Skotträdsla

Sv: Skotträdsla

Ger du henne nåt vid nyår? Tänker typ Zylkene, för då skulle du kunna ge det en längre period.
 
Sv: Skotträdsla

Jag har haft DAP hemma, en sån där man sätter i eluttaget. Men jag märkte ingen skillnad.
I år köpte jag ngt kosttillskott bara för att prova. Svårt att säga om det hade effekt eller inte.

Nyår klarade vi bra iår. Instängda i sovrummet med rullgardiner, hög musik och massor med tuggben.

Kanske skulle fråga veterinären om ångestdämpande men det känns obehagligt. Antidepressiva och ångestdämpande medel har så himla mkt biverkingar och det känns inte bra att ge till en hund som inte kan tala om hur den mår..
Men om det kan hjälpa som en del i träningen kanske det är värt att prova..
 
Sv: Skotträdsla

Jag ger ångestdämpande till en av mina, hjälpen hon får är ovärderlig. Men vi har inga biverkningar än så länge. Zylkene är väl inte direkt nåt som ger biverkningar..?
 
Sv: Skotträdsla

Jag vet faktiskt inte vad som finns receptbelagt..? Clomicalm får min, men det är relativt nytt läkemedel. Få biverkningar, men det är för seperationsångest.
 
Sv: Skotträdsla

Halvt KL
Hur du tränar en enskild hund är svårt att generalisera -speciellt när rädslor är inblandade.
Kan Camaro "rätta in sig i ledet" i andra sammanhang?

För mig handlar socialmotivation om att JAG leder och hunden följer. För detta behövs inte så mycket "motorer", däremot måste jag våga ställa krav.
Om hunden kan sitt så kan den ju sitt. Sitt = rumpan i marken.
När jag lägger på störningar så stöttar jag kanske hunden den första/de första övningarna genom att upprepa kommandot eller visa med koppel och halsband att "kliva upp" är fel i detta läget. Men rel snabbt ökar jag svårighetsgraden och kräver större fokus och mer koncentration av hunden. Mindre hjälp och svårare störningar och belöning i form av röst/smek/klappar/"glad/nöjd matte".
Det fantastiska med denna typ av träning är att den:
1. Bygger hundens självförtroende
2. Förbättrar vår relation
3. Ger något att falla tillbaka på om/när hunden hamnar i en situation som den inte kan lösa själv.


Sedan Lady-Vip: Clomicalm är långt ifrån ett "nytt" läkemedel :D
Psykofarmaka till hund har dock varit VÄLDIGT omdiskuterat och vissa preparat har "kommit och gått" lite. 1997 fick jag just Clomicalm utskrivet till min dobber.

/Swat
 
Sv: Skotträdsla

Sedan Lady-Vip: Clomicalm är långt ifrån ett "nytt" läkemedel :D
Psykofarmaka till hund har dock varit VÄLDIGT omdiskuterat och vissa preparat har "kommit och gått" lite. 1997 fick jag just Clomicalm utskrivet till min dobber.

/Swat

Då var det kanske bara nytt för min vet. Det godkändes 1998 såg jag nu.
 
Sv: Skotträdsla

Okej förstår hur du menar. Sådana övningar kan vi absolut göra.
Får bara se till att inte upprepa för mkt eller gör för svårt för då finns risken att hon går och lägger sig istället ;)
 
Sv: Skotträdsla

Jag skulle först och främst kontrollera öronen riktigt ordentligt.

Eftersom din hund är så fruktansvärt rädd så skulle jag gå väldigt försiktigt fram. Absolut inte lämna henne i en bil bredvid en skjutbana.

Ångestdämpande och väldigt försiktig träning. När hundar är så rädda som din så kan det knappt kallas för rädsla längre. Fobi och skräck är väl bättre beskrivning.

Det viktiga är att du aldrig går längre än att du fortfarande har kontakt med hunden. Så fort hon blir så rädd att hon är okontaktbar så är det totalt meningslös träning. Risken är snarare att det blir värre.

Önskar dig och hunden lycka till. Just skotträdsla är mycket svår att bota. Kan ta flera år om det vill sig illa och ibland går det inte alls.
 
Sv: Skotträdsla

+ 1
Jag skulle akta mig för "flooding" med en såpass rädd hund, risken är att hon blir totalt knäckt.
Men är hon smärtundersökt när det gäller resten av henne, förutom de självklara öronen?
Finns en medlem på AoH som hade en RR med rädslor, det visade sig senare att hunden hade ont i ryggen.
 
Sv: Skotträdsla

Nej, hon är inte smärtundersökt. Ska ta upp det med veterinären när jag bokar tid.
 
Sv: Skotträdsla

En gång när vi skulle spåra small det på väldigt långt håll (dova poffar bara) när hon precis gått på spåret. Totalpanik. Fanns inte en chans i världen att hon skulle kunna fortsätta spåra.

Jag menade inte heller att du skulle BÖRJA med skott i spår, men när du kommit en bit på väg kan det kanske hjälpa.
(Efter skottet i viltspår behöver inte hunden fortsätta spåra, efter skottet kommer "belöningen" dvs skanken.)
 
Sv: Skotträdsla

Jag vet en Hoffe här neromkring som var jätterädd för skott. Matten åkte till en skjutbana, hade på sig ett par hörselkåpor (för att inte kunna påverka hunden) och läste tidningen. Hunden höll på att välta bilen i början, men lugnade sig efter ett tag och la sig ner. Då körde matte hem igen.

Detta upprepades varje gång dom sköt på banan och idag fungerar hunden i vardagen. Jag kan inte svära på att dom tävlar... den delen kommer jag tyvärr inte ihåg. Men jag tror att det från början var målet.

Det svåra med denna metod är om det kommer gå bra eller om det kommer knäcka hunden - det kan vara svårt att veta i förväg tyvärr.
Det finns en stor risk att en rejält rädd hund istället går in i chock och aldrig kommer kunna bli rehabiliterad efter en sådan grej, så hur vet man ?
 
Sv: Skotträdsla

Jag håller helt med. Man får känna efter själv vad man tror på.

Likt flera andra har sagt så hade jag inte kört med detta på en hund som Camaro, utan tagit det betydligt mer försiktigt.
 
Sv: Skotträdsla

KL

Jättetack för alla svar. Jag har inte börjat med någon träning än då jag vill ta henne till veterinären först.. Men super att ha massa tips samlade när vi väl sätter igång!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in? Det har varit otaliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 545
Senast: Fille
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp