Skrämmande...

Sv: Skrämmande...

Men:confused:
Skriver jag så konstigt att du och coari inte förstår alls?

Har jag skrivit att man INTE kan/ska fråga sin hovslagare om råd?

Jag tycker däremot att man ska ha någon hum om hästskötsel innan man skaffar en egen.
Tycker det bör gälla alla djur man skaffar, att man har förkunskap innan.

Låter som att bara för att det finns telefonnummer man kan ringa dygnet runt (är det agria som har det) om man har en sjuk häst så kan man skaffa egen:crazy:

Huruvida andra användare förstår känner jag inte till, däremot svarade jag på ditt i mitt tycke generaliserade skoperiod.

Jag tycker att man bör kunna en hel del innan man skaffar häst, OM man inte har kunniga personer i sin närvaro.Jag skaffade häst när jag hade ridit i ca två år, och det har inte varit några problem för min del.
MEN, jag hade min häst uppstallad på en ridskola, och frågade alltid om det fanns något jag undrade över, eller om jag behövde hjälp.
Jag fortsatte även rida lektion på ridskolehäst för att få mer kunskap.

Jag tycker då det är värre att folk med relativt låg kunskap om hästar, har dem hemma lr i inackorderingsstall utan att kunna rådfråga någon, och som aldrig rider/tränar för tränare¨.

Tyvärr är det ju många ridskolor som inte lär ut folk ren hästkunskap, och därför skaffar många okunniga ryttare egen häst innan de är redo för det i praktiken, även om de är väldigt duktiga på att rida.

om dom har ansvar helt för en häst så ska man bli rädd :p

Jag vill inte peka på någon speciell, men ibland när jag läser trådar härinne så blir jag mörkrädd. Frågor som är så fundamentala för hästvård känner vissa människor inte till och ända har de köpt en häst, läskigt...:eek: :eek:

Tex.
När skall man sko en häst?
Mitt sto är geggig på bakbenen, är hon sjuk?
Räcker det om hästen får bara kraftfoder?

Jag måste säga att jag tycker inte att det är så illa med såna praktiska frågor (undantaget den med kraftfoder, som jag inte har sett), man måste inte va expert på allt och det är bra att man vill diskutera...jag tycker då att det är värre med alla "hjälp, min häst bara sparkas/bits/bockar/stegrar sig/skenar/trycker upp mig mot boxväggen/attackerar mig, vilken knapp trycker jag på för att bli dess ledare?" typ trådar. Allltså folk som utsätter sig för rent farliga situationer och förvandlar tuffa hästar till elaka hästar pga att dom har helt fel förhållningssätt - det är värre för det förstör för både hästen och människan.

Jag är ingen expert själv :crazy: och är ny hästägare...men jag rannsakade mig själv innan jag tog på mig ansvaret och resonerade såhär: foderstater, hovvård, skotyper, bästa utrustningen för det och det osv kan man alltid fråga sig till, det finns alltid någon som kan mer om det än vad jag kan (och jag skäms inte för att fråga), men det som jag hade med mig var praktisk erfarenhet av att vara med hästar, så att jag tror att jag har "i ryggmärgen" hur man umgås o handskas med åtminstone normalsvåra hästar och jag har ett grundläggande inlärt säkerhetstänkande. Sen om det är någon enskild knepig situation så frågar jag här.........:) men det är DEN sortens praktisk kunskap som är det viktiga tycker jag.

Sen lär man sig en massa bara av att äga en häst, jag har haft min sen november och min s k inlärningskurva har pekat brant uppåt hela tiden och det hade jag inte velat vara utan......man behöver inte vara fullärd när man skaffar häst menar jag men man ska vara ödmjuk inför sina kunskapsluckor och vara beredd att fråga om man tvekar.

Eller vad tycker ni? :)

Huruvida andra användare förstår känner jag inte till, däremot svarade jag på ditt i mitt tycke generaliserade skoperiod.

I alla hästböcker jag läst har det stått 6-8 veckor.
Men har sedan lärt mig att det är INDIVIDUELLT.
DET bör man veta så man inte väntar ÅR innan man frågar någon!

Så du känner heller inte till detta?

Senast ändrad:

:bow: :bow: Håller verkligen med TS, ibland blir man riktigt mörkrädd....:crazy: Har sett många konstiga frågor som verkligen får en att fundera!

I alla hästböcker jag läst har det stått 6-8 veckor.
Men har sedan lärt mig att det är INDIVIDUELLT.
DET bör man veta så man inte väntar ÅR innan man frågar någon!

Så du känner heller inte till detta?

Perioden är starkt generaliserad, det är individuellt. Det vore samma sak att påstå, alla hästar går runt med nollor på hovarna i skor men sen är det individuellt.

om dom har ansvar helt för en häst så ska man bli rädd :p

Hej, visst är det skrämmande. Det står klart och tydligt i lagen att hästägaren och endast hästägaren själv är ytterst ansvarig för sin häst.

Är vi där igen???? När ska det lagstadgas om körkort på häst.

Man kan faktiskt läsa sig till ganska mycket, men sen är det viktigt att komma ihåg vad det står i böckerna när det gäller det praktiska, samt att man inte kan generalisera allt som står i böckerna.

Hej, jag tycker det är skrämmande att man tror att hästkunskap är ngt man kan läsa sig till.

Tja, man kan lära sig rätt mycket från böcker....sen om man vill få ett klargörande eller nyansera det man har läst om så kan man fråga kunnigt folk, t ex här på Buke........men då säger nån att det är skrämmande?...:smirk: :D

Hej, jag tycker det är skrämmande att man tror att hästkunskap är ngt man kan läsa sig till.

Visst kan man lära sig mycket genom att läsa sig till kunskapen. Varför skulle annars det finnas faktaböcker??? Dock måste man ha förmågan att översätta teori till praktik... Det är ju inte alla förunnat att ha den förmågan.

frågan är väl om dessa frågeställare har egen häst, och DÅ är det skrämmande. Oftast är det väl ridskoletjejer som frågar och då får de nog stanna på ridskolan ett tag till tycker jag :)

Problemet idag är ju att på många ridskolor får du lära dig att rida...
Kunskap om hästen vård, skötsel, utfodring, osv det får du snappa upp bäst du kan själv....

Hej, visst är det skrämmande. Det står klart och tydligt i lagen att hästägaren och endast hästägaren själv är ytterst ansvarig för sin häst.

Är vi där igen???? När ska det lagstadgas om körkort på häst.

:bow: :bow:
Nu är vi i alla fall överens..;) ;)

Till övriga..
Håller jag med TS helt och hållet.

"mager fölmärr, tunn överlinje, föl vid sidan..fråga: Hur ska jag rida för att få på henne mer muskler?? "

"min häst har varit halt i tre veckor..fråga: vilken ET tycker ni jag ska ta ut?? "

" barfotagång..Fråga: hur ska jag göra för att hästen inte ska halta när jag rider? "

"min ett och etthalvt åring rids i alla tre gångarter"

" fölston klarar fölningen själva"

"Skadat öga..fråga: Vad ska jag göra?? Svaren: använd det eller det, funkar på min häst"

"min häst hostar och är förkyld..Svaren: Ut och rid, den mår det gott av"

"vad har hästar för normal-temp?? "

AM

Tex.
När skall man sko en häst?
Mitt sto är geggig på bakbenen, är hon sjuk?
Räcker det om hästen får bara kraftfoder?

Kom på att man kanske skulle svara på frågorna..;)

Fråga 1
En tappsko ska åtgärdas, i övrigt så är intervallerna för skoning så olika att man inte kan säga 8 veckor eller nåt.
Hästens fötter kan också växa olika och behöva korrigeras..
Skor som sitter "på tre kvart" och skramlar skall fixas omgående.
För att få sak-kunnig hjälp med just ens egen häst bör KUNNIG hovslagare anlitas.

Fråga 2
Gegget på bakbenen kan bero på brunst..men även på livmoderinfektion.

Fråga 3
NEJ.

AM

:bow: :bow:
Nu är vi i alla fall överens..;) ;)

Till övriga..
Håller jag med TS helt och hållet.

"mager fölmärr, tunn överlinje, föl vid sidan..fråga: Hur ska jag rida för att få på henne mer muskler?? "

"min häst har varit halt i tre veckor..fråga: vilken ET tycker ni jag ska ta ut?? "

" barfotagång..Fråga: hur ska jag göra för att hästen inte ska halta när jag rider? "

"min ett och etthalvt åring rids i alla tre gångarter"

" fölston klarar fölningen själva"

"Skadat öga..fråga: Vad ska jag göra?? Svaren: använd det eller det, funkar på min häst"

"min häst hostar och är förkyld..Svaren: Ut och rid, den mår det gott av"

"vad har hästar för normal-temp?? "

AM

:eek: :eek:
jag har inte sett såna frågor, är det sant........

Kom på att man kanske skulle svara på frågorna..;)

Fråga 1
En tappsko ska åtgärdas, i övrigt så är intervallerna för skoning så olika att man inte kan säga 8 veckor eller nåt.
Hästens fötter kan också växa olika och behöva korrigeras..
Skor som sitter "på tre kvart" och skramlar skall fixas omgående.
För att få sak-kunnig hjälp med just ens egen häst bör KUNNIG hovslagare anlitas.

Fråga 2
Gegget på bakbenen kan bero på brunst..men även på livmoderinfektion.

Fråga 3
NEJ.

AM

Det jag tog upp var bara några sk. generella frågor som jag reagerat på, men det finns alltid folk som tycker olika - inget konstigt med det. Därför att jag överhuvudtaget tog upp eller kommenterade detta är att det ofta står i tidningarna om djur/hästar som blivit vanvårdade, det kan också bero på okunskap och det är skrämmande. Läser man då trådar härinne med konstiga frågor så får det mig att reflektera över att det ibland verkar finnas en väldig okunskap bland en del hästägare, men det gäller ju inte alla.

En del frågor undrar jag ibland över varför man överhuvudtaget tar upp, varför har man inte redan tagit ut en veterinär?

En del frågor undrar jag ibland över varför man överhuvudtaget tar upp, varför har man inte redan tagit ut en veterinär?

Nu när du säjer det...har oxå sett såna där "min häst har sett ut som X i 3 veckor vad ska jag göra" frågor........jag har också funderat över det där med vet.
Det är inte fråga om kunskap eller inte om hästhantering, det där, det är för mig frågan om att man saknar sunt förnuft rent allmänt :(

Men ge dig:mad:

Du kan väl inte jämföra text ur faktaböcker med dina egna "ideér":crazy:
Det står ingenstans att alla hästar går runt med nollor, inte i faktaböckerna som jag läst.
Sedan vet jag inte vad det är för böcker du läst OM du ens läst.

Så säg inte till MIG att jag generaliserar utan till de författare till otaliga böcker.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 380
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023