Jag måste säga att jag tycker inte att det är så illa med såna praktiska frågor (undantaget den med kraftfoder, som jag inte har sett), man måste inte va expert på allt och det är bra att man vill diskutera...jag tycker då att det är värre med alla "hjälp, min häst bara sparkas/bits/bockar/stegrar sig/skenar/trycker upp mig mot boxväggen/attackerar mig, vilken knapp trycker jag på för att bli dess ledare?" typ trådar. Allltså folk som utsätter sig för rent farliga situationer och förvandlar tuffa hästar till elaka hästar pga att dom har helt fel förhållningssätt - det är värre för det förstör för både hästen och människan.
Jag är ingen expert själv
och är ny hästägare...men jag rannsakade mig själv innan jag tog på mig ansvaret och resonerade såhär: foderstater, hovvård, skotyper, bästa utrustningen för det och det osv kan man alltid fråga sig till, det finns alltid någon som kan mer om det än vad jag kan (och jag skäms
inte för att fråga), men det som jag hade med mig var praktisk erfarenhet av att vara med hästar, så att jag tror att jag har "i ryggmärgen" hur man umgås o handskas med åtminstone normalsvåra hästar och jag har ett grundläggande inlärt säkerhetstänkande. Sen om det är någon enskild knepig situation så frågar jag här.........
men det är DEN sortens praktisk kunskap som är det viktiga tycker jag.
Sen lär man sig en massa bara av att äga en häst, jag har haft min sen november och min s k inlärningskurva har pekat brant uppåt hela tiden och det hade jag inte velat vara utan......man behöver inte vara fullärd när man skaffar häst menar jag men man ska vara ödmjuk inför sina kunskapsluckor och vara beredd att fråga om man tvekar.
Eller vad tycker ni?