utsätter sig för rent farliga situationer och förvandlar tuffa hästar till elaka hästar pga att dom har helt fel förhållningssätt - det är värre för det förstör för både hästen och människan.

Jag är ingen expert själv :crazy: och är ny hästägare...men jag rannsakade mig själv innan jag tog på mig ansvaret och resonerade såhär: foderstater, hovvård, skotyper, bästa utrustningen för det och det osv kan man alltid fråga sig till, det finns alltid någon som kan mer om det än vad jag kan (och jag skäms inte för att fråga), men det som jag hade med mig var praktisk erfarenhet av att vara med hästar, så att jag tror att jag har "i ryggmärgen" hur man umgås o handskas med åtminstone normalsvåra hästar och jag har ett grundläggande inlärt säkerhetstänkande. Sen om det är någon enskild knepig situation så frågar jag här.........:) men det är DEN sortens praktisk kunskap som är det viktiga tycker jag.

Sen lär man sig en massa bara av att äga en häst, jag har haft min sen november och min s k inlärningskurva har pekat brant uppåt hela tiden och det hade jag inte velat vara utan......man behöver inte vara fullärd när man skaffar häst menar jag men man ska vara ödmjuk inför sina kunskapsluckor och vara beredd att fråga om man tvekar.

Eller vad tycker ni? :)

Håller helt med. Jag tror faktiskt det har mycket att göra med hästägarens person, ödmjukhet, medvetenhet, intresse för att ta reda på kunskap, sunt förnuft, samt att man tagit med i beräkningen att man måste kunna köpa tjänster; tränare, en bra hovslagare, veterinär (kanske en gång för mycket speciellt i början) etc. Medvetenheten innebär också att man är noggrann vid hästköpet och försöker köpa en häst som passar ens förutsättningar.

Själv har jag haft häst över 6 år, har lärt mig jättemycket, är fortfarande okunnig om en hel del men lär mig nytt hela tiden. Behöver jag hjälp skaffar jag mig det.

kl.

full lärd blir man ju aldrig ;) jag har haft häst i hela mitt liv (över 35 år), men kan fortfarande bara en bråkdel.

som min gamla tränare sa- när man tror man kan som mest- så kan man som minst, det är först när man förstår det man kan fortsätta utvecklas.

kl.

full lärd blir man ju aldrig ;) jag har haft häst i hela mitt liv (över 35 år), men kan fortfarande bara en bråkdel.

som min gamla tränare sa- när man tror man kan som mest- så kan man som minst, det är först när man förstår det man kan fortsätta utvecklas.

:bow: :bow:
Håller med din gamla tränare. Man blir mer och mer ödmjuk ju mer man lär sig.

han är väldigt klok min gamla tränare ;) framför allt så inser man ju mer man lär sig hur lite man igentligen kan ;)

Ingen är född proffesionell hästägare ;). Jag hade ridit 10 år på ridskola när jag skaffade min första häst, men inte sjutton visste jag något om skoning, eller hur en vettig foderstat ser ut, eller hur skador ska behandlas. Sådant fick vi inte lära oss på ridskolan! Tack och lov för ambitiösa stallkamrater, tålmodiga veterinärer, trevliga hovslagare och BUKE :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 380
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden