Sv: Skrämmande...
Jag tycker att det överlag är väldigt lite teoretiskt och praktiskt handhavande av hästar i olika situationer som man lär sig på en ridskola (själv gått i 7-8 år)
Vill man ha egen häst så tycker jag att det är bra att lära sig RIDA på en ridskola... sen borde man lägga ner tid på att läsa böcker, hjälpa till som hästskötare, alt.vara medryttare eller halvfodervärd innan man gör slag i saken och skaffar en egen häst.
Men sen får man ju tänka på att det inte är alla som rider på ridskola som har siktet inställt på att någonsin skaffa en egen häst, de måste ju få lägga sina pengar bara på ridning då.
Själv är jag utb.hästskötare, har jobbat i travstall m.m. och ändå kände jag mig så nervös och osäker när jag väl köpte en egen häst,
alltid rädd för att missa ngt som rör hennes väl
känner att jag verkligen växer in i uppgiften som hästägare dag för dag...
Det jag inte kan sen innan, ser Lita till att lära mig förr eller senare
Men ibland blir man mörkrädd över folk som skaffar häst...
om man är ödmjuk och VET hur lite man kan och tar hjälp av kunnigt folk, kan med logiskt tänkande sålla ut vilka man bör lyssna på och ej.. (för få kan väl tycka sig så fullärda som hästfolk på medelnivå:smirk: ) Man skaffar en LÄMPLIG häst, räknar igenom förväntade kostnader och gångrar summan med 2, så fine... det kan bli trevligt för både häst och hästägare.
Men jag kan inte räkna till alla de gånger jag sett följade senario..(ens om jag tar till tårna)
Bortskämda snorungar som efter 1-2 år på ridskola gapar hos mor och far att de vill ha en häst.. slår dunster i föräldrarnas ögon om att det inte alls kostar så mkt pengar att ha häst...
Man köper en f.d. travare.... billigt och bra!
hästen blir slit och slänghäst, visst att barnen kan tycka om hästen..men hur mycket blir inte FEL?!?!
bara för att det saknas kunskap?
Gud vet hur mycket som fattas i hästens omvårdnad, fel utrustning osv, men som ägarna inte själva klarar av att se själva... ?
vartefter kanske hästen börjar protestera mot behandlingen, den anses då ha lynnesfel och är på tok för het... det var väl ingen som tänkte på att de köpte en sporthäst med krut och energi... Barnen blir skrämda från att hålla på med sin häst eller helt enkelt tröttnar...
hästen säljs vidare i sin bana som vandrings pokal...
Visst finns det lyckligare slut än detta... men jag har bara sett det sååååå många gånger...
När jag hälsade på min häst första gången innan köp var det flera exempel av ovanstående som ringt på annonsen och tittat på henne..
små tuffa bortskämda
ungar som väl tyckte att det vore tufft och komma och visa upp sig på en 170 centimeters häst..
Föräldrar som ställer frågor i stil med vad en häst äter...
ska den skos??? hur ofta??
undrar hela tiden vad ditt och datt kostar.... och tycker OJ, så dyrt!...
Tack och lov att hon inte hamnade hos ngn sån!