Skötsel av läderridstövlar...

Favina

Trådstartare
Hur gör ni?

Jag fick råd när jag köpte mina att inte smörja med fett för då sjunker dom ihop. Nu har ju stövlarna blivit smutsiga pga stöv från hästen och så har jag gått lite i dom så dom skall bli mjuka. När jag gjorde rent så tvättade jag bara av med vatten, men skall jag bara göra det?

Hur sköter ni era stövlar?

Kram Favina :bump:

Torka av stövlarna med en fuktig svamp! När de är torra igen så använd vanlig skokräm! Smörj någon gång då och då med fett i kanten mellan sula och lädret, så kommer dina stövlar hålla sig fina länge! :)

Jag använder stubbens lädertvål direkt när de blivit smutsiga och någon gång i bland smörjer jag in dom med effax läderbalsam. Sedamn kan man ju använda stövelsträckare när man inte använder dom för att motverka att de "sjunker ihop" :bump:

Men skall jag smörja in skokräm varje gång? DOm blir ju smutsiga varje dag efter att jag ridit i dom.

Jag smörjer aldrig mina läderstövlar med vanligt smörjmedel. Istället gör jag rent dem med en blöt trasa eftervarje gång jag har ridit och ca 1 gång i veckan smörjer jag in dem med skokräm när de har torkat. Sen borstar jag dem och tillsist putsar jag dem med en nylonstrumpa ( som man gör med vanliga skor). Resultatet blir jättebra! Stövlarna blir rena och skinande blanka!

Så gjorde jag förr, men då var jag inte så noga men nu känner jag, att jag inte kan slarva då mina stövlar kostade 4000:- och har inte råd att köpa nya om jag slarvat med dom.

Du behöver inte använda skokräm varje dag! Jag använder mina stövlar dagligen och smörjer dem ca varannan vecka. Blir de smutsiga så brukar jag torka av dem med en fuktig svamp eller trasa.

Använd aldrig någonsin sadeltvål på dina stövlar! De blir fula och det går aldrig att få dem blanka igen!

:eek: Jag använder sadeltvål och fett när jag smörjer mina stövlar och de är minsann blanka!? Det tycker jag i alla fall men de kanske inte är det enligt andra....

Väldigt intressant ämne, jag har ju alltid trott att man smörjer läderridstövlar och skor i läder precis som sadeln och tränset med "sadel"tvål och balsam/fett, men uppenbarligen inte! :D

Fy! Det där med sadeltvålen är inte bra!
När jag köpte mina senaste stövlar fick jag nästan lova säljaren dyrt och heligt att aldrig använda sadeltvål på dem! En gång så torkade jag av dem med en svamp med sadeltvål i, av misstag! Såg skillnaden omedelbart! :crazy: Kommer aldrig sadeltvål i närheten av mina blanka och fina stövlar! :cool:

Jaha...iaf jag ville ju att mina stövlar skulle sjunka ihop en bra bit. Smörjer dem med lädertvål efter jag har ridit, och ca.1 gg i veckan med läderbalsam...

Lærfett gjør at læret utvidder seg. Dersom støvlene er skreddersydde og stive til sitt formål er lærfett veldig skadende.

Bruk vann og skokrem. Eventuelt blank skokrem, eller kun skokrem (svart) på utsiden dersom du ikke vil ha svarte merker på shabraken på stevner etc.

I går fant jeg noe genialt i hestebutikken..

Petrie Riding Boot Cleaner. Har ennå ikke testet den, men den bør egne seg godt til støvelvask. De anbefaler at du benytter denne, og så noe som heter Petrie Riding Boot Wax (evnt vanlig skokrem) etterpå. Kjøpte ikke med Petrie Ridning Boot Wax, men blir spennende å se hvordan Petrie Riding Boot Cleaner fungerer. Er i sprayflaske og ser iallfall enkel ut i bruk.

De lurar dig bara på pengar! I butiken där jag köpte mina Pertiestövlar fanns de produkterna, och när jag frågade hur jag bäst skulle sköta mina stövlar, så frågade jag om de produkterna. Då sa de i butiken att jag visst kunde köpa dem, men det gick lika bra att göra rent stövlarna var dag med en fuktig svamp och sedan smöjra med vanlig skokräm. Därefter polera med en nylonstrumpa! Samma effekt, men till en betydligt lägre kostnad! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 273
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 592
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Whirlie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat