Skott-/raketrädsla

cherie

Trådstartare
Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår.

Vad gör man? När hon var yngre prövade vi en cd-skiva med skottljud för att träna henne, men det ljudet brydde hon sig inte om. Så det kanske finns olika kvalitéer på skivor, vet ni i så fall någon som är bättre?

En nyårsafton prövade vi att ha något "lugnande" kopplat i en kontakt i väggen men det gjorde varken från eller till. Är det möjligt att få något starkare? Är orolig över att rädslan blir för mycket för henne nu när hon blir äldre. Enstaka skott och raketer kan ju gå an, hon blir väldigt rädd men det är ju en kort stund. Men just nyårskvällen/natten var tydligen hemsk i år.

Så, kan kan jag få en 7-årig hund att bli mindre rädd för skott? Alla tips är välkomna. Hon är väldigt miljötränad annars och är van vid bullriga miljöer och reagerar aldrig på ljud, förutom just smällare. Tyvärr är min mamma lite hispig och daltig med Troja när hon blir rädd - något mamma inte håller med om men jag tror inte hon tänker på hur hon beter sig och vilken energi hon sänder ut. Funderar på om det kan vara bättre för henne att vara i min lägenhet vid nyårsafton, inte för att det smäller mindre här, men för att hon kanske blir lugnare utan mammas nervösa energi (sätter på hög musik, vankar omkring i huset o.s.v.)
 
Senast ändrad:
Sv: Skott-/raketrädsla

Min hund lärde sig fort att inne var ljuden från skivan inte läskiga, men när jag spelade dem ute blev det skillnad. Där gjorde träningen nytta.
Har du testat det?
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Nej, aldrig tänkt på. Ska ladda in det på min Iphone och pröva, tack för tipset.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Läste om en vars hundar insåg att ljudet från skivan inte var på riktigt, på nyårsafton brassade de på skivan på hög volym, hundarna brydde sig inte, det var ju inte på riktigt, däremot så överröstade det ljuden utifrån så allt var frid o fröjd.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Flera använde Valerina Forte med gott resultat vid nyår - men man får börja en vecka i förväg. Naturpreparat med valeriana som har lugnande effekt.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Valerina är faktiskt det enda som gett resultat på min hund, hon blir fortfarande rädd, men inte lika hysterisk som tidigare. Dock är min erfarenhet att det tar långt mer än en vecka att få en effekt. Det tog drygt 2 månader i vårt fall.
Min hund får en tablett morgon och kväll alltid, året runt. Detta för att må bättre både nyår, påsk, valborg, sommarens åskväder och höstens jakt.

Att åka bil hjälper också för henne. Hon blir tryggare av det av någon anledning, så det kan vara värt att testa.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Fast man börjar med lägre dos typ en vecka före nyår och sedan höjer man dosen succesivt. Ex kompisens collie får varje nyår. Börjar med 2 tabletter om dagen en vecka före nyår och höjer succesivt till 8 tabletter lagom till nyårsafton. Otroligt stor skillnad då han är fruktansvärt raketrädd och smällarrädd. För honom räcker en vecka lagom.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Det lugnande som "inte fungerade" var antagligen en D.A.P-dosa. Problemet med D.A.P är att man ska börja med preparatet 1:a december, inte 31:a, där gör många fel. Att börja med det en kvart innan det börjar smälla är inte lönt. Precis som Russinbullen skriver om.
Så man måste köpa ett par dosor till väggutaget, alt ett halsband som räcker i ca 14 dagar, så man måste köpa minst två halsband, så det är ingen billig behandling.

Jag rekommenderar att man fem dagar innan nyår dessutom ger Zylkene. Detta till hundar med mild oro.
Hundar som får spader och försöker gräva sig ut eller ligger och skakar i hörn ger man Exanor. Exanor är först och främst ångestdämpande och skrivs ut av vet.
Tidigare gav man skotträdda hundar plegacil, som är ett rent lugnande preparat, nu har man kommit fram till att ångesten är densamma för hunden, den kan bara inte leva ut den. Så plegga aldrig en rädd hund.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Menar du Xanor?

Med tanke på hur det påverkar mig som människa så skulle jag inte ge det till hund. Visst är det väldigt lugnande och ångestdämpande, men det har också en massa andra kul effekter. Om hunden är så illa däran och så ljudkänslig, kör ut den i skogen under nyår. Alternativt avliva, för man ska inte behöva stoppa i hunden ett narkotiskt preparat för att den ska överleva nyår.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Om det bara är kring nyår som det blir problem, så hade det kanske varit ett alternativ att lämna hunden på pensionat ute på landet?
Finns ju en del som ligger så pass ociviliserat att det inte smälls något alls där.
För just fyrverkerierna är ju sådant som är svårt att träna på, om hunden inte reagerar på andra smällar.

/Camilla
 
Sv: Skott-/raketrädsla

knapplån

Är det en sällskapshund som bara ska kunna "stå ut" vid nyår hade jag satsat på något lugnande, typ valeriana, och sett till att inte fira mitt i storstan där det låter som en jäkla flygattack.

Är den rädd för buller/smällar i största allmänhet är det så träna i små doser och öka på allteftersom.

Har aldrig fattat poängen med smällare...fyrverkerier visst, men dessa som bara låter högt? Blir lika knäpp som hunden på dem!
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Det är ju inget förstahandsalternativ, sen har vi ju pleggat djur till båda höger och vänster genom tiderna utan att tänka så mycket på det. Vet inte om jag tycker det ångesdämpande alternativet är så mycket värre.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Zylkene är ett slags mjölkprodukt o finns i en del zooaffärer, har inget med Xanor att göra.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Jag syftade till "exanor" som nämns i samma inlägg.

Finns inget Exanor i Fass, vare sig som human eller djurläkemedel.
Var det det som du menade med frågan om Xanor?

lite knapp
Har aldrig varit med om att vet skrivit ut något sådant, däremot hade husse en stövare som fick Stesolid till nyår.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Har du ätit dem själv?

Det har jag och är därför inte odelat positiv.

Nej det har jag inte, självklart är det inte något man ger för att man inte orkar träna eller "bara för att", utan helt enkelt för att alternativet med ett enormt kortisolpåslag i länge perioder inte heller är bra för hjärna och kropp.

Vet tex en aggressiv hanhund där ägaren fick Inderal utskrivet av sin vet. för att kunna träna bort aggressiviteten. Det funkade för just den här hunden och idag kan han möta andra hanhundar. Inderal är däremot någon jag ätit själv och det resulterade i att jag bland annat tyckte mig se ett tåg i min trädgård. Inget roligt preparat, men å andra sidan så kunde jag just då inte leva utan. Så lite pest eller kolera.

Jag tycker inte man ska medicinera varken djur eller människa om det går att undvika. Sen har jag egna mycket bra erfarenheter av många mediciner.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Det var jag som stavade Xanor fel.

Stesolid har samma verksamma substans som Valium, diazepam och har enligt min vet kortare verkan än Xanor.
Lite pest eller koleraval där också.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Det var jag som stavade Xanor fel.

Kom på det sen, när jag fick tänka lite på saken.
Stesolid har samma verksamma substans som Valium, diazepam och har enligt min vet kortare verkan än Xanor.

Den verksamma substansen heter Diazepam o har i tablettform ungefär samma verksamhetstid som Xanor, dvs det fördelas på 3 ggr/dygn för tvåbeningar. Diazepam kan dock ges 4 ggr/dygn vid speciella behov.
Xanor är dock mycket potentare o ges för t ex allvarliga paniksyndrom.


Lite pest eller koleraval där också.
Iofs, men absolut bättre med benzo än med Nozinan som en del veterinärer helst skriver ut, om man nu måste ge något.
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej! Har en PRT på 4 år. Jättetrevlig och orädd hund som aldrig varit sjuk i annat än en, nu botad ögoninflammation. Men hon är extremt...
Svar
12
· Visningar
3 255
Senast: MiniLi
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 042
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Nu börjar den härliga tiden för oss.. med skotträdda jyckar! Min vovve är extremt skott rädd (vart utsatt för smällar som valp), och...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 495
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp