Oj, vilken provocerande fråga! Jag slår vad om att tråden kommer att urarta inom kort!
Själv är jag övertygad om att det är bättre för hästen att gå barfota, men det förutsätter att ägaren är beredd att göra de anpassningar som krävs. Alla hästar kan i princip gå barfota tror jag (undantag kan förstås vara att de behöver sjukbeslag av något skäl) men en del hästar kräver mer än andra för att gå bekvämt barfota, exempelvis att de behöver boots på vissa underlag framför allt ifall de inte får gå på det underlaget till vardags.
Om ägaren inte har möjligheten eller viljan att göra det arbete som den egna hästen kräver för barfotagång är det bättre att sko den, men se till att det blir bra gjort (precis som även en barfotaverkning skall vara bra gjord för att fungera).
Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.