Skor, Djurplågeri???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 298
  • Visningar Visningar 22 177
G

Godisbiten

Har ni sett videoklippen på youtube av SwedishHoofSchool (Final Proof) om hovmekanismen? Tycker ni att det är djurplågeri att hästar har skor?
Vad är era åsikter om det? Själv tycker jag att det beror på hästen om den ska ha skor eller inte. Hästens hälsa avgör och vad den används till.

Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag tycker att det är djurplågeri att rida hästar som ömmar kraftigt, har sett en del sk. barfotahästar som ömmar fastän ryttaren inte fattar att den gör det. Bara för att den inte nickar som en halt häst. Även en skodd häst kan ju ömma om det är stora vassa stenar, men man behöver ju inte flängrida just där. Kan man rida sin häst barfota utan skor, grattis! Det är ju idealet som inte alltid går att uppnå.

Tycker ni att det är djurplågeri att hästar har skor?.

Nej det tycker jag inte.
Jag anser att man väljer beslag/ickebeslag beroende på individ.
Har man en häst som fungerar bra utan skor, ja men då behöver man inte sko. Fungerar hästen mindre bra utan skor, då skor man.

Varför krångla till det? :D

Jag tycker kortfattat att den dag man använder youtube för att bilda sig uppfattningar så är man illa ute.

Skor är inte djurplågeri så länge de är korrekt anpassade efter hästens hov och hästens behov. Vad som däremot är djurplågeri är att ha hästen barfota till varje pris, även om den ömmar som satan.

Behöver hästen skor ska den ha skor.

Sen finns det ju den underbara uppfinningen barfotaboots, om man som jag har en häst som rör sig normalt i hagen och på mjuka/släta underlag barfota, men som ömmar på grus och andra liknande grova underlag.

Oj, vilken provocerande fråga! Jag slår vad om att tråden kommer att urarta inom kort! :)

Själv är jag övertygad om att det är bättre för hästen att gå barfota, men det förutsätter att ägaren är beredd att göra de anpassningar som krävs. Alla hästar kan i princip gå barfota tror jag (undantag kan förstås vara att de behöver sjukbeslag av något skäl) men en del hästar kräver mer än andra för att gå bekvämt barfota, exempelvis att de behöver boots på vissa underlag framför allt ifall de inte får gå på det underlaget till vardags. Om ägaren inte har möjligheten eller viljan att göra det arbete som den egna hästen kräver för barfotagång är det bättre att sko den, men se till att det blir bra gjort (precis som även en barfotaverkning skall vara bra gjord för att fungera).

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.

Oj, vilken provocerande fråga! Jag slår vad om att tråden kommer att urarta inom kort! :)

Själv är jag övertygad om att det är bättre för hästen att gå barfota, men det förutsätter att ägaren är beredd att göra de anpassningar som krävs. Alla hästar kan i princip gå barfota tror jag (undantag kan förstås vara att de behöver sjukbeslag av något skäl) men en del hästar kräver mer än andra för att gå bekvämt barfota, exempelvis att de behöver boots på vissa underlag framför allt ifall de inte får gå på det underlaget till vardags. Om ägaren inte har möjligheten eller viljan att göra det arbete som den egna hästen kräver för barfotagång är det bättre att sko den, men se till att det blir bra gjort (precis som även en barfotaverkning skall vara bra gjord för att fungera).

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.

Seriöst?!

Nej det tycker jag verkligen inte!!

Jag tror dock att många hästar skulle kunna gå med åtminstone bara skor fram.. Men det beror helt på individen!
Kan en häst gå utan skor utan att ömma så tycker jag att den ska göra det! Det är ju det naturligaste och bästa för cirkulationen.

Jag har däremot en häst som inte kan gå utan skor. Provade att låta honom gå halvskodd, men han blev nästan tre gradigt halt bak, så skorna fick åka på igen illa kvickt.
Om en häst är öm av att gå utan skor så kommer den att spänna sig i övriga kroppen och troligtvis dra på sig problem någon annanstans.
Så nej det är INTE djurplågeri!

Man får se till ens egen hästs behov, men många är ofta lite för snabba med att slå på skor för att "det ska vara så", andra har (som det tidigare har sagts) oskodda hästar som är jätteömma utan att åtgärda det..
Det viktigaste tycker jag är att man lär känna sin häst utan och innan och förstår dess behov, samt att man har en bra och kunnig hovslagare. Sen om det innebär skor eller inte... Ja det är upp till var och en. Jag känner ju ingen som har tagit skada av att ha skor. (om det inte är pga en dålig hovis vill säga...)

Ja? Jag vet inte vad av det jag skrev som du uppfattade som oseriöst, men ja, jag tycker att om man som ägare inte är beredd att lägga den tid den egna hästen kräver för att kunna gå barfota, då är det bättre att sko. Men jag hoppas fortfarande att fler skall vilja prioritera detta. Jag gillar också att leta efter fina prylar men jag prioriterar min hästs hovhälsa högre.

Kan hästen gå barfota, UTAN att ömma, fine! Jättebra :) Ömmar den, anlita en duktig hovslagare och få hästen skodd med för hästen lämpliga beslag. Är den endast lite öm på extrema underlag kan hovboots vara en bra grej att ta till.

I stallet har vi en som är skodd runt om, en som är skodd fram (min) och en som är helt barfota. Alla mår utmärkt och springer med lätthet på alla underlag!

Så för att svara på din fråga, nej, det är inte djurplågeri med skor. Det som däremot är djurplågeri är felaktig och eftersatt hovvård. Vare sig det gäller verkning eller skoning. Jag är absolut öppen för båda så länge det sker på hästens individuella villkor och att all hovvård sker på ett korrekt sätt :)

Det är för mig ofattbart att det måste finnas minst två läger, varför kan inte alla vara ödmjuka och ta det bästa från varje värld, framför allt acceptera varandras åsikter, och åter igen, vara ödmjuk! Jag vet att det aldrig kommer ske men man kan ju drömma ;)

Man ska inte tro på allt man hittar på nätet. Mycket är propaganda och man ska noga ta reda på vem som är avsändare innan man tar det seriöst.

Det är absolut inte djurplågeri att sko hästar, det kan vara tvärtom med de som ska ha sin häst barfota till varje pris. Jag har en 22-åring som varit skodd i hela sitt vuxna liv och hon har friska hovar så den typen av propaganda går jag inte på. Jag har också två unghästar som ännu inte har skor men behöver de skor så får de skor. Gammeltanten har bara framskor när det är mjukt i backen men behöver bakskor så fort det blir hårt i backen för annars tjocknar hon i benen.

Ja? Jag vet inte vad av det jag skrev som du uppfattade som oseriöst, men ja, jag tycker att om man som ägare inte är beredd att lägga den tid den egna hästen kräver för att kunna gå barfota, då är det bättre att sko. Men jag hoppas fortfarande att fler skall vilja prioritera detta. Jag gillar också att leta efter fina prylar men jag prioriterar min hästs hovhälsa högre.

Jag håller med dig och tycker att du skrev ett bra inlägg :bow:

Det ÄR ett jäkla pyssel att ha dem barfota, ibland, och det kräver kanske mer av hästägaren än om man bara slår på skor. För mig är det värt det, så jag håller mina barfota i den utsträckning det går. Annars skor jag.

Kan ge ett exempel där jag faktiskt tycker att barfota är bättre:
I vår islandshage har vi blandflock, brodd är inte alls tillåtet bak, och valackarna får dessutom inte ha brodd fram pga risken att de betäcker och skadar stoet med brodden.
Vilket innebär att alla skodda valacker i hagen går helt utan brodd. Det syns STOR skillnad på hur de tar sig fram jämfört med hur barfotingarna rör sig nu när det är isigt... :idea:

Vet du hur en häst belastar sin hov?
Inte 17 trycks den ner med en press utan rullar över- olika belastningsfaser.

För att en sdn blödning ska uppstå måste den har trasiga lameller o som Görel skrev är det ren propaganda från en som har bildat sin egen uppfattning genom egna studier som inte har ngn verklighetsförankring.

Det är mest ren o skär business.
Vad kostar det att verka per gång?
Jo bra mkt mer än vad hovisarna tar o vem säljer bootsen.

vi skulle kunna göra samma "försök" med en fot o se att skor är livsfarliga.

Djurplågeri är att låta hästen ha ont i onödan.

Hästar som inte har ont av att gå barfota bör göra det.
De hästar som får ont av det måste få någon typ av sko.

Hej!

Jag förstår inte ett dyft av vad hästens täcken har med hovvård att göra?? Menar du att om jag låter min pålla gå barfota och lida i hur många månader/år det nu kan tänkas ta innan hon slutar ömma istället för att köpa täcken, så lider hon mindre??

Hästen ska skos om den behöver skos. Ömmar den ska den ha skor på, eller inte ridas. Ömmar den i hagen är det självklart med skor, allt annat vore djurplågeri!

/Lavinia, som gärna har hästen barfota, men då har en halt häst även i hagen, täcke eller ej.

Vilket innebär att alla skodda valacker i hagen går helt utan brodd. Det syns STOR skillnad på hur de tar sig fram jämfört med hur barfotingarna rör sig nu när det är isigt... :idea:

Och jag ser stoor skillnad på min tjej som är barfota bak och skodd med obroddade franska järn fram. De franska järnen går faktiskt bättre på is än barfotahovarna.

/Lavinia, som inte kan förstå hur man tänker när man accepterar att valacker betäcker ston.. Jag har med egna ögon sett skadorna som kan bli på både sto och valack- rejält otäckt!

Nej, det tycker jag verkligen inte... Däremot tycker jag att vilken metod man än väljer till sin häst ska den utföras av en som är utbildad och duktig på sitt jobb. Lekmän ska man hålla sej långt borta från.

Om jag använder min egna häst som exempel... För att få hennes hovar så bra att de skulle hålla för samma ridning som jag utövar idag med skor skulle hon behöva gå och vila så vansinnigt länge för att sakta stärka hovarna. Iom att hon behöver motioneras varje dag (fånghäst) och heller inte trivs med att stå still/jobba mindre (hon blir deprimerad och hittar på dumheter)... Plus att hon har haft sin beskärda del med ont i fötterna, som gör att jag aldrig skulle vilja utsätta henne psykiskt för stressen med att gå med ömma fötter det första.

Så i mitt fall anser jag att det vore djurplågeri att bara hiva av skorna på min häst!

Mvh Domino_s

Och jag ser stoor skillnad på min tjej som är barfota bak och skodd med obroddade franska järn fram. De franska järnen går faktiskt bättre på is än barfotahovarna.

/Lavinia, som inte kan förstå hur man tänker när man accepterar att valacker betäcker ston.. Jag har med egna ögon sett skadorna som kan bli på både sto och valack- rejält otäckt!

Vad är franska järn? Kanske skulle vara intressant för flera här.

Skador kan det alltid bli. Värsta skadorna här har varit i valackflocken när två pojkar lekt för vildsint med varann, och i blandflocken när en häst sparkade en annan(ej i någon sorts betäckningssituation). Stona klättrar lika mycket på killarna vid lek som killarna ev gör om de skulle betäcka.
Nu har vi ingen porrklubb i hagen precis, men eftersom vi har blandflock är det så reglerna är.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka