Skrämmande...

C

Ciazon

Jag vill inte peka på någon speciell, men ibland när jag läser trådar härinne så blir jag mörkrädd. Frågor som är så fundamentala för hästvård känner vissa människor inte till och ända har de köpt en häst, läskigt...:eek: :eek:

Tex.
När skall man sko en häst?
Mitt sto är geggig på bakbenen, är hon sjuk?
Räcker det om hästen får bara kraftfoder?

Sv: Skrämmande...

Jag vill inte peka på någon speciell, men ibland när jag läser trådar härinne så blir jag mörkrädd. Frågor som är så fundamentala för hästvård känner vissa människor inte till och ända har de köpt en häst, läskigt...:eek: :eek:

Tex.

Hej, vad ger du dessa personer för svar och råd utifrån deras frågor????

Vi kan ta en sak i taget och då skulle jag vilja att du svarar på första frågan. När ska man sko en häst?

frågan är väl om dessa frågeställare har egen häst, och DÅ är det skrämmande. Oftast är det väl ridskoletjejer som frågar och då får de nog stanna på ridskolan ett tag till tycker jag :)

Tex.

Fråga 1: Jag överlåter den frågan till experten, dvs hovslagaren. Själv är jag urkass på att "se" när hästen behöver skos, trots att jag haft hästar i sammanlagt ca 15 år. Antar att det var det du menade med frågan, eller var det något helt annat kanske?

Fråga 2: Ja, är den det? Det är väl inte så lätt att veta. Mitt sto är ofta "geggig" på bakbenen och svansen, men hon är inte sjuk. Hon har bara den ovanan att trycka upp rumpan mot väggen när hon bajsar = geggig svans och bakben.

Fråga 3: Den frågan vette sjutton om jag någonsin sett här. Jag tror att alla, förutom trollen, vet att en häst behöver grovfoder. Rätt mängder däremot är lite knivigare...

Vet egentligen inte riktigt vart du vill komma? Det finns hovslagare, sadelmakare, veterinärer, etc. Tycker inte att man som hästägare behöver sitta inne med all kunskap själv. Det räcker väl att man har såpass mycket sunt förnuft att man vet när man behöver anlita experterna?

frågan är väl om dessa frågeställare har egen häst, och DÅ är det skrämmande. Oftast är det väl ridskoletjejer som frågar och då får de nog stanna på ridskolan ett tag till tycker jag :)

Exakt! Har de häst börjar man undra vad de har för kunskaper för att kunna hålla häst på ett bra sätt. Vad som krävs för hästens välbefinnande ska man kunna redan innan man skaffar häst men sedan kan man ta reda på mer ingående om det finns något man är intresserad av.

En ridskoletjej/kille har kanske inte fått lära sej och då kan man mer förstå varför det är sådana frågor.

Iofs så finns talesättet "det finns inga dumma frågor...."

Jag har skritvt en tråd om hur ofta man bör verka hästen.. Detta efter min hovslagare sa att min häst inte behövde verkas oftare nä var tionde vecka oc jag tyckte det lät sällan och frågade hur fota andra verkade sina hästar.. Tycker inte det är så konstigt.

Vet egentligen inte riktigt vart du vill komma? Det finns hovslagare, sadelmakare, veterinärer, etc. Tycker inte att man som hästägare behöver sitta inne med all kunskap själv. Det räcker väl att man har såpass mycket sunt förnuft att man vet när man behöver anlita experterna?

Jag tycker inte heller att man behöver eller skall kunna allting själv. Det jag sa var att de mest basala kunskaperna som att en häst tex behöver skos ungefär var 8:e vecka (jag sa ungefär), att om stoet är geggigt på bakbenen och det inte finns något annat som verkar fel så brunstar hon. Man skall också veta på ett ungefär hur mycket och vad man skall stoppa i sin häst varje dag. Tycker att man faktiskt skall kunna det innan man köper häst, fast visst kan jag hålla med om att "det finns inga dumma frågor". Vill även påpeka att de flesta som skapat dessa trådar refererar till "min häst" vilket borde betyda att de inte bara är på ridskolan och rider.

Nej jag tror TS menar att det finns människor här på buke som har EGEN häst som dom måste ta ansvar för MEN som inte ens vet inom vilka intervaller man bör sko sin häst.

Nu har jag inte sett någon sådan tråd nyligen men tror säkert att det förekommit.

Någon skrev längre upp att h*n haft häst i 15 år och ändå rådfrågade hovslagaren om när hästen skulle skos, så tror jag ändå att den personen vet de rekommenderade intervallerna 6-8 veckor.
Men att det sedan är individuellt och då komma överens med sin hovslagare.
Tror inte för en sekund att denne låter sina hästar gå i samma skor tills skorna sliter lös hovväggen själv och ramlar av oavsett om nu hovslagaren av någon anledning skulle råda till det;)

Håller med TS, absolut att man ska ha förkunskap innan man skaffar häst!

Tex.

Håller med, läskigt. Men i såfall gör ju Buke en livsavgörande hjälpinsats i vissa fall kanske? Kanske tur att det finns?

håller med dig, höll på att skriva nåt giftigt i tråden där någon skrev "skorna är inte så slitna, måste hästens skos då eller kan man skippa det?". :cazy:

Hallå liksom, hoven VÄXER....

Någon skrev längre upp att h*n haft häst i 15 år och ändå rådfrågade hovslagaren om när hästen skulle skos,

Hej, detta tycker i alla fall jag tyder på hög kunskapsnivå och förståelse för att intervaller på skoning /verkning är högst individuell och den som är mest kompetent att avgöra detta borde ju inte vara hästägaren utan den utbildade hovisen.

Som jag förstår det så är inte du själv ngn hästägare.

Varför tror du att man inte är hästägare bara för det inlägget:crazy:

Menar du att du inte vet att man brukar tala om 6-8 veckors intervall på skoning?

Att det sedan är individuellt är självklart, det skrev jag ju tidigare men som du lämpligt valde att "klippa bort" från citatet.

Antar att du inte är hästägare...:smirk:

Intervallerna kan ju variera kraftigt, mellan 4-10 veckor skulle jag säga. Att i det läget rådfråga sin hovis torde ju inte vara fel eftersom personen har hand om vården på hovarna. Vem vet då bättre om hästens individuella förutsättningar, jo den som har hand om hästens hovar.

Ibland är det väl så, att den som frågar liknande frågor bara vill ha ett andra utlåtande?
Som jag själv t.ex, jag vet mkt väl vad jag gör och varför jag gör det med min häst, men vill ibland att någon annan ska komma med sin åsikt så jag kan jämföra lite och 'plocka russinen ur kakan'.

Som i min tråd här ovan jag skrev alldeles nyss, just en sådan tråd där jag ville ha en andra åsikt innan jag bestämmer mig för jag inte är 100% säker.

Senast ändrad av en moderator:

Den frågan har jag aldrig sett här på buke men jag personligen har fått den frågan av en tjej som hade 2 hästera o påstog sig ha jobbat med hästar på Irland. Tyvärr är det MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA hästägare som tror att hästen kan leva på ett par kg hö o tonvis med kraftfoder.

Hej, detta tycker i alla fall jag tyder på hög kunskapsnivå och förståelse för att intervaller på skoning /verkning är högst individuell och den som är mest kompetent att avgöra detta borde ju inte vara hästägaren utan den utbildade hovisen.

Som jag förstår det så är inte du själv ngn hästägare.

Förstår inte ditt inlägg :confused:
Varför skulle man inte kunna vara hästägare pga detta inlägg.

Att du vet vilka intervaller en "vanlig" häst skall skos är väl en ganska grundläggande kunskap. Självklart, om din hovis rekommenderar att du skall sko var 4:e vecka pga att din häst haft problem med tex en massa tappskor och behöver bygga upp hoven så lyssnar du väl självklart på hovis, men det är väl inte samma sak som att du frågar om hästen inte behöver skos för att skona sitter så bra och de har ju inte trillat av ännu fast hästen skoddes för 10 veckor sedan. För mig är det två olika saker :crazy:

Förstår inte ditt inlägg :confused:
Varför skulle man inte kunna vara hästägare pga detta inlägg.

Att du vet vilka intervaller en "vanlig" häst skall skos är väl en ganska grundläggande kunskap. Självklart, om din hovis rekommenderar att du skall sko var 4:e vecka pga att din häst haft problem med tex en massa tappskor och behöver bygga upp hoven så lyssnar du väl självklart på hovis, men det är väl inte samma sak som att du frågar om hästen inte behöver skos för att skona sitter så bra och de har ju inte trillat av ännu fast hästen skoddes för 10 veckor sedan. För mig är det två olika saker :crazy:

Hej, för mig är det oxå två olika saker,fast en stor skillnad då jag inte anser att det är skorna som är avgörande utifrån den individuella individens omskonings intervall. Klokare brukar vara att sko om hästen utifrån extriör,tillväxt och främst den statiska och dynamiska balansen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 380
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden