Ni som har Skott Rädda hundar!!

Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

TACK R8n!!! Ska kolla genast!!:)

Rie! Jag fick CD-skivan av privat bruk genom min moster,hundpsykolog och tränare för "problem" hundar. Utbildad av Anders Hallgren och är även hans vän,så jag kan höra om vart man kan köpa skivan! Är du i behov av en nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har åxå en skotträdd hund.. det värsta jag har varit med om med henne va när vi va o kollade på majbrasan... fan asså.. då smällde dom småsmällare... helvete vad hon va rädd då.. hela hon skakade.. kröp upp i famnen på mig.. o skulle inte va kvar... så jag gick ju hem med henne.. väl hemma va hon rejält uppskakad men lugnade snabbt ner sig... sedan så är hon väldigt åskrädd med.. o eftersom jag bor ute i våran gäststuga som det låter extra mycket i.. så hördes årkan väldigt bra.. det va en sån där natt som det small o dånade hela natten... lilla tilly lår långt under sängen och skakade... och hon varvade med att komma o lägga sig mkt nära mig i sängen.. men ja det är väldigt jobigt... men om man pratar lugnt med henne brukar hon bli bättre :)
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har åxå en skotträdd hund.. det värsta jag har varit med om med henne va när vi va o kollade på majbrasan... fan asså.. då smällde dom småsmällare... helvete vad hon va rädd då.. hela hon skakade.. kröp upp i famnen på mig.. o skulle inte va kvar... så jag gick ju hem med henne.. väl hemma va hon rejält uppskakad men lugnade snabbt ner sig... sedan så är hon väldigt åskrädd med.. o eftersom jag bor ute i våran gäststuga som det låter extra mycket i.. så hördes årkan väldigt bra.. det va en sån där natt som det small o dånade hela natten... lilla tilly lår långt under sängen och skakade... och hon varvade med att komma o lägga sig mkt nära mig i sängen.. men ja det är väldigt jobigt... men om man pratar lugnt med henne brukar hon bli bättre :)

SUCK vad jag känner igen mig!!:crazy:

Åskan brukar iaf gå bättre för min hunds del än smällare och skott, men hon visar ängslan.
Det värsta min hund gjort var ju att, som jag skrev i ett tidigare inlägg, fly i panik ut på stora vägen TVÅ gånger nära en tredje. Den andra gången var det sommar och jag hade låst in henne i min stuga medans jag släppte ut hästarna för att det hördes skott i skogen innan, jag hade lämnat fönstren (alla sitter ganska högt upp från marken) på haspen för det var sommar hetta. Lämnade henne med hög musik efter ca en kvart kommer en bil in på gården med MIN HUND i!!!:eek: :eek: :bow: Bilföraren kände vi och han hade hittat min hund på stora vägen och jag hade ingen aning om att hon var ute!??:o :( Jag hade ju LÅST dörren!? Men min vovve hade alltså hoppat ur fönstret (långt ner) och haspen var fortfarande på, när haspen är på öppnas bara lite del av fönstret men tydligen räckte det för att min STORA hund skulle klämma sig ut. Som jag säger allt i panik.
Men det var en LYCKLIG matte och hund som återförenades efter det.:bow:
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Tja, vi har ju nyår framför oss men om det hinns med att tränas bort till dess är ju osäkert.
Han har fått lugnande de sista 3-4 åren men sista nyår "tog" det inte riktigt och han blev jätterädd. Först när han slappnade av så bet det lugnande medlet och han blev knockad. Det var ju inte så jag hade tänkt mig det hela....

Han regaerar mest på tjutmojarna och de höga skotten. dova skott är han rädd för när han redan har blivit rädd av de höga skotten. Och så när de lyser upp himlen så jag har haft mörkläggning hemma.

Jag vet inte riktigt om det har tilltagit med åldern eller om han blev jätterädd för 4 år sedan. För då låg han i princip i kramp under mig. Före det var han rädd men inte värre än att det var hanterbart utan lugnande.
Så skulle det gå att träna bort vore det ju bra. Man lider med honom.
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Tja, vi har ju nyår framför oss men om det hinns med att tränas bort till dess är ju osäkert.
Han har fått lugnande de sista 3-4 åren men sista nyår "tog" det inte riktigt och han blev jätterädd. Först när han slappnade av så bet det lugnande medlet och han blev knockad. Det var ju inte så jag hade tänkt mig det hela....

Han regaerar mest på tjutmojarna och de höga skotten. dova skott är han rädd för när han redan har blivit rädd av de höga skotten. Och så när de lyser upp himlen så jag har haft mörkläggning hemma.

Jag vet inte riktigt om det har tilltagit med åldern eller om han blev jätterädd för 4 år sedan. För då låg han i princip i kramp under mig. Före det var han rädd men inte värre än att det var hanterbart utan lugnande.
Så skulle det gå att träna bort vore det ju bra. Man lider med honom.


Oj,oj,oj...:( Lilla gubben..

Just det där med "dova" skott stämmer på min med, hon blir bara rädd för det om hon hört höga skott nydligen. Annars kan man få henne att ignorera bättre. Herregudans, hon var ju rädd för flygplan i början t.o.m.

Ja du kommer ju inte hinna med att träna till detta nyår med resultat, men säkert till nästa! Dvs om CD skivan hjälper på din hund, på vissa gör dom det andra inte, men det är absolut värt att testa!;)

D.A.P. ska man tydligen sätta igång med senast över en vecka före nyår med. Men bättre sent än aldrig?:crazy:

Att få utskrivande preparat (lugnade)kan vara en risk har jag hört.

Jag har även hört om en stackars jycke som fick en hjärtattack och avled, pga smällare.:eek: :eek: :cry: MEN vet ej om den hade dåligt hjärta eller dolda andra fel, men smällarna var iaf den utlösande faktorn.

Krama din vovve från mig på nyår!!!:)
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Då är det ju lite svårare..Jag har ju en liten terrier som också får utbrott men han kan jag ju iaf hålla.:angel:
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har också prövat detta att inte bry sig och promenera vidare, och tex gäspa lite som en "lugnande signal", då min hund stannar upp och söker ögon kontakt, men det finns tillfällen då hon blir så panikslagen att hon inte ens kollar på mig utan flyr i panik!:eek: Och då är det väldigt SVÅRT att låtsas som inget hänt, har fullt sjå att hålla i hunden som river på marken. Hon blir blockad. Vi nåt tillfälle när hon blivit rejält rädd har hon även fått snudd på andnöd. SÅ detta är SVÅRT.
På nyår kommer hon också vara inne och få lyssna på tv samt musik på HÖG volym. Jag ska även nu testa D.A.P.

Tack för ditt svar!!

Sådär har min hund också varit ute, blir helt blockerad - och detta trots att hon har sin "storasyster" med sig som är totalt oberörd av smällare.
Det är det jag hoppas ska lugna sig lite med D.A.P.-en.

Återkommer efter nyår ;) !
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Tack, det var ju jättebra, nu ska valpis få lyssna när han har vaknat:)
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Ni som testat lugnande vid fyrverkerier, vad testade nu för preparat? Hur funkade det? Hur pass rädd var hunden från början? Vore bra att veta vilket preparat man ska rekommendera, alla säger olika så vi kanske kan ha en mini-buke undersökning?

Jag tänkte testa Nozinan till nyår, nån som testat det? Lustigt att det står schizofreni som indikation i FASS, lol..
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Ni som testat lugnande vid fyrverkerier, vad testade nu för preparat? Hur funkade det? Hur pass rädd var hunden från början? Vore bra att veta vilket preparat man ska rekommendera, alla säger olika så vi kanske kan ha en mini-buke undersökning?

Jag tänkte testa Nozinan till nyår, nån som testat det? Lustigt att det står schizofreni som indikation i FASS, lol..

Jag har inte testat något preparat ÄNNU! Men jag vill också gärna veta från andra buke folk vad dom rekommenderar och inte! Jag tänkte testa D.A.P. nu, men det hinner nog inte verka innan nyår, MEN eftersom det nu brukar skjuta även efter nyår :devil: också, så kan vara värt det!:crazy:
D.A.P är ju mer ett natur läkemedel som jag fattat det.

Men buke folk! Kom gärna med era erfarenheter om lugnande medel!!:bump:
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jag har inte testat något preparat ÄNNU! Men jag vill också gärna veta från andra buke folk vad dom rekommenderar och inte! Jag tänkte testa D.A.P. nu, men det hinner nog inte verka innan nyår, MEN eftersom det nu brukar skjuta även efter nyår :devil: också, så kan vara värt det!:crazy:
D.A.P är ju mer ett natur läkemedel som jag fattat det.

Men buke folk! Kom gärna med era erfarenheter om lugnande medel!!:bump:

Jag var nere på kliniken och frågade runt idag och många nämnde DAP så det Kan säkert vara en idé : )

PS till Rie, de flesta lugnande medel brukar funka så, tyvärr. Är de redan uppstressade händer ingenting, sen när de slappnar av kickar det in.
Jag var med på ponny-EM -92 (som funktionär) då var det en häst som skulle delta i invigningen som var rätt "spattig" så de skulle plegga den. Då det inte hjälpte var de så smarta att de gav mer och mer, till slut var de upp i 40 ml (oralt) och när hästen taggade ner lite la den sih nästan ner så de fick promenera runt med den i 2 timmar. Normal dos är typ 10 ml.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Jo, jag har hört talas om det. Kruxet var väl att det hunnit smälla en gång eller så utan att jag hört det. Han såg inte så uppstressat ut, men var det tydligen ändå.

Få se om jag lyckas tajma bättre i år, jag hoppas det.
Men man vill ju inte ge mer än nödvändigt heler.
 
Sv: Ni som har Skott Rädda hundar!!

Hej alla.Vilken tur att jag hittade era inlägg.Har en tik på 5 år som blir räddare för varje år som går.Förra nyår var hemsk och jag tror faktiskt inte hon hade fixat en nyår till utan lugnande. Jag fick Lergigan utskrivet till henne, ock skulle gärna vilja veta om någon annan andvänt detta? Hur mycket kan man ge ? biverkningar osv? Fick bara veta att doseringen är individuell och att jag fick pröva mej fram. Jätte-lätt! Om ni har någon erfarenhet av lergigan så svara gärna är tacksam för alla tips o råd. :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min flickvän har en liten strävhårig terrier tik som är 8 år nu. Hon är en omplaceringshund och har en bakgrund med många år av...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Pernilla77
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 182
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Jag har en 4årig hund som är rädd när åskan går. Han reagerar genom att vandra runt och genom att skrapa med tassarna på dörrar, kvittar...
Svar
13
· Visningar
11 629
Senast: Malin87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp