Skott-/raketrädsla

Sv: Skott-/raketrädsla

Ingen som tror att det skulle kunna vara en idé med Mutt Muffs, d v s hörselkåpor för hunden?
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Då uppkommer ju återigen frågan....ska vi verkligen hålla liv i hundar som måste medicineras för att kunna tränas eller klara av ett vanligt liv. För min del anser jag de ska tas bort. Ge bens till hundar....näe, då har det gått för långt i förmänskligandet av djuren.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Då uppkommer ju återigen frågan....ska vi verkligen hålla liv i hundar som måste medicineras för att kunna tränas eller klara av ett vanligt liv. För min del anser jag de ska tas bort. Ge bens till hundar....näe, då har det gått för långt i förmänskligandet av djuren.

Börjar väl bli lite ot, men jag måste fråga;

Var går gränsen för dig, är det ok att tex sedera för att tex ansa päls för snygghetens skull?

Menar du att du tex inte skulle ge smärtlindring till en äldre atroshund, utan skulle du avliva?
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Nej, sedering för enkel pälsvård låter helt befängt. Sådant ska bara göras för nödvändiga veterinära ingrepp. Hur usla är egentligen dagens hundar om de inte tål att klippas?

Smärtlindring vid artros.....jag är restriktiv. Om det handlar om enstaka tillfällen så kan jag tycka att det är okej, men inte om hunden måste gå på det dagligen och med begränsad rörelsefrihet.

Överlag tycker jag det verkar som att man överför ett mer och mer humant synsätt på mediciner. Hundar är dock inte människor och ska därför inte behandlas in absurdum med mediciner.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Smärtlindring vid artros.....jag är restriktiv. Om det handlar om enstaka tillfällen så kan jag tycka att det är okej, men inte om hunden måste gå på det dagligen och med begränsad rörelsefrihet.

Överlag tycker jag det verkar som att man överför ett mer och mer humant synsätt på mediciner. Hundar är dock inte människor och ska därför inte behandlas in absurdum med mediciner.

Kan inte annat än hålla med dig, tycker också att medicin ringen av djur väldigt ofta går för långt. Kan i och för sig köpa att dom dagligen behöver gå på medicin om det innebär att dom efter det får ett HELT normalt liv, men inte en massa mediciner som dom sedan ändå inte får dom leva sitt liv fullt ut efter.

/Camilla
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Jag gav lugnande till min skottberörda hund ett nyår när jag visste att det skulle smällas nära bostaden. Hunden sov som en stock vid tolvslaget :).

Ang avlivning av en i övrigt frisk hund så tycker jag att det är helt befängt. Det rör sig om några få dagar per år, och det går att fixa så hunden inte lider. Samma med medicinering av artroshundar. Så länge hunden mår bra av medicinerna så är det väl bara att tuta och köra? Jag gav smärtstillande till min gamla hund, det gav oss ett år extra och det är jag oändligt tacksam för. Även näst äldsta hunden går på smärtstillande och kommer göra det resten av sitt liv och kan tack vare medicinerna vara lika aktiv med kroppen som han är i knoppen. Hur kan det vara fel Jadzia?

Ang ångestdämpande mediciner och ev bieffekter så är det högst individuellt. Jag har aldrig upplevt några (ätit sobril, atarax och några till som jag inte minns namnet på).
 
Sv: Skott-/raketrädsla

:bow::bow::bow:
precis det här diskuterades på min bruksklubb och jag kan inte annat än hålla med dig i det du skrev.
ALLA mina hundar har varit så pass trygga och stabila att dom aldrig visat minsta lilla rädsla på nyår. Jag blir lite mörkrädd när jag läser om hur stort problemet är för vissa: vad är det för hundar ni har egentligen? :eek:
 
Sv: Skott-/raketrädsla

En del av oss kanske har hundar som det kastats smällare/raketer på?
:idea:
Så var fallet med husses Hamiltonstövare.
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Oj, har inte sett att denna tråd plötsligt fått många svar. Tackar mycket för alla tips!

Vår hund har faktiskt också fått smällare kastad efter sig av några slyngelungar :( Detta när hon var ung, men hon var redan innan detta tillfälle lite nervös vid raketer/smällare. Att avliva henne för att hon inte fixar några få dagar per år känns inte aktuellt. Hon är mkt van vid diverse andra bullriga miljöer (mamma har sitt kontor ovanför en plåtverkstad t.ex. och ibland är med och bockar plåt), reagerar aldrig på andra ljud. Känns i övrigt som en väldigt lugn, trygg och balanserad hund. Hör hon någon enstaka raket vid annat tillfälle på året blir hon dock uppmärksam och lystrar öronen och kan ibland nervöst söka ögonkontakt med oss, men lugnar sig snabbt när ingen annan reagerar.

Ska verkligen kolla upp Mutt Muffins. Kan vara värt ett försök :). Pensionat långt ute på vischan var också en bra idé. Ska kolla upp de andra lugnande preparat som nämnts i tråden (angående dosan vi hade inpluggat i kontakten - vi hade den i en månad innan nyårsafton precis som rekommenderat men märkte ändå ingen skillnad).
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Här hemma tränas hundarna via barnen som springer runt med knallpulver pistoler:D

Men det är nog inte bara ljud som spelar in, ljusskenet med blixtrarna skrämmer nog oxå.
Jag ser som hästarna mina, dom verkar reagera mer på ljuset än de dova smällarna som bara hörs hos oss.

Har aldrig haft problem vid nyår, men sambon mor har alltid haft det på sina hundar.
Tror det har att göra med henne själv, inte hundarna:crazy:
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Här hemma tränas hundarna via barnen som springer runt med knallpulver pistoler:D

Men det är nog inte bara ljud som spelar in, ljusskenet med blixtrarna skrämmer nog oxå.
Jag ser som hästarna mina, dom verkar reagera mer på ljuset än de dova smällarna som bara hörs hos oss.

Har aldrig haft problem vid nyår, men sambon mor har alltid haft det på sina hundar.
Tror det har att göra med henne själv, inte hundarna:crazy:

Tror som sagt att mycket grundar sig i hur hunden har blivit bemött när hon varit rädd. Och min mamma blir nog (undermedvetet) lika nervös som hunden nu för tiden när det smäller och har sig - för hon är rädd för hur hunden ska reagera. Ond cirkel :grin: Men nu har det ju gått så långt att rädslan nog sitter ganska inrotad hos hunden.

Knallpulverpistoler kanske man ska pröva att träna med. Ska försöka :) Kanske är det svårt att träna bort skotträdsla, men det kan ju vara värt ett försök. När är det bäst att försöka vänja henne vid ljudet, är det bäst att göra det när hon är trött, t.ex. efter träning och lång promenad? Hur går jag bäst tillväga?
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Tror som sagt att mycket grundar sig i hur hunden har blivit bemött när hon varit rädd. Och min mamma blir nog (undermedvetet) lika nervös som hunden nu för tiden när det smäller och har sig - för hon är rädd för hur hunden ska reagera. Ond cirkel :grin: Men nu har det ju gått så långt att rädslan nog sitter ganska inrotad hos hunden.

Jo jag tror det är på samma vis med min "svärmor", även om hon inte tror hon förmedlar känslor så känner nog hunden ändå

Knallpulverpistoler kanske man ska pröva att träna med. Ska försöka :) Kanske är det svårt att träna bort skotträdsla, men det kan ju vara värt ett försök. När är det bäst att försöka vänja henne vid ljudet, är det bäst att göra det när hon är trött, t.ex. efter träning och lång promenad? Hur går jag bäst tillväga?

Ja en knallpulver pistol smäller inte riktigt lika högt som fyrverkerier, men den är lätt att ha med sej både ute och inne, så en liten träning kanske iaf.
NÄR du ska träna henne låter jag någon annan svara på då jag inte har erfarenhet av att aktivt träna på en äldre hund:)
 
Sv: Skott-/raketrädsla

KL

Jag har en hund på 2,5 år. Första nyårs och valborgs var inga problem. Då var det ändå några barn som kastae smällare i närheten av han en gång under valborgs. Men hans nadra nyårsafton blev han skrämd av en raketer. Vi hade stannat för att jag skulle knyta skorna och så får det iväg raketer (en sån där som skickar iväg flera stycken efter varandra) kanske 20 meter bort. Han blev jätterädd. Valborgs det året var heller inget kul. Mina föräldrar bor nära en skjutbana och först reagerade han på skotten också, men efter ett tag brydde han sig inte och nu bryr han sig inte om skott. Jag hade hoppats att det skulle bli bättre till nyårs men det blev det inte. Så nu till valborgs har jag tänkt be vet skriva ut lugnande. Pratade med en på öppna träningen om skott och raketer, och sa att han inte bryr sig om skott men är livrädd för rakterna. Och hon sa att det är inte samma smällar och att en del hundar inte reagerar på skott, men raketerna. Inne är han ganska lugn. Första nyårs, då när han blev skrämd, låg han bredvid mig på golvet och sen vid 12-slaget satt han i mitt knä och tittade ut genom fönstret. Förra nyårs skakade han dock. Han vägrar vara ute när dom smäller rakter och vill kanppt gå ut och kissa ens.
Jag har funderat på en cd-skiva, men nån berättade om nån som hade provat det och det hade blivit ännu värre. Men nu är det ju inte skott han är rädd för utan raketerna. Så jag vet inte riktigt hur man ska träna bort det. Eller finns det cd-skivor med ljud från raketer också?
 
Sv: Skott-/raketrädsla

Det borde väl finnas någon dvd med raketer annars? Kanske lite tråkigt för er att ockupera tvn med fyrverkerier i flera timmar, men då får ni ju med ljuset och fräsandet också, om än i tv-format.
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej! Har en PRT på 4 år. Jättetrevlig och orädd hund som aldrig varit sjuk i annat än en, nu botad ögoninflammation. Men hon är extremt...
Svar
12
· Visningar
3 255
Senast: MiniLi
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 042
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Nu börjar den härliga tiden för oss.. med skotträdda jyckar! Min vovve är extremt skott rädd (vart utsatt för smällar som valp), och...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 495
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp